in Search
Untitled Page

ARCHIVED FORUM -- April 2007 to March 2012
READ ONLY FORUM

This is the first Archived Forum which was active between 17th April 2007 and 1st March February 2012

 

Latest post 02-22-2011 3:03 PM by jahur. 46 replies.
Page 1 of 2 (47 items) 1 2 Next >
Sort Posts: Previous Next
  • 04-26-2010 4:47 PM

    Eerste Review: De nieuwe BeoLab 11.

    Hij is er!

    De Beolab 11, alias de “bloeiende tulp”.

     


  • 04-26-2010 4:48 PM In reply to

    Re: Eerste Review: De nieuwe BeoLab 11.

    Na de officiële lancering duurde het nog enige tijd voor hij daadwerkelijk in de winkel te bewonderen was. Maar afgelopen zaterdag heeft onze dealer uit Houten de moeite genomen om de Beolab 11 bij ons thuis af te leveren.

    Dus bij deze, mijn eerste ervaringen met de nieuwe Beolab 11.

    Het eerste wat je opvalt aan de Beolab 11 (BL11) als je hem uitpakt is de vormgeving. Op het forum zijn er nu al diverse meningen te lezen, waaruit blijkt dat de ene het geweldig vindt en de ander het ontwerp niets vindt.

    Nu, ikzelf vind het een bijzonder fraai ontwerp. De mooie metalen ronde schalen aan weerszijde, de grootte is naar mijn mening niet al te groot en dus is er makkelijk een plekje voor deze sub te vinden.

    Zelfs de vrouw spreekt de vormgeving aan. Het kan haar goedkeuring zeker wegdragen, want de vormgeving van de Beolab 2 sprak haar juist niet aan. De grote vierkanten zwarte dobbelsteen vs de kleinere alu-kleurige tulp.  


  • 04-26-2010 4:50 PM In reply to

    Re: Eerste Review: De nieuwe BeoLab 11.

    Wat dus opvalt is dat de BL11 uit 2 helften bestaat, waarbij in iedere helft een speaker is geplaatst. De 2 speakers staan precies tegenover elkaar, waardoor een grotere efficiëntie wordt  verkregen. Iets wat vroeger ook in de passieve Cona werd toegepast. De speakers hebben elk een diameter van 16,5 cm. En dat is het eerste gegeven wat bepaalt tot hoe laag de lagetonen gaan. Hoe groter, hoe lager.

     


  • 04-26-2010 4:51 PM In reply to

    Re: Eerste Review: De nieuwe BeoLab 11.

    Nu is een diameter van 16,5 cm niet eens zo groot, zeker als je bedenkt dat de lab5 tot bijna 40cm gaat. Maar door het toepassen van hun eigen ABL techniek, worden de laagste frequenties zover versterkt zodat deze toch  worden weergegeven.  En de lage tonen bij de BL11 zijn laag, verrassend laag!

     


  • 04-26-2010 4:52 PM In reply to

    Re: Eerste Review: De nieuwe BeoLab 11.

    Bij mij wordt de BL11 aangesloten op de subwooferuitgang van de BV5. Dit is een van de twee mogelijke manieren om hem aan te sluiten. Het frequentiegebied van de BL11 wordt dan bepaald door de instellingen in het soundmenu van de BV5. De bovenkant van de weergegeven lage tonen wordt in dat geval bepaalt door de gekozen luidsprekertype  die onder “Front” staan in gesteld.

    M.a.w. bij  Beolab 6000’s onder “Front”, zal de BL11 verder/hoger doorgaan, dan wanneer er 8000’s, Penta’s, BL1’s of BL5’s ingesteld staan. Maar als je het laatste type hebt staan, dan laat je de BL11 toch links liggen, denk ik :-)  

    De tweede manier van aansluiten wordt gedaan bij het gebruik in combinatie met een audiosysteem of een tv zonder de Dolby Digital/DTS/Surround module. In dat geval wordt een stereo audiosignaal aangeboden op de BL11 en filtert deze zelf de frequenties die worden doorgestuurd naar de aangesloten luidsprekers.

    Verder kun je de gevoeligheid nog enigszins beïnvloeden door de dipswitches aan de onderzijde te verstellen al naar gelang de locatie waar de BL wordt geplaatst. In principe betekent dat hoe meer wanden er in de buurt zijn, hoe lager de gevoeligheid. Voor degene die al in het bezit zijn van de Beolab 4’s, is er nog een extra switch geplaatst, waardoor de BL11 beter aansluit.

