in Search
Untitled Page

ARCHIVED FORUM -- April 2007 to March 2012
READ ONLY FORUM

This is the first Archived Forum which was active between 17th April 2007 and 1st March February 2012

Latest post 10-16-2008 2:58 PM by DoubleU. 13 replies.
Page 1 of 1 (14 items)
Sort Posts: Previous Next
  • 10-12-2008 11:30 AM

Component signaal op SCART ingang BV 6-22

Omdat ik maar geen oplossing vind voor een eerder hier besproken probleem  DVI probleem tussen Apple TV en Beovision 6-22, overweeg ik een andere (wellicht mindere kwaliteits) oplossing: koppelen van mijn AppleTV via zijn component uitgang aan een van de SCART ingangen van de BV 6-22. Daarvoor het ik een component-SCART kabel nodig. Maar de voornaamste vraag is of de BV 6-22 het component-signaal op een van de twee SCART ingangen ondersteund? Kan iemand dat beantwoorden? Zo niet dan heb ik volgens mij nog een converter nodig?

groet,

Rob 

• 10-13-2008 3:33 PM In reply to

Re: Component signaal op SCART ingang BV 6-22

Misschien ben ik wat ongeduldig; maar heeft niemand hier een antwoord op?

groet

Rob 

• 10-14-2008 4:54 PM In reply to

Om kort te zijn. Nee, helaas.

Ik heb "even" wat kabels opgegraven, waaronder een componentkabel van Oehlbach en een component-scart in/uit blokje.

Verder heb ik 2 DVD spelers geprobeerd waarvan er een het componentsignaal kan scalen naar alle formaten 480/576/720 en 1080 i/p.

Maar helaas. Bij geen enkele instelling geeft de BV6-22 beeld.

Het blijkt dat de scarts alleen op RGB signalen reageert.

Overigens, mocht je een component-scart kabel vinden, dan is dat niets anders dan een scart die zich splitst in losse RGB draden.

Een scartaansluiting heeft namelijk geen component ingang. Dus de drie draden Y, Pb, Pr worden resp. geleid naar de groen, blauw en rood aansluiting in de scartaansluiting.

Verder is component alleen rekentechnisch anders dan rgb. Ik weet het niet meer exact, maar dat is vast wel ergens terug te vinden.

Verder heeft component dan het voordeel dat het meerdere formaten kan overbrengen. Dus behalve 576i ook 576p, 720p en 1080i/p.

Dus mits de Apple TV het videosignaal op de componentuitgang niet als rgb kan uitsturen, kun je de AV of Vtape ingang van de BV6 niet gebruiken. Kan dat wel, dan ben je vervolgens beperkt en haal je niet het maximale uit je Apple TV.

Dus het blijft dan bij je DVI ingang op de BV6.

Daar kun je niets op instellen, want de BV6 heeft dan alleen de funktie van een soort monitor.

Het enige wat je kunt doen, is om een format + "go" instructie te geven en te kijken of hij daar op reageert.

De native resolutie is, volgens de beschrijving,  overigens 1280 bij 720. Dus zorg dat de Apple dan ook met dat signaal 720p uitstuurt. 

• 10-15-2008 7:21 AM In reply to

Dank je voor je uitgebreide antwoord. Maar zoals ik in mijn eerdere post (en link daarin) aangaf werkt de DVI ingang niet goed op de BV 6-22. Ik heb 99% van de tijd fantastisch beeld maar eens in de zoveel tijd krijg ik de blauwe melding dat er geen DVI signaal is.  Daarnaast is er nog een andere probleem met de Apple TV via DVI naar Beovision 6-22 combinatie: ik kan via een iTunes US account films huren maar deze zijn alleen af te spelen op een HDCP-ready tv, en dat is de Beovision 6-22 niet. 

Ik heb nu als alternatief een Component-RGB convertor besteld bij JS-Technology in de UK. Deze vormt het component signaal van de Apple TV om naar een standaard RGB signaal dat elke SCART ingang aan zou moeten kunnen. Daarmee verlies ik kwaliteit maar hoop ik af te zijn van de blauwe meldingen en zonder problemen mijn Apple TV ten volle te kunnen benutten. 

Laat mijn ervaringen wel weten via het forum. 

• 10-15-2008 9:17 AM In reply to

Ik vraag me af of de connectie instellineg juist staan van je DVI poort. Volgense het manual (HD upgrade)

When you have connected additional video

equipment to your television, you must also

‘tell’ the system if you have made additional

connections, such as connecting a digital

sound input, a digital video signal or an IR

transmitter.

What’s on the CONNECTIONS menu …

AV 1 (AV)

NONE … if no equipment is connected.

V.MEM … if you have connected a Bang &

Olufsen video recorder or any other video

recorder.

