in Search
Untitled Page

ARCHIVED FORUM -- April 2007 to March 2012
READ ONLY FORUM

This is the first Archived Forum which was active between 17th April 2007 and 1st March February 2012

 

Latest post 08-31-2011 5:09 PM by DoubleU. 16 replies.
Page 1 of 1 (17 items)
Sort Posts: Previous Next
  • 08-25-2011 10:30 AM

    • Desmo
    • Not Ranked
    • Joined on 08-25-2011
    • Posts 13
    • Bronze Member

    Wat te kiezen?

    Beste forummers,

     

    Ik ben in het bezit van de volgende setup:

    - Beocenter 2300
    - 2X Beolab 8000
    - Panasonic Plasma TV
    - HD Mediaplayer 
    - hoop andere rommel, zoals DVD, bluray, humax, spelconsoles,etc.

     

    Het geluid uit de 2 beolab's 8000 is echt fenomenaal als het geluid wat harder staat en er voornamelijk rustige muziek wordt gespeeld.
    Echter bij het bekijken van een muziekconcert, of goede film mis ik wel eens wat power uit de speakers.
    Hierbij bedoel ik dan dat allemaal wel wat voller mag gaan klinken.

     

     

    Ik heb hierbij de volgende opties bedacht om dit te gaan bereiken:

    Optie 1: uitbreiden met twee rearspeakers beolab 4000

    Optie 2: uitbreiden met twee beolab penta MK3 en de beolab 8000 als rearspeakers gebruiken

    Optie 3: uitbreiden met een beolab 11 subwoofer

     

    Ten eerste zou het mooi zijn om de set uit te breiden zodat een surround sound opstelling mogelijk is (via een voorversterker), maar aan de andere kant vraag ik me af of dit wel zoveel toevoegd en ik niet beter af ben met een subwoofer voor wat extra laag en dus een vollere klank toe te voegen (optie 3).

    Stel dat ik zou kiezen voor een surround sound opstelling lijkt de beolab 4000 de meest logische keuze, omdat deze makkelijk achter zijn weg te werken. Vraag is of deze wel de extra gewenste body aan het geluid gaan geven.

    Hierdoor zouden de penta's MK3 een optie worden, omdat deze meer laag zouden hebben en dus een voller geluid produceren en ik direct een surround opstelling hierdoor krijg. Echter vraag ik me af of deze gezien de leeftijd nog wel van goede kwaliteit zijn en of deze nog lang mee zullen gaan.

     

    Wie heeft er tips om mij in de goede richting te krijgen?

  • 08-27-2011 3:57 AM In reply to

    • Beobird
    • Top 150 Contributor
      Male
    • Joined on 04-19-2007
    • Netherlands
    • Posts 506
    • Gold Member

    Re: Wat te kiezen?

    Ik zou persoonlijk voor optie 3 gaan omdat ik dit zelf de mooiste optie vind qua geluid/esthetiek. Meer power zul je namelijk niet krijgen door een stel rears toe te voegen. Wat je nu mist is gewoon een lekkere bass-drive die het beluisteren van concerten net dat beetje extra geeft.

    De optie van de penta's is trouwens ook wel een goede en als je alleen naar het geluid kijkt misschien zelfs de beste, maar ze zijn zoals je al zei wel wat op leeftijd. Desalniettemin zijn ze volgens mij voor niet al teveel geld wel in top staat te houden. Meen dat de drivertjes niet zo heel duur zijn en dat de versterking ook geupdate kan worden door wat nieuwe ICE power (heb er hier wel eens topics van gezien).

    We Can't Get Enough B&O Stuff...

  • 08-27-2011 6:51 PM In reply to

    Re: Wat te kiezen?

    De Penta's zullen absoluut een voller geluid geven,  9 drivers met 2 bass reflex pporten, laagste tonen vanaf 39 hz (productbeschrijving). (Beolab 8000 vanaf 52 hz.). Volume kan eveneens enorm hoog. Belangrijkste nadeel is de leeftijd waardoor je het risico hebt dat je de foam randen van de speakers moet (laten) vervangen en/of de speakers zelf. Dit schijnt zoals "Beobird"  al zei schijnt dit niet al te duur te zijn.  

    Een moderner alternatief is natuurlijk de Beolab 11. Geeft ongeveer hetzelfde effect maar begint wat lager bij 33 hz. Systeem kan ook gebruikt worden met een stereo opstelling.

