in Search
Untitled Page

ARCHIVED FORUM -- April 2007 to March 2012
READ ONLY FORUM

This is the first Archived Forum which was active between 17th April 2007 and 1st March February 2012

 

Latest post 10-05-2008 7:04 PM by RUDYV. 10 replies.
Page 1 of 1 (11 items)
Sort Posts: Previous Next
  • 08-20-2008 12:08 PM

    Beolab penta via powerlink en speakerlink

    Ik heb een beosystem 3500 en heb daar twee beolab penta's op aangesloten.

    Wat mij opvalt is dat het geluid veel mooier is als ik de penta's via de speakerlink aansluit. Dan klinken ze veel dynamischer en voller. Veel meer detail. Hoge tonen als een fileermesje en diepe droge bas.

    Sluit ik ze via de powerlink aan, dan klinkt alles wel goed, maar vergeleken met de speakerlink connectie is alles matter.

    Hebben jullie hier ook ervaring mee en wat zijn jullie bevindingen?

  • 08-21-2008 4:46 PM In reply to

    Re: Beolab penta via powerlink en speakerlink

    Wil niet lelijk doen, maar het lijkt me sterk.

     

    Beide signalen komen bij dezelfde elektronisch schakelaar uit. Op wat R's en C's na.

    Alleen is het powerlinksignaal qua sterkte mbv de gevoeligheidsschakelaar in te stellen en wordt het signaal via weerstandbrugjes min of meer verzwakt. Die schakelaar hoort bij gebruik van de powerlink op 3 streepjes te staan.

    Ik denk eerder dat je gebruikte speakeruitgang hebt ingestelt staan met loudness o.i.d. Wellicht dat dan het signaal iets meer vertekent is dan bij gebruik met powerlink.

     

    Het zou, maar die kans is klein, dat de C'tjes voor de elektronische switch, verouderd zijn en verschillen. Wellicht dat dat iets verschil geeft.

    Overigens heb ikzelf diverse c'tjes en het hele versterkerblok weer van verse capaciteiten voorzien (het zijn er maar een paar) en de filters voorzien van hoogwaardige exemplaren. Dan hoor wel degelijk verschil! Dit is dan ook een aanrader voor een ieder die een set penta's heeft staan.

    Die Bogener heeft er een topic over gestart in de Workbench. Ook daar heb ik diverse foto's geplaatst.

    Voor een adres voor de onderdelen in Nederland moet je anders maar even een pm sturen. 

  • 08-21-2008 5:23 PM In reply to

    Re: Beolab penta via powerlink en speakerlink

    Een verschil tussen de powerlink aansluiting en de speakerlink aansluiting is dat de powerlink een voorversterkersignaal is.

    De speakerlinkaansluiting is een gedempt eindversterker signaal.

    Misschien dat hier het geluid wat mooier wordt gekleurd, maar je hoort ook veel meer details. Echt als je zelf penta's hebt en een beomaster 3500, sluit ze eens aan via de speakeruitgang met een afgeschermde kabel en je zult verbaasd zijn......

    Mijn labs zijn vorige maan naar b&o in Naarden geweest voor revisie, zodat ik er nog lang plezier van kan hebben. Alle componenten zijn nagekeken en waar nodig vervangen. Dus van defect geen sprake....

     Mijn vriendin houdt zich niet zo met de muziek bezig, maar ook zij zegt dat ze duidelijk verschil hoort.

     

  • 08-23-2008 5:13 AM In reply to

    Re: Beolab penta via powerlink en speakerlink

    pentalex:

    Een verschil tussen de powerlink aansluiting en de speakerlink aansluiting is dat de powerlink een voorversterkersignaal is.

    De speakerlinkaansluiting is een gedempt eindversterker signaal.

     

    En dat is nu waar de schoen wrikt.

    Er wordt een signaal versterkt, wat altijd een minimale vervorming met zich mee brengt, weer verzwakt, om vervolgens weer te worden versterkt.

    Dat is omslachtig en gevoelig voor, wat je zelf al aan geeft,  het extra kleuren van het signaal.

    pentalex:
     

    Misschien dat hier het geluid wat mooier wordt gekleurd, maar je hoort ook veel meer details. Echt als je zelf penta's hebt en een beomaster 3500, sluit ze eens aan via de speakeruitgang met een afgeschermde kabel en je zult verbaasd zijn......

     

    Je geeft het zelf al een beetje aan. Het kleurt en dat is dan weer een persoonlijke kwestie.

    Ik heb net begin dit jaar mijn system 7000 verkocht omdat ie eigenlijk aan maar stof stond te happen.

    Dus helaas kan ik dat niet meer proberen.

     

    pentalex:

    Mijn labs zijn vorige maan naar b&o in Naarden geweest voor revisie, zodat ik er nog lang plezier van kan hebben. Alle componenten zijn nagekeken en waar nodig vervangen. Dus van defect geen sprake....

