in Search
Untitled Page

ARCHIVED FORUM -- April 2007 to March 2012
READ ONLY FORUM

This is the first Archived Forum which was active between 17th April 2007 and 1st March February 2012

 

Latest post 01-05-2012 3:09 PM by ulfiyya. 43 replies.
Page 1 of 2 (44 items) 1 2 Next >
Sort Posts: Previous Next
  • 02-19-2010 9:35 AM

    Yes -  thumbs up [Y] De eerste Beovision 5 met ingebouwde soundsystem van de BV 9 met ALT Technologie

    Bij deze wat foto's voor degene die willen weten hoe ver het staat met mijn project om het speakersysteem van een Beovision 5 om te bouwen naar het ALT (Acoustic Lens Technology) system van een Beovision 9.

    De BV5 heeft van huis uit het stereo speaker systeem dat toendertijd al in de avant werd gebruikt.

    Dat is een systeem waarbij iedere speakerbox een eigen versterker heeft met een actief filter voor de hoge en lage tonen.

    In combinatie met het basreflex ontwerp van de speaker geeft dat een indrukwekkend geluid dat zeker niet misstaat en toch menig ander (merk) tv achter zich laat.

     

    Maar ja, sommige zijn nooit tevreden of hebben teveel vrije tijd Big Smile

    En dan gaan ze experimenteren en aanpassen of bouwen.

     

    Dus het speakersysteem van de BV5 werd eruit gehaald en de boel werd aangepast. Dat betekende dus de speakers en de modules eruit en een verplaatsing van het voedingssysteem om ruimte te maken voor de nieuwe houten box die er in moest.

    Na een periode van experimenteren met andere versterkers is er uiteindelijk gekozen voor een complete combinatie van versterker en speakers van de BV9.

    De nieuwe speakers zijn een grotere basspeaker van een kleine 13 cm en een ALT speaker van 2,5 cm die worden aangedreven door een 2x 250W ICE versterker van B&O zelf.  Dat maakte wel dat ik mij moest houden aan de originele maten de houten box voor de basspeaker voor het volume  om het geluid niet negatief te beïnvloeden.

    Voor het versterkergedeelte is er een speciale aluminium plaat gesneden en gebogen om de ICE versterker te dragen in het chassis van de BV5.

    Alles is overigens zo gedaan om ervoor te kunnen zorgen dat de constructie van de BV5 niet is veranderd en dat het mogelijk is om de originele speakers en modules weer zijn terug te plaatsen.

    Het voordeel van de originele versterker van de BV9 is dat het zich met een kleine aanpassing aan de soundmodule eenvoudig is aan te sluiten en dat er geen niveauproblemen or what so ever.

     

    Verder is de BV5 voorzien van het BV9 ir-oogje met behuizing die wat hoger is dan de originele. Dat geeft dat de tv wat gevoeliger wordt voor de Beo4. Dat vond ik eigenlijk tegenvallen als ik het vergeleek met de Avant. Die deed het altijd.

     

     

     

     

     

     


  • 02-19-2010 9:37 AM In reply to

    Re: De eerste Beovision 5 met ingebouwde soundsystem van de BV 9 met ALT Technologie

    Wat dichterbij genomen met het nieuwe zelf gespannen doek.

     

     

     


  • 02-19-2010 9:38 AM In reply to

    Re: De eerste Beovision 5 met ingebouwde soundsystem van de BV 9 met ALT Technologie

    Het lijkt een kleine aanpassing, maar hier moet het scherm ervoor uit gehaald worden....

     

     

     

     

     


  • 02-19-2010 11:52 AM In reply to

    Re: De eerste Beovision 5 met ingebouwde soundsystem van de BV 9 met ALT Technologie

    WOW, mooi gemaakt en top-afwerking! Complimenten!

    Zie ik daar Penta's in de hoek staan?Wink

  • 02-19-2010 12:05 PM In reply to

    Re: De eerste Beovision 5 met ingebouwde soundsystem van de BV 9 met ALT Technologie

    Handige HarrySmileWink

    Super gedaan!

