in Search
Untitled Page

ARCHIVED FORUM -- April 2007 to March 2012
READ ONLY FORUM

This is the first Archived Forum which was active between 17th April 2007 and 1st March February 2012

 

Latest post 11-12-2011 5:09 PM by MacHammerFan. 6 replies.
Page 1 of 1 (7 items)
Sort Posts: Previous Next
  • 10-28-2011 10:15 AM

    Beogram 4002

    Storing in kabel ?

    Hallo mijn naam is willem en ik heb een beogram 4002 aangeschaft in 1975

    Nu is het probleem dat de audio kabel stuk is 

    Heb alleen losse draden en heb verder van alles geprobeerd om hem aan te sluiten op een Denon avr 2308

    er komt wel geluid uit maar met een flinke brom,kan iemand mij helpen en uit leggen welke draden de juiste zijn zoals 

    links en rechts en vooral  om de brom weg te krijgen

  • 10-29-2011 2:35 PM In reply to

    Re: Beogram 4002

    Wat is "stuk"?, bedoel je het feit dat hij bromt (ik neem aan dat hij dan via een verloop din>tulp is aangesloten) of is de kabel letterlijk stuk (beschadigd, conn eraf).

  • 10-30-2011 9:08 AM In reply to

    Re: Beogram 4002

    de kabel is er geheel af en probeer nu de juiste te vinden

    krijg er wel geluid uit maar er blijft een brom in zitten

    Heb ik soms een voorversterker nodig voor mijn Denon

     

  • 11-03-2011 1:49 PM In reply to

    Re: Beogram 4002

    Tja, het blijft een beetje 'algemeen' met summiere info..("mijn Denon" = wat ?...een versterker ?, en met een phono ingang ?)

    "wel geluid"...hoe is dat geluid: normaal maar met brom, veel hoog en geen laag...??

    De BG heeft normaal een DIN kabel met 5 polige connector eraan.

    Een verloop hiervoor maken is het slimst, maar als hij echt naar de haaien is dan maar vervangen door fatsoenlijk stuk audio kabel (dus met afzonderlijk afgeschermde aders).

    Ergens binnenin kun je neem ik aan zien waar de defecte oude kabel zat en ook hoe: 2x aders (links en rechts audio) met 2x bijbehorende afscherming L en R (= aarde/nul/massa/return-kant van het element), kun je dus zien als plus en min van resp L en R.

    Daar dus de audio kabel aan.

    Nu komt er nog wat: bij de oude kabel zat er om het geheel nog een afscherming: massa, ground, aarde (niet audio-voerend) en deze ging naar het huis van de DIN plug die zodoende weer massa contact maakte met de versterker (vaak: beomaster).

    In jouw geval zul je een losse draad aan moeten leggen van een/het massapunt (wat ergens aan het metalen chassis zal zitten in de BG, bv de plek waar de oude kabel vast zat met zijn afscherming) en de andere kant komt aan de massa aansluiting (de kast) van je versterker.

    Als die aansluiting er niet is: dus van massa BG naar massa versterker, dan krijg je ook brom !

    Dus:

    +L van element (aansl in BG) naar tulp L pin

    +R van element (aansl in BG) naar tulp R pin

    -L van element (aansl in BG) naar tulp L buitenring

    -R van element (aansl in BG) naar tulp R buitenring

    -extra aparte massa draad van chassis BG naar chassis versterker

  • 11-03-2011 7:14 PM In reply to

    Re: Beogram 4002

    Geweldige uitleg Paul! Heerlijk om te lezenSmile

    B&O item 1, B&O item 2, B&O item 3,...................B&O item 735

    Beovirus? What's that?

  • 11-05-2011 8:10 AM In reply to

    Re: Beogram 4002

    Bedankt voor de uitleg en ga met deze uitleg aan de gang

    Sorry mijn Denon is een AVR 2308 reciever

    Hoop dat ik alles brom vrij krijg, want er worden toch weer

    platen geperst en we hebben ook nog een flinke verzameling

    Mijn Beogr 4002 heeft me wel de halfe dag geduurd eer ik hem weer

    draaiend had want lang stil staan is voor de draadas van de arm niet best

    Maar na alles weer gereingd te hebben draaid alles weer als van ouds

    En blijven we genieten 

  • 11-12-2011 5:09 PM In reply to

    Re: Beogram 4002

    Fantastische platenspeler. Ik heb er twee. Eén waarvan mijn vroegere dealer de audio uitgang destijds heeft gewijzigd van Din naar Cinch en aarding (met succes) en één die ik onlangs heb op de kop kunnen tikken met een Din uitgang. Het schijnt dat het lukt met een Din naar Cinch overloop en een koperdraadje voor aarding. Kan iemand dit bevestigen?

Page 1 of 1 (7 items)