in Search
Untitled Page

ARCHIVED FORUM -- April 2007 to March 2012
READ ONLY FORUM

This is the first Archived Forum which was active between 17th April 2007 and 1st March February 2012

 

Latest post 02-07-2009 1:52 PM by MacBo. 10 replies.
Page 1 of 1 (11 items)
Sort Posts: Previous Next
  • 12-30-2008 4:49 AM

    • Larm
    • Not Ranked
    • Joined on 12-30-2008
    • Aalborg, Denmark
    • Posts 8
    • Bronze Member

    Beosound 5 / Beomaster 5 vs. Mediecenter

    Mens jeg venter i spænding ..... 

    Hejsa.

    I min - måske meget naive tro på, at B&O vil udnytte muligheden og kapaciteten i Beomaster5 til at være et fuldbyrdet mediecenter bør jeg vel nævne at jeg har forbestilt en Beosound5/Beomaster5.

    Spændende om jeg har købt et relativt fremtidssikret produkt, der kan give funktionel værdi forøgelse til mit øvrige B&O grej - der grundlæggende er centreret om et Beovision 7-32. Min kongstanke er jo grundlæggende at have så få apparater som muligt - men med bredest mulige anvendelighed.

    I dag anvender jeg allerede et Mediacenter (en dedikeret pc, der fjernbetjenes af Beo4 via Lintronic IR-converter). Mediacenteret udgør således brugerdialogen fsv. musik, netradio, mine digitale billeder og ikke mindst harddisk-recorder. Digital - tv opnås via Stofas Zaptor boks. Jeg er helt indforstået med at Beosound5 er et musikanlæg. Men Beomaster5 er jo grundlæggende kun en pc, men det er jo her udbygningsmulighederne er.

    Helt klart er min forventning fremadrettet at B&O får udbygget funktionaliteten i Beomaster 5, således at den inden for rimeligt nær fremtid også kan anvendes som HD-recorder. Det kunne passende lanceres ca. samtidig med, at de også lancerer en DVB-C tuner til fx 7-32

    Så hvis nogen skulle have noget viden om disse emner, er jeg da meget lydhør.

    Så vil jeg gemme diskussionen om 2 vejs fjernbetjeninger a´la Sonos til en anden god lejlighed :-)

    Godt nytår.

    Lars

  • 01-08-2009 7:17 AM In reply to

    • Lorup
    • Not Ranked
    • Joined on 10-13-2007
    • Denmark
    • Posts 39
    • Bronze Member

    Re: Beosound 5 / Beomaster 5 vs. Mediecenter

    Hej, jeg tror ikke du skal forvente at BeoMaster 5 bliver opdateret til en HD-recorder i nær fremtid, BeoSound 5 betragtes som et audio produkt.

    I øvrigt kan jeg fortælle dig at der kommer et DVB-C modul i løbet af første kvartal til 7-40 vil tror at den også kommer til 7-32.

    Hvordan virker dit setup med din Zaptor boks? kontroleres den vi din Beo4 eller bruger du den medfølgende fjernbetjening?

    /Søren

    BeoVision 7-40 MKII, BeoSound 5, BeoLab 5

  • 01-09-2009 9:54 AM In reply to

    • Larm
    • Not Ranked
    • Joined on 12-30-2008
    • Aalborg, Denmark
    • Posts 8
    • Bronze Member

    Re: Beosound 5 / Beomaster 5 vs. Mediecenter

    Hej Søren.

