in Search
Untitled Page

ARCHIVED FORUM -- April 2007 to March 2012
READ ONLY FORUM

This is the first Archived Forum which was active between 17th April 2007 and 1st March February 2012

 

Latest post 01-10-2010 4:09 PM by christiaantjong. 33 replies.
Page 1 of 2 (34 items) 1 2 Next >
Sort Posts: Previous Next
  • 11-18-2008 12:58 PM

    Avant geel beeld

    Beste collega B&O'ers,

    Mijn Avant heeft een overwegend geel beeld sinds een week of twee, heeft iemand ideeën wat dit is en hoe ik het beeld weer normaal krijg?

    groet,

    Christiaan

  • 11-18-2008 5:54 PM In reply to

    • beoblok
    • Top 500 Contributor
    • Joined on 03-19-2008
    • Finland
    • Posts 80
    • Bronze Member

    Re: Avant geel beeld

    Heb zelf eens een gelijksoortig probleem ondervonden aldan het beeld in rood. Al gauw kwam ik erachter dat tijdens het draaien, bij het inschakelen van de tv, de scart kabel van de digi-box niet volledig contact met het tv toestel had. Hoop dat dit ook Uw kwaal is..

    Groet, Maurice 

  • 11-18-2008 6:14 PM In reply to

    Re: Avant geel beeld

    Misschien beeldbuis defect?
  • 11-19-2008 8:42 AM In reply to

    • djjkroon
    • Top 500 Contributor
    • Joined on 04-18-2007
    • Uddel, the Netherlands
    • Posts 113
    • Founder

    Re: Avant geel beeld

    Hoi, indien de bron voor de TV via SCART binnenkomt. Dan zou ik de scart kabel/stekker maar eens controleren. Ik heb hetzelfde gehad met de verbinding tussen sat ontvanger en de TV.
    Muzies, Hans Kroon
  • 11-19-2008 12:01 PM In reply to

    Re: Avant geel beeld

    Helaas, het is geen scart probleem. Ik gebruik een gewoon antenne signaal, geen digibox oid,

    groet,

    Christiaan

  • 11-19-2008 1:17 PM In reply to

    Re: Avant geel beeld

    Bij zulk soort problemen is de beeldbuis (zeker bij een Avant) altijd verdacht. Toch maar even iemand naar laten kijken of alle 3 de gloeidraden het nog doen. Het ontbreken van blauw levert een geel beeld op.
  • 11-19-2008 1:44 PM In reply to

    Re: Avant geel beeld

    Wat kan ik hier zelf mee doen?
  • 11-19-2008 3:41 PM In reply to

    Re: Avant geel beeld

    christiaantjong:
    Wat kan ik hier zelf mee doen?

     Heb het ook een keer mee gemaakt een gele gloed over het hele beeld  bij een Avant 32 .............ik dacht ook meteen de beeldbuis , maar dat was het achteraf niet ....er was een onderdeel vernieuwd , maar vraag mij niet meer welke !

    Schade was iets van 300,- euri's ....

  • 11-20-2008 12:15 PM In reply to

    Re: Avant geel beeld

    Dat komt in de buurt, ik ben niet bang om zelf de avant open te maken en te solderen, weet iemand waar HarleyD het over heeft?
  • 11-20-2008 12:32 PM In reply to

    Re: Avant geel beeld

    Welk type avant gaat het over en zie je verder nog iets raars/bijzinders aan het beeld ?

    Als je een kleurenbeeld ziet, zie je dan wel rood/groen en blauw op een gele waas oid ?

    Zie je ook dunne lijntjes en wisselt het 'effect' of is het constant ?

  • 11-20-2008 12:32 PM In reply to

    • Ignace
    • Top 25 Contributor
    • Joined on 03-30-2007
    • Moderator - NL
    • Posts 2,749
    • Founder

    Re: Avant geel beeld

    Om welk type Avant gaat het ?

    De service manual(s) van vrijwel elk type Avant kun je hier downloaden.

     

  • 11-20-2008 1:34 PM In reply to

    Re: Avant geel beeld

    Het gaat om een 28" 8300, het beeld is egaal geel, ook bij teletekst. Geen lijntjes, maar helemaal. Verder zie ik geen rare dingen.

