in Search
Untitled Page

ARCHIVED FORUM -- April 2007 to March 2012
READ ONLY FORUM

This is the first Archived Forum which was active between 17th April 2007 and 1st March February 2012

Latest post 06-22-2011 4:16 AM by Leko. 178 replies.
Page 2 of 8 (179 items) < Previous 1 2 3 4 5 Next > ... Last »
Sort Posts: Previous Next
  • 01-16-2011 5:00 PM In reply to

Re: Krijg ik een (nog) betere geluidsweergave als ik opwaardeer naar een BM5/BS5 systeem?

De Duet is niet zo slecht hoor, tenzij je een goede dac hebt, maar voor ietsje meer geld heb je beter. Je wilt toch het beste voor je labjes. Smile

beoeric:

Denk dat een enkel nummer wel te mailen moet zijn.

Lol :-) Ik ben momenteel een track 1 van mijn favo "show off" album aan het uploaden, 150 Mb. 

https://www.hdtracks.com/index.php?file=catalogdetail&valbum_code=HD0090368034762

Deze is 24 bits/ 192 khz. Ik zal het linkje droppen als ie klaar is. Fantastische opname. 

• 01-16-2011 5:11 PM In reply to

Re: Krijg ik een (nog) betere geluidsweergave als ik opwaardeer naar een BM5/BS5 systeem?

Niks is te min natuurlijk,maar wat is een ietsje meer?

praten we dan over die transporter

• 01-16-2011 5:24 PM In reply to

Ik bedoelde de Touch. Deze kwam er ook lang niet slecht vanaf in het kritische blad Stereophile. Dit soort reviews zeggen me altijd meer als meningen van gebruikers, waar weliswaar zinnige dingen gezegd worden, maar toch altijd ook veel onzin tussen staat.

• 01-16-2011 5:34 PM In reply to

Op de touch zitten de aansluitingen dus die staat op een vaste plaats.

gebruik je trouwens een externe dac?

• 01-16-2011 5:43 PM In reply to

@Koning mocht je lef hebben kom je een keertje op de koffie. Laat je vrouw thuis en check zeker eerst je budget :-)

@DoubleU klasse ik heb een paar demo"s binnen gehaald. Je hebt wat aangericht :-) hoezo klinkt dat een beetje. Iemand intresse in een paar kaartjes voor het concertgebouw :-) wij blijven lekker thuis :-)

Zie inderdaad dat het om veel data gaat maar mocht ik stukjes van je kunnen luisteren graag. Geen probleem muziek te kopen maar ik wil wel zeker zijn dat ik iets koop waar ik zin in heb. Muziek downloaden doe ik niet (ben daar veel te netjes voor)

Natuurlijk ben jij ook welkom te komen luisteren :-)

• 01-16-2011 5:58 PM In reply to

@koning de controller bedient de server en staat los van de ontvanger. Het is ook mogelijk met een controller meerdere ontvangers te bedienen. Er zijn goede apps voor de iPhone die het ook leuk doen. Het enige financiële voordeel bij de transporter is dat de controller gratis is :-)
  • 01-16-2011 6:04 PM In reply to

Ik denk dat mijn spaarvarkentje zijn langste tijd heeft gehadBig Smile

Dit is trouwens een interessante topic gewordenSmile

• 01-16-2011 6:13 PM In reply to

koning:

Op de touch zitten de aansluitingen dus die staat op een vaste plaats.

gebruik je trouwens een externe dac?

Nee, nog niet. Ben er ook nog niet zeker of een externe dac veel verbeteringen gaat geven. 

Bij deze dan nog het beloofde bestandje waar je zeker van om gaat. Lekker minimaal, waardoor de bas, sax en zang helemaal tot zijn recht komen:

http://wtrns.fr/g7YMgjt_T8yb

• 01-17-2011 3:18 AM In reply to

Hoe is het geluidkwaliteit ten opzichte van de cd van de beosound

Heb je welleens 2 dezelfde nummers vergeleken.

• 01-17-2011 6:01 AM In reply to

@DoubleU de file komt nu binnen ben heel benieuwd

Vraagje, we lopen hier tegen digitale problemen aan. Is dit de reden dat steeds meer audio "gekken"  een platenspeler inzetten??? Hier is het signaal natuurlijk analoog en is dus high res. Of begrijp ik er nu geen bal meer van :-)

Mocht dit zo zijn is het misschien een idee een platenspeler te kopen

• 01-17-2011 6:14 AM In reply to

Eric heb je die transporter digitaal aangesloten op de beolab 5.

