in Search
Untitled Page

ARCHIVED FORUM -- April 2007 to March 2012
READ ONLY FORUM

This is the first Archived Forum which was active between 17th April 2007 and 1st March February 2012

 

Latest post 03-02-2011 12:36 PM by square4. 5 replies.
Page 1 of 1 (6 items)
Sort Posts: Previous Next
  • 02-23-2011 12:16 PM

    • square4
    • Not Ranked
      Male
    • Joined on 02-18-2011
    • nordsjælland/danmark
    • Posts 5
    • Gold Member

    beomaster 8000

    Hej.

    For et par uger siden købte jeg en beomaster 8000.Jeg har altid gerne villet have sådan en,men da de var nye var jeg i lære og havde ikke råd til sådan en.Men nu skulle det være.Jeg fandt en i den blå avis,som var rigtig pæn,når man tænker på hvor gamle de er.Sælger sagde at den virkede,og det gjorde den også de 2 første dage,men så begyndte alt at ske.Det første jeg opdagede var at den blev meget varm i venstre side .Dagen efter kunne den ikke søge efter radiokanaler og autotune virker ikke,og når man slukker den kørere frekvensmåleren op og ned i et stykke tid samtidig med at mpx lampen blinker.Så begyndte standby lampen at slukke en gang imellem. men den kunne man få til at lyse igen ved at slå lidt på glasset med fingeren.Så virkede kanalsøgningen lige pludselig en dag og standby lampen var helt død iet par dage.for så at lyse igen.Jeg slog så op i telefonbogen og fandt en som annoncerede md reparation af ældre b&o.han sagde at grunden til at den blev varm i den ene side var at der var gået en udgang.men så vidt jeg han høre spiller den på alle fire udgange,men b&o lavede ikke dele til den mere, og at få åbnet sådan en og kigget efter for løse forbindelser kunne hurtigt løbe op 3-4000 kroner.CHOK.Han sagde faktisk på en pæn måde at det var bedst at smide den ud.Da jeg har mere forstand på veteranmotorcykler end veteranradioer,er det lige at jeg vil spørge herinde om alt håb virkelig er ude for den,hvis det er det vil jeg høre om der er nogle som har en til salg.
  • 02-23-2011 12:31 PM In reply to

    • Dillen
    • Top 10 Contributor
    • Joined on 02-14-2007
    • Copenhagen / Denmark
    • Posts 5,008
    • Founder

    Re: beomaster 8000

    Velkommen til Beoworld !

    Beomaster 8000 er en skøn receiver, jeg bruger selv sådan een hver dag og ville ikke være foruden.

    Varmeproblemet skyldes som regel en defekt tomgangs-regulering. Den må skiftes og efterjusteres.
    Når man så er i gang, skifter man også DC offset reguleringen og samtlige kondensatorer i udgangen
    (plus måske et par stykker andre udvalgte steder).
    Og så laver man også lige den anden kanal mens man er igang, for det vil også snart ske dér og de vil så
    igen blive ens.
    Sammen med et check for dårlige lodninger osv, er det faktisk efterhånden standard og nødvendigt
    på alle Beomaster 8000 så intet mystisk her.

    Udfald af displays kan skyldes flere ting. Displayet selv kan være i stykker (det kan genopbygges) og
    der kan være dårlige forbindelser fra processoren til displayet.
    Begge dele ses ofte og det kan sagtens repareres.

    Det er nok rigtigt, at B&O ikke længere kan levere dele til Beomaster 8000 men det skyldes nok, at
    reparatøren i dette tilfælde efterspurgte hele moduler (f.eks. en hel udgang eller et komplet display-modul)
    og disse er udgået forlængst. Beomaster 8000 er dog, i det store hele, opbygget af forholdsvis almindelige
    komponenter, som sagtens kan købes endnu, dog måske ikke hos B&O men så andre steder og de
    fleste standard fejl på Beomaster 8000 kan således repareres hvis man kan fejlfinde og reparere på
    komponent-niveau og ikke kun på modul-udskiftningsbasis.