  • 02-19-2010 12:56 PM In reply to

    Re: De eerste Beovision 5 met ingebouwde soundsystem van de BV 9 met ALT Technologie

    Heel leuk!

    Vind je de Bv5 beter dan Bv9 dan? En waarom deed je 't?

    Grt,

     

  • 02-19-2010 2:24 PM In reply to

    Re: De eerste Beovision 5 met ingebouwde soundsystem van de BV 9 met ALT Technologie

    pentalex:

    WOW, mooi gemaakt en top-afwerking! Complimenten!

    Zie ik daar Penta's in de hoek staan?Wink

     

    Dank je Pentalex.

     

    Je ziet inderdaad Penta's in de hoek.

    Die heb ik begin 2009 volledig onderhanden genomen. Daarbij heb ik hetzelfde doek gebruikt en vormt het een geheel met de BV5.

    Je kan je vast wel indenken dat nu de kamer aardig gevuld wordt als het volume wat verder omhoog gaat.

    Wat dat betreft wordt er bij ons veel naar muziekprogramma's gekeken en komt het geheel volledig tot zijn recht.

    Woon gelukkig vrijstaand/vrijliggend en ben dus niemand tot last Big Smile

  • 02-19-2010 2:34 PM In reply to

    Re: De eerste Beovision 5 met ingebouwde soundsystem van de BV 9 met ALT Technologie

    Werken de displays van de Penta's met de Beovision 5? Met de Beovision 8-40 en 10 werken die niet meer.

    Qua geluid is voor mij de Penta nog steeds top. Ik heb zelf 3 setjes van deze iconen. Ik wil een Penta met sateliet van Beolab 9 horen. Ik denk dat dat onovertroffen moet klinken. Wanneer je die ooit eens gaat bouwen, dan neem ik ze meteen van je over, hihihi....

  • 02-19-2010 3:04 PM In reply to

    Re: De eerste Beovision 5 met ingebouwde soundsystem van de BV 9 met ALT Technologie

    ulfiyya:

    Vind je de Bv5 beter dan Bv9 dan? En waarom deed je 't?

     

     

    Ik ben er mee begonnen om diverse redenen.

    De eerste en op dat moment het belangrijkste was de ontevredenheid over het geluid.

    Zoveel plezier als ik had van mijn vorige avant uit 2005, des te meer stond het geluid van de BV5 mij tegen, en dat terwijl ze hetzelfde speakersysteem hebben.

    Ik bleef last houden van scherpe s-klanken ondanks het wisselen van het chassis (wat het wel aanzienlijk minder maakte).

    En als je veel naar muziek kijkt/luistert en vooral op (de duitse) RTL, dan valt het sterk op en wordt het zelfs irritant.

    De  tweede reden was dat ik de BV5 vorig jaar heb gekocht met de achterliggende gedachte om deze a.h.w. te upgraden, dus het chassis (elektronica interieur) eruit te halen en te vervangen door een Beosystem3 en het scherm door een nieuwe, sterk verbeterde, panasonic te vervangen.

    Dus het is a.h.w. een extra stap in het stappenplan.

     

    Ik heb met de gedachte van een BV9 gespeeld, maar er zijn bij ons wat argumenten om het niet te doen.

    Ik heb gewoon niet het geld voor een BV9, al blijkt straks achteraf dat ik aardig die kant op ga met de huidige secondlife prijzen.

    De BV 9 heeft gewoon niet zo'n mooie lijst als die van de BV5 en de vrouw thuis is nog steeds gecharmeerd van het blauwe kleurtje.

    Als het system 3 tzt wordt geplaatst, dan wordt ook de originele houten basbox geplaatst en komt het blauwe doek weer terug.

    Dus dit is eigenlijk nog een soort tussenstap in het plan.

     

    Verder is de BV9 natuurlijk groter dan de BV5 qua beeld, maar ik hoef niet perse een 50 inch. Ik vind de 42 inch groot zat voor mijn woonkamer en bovendien heb ik een beamer waarbij het doek net voor de BV5 naar beneden zakt. En dat kan dan straks ook via de beameraansluiting op het system 3 worden aangesloten.