• 01-17-2011 7:20 AM In reply to

@DoubleU kan de file niet afspelen. onbekende sample freq. heb ergens gelezen dat de transporter alleen overweg kan met 96. De test file die ik gisteren gedownload heb klinken als een klok en zijn 96. Als ik ze probeer af te spelen op mijn duet krijg ik daar de melding "onbekende sample freq" en dat is juist de Duet kan dat ook helemaal niet. Hoe speel jij deze bestanden af. Jij hebt toch ook iets van logitech (of heb ik dat mis)

@koning de transporter geeft zijn signaal analoog door. Mocht ik het signaal digitaal doorgeven schakel ik de dac in de transporter uit, en is het nut van de transporter weg. Wat ik eerder schreef je blijft digitaal tot aan het moment dat je bent aangekomen bij je beste dac. Ik heb geen idee hoe goed de dac in de BL5 is (kan DoubleU misschien wel iets meer over vertellen)

• 01-17-2011 9:17 AM In reply to

@ Beoeric, als ik even zo vrij mag zijn?

Ik vond het een interessante vraag, dus even wat onderzoek gedaan. Ik merk namelijk ook op het general forum dat er meerdere zijn die hun lab5's digitaal aansluiten.

Ik heb een afbeeldinkje bijgevoegd en daaruit kun je het e.e.a afleiden.

De volgende punten heb ik gemarkeerd:

1. analoge ingangen, powerlink en cinch

2. analoog/digitaal omzetter

3. schakelaar

4. soundprocessor

5. digitaal/analoog omzetter

6. digitale ingang, SPDIF

Zoals je uit het schemaatje kunt afleiden kun je zien dat het analoog aangeboden signaal bij punt 1, wordt omgezet bij de analoog/digitaal omzetter bij punt 2.

Bij punt 3 zie je dat er kan worden gekozen (of er wordt automatisch gekozen) tussen het omgezette analoge signaal en het aangeboden digitale signaal, wat bij punt 6 binnenkomt.

Daarna wordt het gekozen signaal, dus digitaal, naar de soundprocessor (punt 4) geleidt om vervolgens weer te worden teruggezet naar analoog bij punt(en) 5. Bij punt 5 wordt er actief gefiltert naar de diverse (voor)versterkers om uiteindelijk bij de speakers terecht te komen.

De vraag is dus nu, ben je beter af als je de digitale uitgang van je transporter gebruikt ipv de analoge uitgang?

In ieder geval bij digitale media, zoals wel bekend de mp3's flac's etc, scheelt het je in iedergeval een digitaal naar analoog conversie (in de transporter) en weer een analoog naar digitaal conversie (in de lab 5).

Ik zou zeggen, hoe minder omzettingen tussen de bron en de uiteindelijke speaker(tjes), hoe beter.

Voordeel zou kunnen zijn, bij het behouden van de analoge uitgang op de transporter, is dat wellicht de transporter meer digitale audioformaten aan kan dan de lab5.

Wel zou het kunnen zijn, gezien de kanttekeningen die je plaatst bij de bc2, dat je die beter digitaal zou kunnen aansluiten.

Blokschema: 

• 01-17-2011 11:04 AM In reply to

Heb het nog even nagezocht, maar je hebt gelijk. Zowel de Duet als de Transporter kunnen 192 niet afspelen. Het kan wel, maar het is de server die de conversie naar 96 "on the fly" doet. Daar zal het bij jou wel ergens mis gaan. Mijn server staat geinstalleerd op een MacMini en dat gaat wel goed. Ik neem aan dat jij je server hebt draaien op een NAS? Ik heb trouwens zelf de Touch..

Het heeft dan ook weinig zin om muziek te verzamelen in 192, omdat er toch altijd down-conversie plaats vind. En eerlijk gezegd denk ik dat het verschil ook niet meer te horen is.

Blokdiagram is wel helder zeg. Lijkt me toch de moeite waard om het eens digitaal aan te sluiten. Begrijp ik het dan goed dat het digitaal signaal op 100% volume moet staan, en het volume geregeld wordt via de powerlink?

• 01-17-2011 12:06 PM In reply to

@BeoBuddy ben onder de indruk. Fijn dat je dit voor mij/ons hebt willen uitzoeken. Zal het een paar keer gaan lezen zodat ik het snap :-)

@doubleU de demo's 96/24 worden zonder problemen afgespeelt door de Transporter. De Duet gaat daar al niet in mee. De file die ik van jou heb mogen lenen werkte niet omdat deze 88.2/24 is. Heb een test gelezen dat de Transporter dit format niet ondersteund. 

