in Search
Untitled Page

ARCHIVED FORUM -- April 2007 to March 2012
READ ONLY FORUM

This is the first Archived Forum which was active between 17th April 2007 and 1st March February 2012

 

Latest post 01-06-2012 4:48 AM by Reinhart. 10 replies.
Page 1 of 1 (11 items)
Sort Posts: Previous Next
  • 12-30-2011 11:05 AM

    BS 9000 + digitale muziek

    Dag allemaal,

    Ik ben onlangs de gelukkige eigenaar geworden van een mooie hoop B&O spullen en nu had ik hieromtrent een reeks vragen.

    Ik ken er niet zoveel van, maar ik heb een leuke erfenis gekregen, namelijk een Beosound 9000 mkIII, beolab penta mk3 boxen, een Beogram 3300 en 2x de BEO4 afstandsbediening.

    Na het doen van wat research heb ik al een reeks apperaten op de aux-uitgang aangesloten zoals de beogram (met tussenversterker), tv en een MP3-jack via een splitter. Maar nu vroeg ik me af of het ook mogelijk is om mijn mac te koppelen aan de Beosound en mijn muziek te beheren via de BEO4? Ik heb wat gelezen over de beoport en ik vroeg me af wat de bevindingen zijn? is het echt de moeite om dit te kopen? Is het praktisch te bedienen? Moet je mac aanstaan? Is het eventueel mogelijk om vanaf een harde schijf rechtstreeks de muziek af te spelen zonder een aanstaande pc/mac ertussen? Is het zoveel handiger dan gewoon een jack in de mac te steken en via de mac afstandsbediening muziek te veranderen? Ik ben namelijk nog een student en de prijzen doen me duizelen :)

    Dan nog een vraagje, ik mis blijkbaar een soort antenne-kabeltje, waardoor ik (raar genoeg) maar 1 zender kan ontvangen. wat moet ik in de antenne-uitgang steken om een goede ontvangst te krijgen?

     

    Dan nog een laatste vraagje, daar ik niets wist van de gevoeligheid van al deze producten ben ik nogal ruw omgegaan met de beogram en heb hem zonder verhuisschroeven verplaatst waardoor hij helemaal door elkaar rammelde en erger nog de naals wss beschadigd is geraakt. Nu hij speelt nog, maar de luidere tonen kraken ergerlijk. Ligt dit probleem aan de naald? (ervoor werkte hij wel goed) En is het de moeite om 100eur te betalen om de MMC4-cartridge met naald te laten re-tippen en onderhouden? Of zou dit het probleem nog niet oplossen?

     

    Alvast bedankt voor het lezen van mijn vragen, heerlijk dat er een forum bestaan waar je je passie voor b&o tot uiting kan brengen.

     

    Vriendelijke groeten aan iedereen en alvast een prettig eindejaar!

     

    Reinhart

  • 01-04-2012 4:12 PM In reply to

    Re: BS 9000 + digitale muziek

    Hallo Reinhart,

     

    Welkom op dit forum! En de allerbeste wensen en goede start gewenst met de B&O's.

     

    Wie kan Reinhart helpen met de Mac en Beosound 9000? Zoek anders ff op de termen apple en beoport en of beoplayer voor advies over Mac en B&O. Op site Bang-olufsen.com staat een handleiding hiervoor en zie ik alleen Windows, maar er zijn ervaringen met Mac lees ik als ik zoek in dit forum.

    De antenne ingang kun je aansluiten op de coax kabel van de analoge provider of een losse kabel van 2 meter gebruiken voor FM.

    Ik kijk er van op dat je als student de platenspeler aan wil sluiten. Wil je Classic music luisteren? Je kan sparen voor de naald of een gebruikte Beogram kopen met goede naald en die dan weer verkopen zonder naald.....

    Zoek ook even op het general forum hoe je de panelen van de Beolabs goed kunt reinigen en onderhouden.

     

    Groet, Robert

  • 01-05-2012 2:15 PM In reply to

    Re: BS 9000 digitale muziek

    Ja, lastig.

    Je kunt niet direct een hdd eraan hangen, dat lukt je bij geen enkele radio denk ik. Dit is niets meer dan een opslag er moet wel iets spelen.

    Je hebt dus altijd een pc/medium nodig om iets af te spelen. Eg een beosound 5, ipod, mac etc.

    Hoe te verbinden

    Ik denk een kabel aan je mac via aux en bedienen met de ab van de mac is het goedkoopst.

    Via beoport kan ook, je kunt dan de beo 4 gebruiken om via beoplayer (b&o versie mediaplayer) te bedienen. Je moet hem dan wel aan de mac hangen en die moet aanstaan.

    Tv heb je nog niet was ook nog een mogelijkheid geweest. Beoports zijn gebruikt goed te kopen, let op dat je de ML kabel erbij ritselt anders is het nog prijzig.

    Grt Chucky

    Wanna play?!! (Also a PRIZEWINNER ON BEOWORLD!) 

  • 01-05-2012 2:23 PM In reply to

    Re: BS 9000 digitale muziek

    Ik heb er nog een liggen.

    50 euro mag je hem hebben.

  • 01-05-2012 3:42 PM In reply to

    Re: BS 9000 + digitale muziek

    Dank voor de antwoorden.

