in Search
Untitled Page

ARCHIVED FORUM -- April 2007 to March 2012
READ ONLY FORUM

This is the first Archived Forum which was active between 17th April 2007 and 1st March February 2012

 

Latest post 05-31-2010 2:29 PM by Steffen. 8 replies.
Page 1 of 1 (9 items)
Sort Posts: Previous Next
  • 05-08-2010 7:52 PM

    Striber på skærmen - BV3

    Jeg har et Beovision 3 hvor der er begyndt at komme nogle vandrette striber på skærmen. Det ses kun når billedet er meget mørkt og ved "pauser" i film hvor der er "sort skærm". Så er der nogle meget tynde vandrette striber med 3-4 cm's mellemrum, ned over skærmen.

    Jeg har snakket med én som engang havde et MX fjernsyn med samme problem. Han mente at det kunne være et spørgsmål om justering af højspændingen. Kender nogen til dette problem?

    Steffen

     

  • 05-14-2010 5:09 PM In reply to

    • 2mas
    • Not Ranked
    • Joined on 05-14-2010
    • Posts 4
    • Bronze Member

    Re: Striber på skærmen - BV3

    Hej Steffen

    Jeg har også samme problem, så jeg er lige med på lytter:-)

    eller har du fundet ud af problemet?

     

    Mvh

     

    Thomas

  • 05-14-2010 6:45 PM In reply to

    Re: Striber på skærmen - BV3

    Jeg har ikke fundet ud af noget endnu -desværre Sad

  • 05-19-2010 7:11 PM In reply to

    Re: Striber på skærmen - BV3

    Jeg har nu prøvet at søge på nettet efter løsninger og jeg har fundet flere forklaringer/løsningsmodeller på disse striber.

    Jeg skriver de engelske betegnelser, da jeg kun har kunnet finde beskrivelser på engelsksprogede sider.

    De kaldes "retrace lines". Det kan have noget at gøre med "flyback"-kredsløbet som skal justeres. Der omtales også et G2 kredsløb som tilsyneladende styrer elektronkanonerne i billedrøret. Som jeg har forstået det, kan man justere spændingen på et potmeter her -i dette tilfælde til den grønne. En nedjustering kan måske løse problemet.

    Kort fortalt har jeg set disse bud på en løsning:

    Turn down green G2 level

    Adjust Flyback (screen bias control)

    Adjust Master Brightness/Background

    Dette er nok noget som kræver en tekniker -men man kan prøve at foreslå det til en tekniker, eller et værksted. Som jeg læser flere steder siger værksteder ofte bare, at det er billedrøret som er slidt -fordi de ikke gider at arbejde med fejlfinding og hellere vil arbejde med noget hvor de bare kan skifte et modul (eller billedrøret)-eller prøve at sælge et nyt fjernsyn. Tilsvarende kan vi også læse om her på Beoworld, ang. CD-afspillere hvor værksteder hellere vil skifte drevet (eller til ældre modeller, sige at drevet ikke kan skaffes mere -køb et nyt anlæg). Selvom problemet ofte kan løses ved at udskifte nogle få komponenter på printpladen og justere nogle potmetre.

    Jeg håber at dette kan være til hjælp for andre. Jeg modtager gerne kommentarer fra nogen med mere teknisk indsigt end mig, hvis der er noget jeg har misforstået.

  • 05-20-2010 1:05 AM In reply to

    • 2mas
    • Not Ranked
    • Joined on 05-14-2010
    • Posts 4
    • Bronze Member

    Re: Striber på skærmen - BV3

    Hej Steffen

     

    Der hvor du har fundet disse oplysninger der står ikke noget om hvor de forskellige kredslød sider?

    Så ville jeg godt prøve at åbne mit bv3 og prøve at justere det.

  • 05-25-2010 3:55 AM In reply to

    • 2mas
    • Not Ranked
    • Joined on 05-14-2010
    • Posts 4
    • Bronze Member

    Re: Striber på skærmen - BV3

    Hej Steffen

    Har du fået lavet dit tv ellers kan jeg fortælle hvordan du skal gøre.

  • 05-25-2010 4:51 PM In reply to

    Re: Striber på skærmen - BV3

    Hej 2mas

    Nej -jeg har ikke fået det lavet. Jeg hører meget gerne hvordan.

    Mvh Steffen

  • 05-30-2010 5:05 PM In reply to

    • 2mas
    • Not Ranked
    • Joined on 05-14-2010
    • Posts 4
    • Bronze Member

    Re: Striber på skærmen - BV3

    Det du skal er at komme ind i tv´et på bagsiden der finder du det du ser på dette foto, og så er det den skrue jeg har ringet ind med rød som blot skal drejes lidt så forsvinder de grønne streger det er det !

  • 05-31-2010 2:29 PM In reply to

    Re: Striber på skærmen - BV3

    Hej 2mas

    Tusind tak for det Yes -  thumbs up

    Mvh Steffen

Page 1 of 1 (9 items)