in Search
Untitled Page

ARCHIVED FORUM -- April 2007 to March 2012
READ ONLY FORUM

This is the first Archived Forum which was active between 17th April 2007 and 1st March February 2012

 

Latest post 02-24-2011 3:38 AM by Dillen. 12 replies.
Page 1 of 1 (13 items)
Sort Posts: Previous Next
  • 02-19-2011 6:23 PM

    • CoachZ
    • Not Ranked
      Male
    • Joined on 02-08-2011
    • Naestved / Denmark
    • Posts 18
    • Silver Member

    Service på BeoCenter 4000 fra 1978...

    Hej derude,

     

    Jeg fik af mine forældre i dag en BeoCenter 4000 fra 1978, type 1603...

     

    Det er den her gamle, men flotte sag.

     

    http://www.beoworld.org/prod_details.asp?pid=955

     

    Knapperne på den virker dog ikke alt for godt, så har planer om at skille den ad og se om det er noget jeg kan fikse. Har fundet service manualen her på sitet, og der er der en god forklaring til hvordan man skiller den ad, men jeg søger nu alligevel lidt erfaring herinde fra nogen der har prøvet at skille denne, eller ligende model ad.

     

     

    Er der noget jeg skal være opmærksom på, eller er det bare at kaste sig ud i det?

    BeoMaster 6500, BeoGram CD7000, MCP 6500, BeoLink 1000, BeoCenter 4000 (old version), BeoGram 1203

  • 02-20-2011 2:18 AM In reply to

    • Dillen
    • Top 10 Contributor
    • Joined on 02-14-2007
    • Copenhagen / Denmark
    • Posts 5,008
    • Founder

    Re: Service på BeoCenter 4000 fra 1978...

    Flot apparat !
    Og ikke een, man ser alt for tit. Og det kan der måske være en grund til...
    Jeg kan fortælle dig, at sammen med den gamle Beocord 5000, er den noget
    af det mest goofy at reparere på.
    Pas på fjederen til klaplåget når du skiller den ad.
    Dernæst bemærk hvor alle stik, også de enkelt-benede går fra frontpanelet
    og til resten.
    Dels kan du så få den samlet korrekt igen, dels vil kabler og ledningern ikke
    ligge i vejen for skala-snoretrækket som kører imellem det hele når panelet
    lægges tilbage på plads.
     
    Læg mærke til hvordan kablet til tuner-kondensatoren ligger og det samme med
    kablerne til knapperne i venstre side og det hvide stik med strømmen til afbryderen.
    En anden fælde er tryk-funktionen på drejepladen. Her skal en arm fra panelet
    gribe ind i en anden arm nær bunden af apparatet, som går til en omskifter
    på et printkort ved siden af.

    Men start med at åbne den. Den lange skinne bagpå skal af, dernæst
    panelet i midten, så den lange hængselholder (med fjederen nedenunder).
    Og så skal du også have en lille unbrakonøgle til at aftage panelerne i begge
    ender og på fronten.

    Problemet med trykknapperne sker som regel fordi afbryderen sætter sig fast.
    Den skal afmonteres fra gruppen af trykknapper, adskilles og renses for
    støv og oxidation.
    Måske skal der en ny fjeder på afbryderens skyde-del men modstå fristelsen
    til at smøre afbryderen med noget, det ender bare galt.

    Men giv ikke op. Den kan sagtens repareres.
    Lad os vide hvordan det går.

    Martin

  • 02-20-2011 2:56 AM In reply to

    • CoachZ
    • Not Ranked
      Male
    • Joined on 02-08-2011
    • Naestved / Denmark
    • Posts 18
    • Silver Member

    Re: Service på BeoCenter 4000 fra 1978...

    Hej Martin,

     

    Jeg siger tak for det hurtige input, jeg vil forsøge at rense stikkene og trykknapper.

     

     

    Du skriver at jeg ikke må bruge noget til at smøre med, hvordan renser jeg så knapperne, hvis jeg ikke må gøre dette?

