in Search
Untitled Page

ARCHIVED FORUM -- April 2007 to March 2012
READ ONLY FORUM

This is the first Archived Forum which was active between 17th April 2007 and 1st March February 2012

Latest post 07-04-2009 4:05 AM by Ignace. 13 replies.
Page 1 of 1 (14 items)
Sort Posts: Previous Next
  • 07-02-2009 12:16 PM

Miskoop Ebay Beomaster 6500

Twee weken geleden een Beomaster via Ebay UK gekocht.

Na alles aangesloten te hebben werkt het nietAngry.

Direct contact opgenomen met betreffende verkoper maar na veel bla bla zal ik waarschijnlijk als koper weer aan het kortste eind trekken.

Eerlijk gezegd heb ik ook niet zoveel zin om hier werk van te maken dus zal ik maar accepteren dat dit mijn eerste miskoop wordt via Ebay.

Ondertussen heb ik zelf de Beomaster onder handen genomen door een blik te werpen in het apparaat zelf. Service manual bij de hand om te kijken of er zekeringen zijn doorgebrand. Helaas waren de 3 die ik gevonden heb nog goed (ben wel wat technisch onderlegd en weet de verschillen in weerstanden, condensators etc. wel te ontdekken in het schema). Probleem is dat bij inschakelen (stekker in het stopcontact) de standby relais opkomt (verbreekcontacten) en de versterker dan juist geen spanning krijgt van de transformator.

Op een of ander manier moet het relais juist een signaal krijgen om het weer gedeactiveerd te krijgen, dus relais in en dan weer uit?

Heb ik voor de techneuten op dit forum dit goed begrepen? Verder dan deze conclusie kan ik niet gaan omdat voor mij de techniek hier ophoudt. Is er nog hoop om deze prachtige nog in optisch mint verkerende witte versterker nog in leven te krijgen of kan het de prullebak in.

Oh ja, ook nog een witte MCP6500 die niet optimaal werkt. Display blijft soms knipperen, ook na vervanging met nieuwe Duracell batterijen. Moet dan verschillende toetsen indrukken om het geknipper weg te krijgen!  

B&O item 1, B&O item 2, B&O item 3,...................B&O item 735

Beovirus? What's that?

• 07-02-2009 2:51 PM In reply to

Re: Miskoop Ebay Beomaster 6500

Heb je wel een Stand By led op de BeoMaster 6500? Er zitten meerdere voedingen in de BeoMaster 6500, en het relais is voor de eindtrappen. De Stand By zou zonder relais voeding moeten krijgen. Of valt het relais af nadat je de BeoMaster aanzet met de afstandsbediening? Dan zou er wel iets aan de hand kunnen zijn met de eindtrappen.

• 07-02-2009 3:06 PM In reply to

Blackrix,

Ook de standby led brandt niet.

Relais wordt juist aangesproken op het moment dat de Beomaster spanning krijgt (stekker erin).

Aangezien het relais alleen verbreekcontacten (Normally Closed) heeft worden volgens mij de eindtrappen juist niet ingeschakeld.

Ofwel zo dood als een pier. De dikke elcos achter de trafo krijgt ook geen spanning! Op de afstandsbediening wordt niet gereageerd.

Beovirus? What's that?

• 07-02-2009 3:31 PM In reply to

Die dikke elco's zullen ongetwijfeld die van de (voeding)eindtrappen zijn, die pas van spanning voorzien worden als het relais van spanning voorzien wordt.

Dus dat relais voorziet de eindtrappen van voeding en niet de verbinding tussen de eindtrappen en speakers.

Als je je lidmaatschap opwaardeert kun je de service manual downloaden.

• 07-02-2009 3:51 PM In reply to

Leslie,

Welk relais bedoel je eigenlijk? Er zitten er twee in, 1 op de print waar ook de eindtrappen op zitten en 1 op de print bij de aansluitingen.

• 07-02-2009 4:02 PM In reply to

Ik bedoel relais RL2 fysiek links naast de transformator en in het schema tussen de trafo en brugcel D2.  Service manual heb ik reeds....

Lijkt mij dat het relais in rusttoestand moet staan wil de electronica (eindtrap?) van spanning worden voorzien. Relais blijft dus in actieve toestand en verbreekt de spanningstoevoer (normally closed contacts).

Beovirus? What's that?

• 07-02-2009 4:07 PM In reply to

Blackrix,

Relais 1 bij de aansluitingen dient volgens mij om bij koptelefoongebruik het relais te activeren en dus de luidsprekers uit te schakelen. Klopt dat? 

Beovirus? What's that?

• 07-02-2009 4:28 PM In reply to

Misschien domme vraag , maar staat de spanning wel afgesteld op 230 v?

• 07-02-2009 4:36 PM In reply to

Hoi Beoik,

Wat bedoel je precies? Er staat spanning op de transformator primair en secundair. Unit komt uit de UK en zij hebben dezelfde voltage als NL.

Beovirus? What's that?

• 07-03-2009 11:22 AM In reply to

Ik bedoel , is het geen 110v apparaat . Misschien import uit VS

• 07-03-2009 12:01 PM In reply to

Dan had ik waarschijnlijk vuurwerk gehad of de zekering was er uitgesprongen!

Maar het zou inderdaad kunnen! Iemand nog goede tips?

Beovirus? What's that?

• 07-03-2009 2:25 PM In reply to

Leslie:

Service manual heb ik reeds....

Tip: meten is weten.

Begin met de voeding na te meten.

Er is een voedingslijn die in standby stand aktief blijft (in tegenstelling tot de voeding van de eindtrappen).

Meet bijvoorbeeld eens na, of de up nog wel de 5 Volt krijgt, of begin bij de afvlakking na de trafo die die 5 Volt moet leveren, etc.

• 07-03-2009 3:11 PM In reply to

Hoi Beobuddy,

Bedankt voor je goedbedoelde tips maar hier houdt mijn kennis op!

Ik breng het wel naar de B&O dealer, zal wel weer wat centen kosten [:'(]

Of iemand met gedegen kennis die het voor mij kan repareren tegen een schappelijke prijsSmile

In mijn topic had ik als laatste nog de opmerking waarom de display van de MCP6500 soms blijft knipperen. De batterijen heb ik door nieuwe vervangen maar dat heeft niks geholpen. Door wat toetsen in te drukken en het draaien van het wiel krijg ik het soms gestopt. Erg hinderlijk! Waar kan dit aan liggen?

Beovirus? What's that?

• 07-04-2009 4:05 AM In reply to

• Ignace
    • Top 25 Contributor
    • Joined on 03-30-2007
    • Moderator - NL
    • Posts 2,749
    • Founder

Leslie:

In mijn topic had ik als laatste nog de opmerking waarom de display van de MCP6500 soms blijft knipperen. De batterijen heb ik door nieuwe vervangen maar dat heeft niks geholpen. Door wat toetsen in te drukken en het draaien van het wiel krijg ik het soms gestopt. Erg hinderlijk! Waar kan dit aan liggen?

Misschien blijven 1 of meer van de toetsen een beetje hangen bij het indrukken ?

(dat probleem had ik met mijn MCP6500, na voorzichtig reinigen was probleem verholpen)

Page 1 of 1 (14 items)