    Tuner udfaldet kan sagtens også skyldes dårlige forbindelser, det skulle i givet fald ikke være første gang.

    Reparations-prisen er altid svær at gætte på. Din reparatør har muligvis givet lidt plads til uforudsete ting og
    måske lidt ekstra tid til at sætte sig ind i apparatet, men umiddelbart vil jeg gætte på en realistisk
    pris omkring det halve, afhængig af den nøjagtige årsag til fejlen på displayet.

    Hvis alt håb var ude med de symptomer, var der slet ikke flere Beomaster 8000 tilbage.

    Du bør ikke bruge den før den er repareret. Hvis først noget brænder "rigtigt" af, kan det blive dyrt.

    Martin

  • 02-23-2011 2:08 PM In reply to

    • square4
    • Not Ranked
      Male
    • Joined on 02-18-2011
    • nordsjælland/danmark
    • Posts 5
    • Gold Member

    Re: beomaster 8000

    tak for velkomsten.

    Det er rart at høre fra en som ikke mener det er helt håbløst.

    Er det noget som du kan lave,eller kan du anbefale et sted de kan. 

  • 02-23-2011 3:52 PM In reply to

    • Dillen
    • Top 10 Contributor
    • Joined on 02-14-2007
    • Copenhagen / Denmark
    • Posts 5,008
    • Founder

    Re: beomaster 8000

    Jeg kan sikkert sagtens lave den, jeg har lavet mange.
    Problemet er bare, at jeg har umådeligt travlt i øjeblikket så der kan gå et par måneder førend
    jeg eventuelt kan finde tiden til det.

    Andre steder ? Hmm... Jeg kender faktisk ingen, men jeg har nu heller aldrig haft brug for
    at kende nogle så det er nok ikke nogen god reference.
    Måske andre har nogle anbefalinger ?

    Ellers må du jo komme med den og så må den bare ind i køen.

    Martin

  • 02-28-2011 4:51 AM In reply to

    Re: beomaster 8000

    "Problemet" med at MPX-lampen og signalstyrkemåleren "blinker" efter at have tændt og slukket radioen er ganske normalt, det er bare kondensatorerne i kredsløbet som aflader når du slukker og oplader/stabiliserer når du tænder Smile

    En Beomaster 8000 skal bestemt ikke smides ud, den er da relativt sjælden, og de er relativt billige at reparere selv på grund af den store mængde standardkomponenter. En Beomaster 8000 kan IMO kun erklæres død hvis mikroprocessoreren er gået, men alligevel dér kan den sælges som "spares and repairs"

    Min 8000 skulle have justeret tomgangsstrømmen i udgangen, have skiftet nogle af kondensatorerne i strømforsyningen og selve forstærkeren, have ny IC til TP2 indgangen og udskifte defekte diodesegmenter i displayet.

    Beocenter 9300, Beogam CD50, Beocord 5500, Beomaster 3400, Beomaster 4400, 2 Beogram 4000, Beomaster 8000, 2 beogram 8002, Beovox S-75, Beovox MS150.2, Beovox RL6000, Beovox S-35, Beomaster 6000, 2 Beocord 9000, Beocord 8004, Beocord 5000, Form 1, 2x Beolink 1000, Beo4, MX3500, LS4500. Born 1993.

  • 03-02-2011 12:36 PM In reply to

    • square4
    • Not Ranked
      Male
    • Joined on 02-18-2011
    • nordsjælland/danmark
    • Posts 5
    • Gold Member

    Re: beomaster 8000

    Hej Søren.

    Jeg er meget glad for at jeg skrev herind om beomasteren.De svar jeg har fået er noget jeg kan bruge til noget,ikke som reparatøren som jeg ringede til.

    Jeg er helt sikker på at den nu er i de bedste hænder(den er hos Martin).

    Nu står jeg sådan set og mangler et par ordentlige højtalere,så hvis nogen herinde har et par mc120.2 eller m150/150.2 som de vil sælge,er jeg meget interesseret.De skal helst være i orden,men ikke noget krav.   

Page 1 of 1 (6 items)