in Search
Untitled Page

ARCHIVED FORUM -- April 2007 to March 2012
READ ONLY FORUM

This is the first Archived Forum which was active between 17th April 2007 and 1st March February 2012

 

Latest post 06-22-2011 4:16 AM by Leko. 178 replies.
Page 3 of 8 (179 items) < Previous 1 2 3 4 5 Next > ... Last »
Sort Posts: Previous Next
  • 01-18-2011 3:55 PM In reply to

    Re: Krijg ik een (nog) betere geluidsweergave als ik opwaardeer naar een BM5/BS5 systeem?

    Het word steeds duidelijkerSmile

    Om even op (Wat is dat merk ook alweerBig Smile o ja B&O) zou de Encore ook niet het zelfde zijn zoals een squeezebox

  • 01-18-2011 4:37 PM In reply to

    Re: Krijg ik een (nog) betere geluidsweergave als ik opwaardeer naar een BM5/BS5 systeem?

    Laat ik het ook hopen. Voor mij is de BS5 een van de mooiste players die B&O ooit gemaakt heeft. Als hij kan "praten" met mijn squeezeserver denk ik dat ook mijn spaarvarken de Kerst niet meer zal halen :-)

    Inmiddels wat luistertesten gedaan. Voor mijn gevoel is een file 24/96 (SACD) veel sprankelender dan een WAV file. Mijn gevoel is dat het erop lijkt dat ik in de WAV file de toppen en dalen mis. De SACD sound lijkt meer hoge en lage tonen te bevatten

    Is dit ook de ervaring van andere ?????

  • 01-18-2011 5:54 PM In reply to

    Re: Krijg ik een (nog) betere geluidsweergave als ik opwaardeer naar een BM5/BS5 systeem?

    Ja, is ook mijn ervaring. In vaktermen heet dat ook wel meer dynamiek. Instrumenten en vokalen komen daardoor ook wat meer los van elkaar. 

     

    koning, op aanvulling van beoeric's antwoord, de sterkte van het wifi-bereik van je router bepaalt de afstand van remote tot het apparaat. Voor de beo6 gaat hetzelfde gelden. Dus we komen er wel, uiteindelijk.

  • 01-19-2011 10:06 AM In reply to

    Re: Krijg ik een (nog) betere geluidsweergave als ik opwaardeer naar een BM5/BS5 systeem?

    Ik zag DoubleU dat ze ook een betere voeding hebben voor de touch waarbij ze claimen dat het geluid beter en rustiger word heb jij die toevallig ook aangeschaft.

  • 01-19-2011 1:00 PM In reply to

    Re: Krijg ik een (nog) betere geluidsweergave als ik opwaardeer naar een BM5/BS5 systeem?

    beoeric:
    24/96 (SACD) veel sprankelender dan een WAV file

    Vraag: is de aanduiding SACD en WAV alleen bedoeld om de verschillende bestanden aan te geven, of denk je werkelijk SACD geluid te horen?

    Even voor de duidelijkheid:

    flac, wma lossless, cd, worden altijd voor de verwerking omgezet in pcm signalen (pulse code modulation). WAV is een op een PC opgeslagen PCM signaal. Juist dit PCM signaal kan verschil in resolutie hebben (de cd uitgezonderd)

    Bij MLP (dvd audio formaat),  DTS HD MA en DD TrueHD worden de signalen na decoderen ook omgezet naar PCM.

     

    Een SACD signaal  is geheel anders opgebouwd (DSD). Uiteraard zijn er ook weer apparaten die dit signaal om kunnen omzetten naar PCM.

     

    Mijn punt: al de aangeboden bestanden op de gememoreerde site zijn vormen van PCM signalen. Het verschil tussen de bestanden zit hem in de resolutie en natuurlijk de opname etc.

     


  • 01-19-2011 1:51 PM In reply to

    Re: Krijg ik een (nog) betere geluidsweergave als ik opwaardeer naar een BM5/BS5 systeem?

    Kan het niet laten.

     

    Even op de vermeldde site van Koning en Beoeric geneusd.