    Het is niet altijd, komt niet in één keer, maar gaat heel langzaam. Ik heb het bijna niet door, op een gegeven moment, zie je het heel duidelijk en dan blijft ie een tijd geel.

  • 11-20-2008 5:14 PM In reply to

    Re: Avant geel beeld

    OK, mijn volgende stap zou zijn (ja: maak de pook maar vast warm :)...) het verwisselen van de kathode aansluitingen van 2 kleuren op de buis, bv blauw en groen.

    Dit kun je simpel doen door de weerstanden aan de 3 eindtrappen naar de (kathodes van de) buis aan 1 kant los te solderen en met en draadje aan de andere 'kleur' te solderen.

    En dan eens zien of ie weer/nog geel wordt of anderszins verkleurt.

    (Analyse: zelfde klacht> buis rot, andere kleur> aansturing niet ok )

    Het hoeft de buis niet te zijn maar helaas is het het toch heeeeeel vaak wel en dat 'sneuvelen' van de buis kan blijkbaar met heel verschillende verschijnselen gepaard gaan.

    Uiteraard ga ik met bovenstaand ideetje wel ervan uit dat je wel eens een tv open hebt gehad en kunt solderen etc, want anders beter laten doen ivm gezondheids-risico van jou en de tv !!

  • 11-21-2008 7:06 AM In reply to

    Re: Avant geel beeld

    Bij mij was het zo dat vooral het wit erg geel was .................... het ging mij opvallen door de ondertiteling die was niet meer wit maar geel .
  • 11-23-2008 12:52 PM In reply to

    Re: Avant geel beeld

    ipaul:

    OK, mijn volgende stap zou zijn (ja: maak de pook maar vast warm :)...) het verwisselen van de kathode aansluitingen van 2 kleuren op de buis, bv blauw en groen.

    Dit kun je simpel doen door de weerstanden aan de 3 eindtrappen naar de (kathodes van de) buis aan 1 kant los te solderen en met en draadje aan de andere 'kleur' te solderen.

    En dan eens zien of ie weer/nog geel wordt of anderszins verkleurt.

    (Analyse: zelfde klacht> buis rot, andere kleur> aansturing niet ok )

    Het hoeft de buis niet te zijn maar helaas is het het toch heeeeeel vaak wel en dat 'sneuvelen' van de buis kan blijkbaar met heel verschillende verschijnselen gepaard gaan.

    Uiteraard ga ik met bovenstaand ideetje wel ervan uit dat je wel eens een tv open hebt gehad en kunt solderen etc, want anders beter laten doen ivm gezondheids-risico van jou en de tv !!

    wie kan me aan een foto helpen van de kathodes? ik vind het niet erg de achterkant van mij avant te halen, maar ik moet wel ongeveer weten waaraan ik moet solderen, bedankt

  • 11-26-2008 8:54 AM In reply to

    Re: Avant geel beeld

    Moest even opzoeken: op het board achterop de beeldbuis (video ouput board) vindt je o.a. 3 weerstanden die hoog op hun pootjes staan: R38 (gaat naar rode kathode aansluiting), R45 (gaat naar G) en R52 (gaat naar B), deze hebben alle drie dezelfde waarde (ik dacht 690 ohm).

    Dan haal je bv van zowel R38 als van R45 die kant los die (als je de printbaan volgt) naar de buisvoet gaat en mbv 2 draadjes verwissel je die aansluitingen.

    Gekker wordt het niet, maar wees wel overtuigd dat je dezelfde zijde van de weestanden 'verwisseld' !! dus bv allebei aan de zijde van de buisvoet-aansluiting.

    Ook kun je als dubbelcheck voordat je verwisselt nog even op de buisvoet meten: de 3 kathodes zullen bij gewoon beeld qua spanning niet erg ver uit elkaar liggen (pakweg 75-150 volt).

    Weet niet of ik het al gevraagd had: zijn wel alle 3 de kleuren aanwezig in het beeld ?

    En je zou ook nog even kunnen kijken in het service menu naar de settings voor resp R,G,B drive en misschien evt foutmelingscode...