Mijn squeezserver draait op Synology loop wel een versie achter maar verder geen problemen. Ga het ook niet veranderen, omdat deze NAS nog veel meer doet.

leesvoer mbt de Transporter hij die het snapt gaat door voor de koelkast :-)

http://www.stereophile.com/mediaservers/207slim

@Koning misschien een idee eens met deze jongens tee praten

http://www.wifimedia.eu/

vragen naar Rik, ze hebben ook een leuke testruimte. 

Blijft mijn vraag mbt de platenspeler, iemand een idee want ik denk dat it de juiste oplossing is hi-res audio op je installatie te krijgen.

• 01-17-2011 1:08 PM In reply to

@ beoeric.

Ik heb de op het eerste oog wat onhandig grote afbeelding met opzet zo gelaten. Als je het jpg bestand op de pc/mac opslaat en daarna uitprint, dan heb je het diagram op A4 formaat. Dan zijn de afbeeldingen wel duidelijk. Als ik het zou verkleinen wordt het niet leesbaar meer. Eenmaal uitgeprint kun je het naast de tekst leggen.

Spreekt verder aardig voor zich, denk ik.

@DoubleU.

Gezien het ir-oogje op de lab5 zou je verwachten dat hij een eigen volumeregeling heeft. En dat heeft hij ook. Voor wat ik heb begrepen (en correct if I'm wrong) kan de lab 5 eventueel alleen digitaal worden aangesloten en reageert de lab 5 vervolgens op het Radio commando van de Beo4 en vervolgens op de volumetoetsen. Ik denk dat bij het aansluiten van de lab5 m.b.v. de powerlink in eerste het analoge signaal volledig wordt gebruikt en dat bij het aanbieden van digitale audio de analoge wordt overruled en dat dan daarna het volume in de lab5 wordt geregeld en aangestuurd wordt door het powerlinkdata signaal.

M.a.w. ik denk dat het aangeboden digitale signaal inderdaad op 100% moet staan. (Maar je kan natuurlijk altijd op 50% beginnen om het voorzichtig uit te proberen). Zeker als je bedenkt dat bij andere B&O producten het digitale signaal toch ook niet wordt geregeld.

• 01-17-2011 1:29 PM In reply to

beoeric:

Blijft mijn vraag mbt de platenspeler, iemand een idee want ik denk dat it de juiste oplossing is hi-res audio op je installatie te krijgen.

Jouw vraag: "is de LP hi-res?" 

Deze vraag moet technisch gezien ontkennend worden beantwoord. High Resolution slaat op digitale vertaling in enen en nullen van een analoog signaal. Een langspeelplaat geeft per definitie een analoog signaal, dientengevolge klopt de vraag niet.

intro:

CD: 16bit 44.1kHz dit wil zeggen dat van een analoog signaal elke 1/44100ste seconde een digitale waarde is bepaald. Deze waarde moet in een 16bit woord opgeslagen worden dit betekend een getal tussen ongeveer -60.000 en +60.000 kan gebruikt worden om de amplitude te bepalen. 

DVD Audio: 24bit tot 192kHz: dit wil zeggen dat van een analoog signaal elke 1/192000ste seconde een digitale waarde is bepaald. Deze waarde moet in een 24bit woord opgeslagen worden dit betekend een getal tussen ongeveer -1.000.000 en +1.000.000.

Volgens dit voorbeeld is het analoge signaal in de DVDA veel beter benaderd dan in de CD door dat er veel meer registratie punten zijn en dat de waarde bepaling van het signaal veel nauwkeuriger is. Vandaar de term High resolution

Blijft wel de vraag of een analoge LP beter het oorspronkelijke signaal kan weergeven dan een digitaal signaal. Als je een 16 bit 44.1kHz Audio CD signaal gaat decoderen dan is het bereik van mogelijke weergave ongeveer van 20 tot 20.000 Hz. Dit komt overeen met het opname vermogen van het menselijk oor. Door het analoge signaal (en door het "krassen") van een LP worden ook freqeunties boven de 20kHz weergegeven. Voor de LP aanbidders DE reden om aan te geven dat een LP "beter" klinkt (nb: men stapt voor het gemak over de invloed van het mechanisme welke het signaal moet genereren: de pick-up) 

Bij DVD Audio, DTS MA HD & DD TrueHD, LPCM kan de resolutie tot 24bit 192 kHz zijn. Het dynamisch bereik is groter dan bij een pick-up. Hierdoor worden ook frequenties tot, ik dacht, 80kHz weergegeven.