    De radio en platenspeler 'issues' zijn opgelost dus. Ik ga de naald laten retippen voor 100eur, vooral om naar de oude platen van mijn ouders te luisteren.Hopelijk komt het zo in orde.

    Voor de verbinding mac-b&o is het een andere zaak. Beoport met infrarood lijkt me een goede oplossing, vooral het feit dat ik dan muziek kan veranderen met de beo4. Maar ik zou het geheel graag ook draadloos laten verlopen. Ik zou graag mijn muziek dus 'streamen' naar de aux-ingang van de b&o. Ik heb eens rondgekeken op het net en de manieren zijn blijkbaar of wifi of bluetooth. Beide zorgen ervoor dat ik draadloos (zonder usb ding ofzo in mijn mac) van overal de muziek te sturen naar de beosound. Maar ik ben er nog niet uit welke van de twee. Ze hebben namelijk allebei grote nadelen. De kwaliteit van de muziek is slechter, bij de bluetooth is het bereik beperkt en onderhevig aan storingen. Bij wifi neemt dat bandbreedte in. Redelijk veel zelf (tot 1mb/s heb ik gehoord kan dat? Dat betekent voor uurtje streamen 3,6gig bandbreedte...).

    Dus het liefst zou ik, al weet ik niet of het mogelijk is, de volgende connecties maken. Beosound aux -> splitter -> beoport -> Bluetooth/wifi ontvanger -> mac

    MAAR in de handleiding lees ik dat je usb moet aansluiten op de beoport (voor de afstandsbediening), dus dan zou ik toch nog aansluiting nodig hebben op de mac, is dit correct? Ik zou dan wel de muziek kunnen veranderen met mijn mac afstandsbediening.

    Iemand ervaring met wifi/bluetooth verbindingen?

     

    Ik zal zeker eens zien hoe ik de beolabs moet onderhouden. Want dat is in het verleden niet gebeurt vrees ik. Het gaas is beschadigd op enkele plaatsen en vanonder is de stand beschadigd door vocht ofzo.

     

    Dank.

  • 01-05-2012 4:12 PM In reply to

    • Bart
    • Top 500 Contributor
    • Joined on 04-16-2007
    • Netherlands
    • Posts 128
    • Bronze Member

    Re: BS 9000 + digitale muziek

    Als je het simpel wilt houden kun je een Airport Express kopen. Deze sluit je aan op de AUX-ingang van je BS9000 en vervolgens kun je draadloos vanaf je Mac of iPhone de muziek naar de BS9000 streamen. Nadeel is dat je niet de Beo4 kunt gebruiken voor het kiezen van je muziek. (Als je A.TAPE kiest wordt de AUX geselecteerd, heel makkelijk)

    De Beoport kan ook maar iedere update van iTunes kan problemen geven met de BM-Link software. Er is andere, betaalde, software beschikbaar voor Mac mt de naam Linkplayer. Dan werkt de combintie van Beo4, BS9000, Beoport en Mac wel goed. Je moet dan N.MUSIC kiezen op de Beo4. Kijk even in het Beo-Mac forum.

    Succes ermee!

    Bart

  • 01-05-2012 4:24 PM In reply to

    Re: BS 9000 + digitale muziek

    Dank Bart voor het antwoord, heb je ervaring met de Airport express? De enigste reden dat ik twijfel is dat bandbreedte probleem. We hebben een limier van 100gig/maand dus ... Heb je een iddee wat het stream-verbruik is? Ik heb er al naar gezocht op het net maar ik vind er niets van terug.

  • 01-05-2012 5:56 PM In reply to

    Re: BS 9000 + digitale muziek

    Die limiet is alleen van toepassing als je internetradio gebruikt. Een stream van 192 kbps is ongeveer 85Mb per uur.

    Voor je eigen WLAN is de datalimiet uiteraard niet van toepassing. Dus het valt wel mee.

  • 01-06-2012 2:38 AM In reply to

    Re: BS 9000 + digitale muziek

    Misschien is Sonos een idee? Dan kan je streamen van een NAS (hoeft je computer niet aan steeds aan te staan) en kan je afstandbedienen met je smartphone, tablet, losse ab of (als ie toch aanstaat) compu / laptop. Heb hem zelf op mijn tv zitten, werkt perfect!

  • 01-06-2012 4:36 AM In reply to

    • Bart
    • Top 500 Contributor
    • Joined on 04-16-2007
    • Netherlands
    • Posts 128
    • Bronze Member

    Re: BS 9000 digitale muziek

    Bij mij werkt dit prima samen met een BS3000, ook via Masterlink naar andere B&O apparatuur. Als je muziek die je lokaal hebt streamt naar de airport, kost het je geen downloadlimiet. De bandbreedte van de wifi-verbinding is ruimschoots voldoende. Als je al een Mac hebt, en je muziek in iTunes beheert, is dit eenvoudig en snel op te zetten. Sonos is een mooi alternatief, zeker als je geen iTunes gebruikt.
  • 01-06-2012 4:48 AM In reply to

    Re: BS 9000 digitale muziek

    De sonos ziet er mooi uit maar deze kost ook wel een aardige duit! (zeker alsje afstandsbediening erbij wilt)

    Het zal dus wss de Airport Express worden. Met het programma Airfoil kan je al het geluid van je mac sturen, niet enkel vanuit itunes. Zo kan je via Radium of alsje filmpje kijkt ook het geluid doorsturen.

Page 1 of 1 (11 items)