     

     

    Ik ben dan wel benieuwd wat er vervangen is. Ik heb overigens alle vertrouwen in Naarden met hun vakkundigheid. Zeker als ik weet wie er naar heeft gekeken. Daar zijn nog steeds mensen die weten waar ze het over hebben.

     

    Maar ik weet zeker, als ik de mijne naast de jouwe plaats, dat er wereld open gaat.

    Daar bedoel ik niet mee dat de jouwe slechter zijn, zeker niet, maar je ontdekt toch andere details.

    Ik heb blinde tests gedaan met een niet en wel gemodificeerd exemplaar.

    Je haalt letterlijk blind de gemodificeerde er tussenuit.

    En ik kan zeggen dat ik redelijk kritisch en nuchter genoeg ben om dit kunnen beweren.

     

    Ik weet niet waar je woont, maar ik zou ze zelfs als experiment best naast elkaar willen zetten.

    Vervoer geen probleem.

     

    Beobuddy.

  • 08-23-2008 7:29 AM In reply to

    Re: Beolab penta via powerlink en speakerlink

    Hallo Beobuddy,

    Dankjewel voor je reactie.

    Je hebt gelijk als je zegt dat personlijke smaak ook een rol speelt bij het mooier vinden klinken, daarom heb ik voor penta's gekozen. Maar dat ik meer details hoor via speakerlink is echt te controleren. En ook de bas gaat veel dieper en droger dan via powerlink.

    In een upgrade van de penta's ben ik wel geïnteresseerd. Ik denk dat ook aan een penta nog zaken te verbeteren zijn, zeker in het middengebied.

    Ik woon in Zuid-Limburg, maar als dat te ver is voor jou, zou ik wel eens bij jou willen komen luisteren.

    Waarom doet iemand die penta's heeft zijn system 7000 weg? Ik denk dat dit de perfecte combinatie is......

    Prachtige cd-speler (PHILIPS CD100 basis), volgens mij nooit meer een betere gemaakt....

    Ik ben zelf al een tijdje na aan het denken over de aanschaf van een 6500/7000 set vanwege het mooie geluid. Alleen het prachtige uiterlijk van mijn system 3500 houdt mij nog tegen.

    Maar ik ben ook geïnteresseerd in jouw mening en ervaring met de 7000 en penta combinatie.

  • 08-23-2008 8:31 AM In reply to

    Re: Beolab penta via powerlink en speakerlink

    De reden is dat ik het 7000 system niet meer gebruikte en op kantoor had staan.

    Daar gebruikte ik hem na verloop van tijd ook niet meer omdat ik uiteindelijk ben overgegaan naar Beoport met actieve speakers eraan.

    In de woonkamer heb ik inmiddels al weer 4 jaar een Beosound 3200 staan.

    Het punt waar ik op een gegeven moment tegenaan liep, was dat er (softwarematig) beperkingen kwamen.

    Ook het argument om door de hele ark Nmusic, Nradio en de hardeschijf van de 3200 te kunnen gebruiken vond ik zwaarder wegen dan het bezit van de 7000 set.

     

    Ik heb hem dan ook met pijn in mijn hart verkocht aan een van onze zuiderburen. Maar ja.

    Realistisch gezien gebruikte ik de tape niet meer en kon ik niet de volledige functie van de link 7000 benutten.

    En om de set te behouden voor alleen de cdspeler....heb ik over getwijfeld.

    Ik heb nu de verzameling cd's die ik heb hoogwaardig omgezet naar mp3's en die speel ik met een aparte pc met een ouderwetse buis aan boord in het audiogedeelte i.c.m. de beoport.

    Klinkt een beetje tegenstrijdig maar wel goed. 

     

    Het punt van de penta's is, en dat geldt voor alle oudere apparaten, dat ze te maken krijgen met ouderdomsverschijnselen.

    Een belangrijkpunt is de veroudering van de capaciteiten. Deze verliezen hun funktie en resulteren bij diverse videorecorders, tv's in fouten/storingen.

    Ook in de penta zitten bipolaire elco's die verouderen. Het gaat geleidelijk en dat verschil hoor je niet direct.

    Wel hoor je direct verschil als ze vervangt door hoogwaardige verse exemplaren. Vergeet niet dat het signaal bij het midden en hoog door de verouderde elco's gaan in tegenstelling tot het laag.

    Vervanging van die elco's geeft dan ook direct resultaat.

    Overigens heb ik meerdere wijzigingen doorgevoerd en dat alles bij elkaar geeft een wezenlijk verschil met wat het was.

    Mijn midden en hoog klinken anders, duidelijker en "transparanter" en het laag is veel strakker en mogelijk wat dieper.

