Hei Peter
Du har en digital forbindelse fra CD-spiller til A3-inngangen på BeoVision 7. Betyr det at BV7 faktisk tar imot digital stereolyd, ikke bare surround?
Jeg har endelig bestilt min BV7 og er i ferd med å planlegge oppsettet. Jeg er i tvil om hvordan jeg skal koble digital stereolyd (optisk) fra Apple Airport Express. I dag går lyden til en separat DAC og derfra analogt til AUX-porten på Beosound Ouverture.
Problemet med denne koblingen, bortsett fra at den okkuperer den eneste AUX-porten til Ouverture'n, er at jeg gjerne skulle slippe den separate DAC'en. Det er en Stello DA100 fra April Music, kompromissløst laget for å gi god lyd. Ja, lyden er enorm, men kassen er diger, og den blir så varm at jeg ikke tør å la den stå på når den ikke er i bruk. Fjernkontroll, standby og slikt fins naturligvis ikke.
Løsningen kunne være å koble Airport Express direkte (bortsett fra konvertering optisk TOSLINK / coax) til BV7. Dette er mine tvil:
(1) BV7 kan ikke ta imot digital stereolyd, bare surround. Dette har jeg trodd til nå, men oppsettet ditt tyder på at det går likevel.
(2) DAC'en i BV7 behandler stereolyd så dårlig at jeg vil foretrekke å gå tilbake til DA100 selv om det blir mer plundrete. Hvor god er egentlig den innebygde DAC'en i BV7?
(3) Selv om jeg slipper plunderet med å betjene den eksterne DAC'en, er det likevel en del operasjoner som må gjøres hver gang for å bruke BV7 til stereolyd. Eller er det bare å gjøre et enkelt valg med Beo6?
Hva er erfaringene til deg og andre?
Beste hilsen Sigmund