V.MEM+DECODER … if you have connected a

Bang & Olufsen video recorder with a decoder

connected to it.

V.MEM+STB … if you have connected a Bang &

Olufsen video recorder with a set-top box

connected to it.

DECODER … if you have connected a decoder.

V.AUX … if you have connected any other type

of auxiliary equipment.

STB … if you have connected a set-top box.

HDTV … if the source connected to this AV socket

delivers HDTV, select which socket is used for

HDTV; Options are: YPbPr, DVI or NO.

If you connect a Bang & Olufsen video recorder,

the only options for AV 1 are: V.MEM,

V.MEM+STB and V.MEM+DECODER.

AV 2 (V.TAPE)

EXPANDER … if you have connected an

Expander box with other auxiliary equipment

connected to it.

V.AUX … if you have connected any other type

of auxiliary equipment.

DVD … if you have connected a DVD player or

similar devices.

HDTV … if the source connected to this AV socket

AV 3 (L–R–Y–Pb–Pr)

PC … if you have connected a PC.

HDTV … if the source connected to these sockets

• 10-15-2008 4:05 PM In reply to

Zwets: Als de vraag aan mij gesteld is.... 

De connectie instellingen op de BV 6-22 zijn alleen in te stellen voor de toestellen die op de 2 SCART ingangen zijn aangesloten. Inderdaad doe je dat in het Connections Setup-scherm. Ik heb in geen manual iets kunnen vinden over hoe je de DVI poort op de BV 6-22 kan instellen. Volgens mij kan dat ook niet; de Beovision past zich automatisch aan aan het binnenkomende signaal (lees resolutie). Immers, de Apple TV is voor de BV6-22 niets anders dan een PC; de BV6-22 kan ook gewoon als PC-monitor fungeren. Ik heb dat geverifieerd door een MacBook aan de BCV 6-22 te hangen en naadloos worden inderdaad de verschillende schermresoluties getoond (of niet als deze niet zijn ondersteund). Kortom er valt niets in te stellen op die DVI ingang. Voor de volledigheid: Apple TV heeft als uitgang HDMI. Kabel tussen Apple TV en BV6-22 is een HDMI-DVI kabel. Koppeling levert dus problemen op (wegvallend signaal en geen HDCP ondersteuning). 

Vandaar alternatief: via SCART converter box de Apple TV aansluiten op een van de twee SCART ingangen. Dan zal ik inderdaad wel via Setup Connections het een en ander juist moeten configureren, maar daar kan ik nu nog niets over zeggen want ik heb die converter nog niet binnen. Feit is wel dat de kwaliteit niet zo goed zal zijn als via DVI. Via DVI is 720p mogelijk, via SCART zal het 576p zijn.

groet

Rob 

• 10-15-2008 4:34 PM In reply to

Voor wat betreft de HDCP,

Voor de gehele schakel tussen bron en weergever zou gelden dat alle componenten HDCP zouden moeten ondersteunen.

Zo niet, dan zou de bron moeten "terugschakelen" naar de SD resolutie en kan er niet worden genoten van het HD formaat.

Kennelijk is dit (nog) niet van belang tussen de Apple TV en de BV6. Dus dat blauwe scherm lijkt me niet de oorzaak te zijn van de HDCP.

Correct me if I'm wrong.

Maar ik ben benieuwd  naar die converter.

Bij SD materiaal kan zowel component als RGB niveau het videosignaal worden overgebracht.

Maar component kan meer, dus ook het HD formaat.

Wat doet die converter als je (niet beveiligd) HD materiaal uit de apple TV komt? Of is dat niet aan de orde? 

M.a.w. zit er een scaler in die HD materiaal downscaled naar RGB?

Wat gebeurt er als je HD materiaal download/besteld?

• 10-15-2008 6:33 PM In reply to

Het blauwe scherm (meer de blauwe melding, zwart scherm) heeft volgens mij idd niets te maken met HDCP maar met het  niet goed 'verwerken'  van het binnenkomende signaal door de BV6-22. Daar ben ik al meer dan een half jaar mee bezig hoe dit op te lossen, maar ik zou het niet meer weten. Of het is mijn BV6-22 die gewoon niet goed werkt, of het is een algemeen probleem bij BV televisies die van HDMI naar DVI moeten ontvangen, of..... Ik heb van alles geprobeerd: nieuwe kabels, software/firmware upgrade op de BV 6-22, etc. Als ik mijn Apple TV in 480p zet geen enkel probleem. Als ik een MacBook aan mijn BV6-22 hang, geen enkel probleem. Zou het aan de Apple TV zelf liggen (bij 720p)? Zou kunnen. Ik heb aan de dealer gevraagd mijn Apple TV aan een andere BV in zijn showroom te hangen om te kijken of het probleem zich herhaalt maar tot nu toe geen reactie mogen ontvangen. Dus alternatief is SCART converter.