    Jeg ved godt, at det BS5 er et audioprodukt. Og det skal det blive ved med at være. Som jeg nævner, så bruger jeg i dag et mediecenter koblet til mit B&O grej. Dette mediecenter er ligesom BeoMaster5 baseret på Windows XP. Og her kan man jo allerede - med et godt tunerkort, en elektronisk programguide foretage optagelser, ligesom hvis man nu faktisk så anvendte mediecenteret som fjernsynstuner/interface (det gør jeg dog ikke), så kunne man også pause (forskyde) igangværende udsendelser. Så jeg forlanger vel egentlig ikke noget umuligt - vel :-) Der er selvfølgelig et par ting jeg ikke kan fordi mediecenteret ikke er et B&O produkt. Men jeg har nu haft det i et par år, og største minus er vel at jeg KONSEKVENT skal tænde fjernsynet for at håndtere musikafspilning. Det slipper man jo for med BS5. (Lad det dog stadig være en mulighed at browse musiksamlingen via fjernsynet. Det er alt andet lige nemmere at se på end det "lille BS5 display. Jeg har hørt at de åbner for tv visningsmuligheden når den endelig frigives.)

    Jeg har just fået status på dvb-c kort. Det kommer til sommer til 7-32 også, Men dog kun med mulighed for at vise i SD kvalitet. Dvs. at HD kanaler ikke understøttes (kan dog vises).

    Min zaptor boks funger i princippet fint. Den har en tendens til billedet ofte fryser i 1-2 sekunder. Desværre er det flere gange i timen, ellers kunne jeg nok leve med det. Jeg styrer den via Beo4, via B&Os ir-controller. Der mangler efter min mening funktioner som findes på Zaptors egen fj.betj. Den er i øvrigt både pæn og umiddelbart godt lavet. Blot kan jeg ikke magte at have flere fj.betjeninger. Mit mediecenter styres også af Beo4 via en lille boks jeg har købt hos http://www.lintronic.dk/ DET fungere til gengæld super. Men her har jeg jo også selv kodet kommandoerne :-)

    Håber det var svar du kunne bruge

    /Lars

  • 01-10-2009 10:16 AM In reply to

    • Beofan2
    • Top 200 Contributor
      Male
    • Joined on 07-31-2007
    • Fredericia, Denmark
    • Posts 313
    • Bronze Member

    Re: Beosound 5 / Beomaster 5 vs. Mediecenter

    Hej Lars

     Lige for at tage den på dansk! Peter Petersen er teknologidirektør ved B&O. Artiklen er fra Inginøren, hvor han skriver om nogle af de planer som der arbejdes med. Jeg forstår på ham at det er softwarebaseret ligesom BS5, men det finder vi jo nok ud af på et senere tidspunkt!

    It´s not magic - it´s Bang & Olufsen

  • 01-11-2009 3:25 AM In reply to

    • Soren
    • Not Ranked
    • Joined on 05-04-2007
    • Kolding Denmark
    • Posts 56
    • Bronze Member

    Re: Beosound 5 / Beomaster 5 vs. Mediecenter

    Hej Lars

     Jeg bruger også et Mediacenter styret af en lintronic box til mit BV7,

    Jeg har lavet det så jeg kan køre fjernskrivebord fra min laptop,da jeg også var  træt af at skulle tænde mit tv hvergang ,  for ikke at tale om fruen der ikke syntes det er specielt morsomt at sidde og se på et computerbillede en lørdag aften hvis der lige var noget jeg skulle have ordnet.

     Søren

  • 01-11-2009 5:46 AM In reply to

    • Lorup
    • Not Ranked
    • Joined on 10-13-2007
    • Denmark
    • Posts 39
    • Bronze Member

    Re: Beosound 5 / Beomaster 5 vs. Mediecenter

    Tilbage i oktober hvor jeg købte mine BL5’er af en B&O medarbejder fik jeg fornøjelsen at kunne lege lidt med den endelige version af BS5 (dog med software fejl) men den havde alle de funktioner som den endelige version kommer med. Og det den kan som demo modellen i butikkerne ikke kan er at du kan få BM5 op på dit tv. Det vil sige at du kan browse rundt i dine musik filer, playlister, billeder, netradio stationer og bruge web browseren. Det er stort set det samme som du også kan med en BeoMedia, dog kan man nu se album covers og afspille videoklip.

    Men at den også skal kunne optage ligger ikke i kortene, jeg kan godt se fidusen i det, og det vil være en lille ting at få den til at understøtte det. Men jeg tror desværre ikke at det er noget vi skal sætte næsen op efter i nær fremtid.