    BeoMaster 6500, BeoGram CD7000, MCP 6500, BeoLink 1000, BeoCenter 4000 (old version), BeoGram 1203

  • 02-20-2011 7:14 AM In reply to

    • Dillen
    • Top 10 Contributor
    • Joined on 02-14-2007
    • Copenhagen / Denmark
    • Posts 5,008
    • Founder

    Re: Service på BeoCenter 4000 fra 1978...

    Knapperne (altså plastdelene, du trykker på) kan renses med en almindelig fugtig klud.
    Kontakterne (altså de elektriske dele, som skifter funktioner) behøver normalt ingen rensning
    bortset fra strømafbryderen. Den er som regel sat til i oxidation og ofte også støv fra sliddet på
    dens eget plasthus. Oxidationen fjernes nemmest med en lille glashårsbørste, resten tages med
    en vatpind eller lign.
    Pas på når du åbner strømafbryderen. Den består af fire kontakter med loddeflige, to vippe-kontakter
    og et center stykke med en lille fjeder igennem og to glidere for enderne.
    Det kræver god tålmodighed og en sikker hånd.
    Kontaktrens kan løsne oxidation til en vis grad, men det fjerner det ikke og jeg vil normalt
    ikke anbefale det.
    Smøremidler i forbindelse med 230V spænding er som regel ikke en god idé, her skal det
    helst bare være rent og tørt.

    Som regel er strømafbryderen det eneste problem, og det giver sig oftest udtryk i at kontakterne
    ikke låses i nedtrykket tilstand men bare hopper op igen.
    Apparatet kan så oftest heller ikke tænde.

    Martin

  • 02-20-2011 12:06 PM In reply to

    • CoachZ
    • Not Ranked
      Male
    • Joined on 02-08-2011
    • Naestved / Denmark
    • Posts 18
    • Silver Member

    Re: Service på BeoCenter 4000 fra 1978...

    Lidt billeder af vidunderet


    https://picasaweb.google.com/anders.risager/BOAnlG?feat=directlink

     

     

    Desværre er en hel del af plastikken blevet mør og er knækket af inden i, blandt andet de "beslag" der bruges til at skrue strømfordeleren fast...

    nu er der kun beslag på den ene side af strømfordeleren...

     

    Må desværre indrømme at jeg ikke har mod på at åbne strømafbryderen...

     

     

    BeoMaster 6500, BeoGram CD7000, MCP 6500, BeoLink 1000, BeoCenter 4000 (old version), BeoGram 1203

  • 02-20-2011 12:27 PM In reply to

    Re: Service på BeoCenter 4000 fra 1978...

    Hvis Martin rekommenderer at åbne afbryderen, er det nødvendigt, du har indtil nu lavet et godt stykke arbejde, bare forsæt, jeg ser også på picsene nogle kondensatorer der skal skiftes, check også at skydepotentiometerne fungerer som de skal, de er også tilbøjelige til at gå i stykker.

    Beosound 3000, BL 4000, BL 8000, BG 2404,BG 5000, BG CD50, Beocord 5000, BM 901, BM 2400, BM 4000, BV S45, BV 3702. There is nothing we cannot do, but a lot of things we don't want to do!!

  • 02-20-2011 2:42 PM In reply to

    • CoachZ
    • Not Ranked
      Male
    • Joined on 02-08-2011
    • Naestved / Denmark
    • Posts 18
    • Silver Member

    Re: Service på BeoCenter 4000 fra 1978...

    Søren Mexico:

    Hvis Martin rekommenderer at åbne afbryderen, er det nødvendigt, du har indtil nu lavet et godt stykke arbejde, bare forsæt, jeg ser også på picsene nogle kondensatorer der skal skiftes, check også at skydepotentiometerne fungerer som de skal, de er også tilbøjelige til at gå i stykker.

     

    Jeg er altså meget i tvivl om hvordan jeg åbner den strømafbryder, skal jeg bare tage fat og hive knapperne af, eller er der et trick til hvordan jeg åbner den.