Aanvulden opmerking:

Bij de productie van LP's wordt tegenwoordig de originele master tapes gedigitaliseerd in hi-res. In het digitale domein wordt correcties uitgevoerd en de opnames opgepoetst. De digitale master wordt omgezet naar een analoge master om vervolgens LP's van te persen. Met andere woorden de uiteindelijke LP kan per definitie niet beter zijn dan de tussen liggende digitale stappen. Met andere woorden je kunt ook naar de overeenkomstige digitale formaten gaan luisteren om een beter/vergelijkbaar resultaat te hebben. NB: uiteraard is er invloed van de gebruikte apparatuur echter ook is er een verschil in de mens die iets in zich op moet nemen.

• 01-17-2011 1:32 PM In reply to

Eigen volumeregeling zekers. Maar dan staan de BL5's in optie 1. En dat heeft bijna niemand, lijkt me.

Het 100% verhaal klopt wel denk ik. Anders zou het signaal ook niet meer bitperfect zijn. Dus het volume moet dan wel door de powerlink geregeld worden. Ik vermoed zelfs dat de BL5 niet eens inschakelt, als er alleen digitaal signaal aangeboden wordt. (niet zeker daarvan)

Beoeric, de file die van mij afkomt is echt 192. Het zal vast een compatibileitsprobleem zijn met de server. Hier gaat het goed met de Touch, dus die Transporter zou er zeker geen problemen mee moeten hebben. Maar ik kan me voorstellen dat je het hier bij laat.

• 01-17-2011 1:52 PM In reply to

Iedereen bedankt, het is een heerlijk topic geworden.

@carolpa hi-res is inderdaad fout gekozen, dank voor de correctie.
  • 01-17-2011 2:57 PM In reply to

@Koning misschien een idee eens met deze jongens tee praten

http://www.wifimedia.eu/

vragen naar Rik, ze hebben ook een leuke testruimte. 

Laat ik daar net mijn Dune H1 mediaplayer hebben gekochtSmile

Die verkopen inderdaad alles op multimedia......service is daar ook top.

• 01-17-2011 5:51 PM In reply to

@Carolpa heb nu wat meer tijd om te reageren.

Wil niet eigenwijs overkomen en je zeker niet beledigen. Wat ik wel wil is het hele verhaal begrijpen. Indien ik een geluidsgolf neem bestaat die mijn inziens uit een oneindig aantal samples. Alles wat ik probeer te bereiken met een digitale vertalen zal nooit gelijk zijn aan het origineel.  Het is volgens mij niet mogelijk een perfecte golf te maken bestaande uit samples.

Alles wat wij doen met CD's DVD's staat beschreven in bijvoorbeeld red, blue, green, etc etc etc books. Dit is de standaard waarmee we allemaal moeten werken van de uitvinder (Philips). In de periode dat deze standaarden gemaakt zijn was de digitale wetenschap lang niet zover als nu. Ik maak me sterk voor het feit dat indien we vandaag de CD en DVD zouden uitvinden en beschrijven, het medium veel beter zou zijn. 

Je hebt het over LP's die digitaal ge-master zouden zijn. Ook dit is denk ik niet helemaal juist. Bedenk hoelang er computers zijn en hoelang we terug moeten in tijd om de eerste LP tegen te komen. In die tijd werd alles analoog opgenomen op veel sporen recorders (analoog) deze werden analoog bewerkt en het geluid bleef een golf tot aan het vinyl toe. Volgens mij betekend dit dat indien we LP's nemen van 20 jaar oud (1990) dat we heel veel analoge data hebben van grote artiesten. Mijn geheugen is niet zo goed om nog te weten hoever computers toen waren. Okay gaan we nog een stapje terug naar 1970. 40 jaar geleden maakte Pink Floyd hun beste muziek en vertel me niet dat hier ook maar iets digitaal was. Juist deze LP's liggen nu te verstoffen op zolders.

Vraag die we ons moeten stellen is of dat onze oren deze verschillen kunnen waarnemen. Hierover heb ik geen mening omdat ik het simpelweg niet weet.

Kan me wel voorstellen dat de huidige LP's gemaakt worden zoals jij schrijft.

Nogmaals, ik ben heel blij met je input en hoop dat je het bovenstaande niet negatief oppakt. Het beslist niet mijn bedoeling je te bekritiseren. Misschien is het zelfs wel zo dat IK het niet snap en nu mezelf voor gek aan het zetten ben :-) Een goed forum heeft voor mij een hoog educatief  gehalte. Ben al een oude man, maar wil nog steeds graag leren.

