in Search
Untitled Page

ARCHIVED FORUM -- April 2007 to March 2012
READ ONLY FORUM

This is the first Archived Forum which was active between 17th April 2007 and 1st March February 2012

 

Latest post 04-05-2010 12:15 PM by arned. 5 replies.
Page 1 of 1 (6 items)
Sort Posts: Previous Next
  • 04-04-2010 4:50 AM

    Penta I kabler

    Hej :)

     Jeg har anskaffelt mig et sæt Penta I, som jeg har kørende sammen med en beomaster5500 og videre via konverteren til masterlink. Tilslutning mellem beomaster og penta I har jeg lavet med et 4 ledet(hård tråd) tlf kabel, til speakerlink stik - netop for at få data med over til display. Det virker perfekt, men problemet er at jeg ikke får mellemtonerne med over, som om et helt frekvensområde bliver klippet væk- nogle sange kan man f.eks kun høre specielle stemmer eller instrumenter helt svagt bagved, og jeg ved fra andre afspilningskilder at det bør lyde anderledes.. 

     Kan det være mit latterlige kabel, eller tror i der er andre problemer? - alle enheder spiller i begge højtalere og  jeg har ikke andre kilder jeg kan teste mine penta på, da det er speakerlink..  

     

    /Jesper G

  • 04-04-2010 5:19 AM In reply to

    Re: Penta I kabler

    Hej JesperG

    Se indlæg 23 Juni 2007.

    http://www.hifi4all.dk/forum/forum_posts.asp?TID=32157&PN=0&TPN=4

    Her ser du at pin 1 føre + og pin 2 minus til højttaleren. Det er et højttaler signal,
    og ikke et linie signal, så netup dette kabel skal være så tygt som muligt.
    Data kablet fra pin 3+ og pin 2 minus er sikkeret ok.

    Mvh. Peter Pan.

  • 04-04-2010 5:36 AM In reply to

    Re: Penta I kabler

    Hej Peter

    Okey, klart nok hvis vi snakker et fuld højtalersignal på pin 1 og 2.

     Blot fatter jeg så ikke hvorfor de indbyggede fortærker i penta I-II og III - var af den overbevisning at man ledte et lineout signal ud på pin 1 og 2 og lod penta om at udføre forstærkningen :)  

     Jeg må finde et korrekt kabet, jeg vil jo helst have det ført i et kabel, for en syns-skyld :)

     

    /Jesper G

  • 04-05-2010 11:03 AM In reply to

    • arned
    • Top 500 Contributor
    • Joined on 04-24-2007
    • Denmark
    • Posts 97
    • Bronze Member

    Re: Penta I kabler

    Penta I skulle have et "almindeligt" højtalersignal fra Beomasteren. Kablet var specielt og overførte både lydsignalet og signal til displayet på Beolab I.  Stikket lignede et DIN-HT stik, men havde ét eller to ekstra ben, som passede bag i f.eks. Beomaster 5000/Beocenter 9000. Som nævnt skulle højtalersignal-kablet være mindst 0,75 mm (som lysnetledning) og signal til display var formentlig tyndere. Jeg mener også at kablet var skærmet. Dette blev senere ændret på beolab II/III, da power-link kom frem.

    Måske kan de hjælpe dig hér:

    --
    *Link til webside med potentielt bedragerisk ejerskab fjernet*
    Martin
    Beoworld moderator
    --

    Du kan også være heldig at finde et sådan HT-Audio link kabel på e-bay. Hvis du søger under Bang & Olufsen kommer der som regel mange forskellige B&O produkter frem.

  • 04-05-2010 12:00 PM In reply to

    Re: Penta I kabler

    Hej Arned

     Jamen tak for din udførlige forklaring :), jeg har dog allerede de omtalte stik o.s.v. et sæt færdige kabler er ikke aktuelt, da de sikker er for lange eller for korte.

     Bedste vej er nok at lode dem selv(som jeg allerede har gjort), så jeg må blot ud og finde et korrekt kabel og få loddet om Surprise

     Det eneste jeg så blot ikke helt forstår, er hvad formålet med den indbyggede forstærker er, hvis man sender et fuldt forstærket signal fra beomaster over i Penta I Hmm men det skal man nok heller ikke forstå GGG

    m.v.h.

     /Jesper G

  • 04-05-2010 12:15 PM In reply to

    • arned
    • Top 500 Contributor
    • Joined on 04-24-2007
    • Denmark
    • Posts 97
    • Bronze Member

    Re: Penta I kabler

    Det er vel nok fordi man dengang havde Beolab højtalerne i 2 udgaver Beovox Penta uden forstærker og samtidig Beolab Penta I med indbygget forstærker. Beolab Penta højtalerne er egentlig ikke en aktiv højtaler, men mere en Beovox højtaler med en forstærker og et normalt passiv delefilter indbygget.

    På det tidspunkt havde B&O's recievere og andet udstyr egne forstærkere som benyttede almindelig passive Beovox højtalere og Penta I var vel et første skridt på vejen for at lave en kraftfuld (aktiv) høtaler, som iøvrigt også kunne tilsluttes andet HI-FI udstyr, - dog uden et virksomt display. Jeg vil mene at højtalersignalet fra de forskellige anvendelige B&O forstærkere var rimeligt godt, så de fleste - ihvertfald B&O købere - ikke kunne høre nogen forringelse i lydsignalet, selvom det faktisk blev dæmpet og igen blev forstærket, som du selv nævner. Smæk på drengen var der ihvertfald og Penta højtalerne pyntede i enhver stue og var lettere at acceptere for ægtefællen!

    Senere kom så Power Link og Penta II og III som i bund og grund var lig med Beolab Penta I, men med få ændringer i forstærkeren og delefiltret, og selvfølgelig tilslutningsmuligheden.

    Beolab Penta er selv i dag nok en særdeles god højtaler med mange kvaliteter, men efterhånden kræver de fleste lidt vedligeholdelse med udskiftning af bl.a. diverse komponenter i delefilter og forstærker og ofte udskiftninger højtalerenheder.

Page 1 of 1 (6 items)