Maar dan nu de ervaringen.
Zoals ik al hierboven meldde : de lage tonen bij de BL11 zijn laag, verrassend laag!
Na wat muziekstukken en filmfragmenten te hebben beluisterd, moet ik zeggen dat de BL11 een aangename toevoeging is. Muziek van bijvoorbeeld Duffy met “Warwick Avenue” staat als een huis!
Er komt een mooie hoeveelheid laag bij, die mooi in de pas loopt met de rest van de muziek.
Ook bij het live 1st Farewell tour concert van Phil Collins in DTS van de DVD, is het switchen tussen wel of geen sub duidelijk waar te nemen. Echt een prettige ervaring. Gewoon een warme sound die eronder erbij komt.
Door in het soundmenu het volume van de sub traploos te regelen, kun je ervoor zorgen dat de sub prima aansluit bij de andere luidsprekers. Alleen moet ik wel toegeven dat ik de instelling van “0” naar “+3” opschroef, om de sub wat meer naar voren te laten komen.
Verder ga ik met de openingsscène van de “Lion King”, waarbij de olifanten ook flink door je woonkamer lijken te denderen. Daarna is de beurt aan een stukje uit de film “Enchanted” in DTS, waar bijna aan het eind de dansscène vergezeld gaat van muziek. De BL11 vult dan de kamer heel aardig, waardoor het geluid toch net wat meer “body” krijgt. (Lekker abstract hè)
Dus we krijgen de smaak aardig te pakken en ik probeer ook nog wat muziek van Moby met het album “Play”. Maar dan vinden we de grenzen van deze sub.
Door het volume ietwat te enthousiast te hoog te zetten, merk ik dat de BL11 het moeilijker gaat krijgen. Dit is toch teveel voor hem en de weergave wordt rommelig. Hij wil dapper, maar het lukt hem niet. Nou moet ik zeggen dat het volume op een zodanig hoog niveau staat, dan menigeen zou denken dat er een schroefje bij me los moet zitten. Nou dat moet toch ergens door gebeurd zijn?
Maar er lijkt toch een einde te zijn aan de hoeveelheid laag die de BL11 kan neerzetten. Wat ik vooral merk is dat plotselinge bassen (zoals die van die olifanten) komen er heel goed uit, maar dat bij lage repeterende bassen op een hoog volume de BL11 het net niet aankan.
Dus bij mij rijst er enige twijfel en stel ik mij de volgende vraag, wel of niet doen?
Ik weet het nog niet. Dus wat nu?
De Beolab 11 doet gewoon wat je mag verwachten van een dergelijke subwoofer met dergelijke specificaties. Hij zet een imposante hoeveelheid geluidsdruk weg met behulp van de 200Watt ICE versterker die hij in zich draagt.
Dus wil je een subwoofer die gewoon het laag aanvult, wat je mist bij bijvoorbeeld de 6000’s of de 8000’s. Speel je je films en muziek op een normaal niveau en wil je er geen buurtfeest mee organiseren, dan voldoet de Beolab 11 zeker aan de wensen. Gewoon voor het dagelijks gebruik en af en toe een filmpje, dan heb je er zeker plezier van.
Dit is gewoon een muzikale subwoofer die goed en trefzeker in je muziek zal meelopen.
Wil je echt het volle geweld, dan moet je toch nog steeds bij de Beolab 2 zijn. Maar ja, die heeft weer niet de naam om echt in de pas te lopen met muziek, dus wat nu?
Ik geef hem nog een paar dagen, dan went ‘ie vast wel. Het moment dat je hem dan weghaalt zal zeker ook indruk maken. Het is dat losse schroefje dat me aan het twijfelen maakt.