     


  • 04-26-2010 4:54 PM In reply to

    Re: Eerste Review: De nieuwe BeoLab 11.

    Maar dan nu de ervaringen.

    Zoals ik al hierboven meldde : de lage tonen bij de BL11 zijn laag, verrassend laag!

    Na wat muziekstukken en filmfragmenten te hebben beluisterd, moet ik zeggen dat de BL11 een aangename toevoeging is. Muziek van bijvoorbeeld Duffy met “Warwick Avenue” staat als een huis!

    Er komt een mooie hoeveelheid laag bij, die mooi in de pas loopt met de rest van de muziek.

    Ook bij het live 1st Farewell tour concert van Phil Collins in DTS van de DVD, is het switchen tussen wel of geen sub duidelijk waar te nemen. Echt een prettige ervaring. Gewoon een warme sound die eronder erbij komt.

    Door in het soundmenu het volume van de sub traploos te regelen, kun je ervoor zorgen dat de sub prima aansluit bij de andere luidsprekers. Alleen moet ik wel toegeven dat ik de instelling van “0” naar “+3” opschroef, om de sub wat meer naar voren te laten komen.

    Verder ga ik met de openingsscène van de “Lion King”, waarbij de olifanten ook flink door je woonkamer lijken te denderen. Daarna is de beurt aan een stukje uit de film “Enchanted” in DTS, waar bijna aan het eind de dansscène vergezeld gaat van muziek. De BL11 vult dan de kamer heel aardig, waardoor het geluid toch net wat meer “body” krijgt. (Lekker abstract hè)

     

    Dus we krijgen de smaak aardig te pakken en ik probeer ook nog wat muziek van Moby met het album “Play”. Maar dan vinden we de grenzen van deze sub.

    Door het volume ietwat te enthousiast te hoog te zetten, merk ik dat de BL11 het moeilijker gaat krijgen. Dit is toch teveel voor hem en de weergave wordt rommelig. Hij wil dapper, maar het lukt hem niet. Nou moet ik zeggen dat het volume op een zodanig hoog niveau staat, dan menigeen zou denken dat er een schroefje bij me los moet zitten. Nou dat moet toch ergens door gebeurd zijn?

    Maar er lijkt toch een einde te zijn aan de hoeveelheid laag die de BL11 kan neerzetten. Wat ik vooral merk is dat plotselinge bassen (zoals die van die olifanten) komen er heel goed uit, maar dat bij lage repeterende bassen op een hoog volume de BL11 het net niet aankan.

    Dus bij mij rijst er enige twijfel en stel ik mij de volgende vraag, wel of niet doen?  

    Ik weet het nog niet. Dus wat nu?

    De Beolab 11 doet gewoon wat je mag verwachten van een dergelijke subwoofer met dergelijke specificaties. Hij zet een imposante hoeveelheid geluidsdruk weg met behulp van de 200Watt ICE versterker die hij in zich draagt.

    Dus wil je een subwoofer die gewoon het laag aanvult, wat je mist bij bijvoorbeeld de 6000’s of de 8000’s. Speel je je films en muziek op een normaal niveau en wil je er geen buurtfeest mee organiseren, dan voldoet de Beolab 11 zeker aan de wensen. Gewoon voor het dagelijks gebruik en af en toe een filmpje, dan heb je er zeker plezier van.

    Dit is gewoon een muzikale subwoofer die goed en trefzeker in je muziek zal meelopen.

    Wil je echt het volle geweld, dan moet je toch nog steeds bij de Beolab 2 zijn. Maar ja, die heeft weer niet de naam om echt in de pas te lopen met muziek, dus wat nu?

     

    Ik geef hem nog een paar dagen, dan went ‘ie vast wel. Het moment dat je hem dan weghaalt zal zeker ook indruk maken. Het is dat losse schroefje dat me aan het twijfelen maakt.

     


  • 04-26-2010 5:53 PM In reply to

    Re: Eerste Review: De nieuwe BeoLab 11.

    Wonderful pictures of your home -- thank you for sharing with us !

    Very interesting picture of the base of the BL 11 ...

    First B&O (1976) was a Beogram 1500 ... latest (2011) change has been to couple the BL11 with the BL6Ks *sounds superb*

  • 04-26-2010 11:58 PM In reply to

    Re: Eerste Review: De nieuwe BeoLab 11.

    Top!Smile

  • 04-27-2010 1:56 AM In reply to

    Re: Eerste Review: De nieuwe BeoLab 11.

    Dank je wel! Smile Ik ga binnenkort maar eens naar mijn dealer!

