Ik persoonlijk vind van wel.
Mijn vorige Avant was een Avant 50Hz met een prologic decoder.
Nu heb ik inmiddels 2 jaar een 32 RF DVD met Dolby Digital/DTS decoder.
Ik denk dat de verschillen zich het best laten uitleggen op diverse site, waaronder die van Dolby zelf.
Maar er is een duidelijk verschil.
Een paar verschillen:
Dolby D/DTS heeft gescheiden links/rechts surroundkanalen t.o.v. Dolby Prologic (is mono)
Het frequentiebereik voor de surroundkanalen loopt veel verder door dan de beperkte prologic (tot 6khz dacht ik)
De Dolby/DTS kaart laat zich beter instellen voor het type aangesloten speaker (voor het frequentiebereik),
de afstand (voor de vertraging in ms voor de looptijd).
De Dolby D/DTS heeft een aparte subwooferuitgang.
De 5.1 informatie op DVD's wordt in princpie doorgestuurd naar de juist daarvoor bedoelde speakers.
Bij prologic wordt een analoog rekensom toegpast op het linker en rechterkanaal voor het verkrijgen van het center en rear-signaal.
Ik weet het niet meer precies, maar het was zoies als L+R geeft het surroundkanaal en L-R geeft het centerkanaal.
Het kan ook zijn dat het juist andersom is.
Maar juist door het analoog berekenen van het signaal is de kanaalscheiding ook minder dan bij digitaal.
Maar laat ik je niet ontmoedigen over je huidige setup, in tegendeel zelfs. Ik heb er altijd veel (luister) plezier van gehad.
Het klinkt (met de juiste speakers) altijd homogeen, als een geheel. De prologic decoder kun je overal op toepassen, ook op gewoon stereosignaal. Dat kan soms leuke effecten geven.
Maar als je een DTS decoder kan betalen, vind ik het een goede optie om in te bouwen. Dat laatste kun je waarschijnlijk best zelf doen.