in Search
Untitled Page

ARCHIVED FORUM -- April 2007 to March 2012
READ ONLY FORUM

This is the first Archived Forum which was active between 17th April 2007 and 1st March February 2012

 

Latest post 10-27-2009 6:27 PM by makke. 19 replies.
Page 1 of 1 (20 items)
Sort Posts: Previous Next
  • 09-15-2009 9:39 AM

    • makke
    • Not Ranked
    • Joined on 09-15-2009
    • Posts 12
    • Bronze Member

    mid-range voor pentas.

    Hallo,ben nieuw hier en ben nu eens benieuwd wie me hier kan verder helpen.Mijn 8 mid-range luidsprekers van mijn pentas zijn er door geknalt en nu ben ik op zoek naar een adres,mogen er meerdere zijn,waar ik deze buiten de b&o dealer om zou kunnen bemachtigen.Wel liefst in Belgie.

    Alvast bedankt,de makke.

  • 09-16-2009 11:11 AM In reply to

    Re: mid-range voor pentas.

    Welkom op BeoWorld!! Over de speakers. Waarom niet via de dealer? Dan weet je in ieder geval dat je de juiste speakers hebt. En de prijs per stuk valt volgens mij nog wel mee, maar ja, er moeten er wel 8 in.....

  • 09-16-2009 11:14 AM In reply to

    Re: mid-range voor pentas.

    Welkom op BeoWorld!! Over de speakers. Waarom niet via de dealer? Dan weet je in ieder geval dat je de juiste speakers hebt. En de prijs per stuk valt volgens mij nog wel mee, maar ja, er moeten er wel 8 in.....

     

    Hmm, deze reply staat er nu 2 keer. Wie haalt de 2e even weg?

  • 09-16-2009 11:23 AM In reply to

    • makke
    • Not Ranked
    • Joined on 09-15-2009
    • Posts 12
    • Bronze Member

    Re: mid-range voor pentas.

    Tja,bij b&o +/-38 euro t'stuk,dit maal 8...Zo een winkel waar je ze ook los zou kunnen kopen lijkt mij toch voordeliger te zijn,niet?Ik ken helaas zo geen winkel.

  • 09-16-2009 11:48 AM In reply to

    Re: mid-range voor pentas.

    Refoamen is dat geen optie?

     

  • 09-16-2009 2:50 PM In reply to

    Re: mid-range voor pentas.

    Laten refoamen kost waarschijnlijk hetzelfde. €38,-- per stuk lijkt heel wat, in het totaal een dikke €300,--. Maar als je het afzet tegen de nieuwprijs van een Penta van zo'n €2000,-- per stuk is het nog geen 10% van de nieuwprijs. En ze gaan weer jaren mee. En voor €300,-- heb je geen andere Penta's, of misschien een setje met rotte middentoners....Wink. En het voordeel van bestellen bij de B&O dealer is dat je gegarandeerd de juiste units krijgt met de juiste specificaties. Ik zou het wel weten.....

  • 09-16-2009 2:54 PM In reply to

    Re: mid-range voor pentas.

    Niet laten refoamen maar zelf refoamen.

    Als ik die meneer van good hifi mag geloven is het niet verschrikkelijk moeilijk.

    Staat een filmpje op youtube waarin hij laat zien hoe je het moet doen.\

    Vergt wel een beetje tijd.Wink

  • 09-16-2009 3:41 PM In reply to

    Re: mid-range voor pentas.

    Zelf refoamen is inderdaad een optie. Maar dit zijn wel erg kleine randjes, dus waarschijnlijk niet eenvoudig. Maar aan de andere kant, defect zijn ze toch al, dus veel kun je er niet mee verliezen.

  • 09-17-2009 3:45 AM In reply to

    • makke
    • Not Ranked
    • Joined on 09-15-2009
    • Posts 12
    • Bronze Member

    Re: mid-range voor pentas.

    Dat refoamen zie ik zo niet zitten,volgens mij niks beter dan gewoon nieuw erin.Wat mij eigenlijk stoorde was dat bij het openen van de pentas ik tot mijn verbazing op de mid-range speakers een sticker van'nokia' zag staan.Daarom ook mijn vraag of er iemand zo een losse speaker winkel weet zijn,daar moeten die dan toch ook wel te vinden zijn veronderstel ik.

  • 09-17-2009 10:28 AM In reply to

    Re: mid-range voor pentas.

    Waarom verbaasd?? B&O maakt zelf geen luidspreker units die kopen ze gewoon bij derde.

    Dat is veel goedkoper dan zelf produceren.

    Als ik jouw was zou ik die mid-range speakers gewoon bestellen bij een B&O dealer.

  • 09-17-2009 4:09 PM In reply to

    Re: mid-range voor pentas.

    B&O maakt de units inderdaad niet zelf, maar selecteert ze wel op kwaliteit. Dus als bijvoorbeeld Philips een hele goede tweeter maakt die geschikt is, dan wordt die gebruikt. Zelfde geldt voor Nokia en andere merken. B&O pint zich met onderdelen niet vast op 1 merk maar zoekt gewoon het meest geschikte component op voor het doel.

  • 09-17-2009 7:15 PM In reply to

    • makke
    • Not Ranked
    • Joined on 09-15-2009
    • Posts 12
    • Bronze Member

    Re: mid-range voor pentas.