    Dus voor dagelijks gebruik gebruik ik het gewone scherm en voor films heb ik eventueel de beamer. De beleving vind ik dan veel groter op het doek dan met een scherm, maar das mijn mening.

    Door nu de originele onderdelen te gebruiken, zoals de ICE versterker, dan hoef ik straks alleen het kabeltje daarvan in het system 3 te pluggen en heb ik verder geen voedingsaanpassingen nodig als ik de speakers had gehouden i.c.m. de versterkermodules van de BV5. Uiteindelijk is het eigenlijk een beetje voor het gemakkelijke (en ook dure Wink) kiezen omdat je weet dat past, werkt en op elkaar is afgestemd. Op de basspeaker is bijvoorbeeld een thermische sensor geplaatst die op de ICE versterker is aangesloten.

    Ik heb overigens wel geprobeerd gebruikt te maken van alternatieve versterkerblokken, maar dat geeft toch niveauverschillen. En dat werkt weer door in het uiteindelijke resultaat (denk aan de loudness regeling en zo).

  • 02-19-2010 3:26 PM In reply to

    Re: De eerste Beovision 5 met ingebouwde soundsystem van de BV 9 met ALT Technologie

    Wat bedoel je met blauwe kleurtje? en system 3? toch niet beosystem3?

    En hoef je geen hd? Ik heb gehoord dat de Bv5 niet zoveel onder doet voor hd beeld kwaliteit!

    Bedankt voor je reactie!

    Grt,

     

  • 02-19-2010 3:34 PM In reply to

    Re: De eerste Beovision 5 met ingebouwde soundsystem van de BV 9 met ALT Technologie

    pentalex:

    Werken de displays van de Penta's met de Beovision 5?

     Ik wil een Penta met sateliet van Beolab 9 horen. Ik denk dat dat onovertroffen moet klinken.

     

    Ja, de displays van de Penta werken gewoon.

    Wat dat betreft lopen de softwareversies van de latere (na de mkI) BV5, de Beosystem2  en de avant mkIII (8460 type) gelijk.

    Die software doet het prima met de Penta. Alleen loop je toch steeds meer tegen de beperkingen van de displays aan.

    De netmusic en netradio worden als A.TP2 en Phono weergegeven en bij de "PC" instructie weten ze ook niet wat ze moeten aangeven.

    En dat laatste gebruik ik veel omdat ik in de BV5 een DVI module heb ingebouwd (ja, ook nog) met extra SPDIF aansluiting voor het digitaal aansluiten van de TVIX of PS3.

     

    Penta's met ALT, mmm hoe moet ik mij dat voorstellen?

    De hoge toner is eigenlijk een gewone extra zware tweeter die horizontaal ligt en daar bovenop staat een aluminium kapje die het geluid naar alle kanten toe straalt.

    En dat is in mijn geval een sterk punt. Als ik nu van de ene kant naar de andere kant van de kamer loop (dus van links naar rechts t.o.v de tv), dan verandert het geluid niet. Vanuit elk punt waar je zit, klinkt het geluid hetzelfde.

    En dat toch ook te maken met het feit dat 2 speakers die hetzelfde geluid weergeven met elkaar interferen. Dus vanuit elke positie anders klinken. Maar dat is een bijzaak die je normaliter niet echt bewust waarneemt, totdat je je gaat verplaatsen. Mja ben een lastige... 

  • 02-19-2010 3:51 PM In reply to

    Re: De eerste Beovision 5 met ingebouwde soundsystem van de BV 9 met ALT Technologie

    ulfiyya:

    Wat bedoel je met blauwe kleurtje? en system 3? toch niet beosystem3?

    En hoef je geen hd? Ik heb gehoord dat de Bv5 niet zoveel onder doet voor hd beeld kwaliteit!

    Bedankt voor je reactie!