Alle (HD-) content uit iTunes US store is beveiligd middels HDCP. Maar HDCP geldt volgens mij alleen voor HDMI-HDMI of HDMI-DVI koppelingen. Dit zou wel moeten werken over Component. Immers dat is de melding die ik van de Apple TV krijg: 'Geen HDCP ondersteuning, probeer Component verbinding'. D.w.z. dat je de Apple TV middels een Component (ipv HDMI) kabel koppelt met een tv. Per definitie (Apple TV) is dit max. 576p (voor PAL). De HDCP protectie neemt waarschijnlijk genoegen met het feit dat je de content wel kan bekijken in mindere kwaliteit. Het zou evenwel mogelijk zijn dat de HDCP protectie ook geen genoegen neemt om met een converter te 'praten' maar ik ga ervan uit dat HDCP niet meer een rol speel zodra ik vanuit de Apple TV met een Component kabel verbind naar een extern apparaat ipv een HDMI kabel (dat zijn de enige twee alternatieven). We zullen het zien. Zoals gemeld: zodra ik de converter heb zal ik de ervaringen op dit forum mededelen.

groet,

Rob 

• 10-16-2008 2:55 AM In reply to

Je geeft zelf aan dat 480p wel werkt. Denk je dan veel winst te kunnen halen als je overgaat op RGB?

Omdat er alleen communicatie plaatsvindt bij gebruik van HDMI en DVI kabels, vindt die dus niet plaats als je gebruik maakt van de componentuitgangen.

Waaarschjinlijk, en dat mijnerzijds een gok, staat er dan alleen signaal op als je 480p of 576p selecteert binnen de Apple TV omdat het content beveiligd is.

Heb je al geprobeerd met een computerscherm met DVI ingang?

• 10-16-2008 4:26 AM In reply to

De Apple TV heeft twee mogelijke uitgangen HDMI en Component. HDMI heeft voorkeur (tot 1080p afhankelijk van tv/scherm) als beide kabels zijn aangesloten, maar als je alleen Component kabel aansluit wordt signaal op 576p afgegeven. Dat is het scenario wat ik wil uitproberen met de convertor. Dan is er dus geen sprake meer van HDMI, niet meer van HDCP beveiliging, en (jammer genoeg) niet meer van de hoogste kwaliteit. Maar 'the proof is in the pudding'; ik hoop een dezer dagen de convertor binnen te krijgen.

Ik heb het nog niet geprobeerd met computerscherm; ik heb een Cinema Display maar daaraan zit een DVI kabel die ik alleen aan een computer kan hangen; er zit geen DVI female ingang op waar ik een HDMI-DVI kabel op kan aansluiten. 

groet,

Rob 

• 10-16-2008 8:09 AM In reply to

Rob, je kunt blijkbaar toch een HDTV instelling maken:

Uit het manual:

• 10-16-2008 1:09 PM In reply to

Is dat uit het manual van de BV 6-22? Ik kan daar niets over terugvinden. Refereer je niet aan een manual van de BV6-26 of een BC6-23/BC6-26?

groet

Rob 

• 10-16-2008 1:17 PM In reply to

@Zwets: Op basis van de gevonden manuals op de Beoworld site heb ik die passage uit een manual alleen kunnen vinden in het Beocenter 6-26 manual. Ik heb een Beovision 6-22.
  • 10-16-2008 2:58 PM In reply to

ridmaur:

ik kan via een iTunes US account films huren maar deze zijn alleen af te spelen op een HDCP-ready tv, en dat is de Beovision 6-22 niet.

Je kan er inderdaad lang en breed over door blijven gaan, maar de BV6-22 is NIET HD-ready. Een convertor lijkt dan nog de enigste optie.

ridmaur:
    Ik heb nu als alternatief een Component-RGB convertor besteld bij JS-Technology in de UK. Deze vormt het component signaal van de Apple TV om naar een standaard RGB signaal dat elke SCART ingang aan zou moeten kunnen. Daarmee verlies ik kwaliteit maar hoop ik af te zijn van de blauwe meldingen en zonder problemen mijn Apple TV ten volle te kunnen benutten. 

Ik zag dat deze convertor maar 90 pond kost, dus de (on)kosten zijn nog te overzien. Voor bewegende beelden schat ik dat het nog wel meevalt. Maar ik ben erg benieuwd wat je aan kwaliteit over houd, als je fotos projecteerd. Zo ook bij geschreven tekst, die normaal gesproken van de Apple TV op een HD-scherm, er haarscherp uit ziet.

In ieder geval erg jammer dat de BV6-22 nu al erg outdated lijkt. Sad

Page 1 of 1 (14 items)