    Waarom verbaasd?Ik dacht steeds dat ze met philips werkte.Het doet er nu niet toe eigenlijk.Maar als ze dan toch van nokia zijn,moet ik ze toch ook kunnen kopen langs een niet b&o weg,want die zullen er waarschijnlijk toch ook iets op willen/moeten verdienen?Weet hier nu echt niemand zo een winkel zijn?

  • 09-18-2009 9:46 AM In reply to

    Re: mid-range voor pentas.

    Niet alleen philips hoor.

    Ze gebruiken ook luidspreker units van seas en vifa.

  • 10-26-2009 7:56 AM In reply to

    • makke
    • Not Ranked
    • Joined on 09-15-2009
    • Posts 12
    • Bronze Member

    Re: mid-range voor pentas.

    Wel ik heb ze nu toch maar zelf herfoamd,kostprijs is 10 procent van nieuwe speakers,90 procent goekoper dus.Het is inderdaad vrij eenvoudig zelf te verwezenlijken,maar het vergt wel enige tijd en zeker bij het respecteren van de droogtijden.Ik vind het zeker een aanrader om het zelf te doen.
  • 10-26-2009 1:36 PM In reply to

    Re: mid-range voor pentas.

    SmileZie je welSmile

  • 10-26-2009 4:30 PM In reply to

    Re: mid-range voor pentas.

    Dan mag je de mijne ook wel doen, ik heb er nog 8 liggenSmile

    Ik heb 4 foampjes besteld maar bij de eerste zag ik al dat het niet zo makkelijk zal gaan, of wel? Met name de binnenring.  Heb je nog tips voor me?

    Mvg, Leslie

    B&O item 1, B&O item 2, B&O item 3,...................B&O item 735

    Beovirus? What's that?

  • 10-26-2009 7:45 PM In reply to

    • makke
    • Not Ranked
    • Joined on 09-15-2009
    • Posts 12
    • Bronze Member

    Re: mid-range voor pentas.

    Wel Leslie,het belangrijkste is geduld hebben:-).Het is ook heel belangrijk dat je de oude foamranden volledig verwijderd,ik weet het pff,het is een plakboel.De buitenrand heb ik er afgeschrabt met een houtbijtel,schuine kant naar onder en niet brut door duwen,en dit werkt prima.Voor de binnenkant heb ik de punt van een"rundsteakmes"genomen en de platte kant van het mes op de speaker gelegt en dan met de speaker in de hand zelf beginnen rond draaien zodat de restanten van de oude foam op de punt van het mes komen,dit werkte ook prima.Dan het boeltje met isopropanol volledig ontvet en dan maar lijmen,aandrukken en laten door drogen.Voor het aandrukken aan de buitenkant heb ik een frisdrankglas genomen met ongeveer dezelfde diameter van de nieuwe foamrand,deze dan omgekeerd op de gelijmde speaker/foam gezet met een tweede glas er bovenop voor gewicht te hebben en dit dan"zeker"een uurtje laten drogen,een halfuur is niet voldoende als je erna de binnenkant wil doen,deze lost onverbidelijk,eigen ervaring!Voor de binnenkant heb ik een jeneverglas van"wortegemse citroenjenever"genomen,dit is de ideale diameter!Daar heb ik dan ook een glas voor het gewicht opgeplaats en dan een klein beetje door duwen,maar ook niet te hard want dan zit je er zonder pardon door,en hier heb je geen plastic rand zoals aan de buitenring om de druk op te vangen.Als je na het drogen de glazen wil verwijderen en je hebt de indruk dat ze mee vastgelijmd zijn,geen paniek gewoon de speaker vastnemen en met het betreffende glas gewoon een draai beweging maken net zoals het open van een frisdrank fles.

    Eerst de buitenkant doen en dan de binnenkant!Als je het anders om doet is er veel kans voor dat de nieuwe rand scheef ligt omdat het glas bij het aandrukken het zicht belemmert en je dan ook geen middelpunt kan bepalen en dan past de buitenkant niet meer in de plastic rand.Dit probleem heb je niet als je eerst de buitenkant doet.

    Ik hoop dat je er wat aan hebt!

  • 10-27-2009 4:06 PM In reply to

    Re: mid-range voor pentas.

    Hoi Makke,

    Of ik er wat aan heb? Ik heb direct na je beschrijving 1 speaker geprobeerd en het is nog gelukt ook!!! Dank je wel hiervoor, nou die andere 7 nog. Je moet er wel de tijd voor nemen. Is er ook nog zoiets als een test of gewoon luisteren naar het resultaat?

    Als ik dat geweten had dan had ik 300 euro in mijn zak kunnen houden! Straks hou ik er 8 over...

    Groetjes, Leslie

    B&O item 1, B&O item 2, B&O item 3,...................B&O item 735

    Beovirus? What's that?

  • 10-27-2009 5:36 PM In reply to

    Re: mid-range voor pentas.

    Zijn de foam randen net zo soepel als de originele?

  • 10-27-2009 6:27 PM In reply to

    • makke
    • Not Ranked
    • Joined on 09-15-2009
    • Posts 12
    • Bronze Member

    Re: mid-range voor pentas.

    Ja Leslie,zo zie je wel"geduld is een mooie zaak".Ik ben blij voor jou!Ik denk als ze alle 8 gedaan zijn dat je deze wel vlot zal kunnen verkopen.

    @koning,de nieuwe randen zijn wel vrij soepel ja.Hoe soepel de originele randen nieuw waren weet ik niet,dus over een verschil in soepelheid kan ik niet oordelen.Ben in elk geval toch blij dat ik je advies gevolgd heb,bedankt.

Page 1 of 1 (20 items)