    Grt,

     

    Met het blauwe kleurtje bedoel ik de licht blauwe aluminium omlijsting en het bijbehorende blauwe speakerdoek, Dat laatste is weer ingepakt en wacht op de definitieve afwerking i.c.m. de originele houten speakerbox.

    En inderdaad met system 3 bedoel ik het Beosystem 3 doosje en die vergt de grootste investering (nu 7300 euro geloof ik).

    Maar dan gaat er een wereld van aansluitingen en bedieningsgemak voor me open, want ik kom die op dit moment eigenlijk te kort

    Maar goed, de teller staat bij mij nu ook rond de 7000 euro en dan heb ik de BV5 nog erg goedkoop omdat de vorige eigenaar om geld verlegen zat.

     

    Maar de beeldkwaliteit is wel sterk afhankelijk van waar je naar kijkt. Maar dat geldt voor denk ik alle zenders op elk panel.

    Ik kan mij verbazen en vervolgens afvragen of ik wel hd "nodig" heb als ik plaatje van de BV5 objectief bekijk. Dat staat als een huis.

    Maar goed iedereen heeft of wil naar Full HD uiteindelijk. Al is het maar omdat de marketing  je het bijna door je strot duwt.

    Dus daarom ga ik er uiteindelijk ook in mee door een commercieel Full HD panel van Panasonic er in te plaatsen. Maar of die net zo'n mooi SD plaatje neer kan zetten als het huidige paneel. Dat wordt afwachten. Uiteindelijk denk ik dat SD uitzendingen er beter uitzien op een bijbehorend SD paneel dan op een HD paneel waar toch rekenwerk verricht moet worden.

  • 02-19-2010 7:14 PM In reply to

    Re: De eerste Beovision 5 met ingebouwde soundsystem van de BV 9 met ALT Technologie

    Wauw, complimenten voor je project. Dit is een van de mooiste tv's die je je maar kunt wensen.

    Enigste dissonant(en) zijn de dreamboxen in het zicht. Nog plannen om die te vervangen voor de DM800? Niet alleen voor de HD, maar ook omdat je die makkelijker kunt verstoppen.

  • 02-20-2010 6:22 AM In reply to

    Re: De eerste Beovision 5 met ingebouwde soundsystem van de BV 9 met ALT Technologie

    Je hebt geen hd ready, of toch? en kun je via dvi hd kwaliteit krijgen en is dat niet moeilijk in te bouwen.

    Bedankt voor al reacties!

    Grt,

     

  • 02-20-2010 7:59 AM In reply to

    Re: De eerste Beovision 5 met ingebouwde soundsystem van de BV 9 met ALT Technologie

    DoubleU:

    Enigste dissonant(en) zijn de dreamboxen in het zicht. Nog plannen om die te vervangen voor de DM800? Niet alleen voor de HD, maar ook omdat je die makkelijker kunt verstoppen.

    Dan heb je andere zijde van de tv nog niet gezien Whistle

    Daar staan op dit moment een TVIX 6500V2, een Wii en een PS3.

    En dat kan ik niet allemaal tegelijkertijd aansluiten, dus er moet wat wijken omdat het te druk wordt inderdaad.

     

    Maar je hebt gelijk v.w.b. de Dreamboxen.

    Ik had het plan om deze naast elkaar op een soort van frame te plaatsen achterop de verticale staanders die de BV5 rechtop houden.

    Maar het is er nog niet van gekomen omdat :

    - ik de beugel  nog niet heb

    - ik een optische terugkoppeling heb van iedere Dreambox (zeker gezien de toggle aan/uit wat nog wel eens zwart beeld geeft)

    - ik ook achterop de beugel (van BC2) met zwarte aansluitdoos bovenop heb zitten van de Beocenter 2

     

    Ik heb op dit moment 2 7025+ types van Dreambox dus. Dat zijn 2 twintuners voor satelliet.

    Ik heb dan ook vier aansluitingen naar de schotel lopen en kan dus van alles opnemen en tegelijkertijd een andere zender bekijken.