    Surround gebruik ik zelf alleen bij films. De Beolab 4000 die ik daarvoor heb staan helpen niet bij het creeeren van een voller geluid in het geval van stereo.

     

  • 08-27-2011 7:08 PM In reply to

    Re: Wat te kiezen?

    Ik zou gewoon gaan voor de pentas,volgens mij nog steeds de beste gemaakte door b&o ooit.Bij deze optie kan je de beolab 11 dan wel vergeten,deze voegt in kombinatie met een stel pentas volledig niets toe.

  • 08-28-2011 5:12 AM In reply to

    • Desmo
    • Not Ranked
    • Joined on 08-25-2011
    • Posts 13
    • Bronze Member

    Re: Wat te kiezen?

    Bedankt voor jullie antwoorden.

    De penta's dus.

    Foamranden maak ik me niet zo druk over aangezien ik ze gewoon bij een second life zaak wil kopen met meestal 2 jaar garantie. Hier zijn ze meestal ook helemaal nagekeken en indien nodig vervangen.

    Waar ik me misschien meer zorgen over maak is over de versterker. Wat zijn jullie ervaringen over de kwaliteit en levensduur hiervan?

    Zou die de komende 10 jaar nog redden zonder al te veel reparaties?

  • 08-28-2011 5:48 AM In reply to

    Re: Wat te kiezen?

    Ik wil geen roet in het eten gooien, maar heb toch nog een opmerking. De Penta's hebben naar mijn mening een iets minder sprankelend hoog dan de BeoLab 8000. Ik zou dus proberen om de BeoLab Penta en de BeoLab 8000 + BeoLab 11 te vergelijken, alleen dan kun je volgens mij een goede keuze maken.

  • 08-28-2011 6:22 AM In reply to

    Re: Wat te kiezen?

    Het midden gebied van de penta's is mooier,ook het stereo beeld over de gehele linie is mooier.

    Het is net wat Blackrix zegt, beolab 8000 plus de beolab 11 en dan vergelijken.

  • 08-28-2011 4:47 PM In reply to

    Re: Wat te kiezen?

    Blackrix:

    Ik wil geen roet in het eten gooien, maar heb toch nog een opmerking. De Penta's hebben naar mijn mening een iets minder sprankelend hoog dan de BeoLab 8000. Ik zou dus proberen om de BeoLab Penta en de BeoLab 8000 + BeoLab 11 te vergelijken, alleen dan kun je volgens mij een goede keuze maken.

    Ik heb vanmiddag nog naarde Penta Mk1 zitten luisteren en Blackrix heeft gelijk dat de hogere tonen wat minder sprankelend zijn. Het laag en midden vond ik daarintegen wel erg mooi klinken. Zit nu denken aan een setje voor op mijn werkkamer Wink, hoewel ze daarvoor misschien weer wat te groot zijn...

  • 08-29-2011 4:06 PM In reply to

    Re: Wat te kiezen?

    Je kan het hoog van een Penta wel iets beter krijgen, maar dan moet je de luidsprekerdoeken verwijderen (ja, hoe dun ze ook zijn, ze hebben toch iets invloed op het hoog!). Maar dat ziet er dan weer niet uit.......

  • 08-30-2011 4:47 AM In reply to

    • Desmo
    • Not Ranked
    • Joined on 08-25-2011
    • Posts 13
    • Bronze Member

    Re: Wat te kiezen?

    Bedankt voor jullie antwoorden, ik ga beide combinaties eens beluisteren.

    Echter komt de volgende vraag nu bij mij op:

    Zou ik het geluid ook kunnen verbeteren door een voorversterker te plaatsen?

    Ik heb nu mijn tv, dvd, media, etc aangesloten op een soort tulpverdeelkastje, waarbij je kan aangeven welk signaal hij moet doorgeven aan de aux van de beocenter.

    Nu lijkt het echter dat de mate van geluidskwaliteit als volgt is (van goed naar minder):

    1. CD op beocenter afspelen
    2. TV als output (ook van andere media)
    3. direct uit media, dvd, etc. 

    Zou ik de algehele kwaliteit van het geluid (voornamelijk van media, dvd en tv) kunnen verbeteren door het geheel aan te sluiten op een voorversterker? en zo ja, wat is dan een goede betaalbare voorversterker?

    Voorwaarden hieraan moeten zijn dat minimaal 2 optische ingangen zijn en surround output (voor als de beolab 11 (met evt rearspeakers) of de penta's er komen)

    Ik hoor het graag van jullie.