    Jeg har selv brugt BeoMedia de sidste par år og er utroligt glad for dette produkt og jeg tror når jeg får min BS5 (om ca. 2 uger, hvis jeg er heldig) så vil jeg stadigvæk bruge tv’et til at tilgå musikken ofte. Når f.eks. vi har gæster kan vi side ved spisebordet og bladre rundt i musikken og have et nemt overblik. Desværre er BS5 ikke trådløs, jeg havde gerne set at det var et trådløst betjeningspanel man kunne flytte rundt med, siden der ikke er en 2 vejs fjernbetjening.  Når man skal betjene  BS5 er man næsten nød til at stå og kigge på den, medmindre man bare skal skifte til næste nummer.

    Så min konklusion er at hvis man kan undvære BS5, så er man ligeså godt kørende med BeoMaster 5 eller BeoMedia.

    BeoVision 7-40 MKII, BeoSound 5, BeoLab 5

  • 01-12-2009 3:38 PM In reply to

    Re: Beosound 5 / Beomaster 5 vs. Mediecenter

    Använd en iPhone/iPod Touch för att styra BM5 med. Jag gör det med BM1 och det funkar ok. Men med BM5 kommer det att funka mycket bättreYes -  thumbs up
  • 01-12-2009 9:52 PM In reply to

    • MacBo
    • Not Ranked
    • Joined on 04-16-2007
    • Posts 32
    • Bronze Member

    Re: Beosound 5 / Beomaster 5 vs. Mediecenter

    Det lyder interessant. Er det helt sikkert at det vil virke på BM5? Skal der installeres noget ekstra software? /Bo.
  • 01-13-2009 4:02 PM In reply to

    • Lorup
    • Not Ranked
    • Joined on 10-13-2007
    • Denmark
    • Posts 39
    • Bronze Member

    Re: Beosound 5 / Beomaster 5 vs. Mediecenter

    Det kan afprøves om 10 dage. Jeg får min leveret d. 23.

    BeoVision 7-40 MKII, BeoSound 5, BeoLab 5

  • 01-15-2009 8:12 AM In reply to

    • Larm
    • Not Ranked
    • Joined on 12-30-2008
    • Aalborg, Denmark
    • Posts 8
    • Bronze Member

    Re: Beosound 5 / Beomaster 5 vs. Mediecenter

    Hej alle.

    Tak for jeres kommentarer. Umiddelbart kan diskussionen jo fortsætte i ganske lang tid. Ihvertfald indtil vi i fremtiden faktisk ved noget. Der er flere absolut brugbare kommentarer. Fx er det da en interessant tanke at sætte mediacenter op til brug via fjernskrivebord. Det må jeg afprøve i nær fremtid.

    Ofte starter behov og ideer jo netop af viden og indsigt om hvad man har set og hørt om. Således også her. Inspireret af set-ups hos såvel kollegaer og gode venner, så er det da besnærende at tænke såvel 2-vejs fjernbetjeninger (Som fx. sonos - genialt) Pop-corn mediatanks (har flere bekendte der har rippet alle deres dvd'er) Og der er sikkert mange andre superfede ideer. Nu som fx. tanken om at bruge Iphone som remote. Jamen hvorfor ikke. Ja i grunden burde man ikke lave proprietær udvikling der kun arbejder på egen platform. Det gør det meget svært at indgå i forskellige co-eksistenser.

    BM5 er jo netop baseret på WinXP, og hurra for det. Det er da den pt. bredeste platform for udveksling af forskellige Software gadgets. Men B&O's mediecenterløsning (udmøntet i pt. beomedia1 og nu beomaster5 - noget tyder på at det er da vist samme vin - i en lidt nyere flaske) er jo i realiteten formentlig blot et visuelt omprogrammeret brugerinterface til hhv. mediaplayer eller det mere brugervenlige software Mediacenter version. Her kan man jo allerede via dette software få samme boks til at optage - naturligvis via tv kort. BM5 skal selvfølgelig ikke have noget tv-kort (med mindre det skal kunne sælge til non-B&O udstyr). TV tuneren befinder sig allerede i fjernsynet. Så den grundlæggende teknologi ER tilstede.