    Kom ik daar een review tegen van een gebruiker die een dure (V)DAC heeft gekocht.

     

    :

    De Musical Fidelity V-DAC is een zeer goed apparaatje.
    Ik heb deze in gebruik met High-end apparatuur.De DAC
    heeft een zeer goede geluidskwaliteit.De DAC moet wel een weekje inspelen voordat deze de maximale klank bereikt.
    Één advies; gebruik de bijgeleverde voeding(adapter) niet.
    Deze is niet stabiel genoeg wat tenkoste gaat van het geluid.
    Deze adapter geeft ook een veel te hoge spanning af; 20V i.p.v.
    12V.Hierdoor wordt de DAC veel te heet wat niet goed is voor de levensduur en geluidskwaliteit.Gebruik een goede stabiele voeding

     

    Een DAC die een weekje moet inspelen? Een voedingspanning die hoogstwaarschijnlijk is gemeten in onbelaste toestand?

    Zomaar de aanname dat daardoor ook de interne voeding te hoog ligt en dus meer warmte veroorzaakt waardoor de DAC weer een vervormd?

     

    Mag ik even? Big SmileLaughingBig SmileLaughingBig SmileLaughingHmmIck! [:'(]

     

    Sorry, maar ik moest even. Jongens houd het reëel. Laat je niet alles aanleunen. Verbeterde resoluties, meer dynamiek, ok. Maar dit soort beweringen, probeer zelf ook logisch na te denken.

    Even voor de duidelijkheid. Een DAC maakt gebruik van een referentiespanning, waardoor het analoge audiosignaal echt niet beïnvloed zal worden door een (extreme) variatie in de voedingsspanning. 

    Verder is het zo, zoals hier al eerder is aangekaart, wennen de hersenen aan het (andere) geluid.

  • 01-19-2011 2:53 PM In reply to

    Re: Krijg ik een (nog) betere geluidsweergave als ik opwaardeer naar een BM5/BS5 systeem?

    @beobuddy

    een sbooster upgrade (best of 2 worlds solution)  zou dat nog verschil in klank geven??

     

     http://www.squeeze-upgrade.com/

  • 01-19-2011 4:21 PM In reply to

    Re: Krijg ik een (nog) betere geluidsweergave als ik opwaardeer naar een BM5/BS5 systeem?

    Lastig. Er zijn argumenten waarom het een verbetering zou kunnen, maar ik zie ook a.h.w. achteruitgang.

    Zoals in het artikel wordt aangekaart wordt alles tegenwoordig steeds kleiner en dientengevolgen ook de voedingadapters die er bij zitten.

    Om niet al te technisch (proberen) te worden.

    De oude voedingsadapters van vroeger waren eigenlijk net zoals in elk ander consumentenapparaat voorzien van (ouderwetse) transformatoren. Gewoon eenvoudig van opzet met aan de ene kant de 230V erin en aan de andere kant de benodigde spanning(en) eruit. Nu waren/zijn die trafo's gewoon gewonden koperen draden om een metalen kern.  Dan heb je gelijk het probleem van die transformatoren, ze waren aardig aan het gewicht en trokken eigenlijk altijd wel stroom, waardoor zo'n adapter altijd wel warm werd.

    Dus ze waren omvangrijk en produceerden altijd wel warmte, met zelfs (kleine maar aanwezige) kans op smelten/brand.

     

    Nu die nieuwere adapters zijn anders van ontwerp en maken gebruik van een schakelende techniek. Dat schakelen is op zich een vooruitgang omdat de adapter net zoveel stroom omzet als dat er wordt gevraagd door het aangesloten apparaat. Als er geen vraag is (het apparaat staat uit), dan neemt zo'n adapter praktisch geen stroom op, bijna 0W vaak. Maar juist dat schakelen van die voeding intern is/kan het probleem zijn. Als die adapter of voeding slecht is ontworpen, dan kun je die schakelpulsjes terugvinden in de voeding en daarmee kunnen ze de schakeling erachter (de squeezbox in dit geval) beïnvloeden. Maar een fabrikant die zichzelf serieus neemt zal zelfs in het apparaat (de Squeezebox)  de voeding filteren van stoorpulsen als deze en anderen storingen door het toepassen van filters. Dus het hangt een beetje van het ontwerp af van de Squeezebox.

