Ik ben nog bezig met proberen.
Maar inderdaad, tot op dit moment ben ik teleurgesteld in de XRoid.
Misschien dat mijn eisen wat te hoog liggen, maar ik had toch wel verwacht dat de XRoid tenminste of beter zou presteren dan de huidige 6600N die ik heb. Ik had verwacht dat een bedrijf met zoveel ervaring op dit gebied toch op zijn minst een speler op de markt zet die dan ook minimaal het niveau neerzet waar ze met de laatste mee geëindigd zijn.
Even vooropgesteld. De interface ziet er gelikt uit met de bewegende animaties en nu ik er (tijdelijk) een SSD eringezet heb, reageert de TVIX ook erg snel op commando's. Kennelijk cached de XROID op de interne schijf. Met de uitbreiding van App's op je 'bureaublad' maakt dat je de indeling kunt aanpassen en grappige dingen kunt, zoals het weer op je smartphone. Je kan zelfs een muis en een toetsenbord aansluiten om direct apps te verslepen en met google te kunnen surfen (laatste heb ik nog niet geprobeerd)
Maar eerlijk is eerlijk. Al die extra opties zijn leuk, maar voor mij persoonlijk volledig van ondergeschikt belang als de speler niet zonder haperingen volledige BluRay's kan afspelen die gestreamd worden vanuit de NAS.
Aan de NAS ligt het zeker niet, want ik kan met snelheden boven of tegen de 100MB/s bestanden kopieren. Of ik nu op samba of NFS probeer, het maakt niet uit.
Feit is, dat als ik de 6600 weer terugplaats, deze feilloos de BluRay's afspeelt. Ik heb het wel over bestanden groter dan 20-25GB die problemen geven. Kleinere bestanden speelt de XRoid ook goed af, maar ik heb nu eenmaal concerten en films die groter zijn. DVD(9)'s zijn ook absoluut geen probleem. Mkv's van 9-10GB van films met x264 format ook niet.
Ik weet het zeker dat als ik de grote (iso)bestanden op een willekeurige interne of externe (USB3.0!) schijf plaats, dat de XRoid dan ook alles slikt. Daar ben ik van overtuigd. Maar ik ben nu eenmaal in het bezit van een NAS met 12TB opslag (waarvan 9TB netto) met alles erop en eraan. Ik wil gewoon niet op meerdere plaatsen mijn bestanden hebben.
Verder had/heb ik problemen met de BluRay menu's. Dat zijn de menu's van de bluRay's zelf die je in beeld krijgt tijdens het afspelen. Bij iedere BR is dat menu weer anders. Tot nu toe kwam ik niet bij dat eigen BR menu, maar kennelijk moet dat wel kunnen via de Title instructie. Dus nog even proberen.
Maar op dit moment heb ik hem weer afgekoppeld en staat hij op kantoor voor verdere spielerij. De irritatie wordt alleen maar groter bij iedere hapering die erbij komt.
Verder zitten er ook nog foutjes in. Als ik bijvoorbeeld een track verder wil via de skip functie, terwijl ik eerder gestart ben van uit het scenemenu, dan gaat de XRoid vrolijk verder met track 2 (terwijl je dus gestart bent bij bijvoorbeeld track 8)
M.a.w. wordt vervolgd, hoop ik....