in Search
Untitled Page

ARCHIVED FORUM -- April 2007 to March 2012
READ ONLY FORUM

This is the first Archived Forum which was active between 17th April 2007 and 1st March February 2012

 

Latest post 11-06-2010 5:33 AM by Beo_freak. 8 replies.
Page 1 of 1 (9 items)
Sort Posts: Previous Next
  • 11-03-2010 4:15 PM

    • Paul
    • Top 500 Contributor
      Male
    • Joined on 10-07-2010
    • The Netherlands
    • Posts 103
    • Gold Member

    BC 9500 repareren

    Ik heb sinds kort het beo virus en na een beosystem 4500 (de master, cd en cassette), de beomaster 5500 en de cd5500 een BC9500 aangeschaft.

    Helaas heeft deze enkele mankementen:

    1)bij het kiezen voor tape maakt de tape motor een rrrrrrrr geluid, dit blijft het een 10-15 seconden doen en gaat dan uit . het inleggen van een cassete en kiezen voor play maakt het zelfde geluid en ik zie niet dat de tape kop omhoog komt.  (het schuifklepje doet het prima en gaar goed open en dicht) 

    Zijn dit nu de riemen van het mechaniek?

    2) De glasplaat ligt los (het dubbezijdig tape is compleet vergaan) maar helaas ligt de plastic rand waarop de glas plaat op licht ook los en ontbreekt aan de rechterkant deze kunstof strip. Is deze plastic strip waarin de glasplaat ligt nog te verkrijgen?

    3)een ledje van welke track er speelt is stuk; bij bijv track 5 doet het streepje onder de onder de | van de 5 het niet. Is deze led te nog te koop?

     

    Als de 9500 dan toch open moet om de 3 mankementen te herstellen, welke dingen raden julllie mij aan om gelijk mee te doen? (ik heb geen angst voor een soldeerbout) weten jullie adresjes in regio Amsterdam/Utrecht waar ik deze onderdelen kan bestellen of heeft een forum lid nog wat liggen wat ik voor een schappelijke prijs mag overnemen? Een B&O dealer kan ik altijd nog proberen, maar ik heb geen zin om de hoofdprijs te betalen. 

    De cdspeler werkt goed en via  mijn Mac kan ik Itunes streamen naar de 9500. Maar in mijn optiek verdient deze 9500 een second life, omdat ik het design zo mooi vind. Graag wil ik de 9500 in ere herstellen. 

    Wie helpt?

  • 11-03-2010 4:52 PM In reply to

    Re: BC 9500 repareren

    Erg hé, dat Beovirus.....Wink Over je BeoCenter 9500.

    1) Er hebben twee types loopwerken in de BeoCenter 9500 gezeten. Het verschil is vooral te zijn aan de rubber drukrollen. Bij het eerste type zitten de drukrollen in een metalen beugel, bij het tweede type zitten ze in een kunststof beugel. Het eerste type loopwerk is ook degelijker. Mocht je het eerste type hebben, dan is vaak het vet van de spoelschotels uitgedroogd. Dit kun je eenvoudig verhelpen door de spoelschotels los te halen, de as en de spoelschotels goed schoon te maken met bivoorbeeld wasbenzine en vervolgens in te smeren met een beetje vet. Let op dat het vet moet zijn dat kunststof niet aantast. Meestal draait het spulletje dan wel weer. Heb je het tweede type loopwerk, dan is het of de snaar of een compleet loopwerk, omdat er vaak een kunststof deel in het chassis kapot knapt.

    2) De glasplaat kun je op het kunststof frame lijmen met Bison Kit of Bison Tix. De frames zijn niet los leverbaar, deze werden alleen compleet gemonteerd op de glasplaat geleverd.

    3) Bedoel je het ledje midden in het bovenste display dat de track en de ook bijvoorbeeld de radiozender 5 aangeeft? Dat is een opening in de glasplaat met één ledje er achter. Zit de glasplaat wel goed recht? Als je het LED-display helemaal rechts bedoeld dat de tijd aangeeft en bij radio de frequentie, dan moet je het complete LED-display vervangen.

    Wat verder te doen met de 9500? Vervang het luidsprekerrelais. Deze zijn eigenlijk altijd ingebrand, waardoor de speakers aangesloten op speaker 1 niet altijd goed werken. Dit kun je testen door de BeoCenter op zijn minimale volumeniveau een bron te laten weergeven en MUTE in en uit te schakelen. Als het geluid na het uitschakelen van MUTE niet meer werken is het relais defect. Ik zou ook gelijk de decoderprint van de CD-speler doorsolderen, vooral de massadoorverbindingen die ook aan de bovenkant van de print zijn gesoldeerd. Deze aan beide kanten doorsolderen. Ook de grote IC's hebben vaak last van losse solderingen op de pinnen helemaal op het uiteinde van het IC. En mocht je de BeoCenter open hebben en de motorkapsteun willen gebruiken (als je hem open hebt weet je waarschijnlijk wel waar ik het over heb), let dat op dat het kunststof beugeltje nog wel eens door ouderdom wil afbreken waardoor de hele bovenkant plat op je werkbank ligt met alle gevolgen van dien.

    Zoals je ziet, er zijn wel wat puntjes. Maar als je dit allemaal gelijk aanpakt (apparaat heb je toch open), dan heb je er weer jaren plezier van!