    Nå men det behøver vi såmænd heller ikke træde mere i. Jeg glæder mig trods alt til jeg kan hente mit nye anlæg. Selv om jeg nu må måske må undvære muligheden for at lave optagelser af tv-programmer.

    Her er det jeg syns det bliver interessant når der nævnes at Beomedia eller BM5 kan vise videoklip. Hvordan foregår det i praksis. Jeg tænker at jeg da bare opstiller mit nuværende (acer) mediacenter et andet sted (evt. dirigerer det via fjernskrivebord eller ..) og stadigvæk optager tv-programmer via dette. Hvordan afvikler jeg så disse "videoklips" via BM5/Tv. De optages jo i "standard mpg", så windows xp (BM5) kan da håndtere filerne.

    Sluttelig må vi bare erkende, at mulighederne jo idag er så mange gange flere for hvordan vi fremover vil indrette os, håndtere musik mv. at beslutninger om hvordan fremtidens musikafspillere skal være, da bestemt ikke er blevet nemmere. Jeg er bare helt sikker på, at at yngre mennesker (fremtidens B&O kunder) ikke vil acceptere dårlig funktionalitet til høj pris. Så skifter de bare. De er ikke grebet af B&O euforien. Der hersker meget mere anarki. De (vi) accepterer ikke så nemt letkøbte forklaringer om teknologiske begrænsninger. For de findes ikke.

    B&O skal selvfølgelig ikke vælge forkert ret mange gange før det får katastrofale følger for økonomien, der jo ikke er for god. Derfor bør de stimulere interessen for at købe deres produkter meget mere end tilfældet er. Lad os bare konstatere at prisen er høj. Så meget desto større forventninger til, at produktet repræsenterer den ypperste teknologi, og der virkelig er value for money.

    Jeg har én gang tidligere henvendt mig til B&O kundeservice via email, med et spørgsmål om dvb-c modul til såvel mit 7-32 men især et 8-32 jeg påtænkte at købe til at andet rum i huset. Svaret fra kundeservice gjorde at jeg i stedet købte et Sony med dvb-c mpeg4 tuner.Mit spørgsmål gik jo bare på om de med rimelig sikkerhed kunne oplyse om der ville komme et sådant modul inden for ½-1 år. I så fald ville jeg da have købt et 8-26. Det ville ikke sige noget om deres udv. planer desangående. Nu er det imidlertid meddelt at man godt kan få et dvc-modul. Nu ærgrer jeg mig (og det gør forhåbentlig også B&O) for jeg er sikker på at de har mistet mange kunder på dette vægelsind og manglende mod til at melde ud.

    Denne situtionen kunne nemt gentage sig i spørgsmålet om, BM5's evne til i nær fremtid at kunne optage tv udsendelser. Og der er jo kun ét svar. Selvfølgelig skal den kunne det. De kunder der har bestilt er jo på det nærmeste B&O fanatikere. Men de får da ikke mange nye kunder når der mangler væsentlig funktionalitert. Seamless integration - I say :-)

    Jeg vil gerne betale prisen, men så vil jeg også have noget for pengene......

  • 02-07-2009 1:52 PM In reply to

    • MacBo
    • Not Ranked
    • Joined on 04-16-2007
    • Posts 32
    • Bronze Member

    Re: Beosound 5 / Beomaster 5 vs. Mediecenter

    Lorup:
    Det kan afprøves om 10 dage. Jeg får min leveret d. 23.

    Hej Lorup,

    Jeg håber du nu har haft lidt tid til at lege lidt med din nye BM5. Har du haft tid til at teste om BM5 kan styres ved hjælp af en iPhone/iPod touch?

    Mvh. Bo.

Page 1 of 1 (11 items)