    Beoworld's twenty-eighth ninth prize winner and fifty-first second prize winner. Best £30 I've ever spent!

  • 04-27-2010 2:19 AM In reply to

    Re: Eerste Review: De nieuwe BeoLab 11.

    Mooie review!

    De laatste foto kan zo in een magazine. Smile

  • 04-27-2010 6:21 AM In reply to

    Re: Eerste Review: De nieuwe BeoLab 11.

    Klink goed, Beobuddy.

    Ben benieuwd of ik bij mijn dealer de BL11 kan lenen om uit te proberen.

    Zelf heb ik een set BL6000 (vorig jaar gewonnen in de verloting alhier) en de BL11 zou dus een mooie aanvulling zijn voor het geluid.

    Dank voor de test resultaten.

    Piet

  • 04-27-2010 6:54 AM In reply to

    Re: Eerste Review: De nieuwe BeoLab 11.

    Kijk hier hebben we wat aan ....goed geschreven review ........ de rest van de aparatuur  is trouwens ook top !

    Geniet er van !

  • 04-27-2010 9:09 AM In reply to

    • 8000
    • Not Ranked
      Male
    • Joined on 02-27-2010
    • Posts 50
    • Bronze Member

    Re: Eerste Review: De nieuwe BeoLab 11.

    Mooi review!                                                                                                         

    De BeoLab 11 staat mooi in combinatie met de BeoVision 5 en de Penta's. Ik denk dat de BeoLab 11 een mooie aanvulling zal zijn.

    Bedankt voor de foto's en de duidelijk uitleg!

    Geniet er van.

  • 04-27-2010 11:17 AM In reply to

    Re: Eerste Review: De nieuwe BeoLab 11.

    Beovision 5 + ALT?

  • 04-27-2010 11:50 AM In reply to

    Re: Eerste Review: De nieuwe BeoLab 11.

    @beobuddy hoe groot is de ruimte waar in hij staat.

  • 04-27-2010 2:03 PM In reply to

    Re: Eerste Review: De nieuwe BeoLab 11.

    @ iedereen.

    Dank jullie voor de positieve reacties!

    Ik kan het absoluut waarderen dat menig forumlid laat weten dat hij/zij zo'n topic als deze waardeert.

    Het stimuleert mij in ieder geval en ik kan niet ontkennen dat dergelijke positieve feedback een glimlach op het gezicht achterlaat.

    Nogmaals, bedankt daarvoor.

    Uiteindelijk is de eerste en enige belangerijke reden het proberen om een zo objectief (voor zover dat nog lukt)als mogelijk beeld neer te zetten.

    En dat is best lastig, want een ieder zal zijn eigen maatstaf hanteren.

    Ik probeer in ieder geval een produkt in eerste instantie het voordeel van de twijfel te geven en het wat tijd te geven.

     

    Zo ook met de Beolab 11.

    Ik zette vanmiddag de boel weer aan en direct was daar de herkenning dat de sub er wezenlijk is, zonder te overheersen wel te verstaan.

    Een voordeel van zo'n losse sub ben ik achter is dat het juist op een lager volume wat makkelijker meer laag toevoegt. De onafhankelijke regeling in de BV5 draagt daar een aardig steentje aan bij.

     De kans dat deze blijft staan groeit met de dag.

     

    @ Koning.

    Onze woonkamer van de ark meet 11meter lang bij 4,5 meter breed. De eigenlijke zithoek is, zoals je kan zien, aan het einde van de kamer en meet dan ongeveer 4,5 bij 4,5 meter. Overigens laat de BL11 zich prima horen door de hele woonkamer.    

    Dat heeft dan toch met de constructie van de sub te maken. Je kan de 2 gebruikte speakers in de BL11 natuurlijk ook apart aan een linker en rechterspeaker toevoegen. Maar dan heb je weer te maken met reflecties (via de muren) van het geluid uit beide speakers die elkaar (zowel in positieve als in negatieve zin) beïnvloeden.

     

    @jvdb107.

     

    Yep, dit is een uniek exemplaar Big Smile 

    Zie hier : http://forum.beoworld.org/forums/t/32124.aspx

  • 04-27-2010 2:07 PM In reply to

    Re: Eerste Review: De nieuwe BeoLab 11.

    Klinkt het laag anders dan bij een 'gewone' sub.

  • 04-27-2010 3:02 PM In reply to

    Re: Eerste Review: De nieuwe BeoLab 11.

    Dat weet ik niet.