     

    Jeg er helt ny med det her med at rode med anlæg... jeg har da brugt en loddekolbe før og rodet lidt med R.C. i sin tid, men alt det her med HiFi er som sagt nyt for mig.

    Kan du ikke starte med at forklare hvad en kondensator er og hvad den gør godt for?

    BeoMaster 6500, BeoGram CD7000, MCP 6500, BeoLink 1000, BeoCenter 4000 (old version), BeoGram 1203

  • 02-20-2011 3:20 PM In reply to

    • Dillen
    • Top 10 Contributor
    • Joined on 02-14-2007
    • Copenhagen / Denmark
    • Posts 5,008
    • Founder

    Re: Service på BeoCenter 4000 fra 1978...

    Dette er ment som et venligt råd;
    Jeg kender ikke dine præcise evner og du må ikke misforstå mig men hvis du
    ikke ved hvad en kondensator er, hvis du ikke ved hvordan man afmonterer
    en shadow omskifter og bruger det automobile udtryk "strømfordeler" om
    noget i en receiver, er et Beocenter 4000, efter min mening, bestemt ikke
    den første opgave, du skal kaste dig ud i.
    Den er ret vanskelig og kan drille selv trænede teknikere.

    Vi holder meget af at hjælpe ejere og gør-det-selv folk generelt, og
    vi kan godt fortælle dig hvad en kondensator er og gør, men når vi så
    har brugt et par dage på det, vil der stadig være 3½ år til du er udlært
    elektronik-mekaniker.
    Den opgave kan vi ikke påtage os og jeg vil anbefale, at du samler den igen
    og bringer den ind til service hos et elektronik-værksted.

    Det bliver ikke nødvendigvis en særlig dyr reparation.
    Det er først i det eventuelle tilfælde, at noget er ødelagt i forbindelse med et forsøg
    på gør-det-selv service af utrænede hænder, at det kan blive rigtigt dyrt i en B&O.
    De fleste "naturligt opståede" fejl, er kendte og til at klare.
    Afbrydere, strømforsyningen og tomgangsstrømme i forstærkeren er de ting,
    der oftest kræver opmærksomhed i denne model.

    Altså bare et godt råd.
    Det lyder ikke umiddelbart som en opgave, du vil slippe let fra men du ved
    naturligvis selv bedst hvad du kan og hvilke værkstedsfaciliteter, du råder over.

    Martin

  • 02-20-2011 10:11 PM In reply to

    • CoachZ
    • Not Ranked
      Male
    • Joined on 02-08-2011
    • Naestved / Denmark
    • Posts 18
    • Silver Member

    Re: Service på BeoCenter 4000 fra 1978...

    Hej igen,

     

    ja kan godt se at jeg fik brugt udtrykket strømfordeler, det lød ikke for smart.

     

    Jeg skulle måske have uddybet indledende at jeg ingen erfaring har med elektronik..

     

     

     

    Jeg vil overveje at sende den ind til B&O service...

     

     

    Tak for de mange gode råd her i tråden.

     

     

    BeoMaster 6500, BeoGram CD7000, MCP 6500, BeoLink 1000, BeoCenter 4000 (old version), BeoGram 1203

  • 02-20-2011 10:46 PM In reply to

    Re: Service på BeoCenter 4000 fra 1978...

    Da jeg begyndte havde jeg en ganske lille smule indblik i elektronik og har så gennem internet og dette forum uddybet min viden, som dog indtil nu er meget begrænset, din 4000 er meget mere kompliceret end mine objekter indtil nu.

    Hvis du vil lade BO eller en anden reparere din 4000, foreslår jeg at du snakker med Martin (Dillen), han kommer højt recommenderet og B&O idag har ikke den store interesse eller viden der er nødvendigt for at reparere disse vidunderlige antikke anlæg, Martin har og kan.

    Da du bor i Næstved og Martin i Kbhn. er det let, jeg bor lidt længere væk.