    Die laatste tuner voor satelliet heb ik laatst wel vervangen voor een digitale kabeltuner, zodat ik kan uitwijken naar de kabel voor als het echt wintersweer wordt en de satelliet eventueel uitvalt. Gek genoeg is dat in de afgelopen periode niet 1 keer voorgekomen Yes -  thumbs up

    Maar ik heb onlangs thuis voorgesteld om beide tuners in te wisselen voor een 8000 (800 is een single tuner en is bijvoorbaat niet toereikend). Dan zou ik ook vier tuners in een box kunnen onderbrengen met alle opnamemogelijkheden en zo.

    In dat geval zou ik een STB aansluiting mogelijk weer vrij krijgen voor bijvoorbeeld de PS3 of de TVIX, maar deze mogelijkheid vonden ze hier geen optie.

    Het vrij kunnen zappen in de woonkamer ten opzichte van de keuken of andere linkruimte wordt hier zeer gewaardeerd.

    Maar ik zou inderdaad een enkele box makkelijker kunnen verstoppen dan 2 exemplaren.

     

    De TVIX kan ik nu ook in de behuizing van de BV5 kwijt als ik dat wil, namelijk op de (oude)plek van de linker speakerbox. Maar ook dan ben de optische terugkoppeling kwijt die ik nu wel heb. Het "nadeel" van de TVix is de lange opstarttijd. Maar goed zeg nooit nooit.

     

    En ik heb ook nog een Beomedia sinds deze week die ik ook nog ergens kwijt moet......

    Eerst dat system 3, en dan hebben we legio aansluit en bedieningsmogelijkheden. 

  • 02-20-2010 8:14 AM In reply to

    Re: De eerste Beovision 5 met ingebouwde soundsystem van de BV 9 met ALT Technologie

    ulfiyya:

    Je hebt geen hd ready, of toch? en kun je via dvi hd kwaliteit krijgen en is dat niet moeilijk in te bouwen.

     

    Ik heb op dit moment geen hd-ready.

    Ik heb wel zelf een (B&O) DVI module in het scherm geplaatst en de daarbij behorende aansluitingen aan de zijkant van de BV5.

    Dat zijn dan de DVI connector en de digitale coaxiale audio aansluiting die direct naar de sound module loopt.

    Op dit moment gebruik ik de DVI aansluiting het meest als je het vergelijkt met het gebruik van DVD.

    Alle download's en omgezette DVD's (iso's) gaan digitaal van de pc naar de TVIX en digitaal door tot in het scherm. Dus dan heb je het maximaal haalbare qua beeldkwaliteit zonder ruis. 

    Ik heb ook nog aan de rechterzijde een plaat met componentaansluitingen naar een bijbehorende module in het panel. Maar die gebruik ik niet. Dit komt simpelweg omdat je niet alle bronnen tegelijkertijd kunt instellen en aanspreken in het (service)menu.

    Ik kan wel een hd-ready D7 panel plaatsen, maar dat vind ik geen echte hd-ready panelen gezien hun resolutie van 1024x768.

    Je kan in principe zelf een D7 panel scoren en deze softwarematig aanpassen waarbij deze ook door het chassis als zodanig wordt herkend.

    Een D8 ("42 inch") of hoger kun je namelijk zelf niet meer tweaken en dan bestaat de kans dat de actieve helderheid en contrastregeling niet meer werkt.

  • 02-20-2010 8:23 AM In reply to

    Re: De eerste Beovision 5 met ingebouwde soundsystem van de BV 9 met ALT Technologie

    Ik wou al lang 'n Bv5 hebben maar de een zegt dat 't Bv5 zeer goede beeld heeft (heb nu avant 32 dvd plat)

    En de ander hd tv .Mar ja er zijn niet zo veel hd uitzendingen en digital tv komt ook ;n beetje dicht in de buurt van hd of niet?

    Grt,

     

  • 02-20-2010 10:54 AM In reply to

    Re: De eerste Beovision 5 met ingebouwde soundsystem van de BV 9 met ALT Technologie

    Ik moet daar reëel in blijven, denk ik.

    Maar uit eigen ervaring met de Avant 32 RF DVD die ik heb gehad, is de beeldkwaliteit op een avant beter.