    Ik heb alleen de lab 2 wel regelmatig gehoord en die dreunt zover door dat de buren een paar huizen verderop er nog last van hebben.

     

    Wel weet ik dat dit een sub is die door slim gebruik te maken van de combinaties van 2 speakers tegenover elkaar, de ABL techniek en de ICE power versterker, een mooi en bescheiden formaat sub weten neer te zetten.

    Ondanks dat bescheiden formaat komt er toch een imposante hoeveelheid aan lage tonen uit.

    Andere subs heb ik eigenlijk nooit echt overwogen. De meeste subs die ik heb bekeken bij RAF,Stafhorst en dat soort winkels, zijn toch meestal groter van formaat.

    Juist dit formaat wordt door de vrouw gewaardeerd. Ik heb een tijdje terug nog getwijfeld over een PV1 van B&W. Want die komt nog qua grootte en de ronde vormgeving nog het meest in de buurt. Maar die kostte toen ook al 1495,-.

    Nu is er dus een sub voor naar B&O begrippen een bescheiden prijs en levert een hele mooie prestatie voor degene die niet het onderste uit de kan willen.

    Maar voor mij was de prijs het eerste argument om toch alsnog een sub van het "eigen" merk te nemen/proberen.

  • 04-29-2010 3:32 PM In reply to

    Re: Eerste Review: De nieuwe BeoLab 11.

    Toch 'n kleine vraagje?

    Is die glimende aluminiumblauw kleur standard op BV 5 of heb je die zelf gemakt?

    Bedankt!

  • 04-29-2010 4:52 PM In reply to

    Re: Eerste Review: De nieuwe BeoLab 11.

    Dat is een lichtblauwe kleur die door B&O werd geleverd. Er hoort eigenlijk ook een blauw doek bij. Maar dat doek is even terug in de doos ivm ALT experiment.

    Het frame heb ik vorig jaar besteld bij de dealer, kosten een kleine 250 euro. (zonder doek)

  • 05-01-2010 6:55 AM In reply to

    Re: Eerste Review: De nieuwe BeoLab 11.

    Nu, de kogel is door de kerk!

     

    Hij blijft staan!

     

    In de loop van de week zijn ervaringen zeer positief bevonden.

    Zelfs in combinatie met de penta's is de Beolab 11 in staat om laag toe te voegen. Mijn positieve ervaringen zijn vooral tijdens het dagelijks gebruik, waarbij de BL11 op laag volume toch heel makkelijk net dat extra geeft. Dus bij het kijken bij eigenlijk van alles merk je bijna ongemerkt dat de BL11 toch bijdraagt.

    Gewoon een serie met daarin bijvoorbeeld wat onweer wordt op een laag volume toch prettig benadrukt, zonder dat het dus hinderlijk is. 

    Natuurlijk zijn penta's in staat om heel wat laag neer te zetten. Maar daar moet je toch het volume wat hoger voor zetten.

    Juist dat onafhankelijk kunnen instellen van de BL11, is toch handiger dan de bass of loudness regeling op te schroeven.

     

    En dan heb ik het nog niet eens gehad over de positieve reacties die de BL11 kreeg v.w.b. de vormgeving.

     

    Kortom, ook hier is de Beolab 11 meer dan welkom!

    Als er nu nog meer schroefjes loslaten, dan kan ik daar de BL11 tenminste de schuld van geven Stick out tongue 

  • 05-01-2010 11:40 AM In reply to

    Re: Eerste Review: De nieuwe BeoLab 11.

    Deze moet nog ff terugWink

    Fijn om te horen dat hij voldoetSmile

  • 05-01-2010 1:11 PM In reply to

    Re: Eerste Review: De nieuwe BeoLab 11.

    Wijsneus WinkBig Smile

     

    Als Fred voor de aankomende showdagen op 7 en 8 mei geen andere binnenkrijgt, dan gaat deze idd ff terug.

    Althans, hij komt 'em maar halen, haha.. 

  • 05-01-2010 1:27 PM In reply to

    Re: Eerste Review: De nieuwe BeoLab 11.

    Gordijntjes naar beneden en net doen of je er niet in bentLaughing.

    Ga je trouwens nog naar de showdagen toe.

     

  • 05-01-2010 2:37 PM In reply to

    Re: Eerste Review: De nieuwe BeoLab 11.

    Ik weet nog niet of ik donderdag of vrijdag langs ga.

    Het is natuurlijk altijd wel leuk om even je neus te laten zien en de nieuwe 10-46 te bekijken.

Page 1 of 2 (47 items) 1 2 Next >