     

    Nu is die upgrade dus eigenlijk meer een stap terug in de tijd. Weer het gebruik van een ouderwetse trafo en dus ook meer warmteontwikkeling. Maar van eventuele schakelpulsjes is er geen sprake meer. Hooguit wat 100hz gebrom van de gelijkrichter als de voeding niet goed is gevlakt. Maar dat zal niet het geval zijn. 

     

    Of het dus werkt, ik weet het niet, durf het niet te zeggen. Nogmaals het hangt ook van het ontwerp van de Squeezebox af.

    Ik zou meer zien in een nuttige en effectieve filtering van eventuele stoorpulsen, dan het teruggaan naar de ouderwetse transformator. Maar goed dat laatste is wel makkelijkste.

    Het enige wat mij wel stoort, is dat er voor een dergelijke ouderwets ontwerp van een voeding zoveel geld gevraagd wordt. Want dat is zeer overtrokken. Voor een 2 tientjes bouw je juist zo'n voeding zelf.... 

     

      

  • 01-19-2011 6:52 PM In reply to

    Re: Krijg ik een (nog) betere geluidsweergave als ik opwaardeer naar een BM5/BS5 systeem?

    Ik geloof er ook niet in. 

  • 01-20-2011 11:30 AM In reply to

    Re: Krijg ik een (nog) betere geluidsweergave als ik opwaardeer naar een BM5/BS5 systeem?

    Misschien heel dom, maar als ik nu de Squeezebox van stroom voorzie vanuit een accu. Volgens mij is een accu zeker goed. Aansluiten en hoor ik dan geen verschil, zal een voeding het zeker niet beter doen. Dit is natuurlijk een test. Het verhaal van BeoBuddy is miz. heel geloofwaardig en ik denk dat je beter iets leuks kan doen met je centen.
  • 01-21-2011 5:05 PM In reply to

    Re: Krijg ik een (nog) betere geluidsweergave als ik opwaardeer naar een BM5/BS5 systeem?

    Dat zou inderdaad een optie zijn.Wink

    Wie weet komt er van alles los in je stereobeeld.

  • 01-22-2011 3:07 AM In reply to

    Re: Krijg ik een (nog) betere geluidsweergave als ik opwaardeer naar een BM5/BS5 systeem?

    Hoe kan het dan zo zijn dat alle duurdere netfilters bijv. Isotek-kemp gebruik maken van een 'ouderwetse' travo's.

    Een travo is toch het beste om van 230v een schone stroom te maken?  is mij verteld dus als ik lieg dan lieg ik namens die andereSmile

  • 01-22-2011 1:39 PM In reply to

    Re: Krijg ik een (nog) betere geluidsweergave als ik opwaardeer naar een BM5/BS5 systeem?

    Tja, om nu een heel verhaal uit te wijden over voedingen.

     

    Kijk, je hebt zowel bij de ouderwetse voedingen, waar transformatoren gebruikt worden, als bij de nieuwere geschakelde versies zowel de betere als de slechtere ontwerpen.

    We hadden het eerst over de upgradevoeding voor de squeezbox, waarbij ik gezien heb dat de gebruikte trafo, spanningsreglaar en voor de afvlakking van de voeding er een matig ontwerp is gekozen. Een op het eerste oog een "ouderwetse" trafo, een enkele spanningsregelaar die als gek vermogen staat te dissiperen en zo op het oog geen enkele ontstoorcondensator. M.a.w. een slecht ontwerp die veel energie naar warmte omzet en dus een slecht rendement heeft.

    Bij de nieuwere geschakelde versies heb je ook ontwerpen (zoals die standaard bij de squeezbox zit) die wat meer aandacht hadden kunnen krijgen. Juist in het ontstoor gedeelte ervan wordt te weinig gedaan. Maar dat had ik al aangekaart.