    Afgezien van goede uitzendingen en (evt. gedownscaled) digitaal beeld van hd films of DVD's die er zeer goed uitzien op een BV5, moet ik ook melden dat bijvoorbeeld Discovery soms op de BV5 als bagger eruit ziet. Overdreven gezegd, gewoon niet om aan te zien.

    En dat is op een Avant gewoon beter.

    Maar alles went. En op discovery vind ik de programma's die ik niet persé in hoge kwaliteit hoef te zien (Ludolfs bijvoorbeeld Stick out tongue )

     

    Maar de vraag of digitaal beter is, eigenlijk in alle gevallen wel t.o.v. analoge kabel. En dan heb ik het gebruiksgemak van een EPG en PVR nog buiten beschouwing gelaten.

  • 02-20-2010 4:23 PM In reply to

    Re: De eerste Beovision 5 met ingebouwde soundsystem van de BV 9 met ALT Technologie

    Zoveel passie voor merk en model kan ik erg waarderen!

    Om je project te vervolmaken bied ik je graag een BV5 staander aan om te experimenteren met "verstopmogelijkheden" voor je decoder(s).

    Ook wil ik je wel sponsoren - als je daar belang bij hebt - met het cabinet met 2 klepvakken. Nu uitgevoerd in alu/zwart, maar daar zijn vast nog wel vervangende kleppen voor te krijgen.

     

    No better life than a Secondlife

  • 02-21-2010 6:34 AM In reply to

    Re: De eerste Beovision 5 met ingebouwde soundsystem van de BV 9 met ALT Technologie

    Dank je Gert-Jan voor je genereuze aanbod!

     

    Ik vind de BV5 op zijn pootjes toch wel erg goed staan. Dus ik moet er even over nadenken om daar dat kabinet onder te plaatsen.

    Het is zeker een feit dat je dan eenvoudig de dreamboxen of beomedia erin kwijt kan. Maar dan zou ik idd moeten kijken of de alu panelen in blauw zijn na te bestellen.

    V.w.b. de staander, bedoel je daar de originele staander die ik nu ook al heb (toevallig ook bij jou vandaan)? Of is dat de beugel waar je de tv mee kan verplaatsen?

  • 02-21-2010 9:55 AM In reply to

    Re: De eerste Beovision 5 met ingebouwde soundsystem van de BV 9 met ALT Technologie

    Met de staander bedoel ik de zwarte V zoals die nu deel uitmaakt van je vloerstand. Als er dan wat misgaat met je experiment, ben je tenminste niet je goede vloerstand kwijt...

    De andere balk die jij beschrijft is een transportbalk. Die heb ik ook wel voor je, maar die kun je niet monteren als je al een vloerstand erop hebt zitten.  

    No better life than a Secondlife

  • 02-24-2010 2:54 AM In reply to

    • Ignace
    • Top 25 Contributor
    • Joined on 03-30-2007
    • Moderator - NL
    • Posts 2,749
    • Founder

    Re: De eerste Beovision 5 met ingebouwde soundsystem van de BV 9 met ALT Technologie

    Schitterend project en respect voor je lef en kundigheid !

     

  • 02-21-2011 2:00 PM In reply to

    Re: De eerste Beovision 5 met ingebouwde soundsystem van de BV 9 met ALT Technologie

    Als iemand interesse heeft in een mooie BV5, mk4 (hd chassis) met DVI, Component en VGA ingang voor hd videosignalen.

    Stuur maar een pm.

  • 02-21-2011 4:05 PM In reply to

    Re: De eerste Beovision 5 met ingebouwde soundsystem van de BV 9 met ALT Technologie

    SurpriseSurprise

    Word het een upgrade naar de BV9 Beobuddy

  • 02-21-2011 4:42 PM In reply to

    Re: De eerste Beovision 5 met ingebouwde soundsystem van de BV 9 met ALT Technologie

    Als alles meezit, dan staat hier volgende week een BV9 inderdaad Wink

Page 1 of 2 (44 items) 1 2 Next >