Zwaan:
Leko,
wat is het verschil tussen wma (lossless) en WAV??
Hallo Zwaan,
WMA kan je vergelijken met MP3. Een cd wordt "kleiner" gemaakt om minder schijfruimte op je harde schijf te gebruiken. Daarvoor worden "overbodige"geluiden van de cd gehaald, oftewel geluiden die je als mens niet kan horen. Waarom dat in eerste instantie op de cd wordt gezet is mij niet duidelijk, maar goed.
Wav is een andere comprimeer mogelikheid, waarbij het origineel voor 100% hetzelfde blijft. Dus als je een cd comprimeert in wav, heb je een exacte kopie van je cd. Plus natuurlijk een heleboel schijfruimte. Een groot nadeel van WAV is, dat je een hoesje er niet bij kan plaatsen, plus dat het bijna niet te taggen is.
Uit ervaring met luisteren met mijn Beolab 9, waarbij ik drie bestandsformaten heb gebruikt (WAV, MP3 320 kb en Flac) kom ik tot de conclusie dat het verschil niet erg groot is. Je moet dan wel bij een mp3 van minimaal 256 kb/s gebruiken.
Ikzelf gebruik Flac. Klinkt net iets warmer dan wma of Mp3. Is makkelijk te taggen en te voorzien van plaatjes.
Succes.
Ik vond het omzetten van mijn cd's ongelooflijk leuk werk. En dan afluisteren in prachtige kwaliteit. Genieten hoor.