     

    Maar ook bij de oudere voedingen waarbij er gebruik gemaakt wordt van transformatoren, zijn er verbeterde versies te vinden.

    Het verschil tussen de echte oude trafo's en de laatste ringkernversies (de ronde trafo's), zit ook verschil. De ringkerntrafo heeft als voordeel dat deze minder "straalt". Dus minder storing opwekt naar naastgelegen elektronica. Zeker in de audiosector zit je niet op brom o.i.d. te wachten. Verder is het voordeel dat het met het oude ontwerp veel makkelijker grote vermogens is om te zetten. Daarom is de ringkerntrafo veel gebruikt in versterkers. Ook bij (bij mijn weten alle) actieve versterkers van B&O worden ringkerntrafo's gebruikt. Uitzondering hierop zijn de Penta (oude trafo en wordt ook aardig warm) en de nieuwere ICE power speakers, zoals die bij de lab5, 7-4 en zo.

    Maar zowel bij de oude als de nieuwe voedingen kom je niet heen om de voeding goed af te vlakken en te ontstoren van pulsen/rimpels.

    Want vergeet niet dat het lichtnet verre van schoon is. Elke gebruiker die is aangesloten kan stoorpulsen op het lichtnet veroorzaken. Simpelweg het licht aan en uit doen kan al een tik in je audio veroorzaken.

    Daarom komt het uiteindelijk toch altijd weer neer op ontstoorfilters, of je nu een geschakelde voeding of een ouderwetse (ringkern) transformator gebruikt.

    Een voordeel die een geschakelde voeding wel heeft t.o.v. een trafo, is dat het minder gevoelig is voor spanningsvariaties op het lichtnet. Daar waar de trafo een vaste transformatie factor heeft, kan de geschakelde voeding het schakelen aanpassen op het aangeboden lichnetspanning. Kijk maar eens naar de informatie op die nieuwe voedinkjes. Ze werken vaak al vanaf ongeveer 90V t/m 240V, terwijl 230V de standaard is.

  • 01-22-2011 1:58 PM In reply to

    Re: Krijg ik een (nog) betere geluidsweergave als ik opwaardeer naar een BM5/BS5 systeem?

    DuidelijkSmile

    Ik ben eruit, ga maandag een nas en squeezebox bestellen

  • 01-22-2011 3:03 PM In reply to

    Re: Krijg ik een (nog) betere geluidsweergave als ik opwaardeer naar een BM5/BS5 systeem?

    @Koning daar kom je zo niet mee weg :-) type, uitvoering, specs, etc etc etc. Dit forum wil alles weten, ehhhhh vooral ik :-)
  • 01-22-2011 3:19 PM In reply to

    Re: Krijg ik een (nog) betere geluidsweergave als ik opwaardeer naar een BM5/BS5 systeem?

    Big Smile

    Je hebt gelijk,komt ie

    De Nas word Qnap TS-219P+ (1,6Ghz, 512MB)  prijs €329.00

    squeezebox touch prijs €269,00

    Externe dac Musical Fidelity M1 DAC €549,00

    zoStick out tongue

  • 01-22-2011 3:48 PM In reply to

    Re: Krijg ik een (nog) betere geluidsweergave als ik opwaardeer naar een BM5/BS5 systeem?

    Zo, vroege sinterklaas en/of kerst hier Big Smile

     

    Vergeet geen schijven te bestellen voor de QNAP. die is exclusief de schijven Wink

  • 01-22-2011 3:51 PM In reply to

    Re: Krijg ik een (nog) betere geluidsweergave als ik opwaardeer naar een BM5/BS5 systeem?

    Klopt.

    ik dacht zo,

    ik heb nog 7Tb aan externe schijven,die kun je er toch uit halen?