    (dus misschien in deze volgorde: eerst servicemenu en even kijken naar wat er nu eigenlijk mis is met het beeld en dan pas solderen, als knutselaar ben ik soms snel geneigd meteen te gaan solderen hahaha...).

  • 11-28-2008 12:21 PM In reply to

    Re: Avant geel beeld

    hoe kom ik ook alweer in het servicemenu? kan het op het forum niet vinden,

    dank

  • 11-29-2008 6:13 AM In reply to

    Re: Avant geel beeld

    [menu], dan (ik dacht optie 4) [settings] en als je dan een lange lijst ziet met tuning, picture, sound......kies je [0] [0] [go].

    Dan kun je [monitor] kiezen en zo door naar beeld/kleur instellingen of geometrie (je moet dus bij de beeld/kleurinstellingen zijn.

    Als je in dit menu gaat 'knoeien', schrijf de originele waardes op !! (kun je gemakkelijk weer terug naar het oude....).

  • 11-29-2008 8:13 AM In reply to

    Re: Avant geel beeld

    christiaantjong:

    hoe kom ik ook alweer in het servicemenu? kan het op het forum niet vinden,

    dank

     

    We zien op het journaal wel hoe het solderen is afgelopen Smile

  • 11-29-2008 9:03 AM In reply to

    Re: Avant geel beeld

    er staan 2 foutcodes in:

    0426 22-2A

    1212 22-2A

    heeft dit met mijn gele beeld te maken?

  • 11-30-2008 6:36 AM In reply to

    Re: Avant geel beeld

    Zal het voor je opzoeken, uit mijn hoofd is 22-2A een melding van de teletekst module, die van een evt rotte buis (= foutcode van de videoprocessor) is het vrijwel zeker niet.....da's gunstig op zich :).

     >>FF gekeken, is idd teletekst code, daar hoef je niet van wakker te liggen....:), voor de liefhebbers: de code voor een videoprocessorfout is 88-8B.

     Zijn de waardes (in het servicemenu) voor de resp,. R/G/B drive niet extreem (verschillend) ?

  • 11-30-2008 7:51 AM In reply to

    Re: Avant geel beeld

    Bedankt voor het opzoeken, bij picture adjustments heb ik de volgende waarden:

    Rdr 25, Gdr 24, Bdr 13

    Rcu 25, Gcu 20, Bcu 10

    PDL 19

    Het gele beeld is niet direct als ik 'm aanzet, meestal na een kwartier ongeveer.

  • 11-30-2008 1:22 PM In reply to

    Re: Avant geel beeld

    OK, het feit dat het zich pas later voordoet sluit een evt verkeerde afstelling dus uit....

    Het is denk ik toch wel een aardige 'stap' on die verwisseling van de kathodes (aansturing) te doen en te zien wat er gebeurd.

    Kun je er eens een foto van mailen/plaatsen ?

    Als je digitale tv hebt dan zit er wrs wel een testbeeld op een kanaal (bij upc kan 999 hier), da's het fijnst :), het blijft nl toch wel lastig om er op afstand 'iets' van te vinden, maar een leuke uitdaging toch ?? :)

  • 01-27-2009 3:44 PM In reply to

    Re: Avant geel beeld

    Video output board heb ik er even afgehad, daarna was het beeld weer normaal. Ik weet niet of het duidelijk te zien is, maar op de foto zie je een geel beeld van mijn avant.

    Solderen heb ik de moed en tijd nog niet voor gehad. Laatst nieuws is dat de avant vandaag overdag na een hard geluid uitging en twee uur lang uit bleef. Daarna was het beeld weer schitterend, nu wisselt het beeld steeds, van goed naar geel. Is dit aansturing/video output board/droge solderingen of is de beeldbuis toch aan haar einde? Het is een 8300, dus echt nieuw is ie niet meer, ik hoop op solderingen. Dank voor de suggesties!

  • 01-27-2009 4:23 PM In reply to

    Re: Avant geel beeld

    inmiddels ook een nieuwe oogst foutcodes:

    0127 8C-2C // 88-2B // 8A-2B // 8C-2C // 8A-2B

    8 lijkt me iets van video processor?

     

Page 1 of 2 (34 items) 1 2 Next >