ulfiyya:
Vind je de Bv5 beter dan Bv9 dan? En waarom deed je 't?
Ik ben er mee begonnen om diverse redenen.
De eerste en op dat moment het belangrijkste was de ontevredenheid over het geluid.
Zoveel plezier als ik had van mijn vorige avant uit 2005, des te meer stond het geluid van de BV5 mij tegen, en dat terwijl ze hetzelfde speakersysteem hebben.
Ik bleef last houden van scherpe s-klanken ondanks het wisselen van het chassis (wat het wel aanzienlijk minder maakte).
En als je veel naar muziek kijkt/luistert en vooral op (de duitse) RTL, dan valt het sterk op en wordt het zelfs irritant.
De tweede reden was dat ik de BV5 vorig jaar heb gekocht met de achterliggende gedachte om deze a.h.w. te upgraden, dus het chassis (elektronica interieur) eruit te halen en te vervangen door een Beosystem3 en het scherm door een nieuwe, sterk verbeterde, panasonic te vervangen.
Dus het is a.h.w. een extra stap in het stappenplan.
Ik heb met de gedachte van een BV9 gespeeld, maar er zijn bij ons wat argumenten om het niet te doen.
Ik heb gewoon niet het geld voor een BV9, al blijkt straks achteraf dat ik aardig die kant op ga met de huidige secondlife prijzen.
De BV 9 heeft gewoon niet zo'n mooie lijst als die van de BV5 en de vrouw thuis is nog steeds gecharmeerd van het blauwe kleurtje.
Als het system 3 tzt wordt geplaatst, dan wordt ook de originele houten basbox geplaatst en komt het blauwe doek weer terug.
Dus dit is eigenlijk nog een soort tussenstap in het plan.
Verder is de BV9 natuurlijk groter dan de BV5 qua beeld, maar ik hoef niet perse een 50 inch. Ik vind de 42 inch groot zat voor mijn woonkamer en bovendien heb ik een beamer waarbij het doek net voor de BV5 naar beneden zakt. En dat kan dan straks ook via de beameraansluiting op het system 3 worden aangesloten.
Dus voor dagelijks gebruik gebruik ik het gewone scherm en voor films heb ik eventueel de beamer. De beleving vind ik dan veel groter op het doek dan met een scherm, maar das mijn mening.
Door nu de originele onderdelen te gebruiken, zoals de ICE versterker, dan hoef ik straks alleen het kabeltje daarvan in het system 3 te pluggen en heb ik verder geen voedingsaanpassingen nodig als ik de speakers had gehouden i.c.m. de versterkermodules van de BV5. Uiteindelijk is het eigenlijk een beetje voor het gemakkelijke (en ook dure ) kiezen omdat je weet dat past, werkt en op elkaar is afgestemd. Op de basspeaker is bijvoorbeeld een thermische sensor geplaatst die op de ICE versterker is aangesloten.
Ik heb overigens wel geprobeerd gebruikt te maken van alternatieve versterkerblokken, maar dat geeft toch niveauverschillen. En dat werkt weer door in het uiteindelijke resultaat (denk aan de loudness regeling en zo).