• 01-18-2011 9:29 AM In reply to

beoeric:
    Indien ik een geluidsgolf neem bestaat die mijn inziens uit een oneindig aantal samples. Alles wat ik probeer te bereiken met een digitale vertalen zal nooit gelijk zijn aan het origineel.  Het is volgens mij niet mogelijk een perfecte golf te maken bestaande uit samples.

klopt! Maar als dit zo zou zijn, is deze analoge reeks een juiste weergaven van het origineel? Hiermee komt de altijd terugkerende vraag is de vraag naar een 100% reproductie van het origineel terug. Hoe spijtig ook, dit is per definitie niet mogelijk!

Als je dit erkent dien je af te vragen, hoe is de 100% het beste te benaderen.  Als je alleen het gehele proces van plaat-naald-pick-up alleen al bekijkt en de mechanische beperkingen, de slijtage, de correctie mogelijkheid, dan bevatten deze vele bronnen tot imperfectie. Ik weet ook: digitale technieken heeft zijn beperkingen.

beoeric:
    e hebt het over LP's die digitaal ge-master zouden zijn. Ook dit is denk ik niet helemaal juist. Bedenk hoelang er computers zijn en hoelang we terug moeten in tijd om de eerste LP tegen te komen. I

klopt maar dat schrijf/zeg ik niet. Momenteel worden weer vele LP's geperst. Deze persingen worden niet van de oude LP-mallen gemaakt. De bewaarde formaten zijn de originele master tapes. Om de LP's nog beter te laten klinken worden de analoge master tapes gedigitaliseerd, in het digitale domein opgefrist en van deze master wordt een LP mal gemaakt. Uiteraard de oude LP's zijn geheel analoog/"mechanisch". Alleen lees de recensies van de nieuw geperste LP's: "de uitvoeringen hebben nog nooit zo goed geklonken"   Jouw redenering volgend zouden de oude LP's beter moeten klinken!

Ik heb een CD een SACD en een DVD Audio van DSOTM van Pink Floyd (ook de LP gehad). Maar deze nieuwe formaten klinken (in mijn oren) veel sprankelender. 

beoeric:
    Vraag die we ons moeten stellen is of dat onze oren deze verschillen kunnen waarnemen. Hierover heb ik geen mening omdat ik het simpelweg niet weet.

Dit is per definitie zo! Alleen al uit het verschil in smaak van de ene persoon op het gebied van muziek, zou je dit kunnen afleiden. Doordat jij op een bepaalde manier iets hoort en je hersenen dit op een bepaalde manier verwerken, vind jij dit " mooi", terwijl ik dezelfde muziek met mijn oren en hersenen dit "bagger" vind. Hiernaast kan de ene personen veel meer frequenties horen dan de andere. Trouwens geldt dit volgens mij voor alle zintuigen. Daarom heeft zelfs het gezicht en het gevoel invloed op je hoorervaring. B&o test bijvoorbeeld speakers die aan het zicht van het luisterpanel onttrokken zijn!

beoeric:
    hoop dat je het bovenstaande niet negatief oppakt. Het beslist niet mijn bedoeling je te bekritiseren.

tja, eerst maar een nachtje over geslapen om weer rustig te worden..........................Big Smile

• 01-18-2011 12:59 PM In reply to

Dank we zijn het meer eens dan dat we doen geloven :-) begrijp me niet verkeerd ik zit niet te wachten op een platenspeler in mijn woonkamer. Digitaal op een nas ziet er echt veel beter uit. Voor mij wil ik het alleen proberen te begrijpen.

Muziek is emotie dat is denk ik de belangrijkste uitstraling van dit topic. Wat is goed en wanneer ben je tevreden. Ben trouwens wel heel benieuwd hoe DOTM hier klinkt in het aller beste format. Heb jij een tip hoe ik daar aan kan komen?? Geen probleem om te betalen dus mocht je een adres hebben waar ik die versie digitaal kan kopen is het ook goed.

Gezien mijn installatie mag ik echt niet klagen.

Nog wel een vraagje, schreef jij dat de bm5 elk format audio aan kan, of heb ik dit verkeerd begrepen.

Welterusten :-)
  • 01-18-2011 1:58 PM In reply to

@doubleU heb jij die touch gewoon in het zicht staan of kun je hem plaatsen in een kast uit zicht.

• 01-18-2011 3:07 PM In reply to

Voor iedereen die wil testen met Hi-Res opnames

http://www.2l.no/hires/index.html

gratis downloads in diverse formaten

@Koning als ik zo vrij mag zijn en antwoorden voor DoubleU, Elke squeezbox werkt via het netwerk (draadloos/bekabeld) Zodoende maakt het helemaal niet uit waar het allemaal staat. Ik kan vanuit de woonkamer de sqeezbox op het terras, zolder en slaapkamer bedienen.

Page 2 of 8 (179 items) < Previous 1 2 3 4 5 Next > ... Last »