    Tag ikke dette som om du giver op, det er et spørgsmål om interesse og evner og at kunne erkende når man har nået sin limit, det er altid bedre end at forsætte med noget man ved går af HT.

    Men som Martin siger om vore vintage B&O, keep them a live. Så hold os underrettet og hvis du ikke vil reparere, så forsøg at sælge her på forummet eller på en auktion i DK, vi entusiaster elsker disse anlæg og betaler markedsprisen næsten uden at prutteBig Smile

    Keep them a live

    Beosound 3000, BL 4000, BL 8000, BG 2404,BG 5000, BG CD50, Beocord 5000, BM 901, BM 2400, BM 4000, BV S45, BV 3702. There is nothing we cannot do, but a lot of things we don't want to do!!

  • 02-21-2011 12:31 PM In reply to

    Re: Service på BeoCenter 4000 fra 1978...

    Ja og du kender jo old school B&O tråden (min).

    Martin har jo lavet det meste af det og som altid anbefales varmt.

    Jeg er bosat i jylland og jeg fortryder ikke de gange jeg har rejst frem og tilbage med div. B&O til og fra Kbh.

     B&O service i butikker? En 300 kr. for et eftersyn og en umildbar pris som er rimelig pebret + en besked om at reservedele er næsten umuligt at få fat i med lang ventetid. Oven i det er det tvivlsomt om de laver det ligeså omhyggeligt for de vil helst skifte hele komponent plader end lige enkelte dele. Altså en cd lazer fremfor defekte kondensatorer og kold lodninger. Det er bare et eksempel.

    Jeg sendte min Beomaster 6500 nr.1 til B&O her i Herning. Tilbuddet lød på 3500kr. for at fikse den. Da Martin havde set på den var der flere ting galt end dårlige udgange men resten kan du læse i min tråd.   

  • 02-23-2011 4:40 PM In reply to

    • CoachZ
    • Not Ranked
      Male
    • Joined on 02-08-2011
    • Naestved / Denmark
    • Posts 18
    • Silver Member

    Re: Service på BeoCenter 4000 fra 1978...

    Hej igen,

     

    Dette er en besked mere møntet på Martin. Kan du evt komme med et prisoverslag på hvad det vil koste mig at få dig til at fikse de dårlige knapper på min BeoCenter 4000?

     

    Jeg ville gerne have lavet/skiftet selve kassen som knapperne sidder i, da det er den der jo er skruet fast til panelet

    Udløser knappen i begge sider er også knækket, kan der skaffes nye af disse?

     

     

    Håber du kan gi mig et bud på hvad det vil koste at få det lavet.

    BeoMaster 6500, BeoGram CD7000, MCP 6500, BeoLink 1000, BeoCenter 4000 (old version), BeoGram 1203

  • 02-24-2011 3:38 AM In reply to

    • Dillen
    • Top 10 Contributor
    • Joined on 02-14-2007
    • Copenhagen / Denmark
    • Posts 5,008
    • Founder

    Re: Service på BeoCenter 4000 fra 1978...

    Hej,

    Det er altid utroligt svært at gætte på en reparations-pris på de ældre ting.
    Hvor meget skal skiftes og hvor meget skal laves.
    Skal den total renoveres hvor alle fejl klares, justeringer checkes, måske optiske fejl udbedres osv. eller
    skal den bare have lavet en reparation af en bestemt funktion.
    Hvorfor er kontakt-modulet og udløsertasterne til lågene knækkede ? Har den været tabt på gulvet osv. ?
    Hvor meget mere er så knækket ?
    Kan jeg finde de dele, der er nødvendige ? B&O kan ikke levere nogetsomhelst til denne model længere så der må
    ledes andre steder.

    Der er mange faktorer, der spiller ind og jeg giver som regel først et tilbud når jeg har set lidt på apparatet.
    Derudover har jeg styrtende travlt med andre ting i disse dage, så det kan være, der går noget tid førend jeg eventuelt får tid.
    Jeg har sendt dig en PM. Check din inbox i det øverste højre hjørne af siden.

    Martin

Page 1 of 1 (13 items)