Min erfaring med BeoLab 4 er at de fungerer greit hvis ikke avstanden er for stor. BeoLab 4000 er en vesentlig bedre høyttaler. BeoLab 3 er fortsatt den høyttaler som imponerer mest med tanke på størrelse vs lyd. BeoLab 4 fungerer greit som bakhøyttaler for normal bruk, men ser man mye film med DTS HD / Dolby True HD lyd vil de ikke henge med - men det blir er spørsmål om bruk og preferanse: jeg brukte BeoLab 4000 bak men savnet "klarheten" til ALT, byttet disse ut med BeoLab 3 bak inntil HD-lydformatene kom, da måtte jeg over på BeoLab 9 som bakhøyttalere (BeoLab 5 foran).
BeoLab 4 - bør prøves i det aktuelle rommet (demo) før du bestemmer deg. Jeg har aldri hørt BL4+BL11, mulig den matchen ikke er perfekt - be om demo.
BeoLab 4000 - kanskje B&Os gunstigste høyttaler (pris/lyd), mulig å kjøpe gunstig brukt
BeoLab 3 - imponerende lyd i forhold til størrelse. En helt annet klarhet i diskanten enn BeoLab 4000, men koster mye i forhold til 4 & 4000.
I et surroundsystem med BeoLab 9 ville jeg anbefalt å bruke ALT-høyttalere også bak.
Roger