    Succes!

  • 11-03-2010 5:35 PM In reply to

    • Paul
    • Top 500 Contributor
      Male
    • Joined on 10-07-2010
    • The Netherlands
    • Posts 103
    • Gold Member

    Re: BC 9500 repareren

    Blackrix dank voor je tips.

    De glaspaat is dus voorzien van de kunstof strip, dus zou je een vervangende glasplaat moeten bestellen. Weet jij adresjes waar dit te bestellen is?

    Het doorsolderen, daar bedoel je de soldeerpunten weer even laten vloeien met de bout?

    Dat relais, is dat te bestellen bij een elektronica zaak? 

    Volgens mij is het het eerste type, casette deck  aangezien ik weinig kunstof zo aan de buiten kant zie. wat bedoel je met de spoel schotels? en wat voor vet moet ik hiervoor gebruiken?

    Als die glasplaat een dure grap wordt, denk ik erover de kunstof strip te vervangen door mdf en de bovenkant iets in te vrezen met een bovenvrees, zodat de glasplaat daarin verzonken is. De rechterkant ontbreekt en als ik de glasplaat er op zou lijmen blijft er ongeveer een spleet tussen de plaat en het chassis van 3@ 4 mm over de gehele breedte van de zijkant van de glasplaat. Helaas is de 9500 niet meer origineel als de gehele plastic richel vervangen is door mdf. 

     

    het led display geeft inderdaad de tijd van de cd track aan, waar kan ik terecht voor die lcd display, ik heb nog niet gekeken in de servicemanual, maar weet jij zo het typenr?

     

    Alvast bedank!

    Verder is de 9500 in nette staat, zelfs de spiegelplaten

  • 11-04-2010 2:32 PM In reply to

    Re: BC 9500 repareren

    De glasplaat is te bestellen bij de dealer....Wink De glasplaat van een BeoCenter 9000 is dezelfde. Misschien heeft iemand op het forum deze of alleen de kunststof strip?

    Het doorsolderen is inderdaad het opnieuw laten vloeien van de tin met een soldeerbout. Wel een beetje nieuwe tin bijvoegen, anders helpt het niet echt.

    Het relais is te bestellen bij een elektronicazaak. Ik bestel ze altijd gewoon bij Conrad, kost een paar euro. Is overigens een dubbelpolig 6V relais.

    De spoelschotels zijn de schijfjes die de cassette aandrijven. Deze moeten soepel draaien als de rem er niet op staat. Om te testen moet je even voorzichtig de kunststof afdekplaat van het loopwerk halen zodat je het mechaniek kunt zien. Ik gebruik Molykote DX vet, speciaal voor kunststof. Maar dat heeft niet iedereen in huis.

    Het B&O bestelnummer voor het display is 8300023. Prijs en leverbaarheid moet je even opvragen bij de dealer. Ik zou trouwens met de glasplaat gewoon geduld hebben, dit soort dingen kom je vanzelf tegen is mijn ervaring. En dan heb je alles wel mooi origineel!

  • 11-04-2010 3:32 PM In reply to

    • Paul
    • Top 500 Contributor
      Male
    • Joined on 10-07-2010
    • The Netherlands
    • Posts 103
    • Gold Member

    Re: BC 9500 repareren

    Met die glasplaat, daar heb je gelijk in.  Het is cosmetisch, alleen dus aan de rechterkant ontbreekt de strip. Ik denk dat ik een stuk strip uit het middengedeelte haal en daar de rechterkant mee opvul, dan kan ik de glasplaat lijmen en dat ligt ie ook aan de rechter kant vast.

     

    Dank maar weer voor je reactie. 

     

     

    BTW de BC8000 wordt veel op marktplaats aangeboden, is de behuizing en de glasplaat hetzelfde? 

  • 11-04-2010 4:21 PM In reply to

    Re: BC 9500 repareren

    Van de BeoCenter 8000 is de onderste glasplaat anders, de toets TIMER zit er niet op. De kunststof strips van de glasplaten zijn wel gelijk. Van welke glasplaat mis je overigens de rechter strip, de bovenste glasplaat of de onderste?

  • 11-04-2010 5:16 PM In reply to

    • Paul
    • Top 500 Contributor
      Male
    • Joined on 10-07-2010
    • The Netherlands
    • Posts 103
    • Gold Member

    Re: BC 9500 repareren

    van de onderste mis ik een deel van de strip, zeg maar 10 cm voor en achterkant en ter breedte van de zijkant.

  • 11-04-2010 5:32 PM In reply to

    Re: BC 9500 repareren

    Ik heb de bovenste liggen, en die zijn helaas niet uitwisselbaar. Sad

  • 11-06-2010 5:33 AM In reply to

    Re: BC 9500 repareren

    Ik denk dat ik op zolder bij mijn ouders nog een oude kapotte BC9500 liggen heb die ik had gehouden voor onderdelen. Vermits ik onlangs mijn BC9500 verkocht heb, heb ik die dus ook niet meer nodig. Ik denk dat die strip die je nodig hebt daar ook nog wel op zit. Die mag je van mij zo hebben. Ik weet wel niet of ik dit weekend nog bij mijn ouders passeer.

    Ik zal een berichtje op het forum plaatsen als ik ze heb.

    Groetjes!

    Nicolas

Page 1 of 1 (9 items)