@ Beoeric, als ik even zo vrij mag zijn?
Ik vond het een interessante vraag, dus even wat onderzoek gedaan. Ik merk namelijk ook op het general forum dat er meerdere zijn die hun lab5's digitaal aansluiten.
Ik heb een afbeeldinkje bijgevoegd en daaruit kun je het e.e.a afleiden.
De volgende punten heb ik gemarkeerd:
1. analoge ingangen, powerlink en cinch
2. analoog/digitaal omzetter
3. schakelaar
4. soundprocessor
5. digitaal/analoog omzetter
6. digitale ingang, SPDIF
Zoals je uit het schemaatje kunt afleiden kun je zien dat het analoog aangeboden signaal bij punt 1, wordt omgezet bij de analoog/digitaal omzetter bij punt 2.
Bij punt 3 zie je dat er kan worden gekozen (of er wordt automatisch gekozen) tussen het omgezette analoge signaal en het aangeboden digitale signaal, wat bij punt 6 binnenkomt.
Daarna wordt het gekozen signaal, dus digitaal, naar de soundprocessor (punt 4) geleidt om vervolgens weer te worden teruggezet naar analoog bij punt(en) 5. Bij punt 5 wordt er actief gefiltert naar de diverse (voor)versterkers om uiteindelijk bij de speakers terecht te komen.
De vraag is dus nu, ben je beter af als je de digitale uitgang van je transporter gebruikt ipv de analoge uitgang?
In ieder geval bij digitale media, zoals wel bekend de mp3's flac's etc, scheelt het je in iedergeval een digitaal naar analoog conversie (in de transporter) en weer een analoog naar digitaal conversie (in de lab 5).
Ik zou zeggen, hoe minder omzettingen tussen de bron en de uiteindelijke speaker(tjes), hoe beter.
Voordeel zou kunnen zijn, bij het behouden van de analoge uitgang op de transporter, is dat wellicht de transporter meer digitale audioformaten aan kan dan de lab5.
Wel zou het kunnen zijn, gezien de kanttekeningen die je plaatst bij de bc2, dat je die beter digitaal zou kunnen aansluiten.
Blokschema: