Jeg har nu prøvet at søge på nettet efter løsninger og jeg har fundet flere forklaringer/løsningsmodeller på disse striber.
Jeg skriver de engelske betegnelser, da jeg kun har kunnet finde beskrivelser på engelsksprogede sider.
De kaldes "retrace lines". Det kan have noget at gøre med "flyback"-kredsløbet som skal justeres. Der omtales også et G2 kredsløb som tilsyneladende styrer elektronkanonerne i billedrøret. Som jeg har forstået det, kan man justere spændingen på et potmeter her -i dette tilfælde til den grønne. En nedjustering kan måske løse problemet.
Kort fortalt har jeg set disse bud på en løsning:
Turn down green G2 level
Adjust Flyback (screen bias control)
Adjust Master Brightness/Background
Dette er nok noget som kræver en tekniker -men man kan prøve at foreslå det til en tekniker, eller et værksted. Som jeg læser flere steder siger værksteder ofte bare, at det er billedrøret som er slidt -fordi de ikke gider at arbejde med fejlfinding og hellere vil arbejde med noget hvor de bare kan skifte et modul (eller billedrøret)-eller prøve at sælge et nyt fjernsyn. Tilsvarende kan vi også læse om her på Beoworld, ang. CD-afspillere hvor værksteder hellere vil skifte drevet (eller til ældre modeller, sige at drevet ikke kan skaffes mere -køb et nyt anlæg). Selvom problemet ofte kan løses ved at udskifte nogle få komponenter på printpladen og justere nogle potmetre.
Jeg håber at dette kan være til hjælp for andre. Jeg modtager gerne kommentarer fra nogen med mere teknisk indsigt end mig, hvis der er noget jeg har misforstået.