  • 01-22-2011 3:53 PM In reply to

    Re: Krijg ik een (nog) betere geluidsweergave als ik opwaardeer naar een BM5/BS5 systeem?

    beoeric:

    Voor iedereen die wil testen met Hi-Res opnames

    http://www.2l.no/hires/index.html

    gratis downloads in diverse formaten

    Een andere site waar je een paar voorbeelden kan downloaden en erg veel kan kopen:

    http://www.linnrecords.com/linn-downloads-testfiles.aspx

  • 01-22-2011 4:14 PM In reply to

    Re: Krijg ik een (nog) betere geluidsweergave als ik opwaardeer naar een BM5/BS5 systeem?

    Grote kans van wel.

    Ik verwacht dat de QNAP alleen sata schijven heeft en dat jouw schijven dat ook wel zijn, gezien de hoeveelheid terrabytes.

    De NAS zal ze toch wel zelf initialiseren/formateren.

  • 01-22-2011 4:17 PM In reply to

    Re: Krijg ik een (nog) betere geluidsweergave als ik opwaardeer naar een BM5/BS5 systeem?

    initialiseren/formateren?

    Ik hoop van niet formateren,ze zitten namelijk vol met Blue-ray films/concerten die ik nog moet kijken.

  • 01-22-2011 4:21 PM In reply to

    Re: Krijg ik een (nog) betere geluidsweergave als ik opwaardeer naar een BM5/BS5 systeem?

    Ziet er heel gaaf uit, dat wordt genieten.

    Denk goed na over de raid set. Makkelijk disken koppelen en veel opslag hebben. 1disk defect alles kwijt. Misschien beter te kiezen voor een mirror.

    Nog een tip, koop eerst zonder externe DAC. Koop deze DAC pas over een paar maanden. Geniet je twee keer. Zal dadelijk nog even mijn computer opstarten en hier een link plaatsen. Ergens een hele goede DAC gevonden voor weinig geld. Deze DAC ondersteund ook de hele hoge sample rates.
  • 01-22-2011 4:33 PM In reply to

    Re: Krijg ik een (nog) betere geluidsweergave als ik opwaardeer naar een BM5/BS5 systeem?

    koning:

    initialiseren/formateren?

    Ik hoop van niet formateren,ze zitten namelijk vol met Blue-ray films/concerten die ik nog moet kijken.

     

    ik zou er niet vanuit gaan dat ze erop blijven staan.

    Ik weet niet hoe de QNAP exact werkt, maar hij zal ws ook extern te configureren zijn. Je zal ws moeten ingeven of het een RAID0(stripe) of een RAID1(mirror) setup moet worden.

    Bij de eerste weet ik zeker dat je je bestanden kwijt zal zijn. Bij stripe worden de bestanden verdeeld over de 2 schijven voor de snelheidswinst. Wie weet dat bij mirroring alleen een kleine initialisatie plaatsvindt met behoud van de films. Maar ik zou het niet riskeren.

  • 01-22-2011 4:37 PM In reply to

    Re: Krijg ik een (nog) betere geluidsweergave als ik opwaardeer naar een BM5/BS5 systeem?

    @Koning hierbij de beloofde link

    http://www.mother-of-tone.com/attraction.htm

    De rest van de site is ook best intressant suc6

     

    Updaye voor alle andere

    24/96 klinkt erg goed op de BL5. Er zit veel meer dynamiek in het geluid. Om er veel voor te inversteren...... denk het niet. De normale WAV FLAC's klinken ook al bijzonder goed. Denk dat de BL5 er echt het beste van probeert te maken. Ga verder met testen en mocht iemand specifieke vragen hebben, en pm is zo geschreven.

     

  • 01-22-2011 4:45 PM In reply to

    Re: Krijg ik een (nog) betere geluidsweergave als ik opwaardeer naar een BM5/BS5 systeem?

    @Koning ik begrijp je vraag niet helemaal. Heb je al disken die je wilt gaan hergebruiken in je nieuwe NAS?? Bij het opbouwen van een raid set worden alle disken leeg gemaakt. Soms is het mogelijk om in dezelfde NAS een update te doen met behoud van data.

    Ben voorzichtig binnen een paar sec al je data kwijt. Maak altijd eerst een kopie voordat je ook maar iets veranderd aan een raid array.

Page 3 of 8 (179 items) < Previous 1 2 3 4 5 Next > ... Last »