  • 08-30-2011 3:10 PM In reply to

    Re: Wat te kiezen?

    Een voorversterker is hier niet van toepassing. Er is niets te versterken. Alle externe bronnen hebben al een vast line-out nivo. Geen van de apparaten die je hebt heeft een Dolby Digital / DTS decoder. Dat werkt icm beolabs alleen op een B&O TV. Optische ingangen zijn dus ook niet van toepassing. Alleen een DAC met optische ingangen van 100den euro's gekoppeld aan je 2300, zou in je huidige setup iets toe kunnen voegen aan de kwaliteit van je externe bronnen. Het blijft echter stereo.

    Wat de BL11 betreft, ik vind ze persoonlijk te weinig toevoegen voor het geld.

  • 08-30-2011 5:03 PM In reply to

    • Desmo
    • Not Ranked
    • Joined on 08-25-2011
    • Posts 13
    • Bronze Member

    Re: Wat te kiezen?

    Ok, die B&O tv is nu juist wat ik niet wil, omdat ik die te weinig vind toevoegen tov andere merken die innovatiever zijn en dat tegen een gunstigere prijs.

    Ik wil dus eigenlijk een surround setup maken met de penta's en de beolab 8000's.

    Wat is een goede DAC om dat voor elkaar te krijgen?

  • 08-30-2011 5:27 PM In reply to

    Re: Wat te kiezen?

    Ik mis nog steeds een DD/DTS decoder in je verhaal. Een surround setup en het gebruik van een DAC zijn 2 verschillende dingen. De output van een DAC blijft links/rechts. Stereo dus. Hoe dan ook, hang je er 2 penta's bij, dan blijft het stereo. Dubbel uitgevoerd weliswaar.

    Een beolab speaker is nu eenmaal geen universele speaker die je zomaar in elke non-B&O setup kunt gebruiken.

  • 08-31-2011 2:22 AM In reply to

    • Desmo
    • Not Ranked
    • Joined on 08-25-2011
    • Posts 13
    • Bronze Member

    Re: Wat te kiezen?

    misschien verwoord ik me niet helemaal goed.

    ik ben ook echt een noob op dat gebied.

    ik wil dus een surround setup maken, zonder b en o tv.

    hiervoor heb ik dus een dd decoder nodig. ik heb gehoord hier op het forum dat je de output van zo'n apparaat via een tulp naar powerlink stekker kan aansluiten op de beolab's.

    mijn vraag is dan ook waar vind ik zo'n apparaat die dit kan?

  • 08-31-2011 1:42 PM In reply to

    Re: Wat te kiezen?

    Maakt niet uit hoor. Is ook allemaal niet zo makkelijk als je er niet in thuis bent. Smile

    Met een losse DD decoder zou ik dan eerder denken aan een surround versterker/receiver van een ander merk met de voorwaarde dat er een pre-out op zit waar het volume van geregeld kan worden. Het volume van de beolabs worden dan geregeld met deze versterker. Die hebben zowel digitale als analoge ingangen genoeg om alles aan te sluiten. Is dat wat je bedoeld en ook wilt?

  • 08-31-2011 2:13 PM In reply to

    • Desmo
    • Not Ranked
    • Joined on 08-25-2011
    • Posts 13
    • Bronze Member

    Re: Wat te kiezen?

    Ok, bedankt voor je antwoord. Ik denk dat het wat begint te dagen, dus als ik het nu goed begrijp, heb ik een losse DD decoder nodig waarbij het belangrijk is dat er een pre-out op zit?

    Betekent die pre-out dan dat het geluid wordt gedecodeerd, maar NIET wordt versterkt? Want dit doen de speakers natuurlijk al en het lijkt me niet goed om de speakers aan te sluiten op een 100W versterkte uitgang. Toch?

    En is een pre-out op een receiver niet altijd regelbaar in volume?

    Wat zou een goede DD decoder zijn voor een leuke prijs?

  • 08-31-2011 5:09 PM In reply to

    Re: Wat te kiezen?

    Met de pre-out bedoel ik de tulp (female) uitgangen die op de versterker zitten. Deze gaan naar de beolabs. Dus niet via de luidspreker uitgangen. Die blijven ongemoeid. Ideaal is het allemaal niet om al die apparaten apart aan te zetten...

    Een goede receiver voor een nette prijs kan ik je niet in adviseren.

Page 1 of 1 (17 items)