     

     

    De aanleiding overigens was begin dit jaar het nieuwjaarsconcert dat werdt uitgezonden door de ZDF via de satelliet in zowel hun bekende hoogwaardige stereo als Dolby Digital.

    Het kon mij niet meer bekoren en dat heeft mij aangezet om de penta's grondig onder handen te nemen.

    Ook mijn vrouw, die geen getraind gehoor heeft, kon direct de verschillen waarnemen.

    Ik heb toen een cd samengesteld met meerdere nummers in mono om zo middels de balansregeling tussen beide penta's (snel) te kunnen wisselen. UIteraard bedoel ik dan tussen de niet en de wel gemodificeerde penta.

    Kosten waren overigens dacht ik rond de 200 euro per paar. Houd mij tegoede, kan iets afwijken.

     

    Maar een luistersessie is het enige wat iemand zou kunnen overhalen.

    Mij is het vooraf verteld door de verkoper van de onderdelen (in Oss) en heeft naar mijn mening gelijk gekregen.

    Je hoort vaak dat de huidige serie actieve speakers ook duidelijker ed zijn dan de penta's. Het verschil met de actieve speakers van B&O en de penta, is het gebruik van een passief filter na de ingebouwde versterker. En daar zitten nu juist die elco's..

     

    Ik kom overigens elke dag in Born...

  • 08-24-2008 9:50 AM In reply to

    Re: Beolab penta via powerlink en speakerlink

    Wanneer je dagelijks in Born komt, dan ben je zeker welkom om bij mij langs te komen en te komen luisteren. Vanuit Born is het zo'n 15-20 min. rijden.
  • 10-05-2008 3:03 PM In reply to

    • RUDYV
    • Not Ranked
    • Joined on 07-31-2008
    • Belgium
    • Posts 52
    • Gold Member

    Re: Beolab penta via powerlink en speakerlink

    Hallo Pentalex,

     

    Ik heb onlangs een geupgrade Beomaster 8000 gekocht en deze via de speakerlink aangesloten op één paar Pentalabs.

    Daarna een MP3/4 speler aangesloten.  

    Je weet gewoon niet wat je hoort !!!! Ze klinken gewoon fantastisch !!!

    Veel voller, diepe bassen, veel meer details in midden en kristal heldere hoge tonen. 

    Daar kan mijn Beocenter 9300, met 4 pentalabs, niet tegen op.  

    Voor mij is de keuze snel gemaakt.

    Ik heb echter nog één probleempje.

    Als ik de Pentalabs op de speakerlink aansluit blijft het lampje in de voet groen branden.

    Heeft iemand hier ervaring mee?

     

     

     

     

     

  • 10-05-2008 4:03 PM In reply to

    Re: Beolab penta via powerlink en speakerlink

    Hallo Rudyv,

     Jij hebt dus dezelfde ervaring met de beolab Penta's als ik. Via de speakerlink en niet via de powerlink. Krijg je een weergaloze klank; veel dieper en voller met meer details dan via de powerlinkaansluiting.

    Over het aanblijven van de labs via de speakerlink, hoe heb je de schakelaar staan? Ik heb hem i.c.m. beosystem 3500 op link staan en heb ze ook aangesloten met een twee pins speakerlinkplug. Ze springen bij mij automatisch aan en als ik de stereo uit zet of op mute, dan springen ze na 15 seconden weer netjes uit.

    Als ik mijn beosystem 5500 erop aansluit, dan blijven de lampjes bij mij ook groen branden. Heb ik verder nooit aandacht aan gegeven. Wat doen ze als je ze op auto schakelt? Volgens de handleiding zouden ze dan na 3 minuten moeten uitspringen.

     Laat maar weten hoe ze het op auto doen.

  • 10-05-2008 4:28 PM In reply to

    Re: Beolab penta via powerlink en speakerlink

    pentalex:
    Wanneer je dagelijks in Born komt, dan ben je zeker welkom om bij mij langs te komen en te komen luisteren. Vanuit Born is het zo'n 15-20 min. rijden.

     

    Ik loop er al een tijdje over te denken om erop in te gaan.

    Ik zie alleen het nut ervan als ik de mijne, of 1 daarvan meeneem.

    En dat geeft dat je er mee moet slepen. En het zijn niet de lichtste....Stick out tongue

     

    Overigens is de combinatie zoals hierboven wordt omschreven, een mp3 speler i.c.m. de master en penta bij elke installatie te merken.

    I.m.h.o. heb ik zelf de indruk dat bij iedere omzetting naar mp3 of wmf de bassen en het hoog er "beter" uit komen.

    Ik merk dit zelf ook bij de 3200. Na omzetting op de hardeschijf, klinkt het niet hetzelfde als het origineel.

    Dit is mij al meerdere keren opgevallen. Niet storend, dat niet, maar met in het achterhoofd hebbende wat er met het signaal wordt gedaan wel begrijpelijk.

  • 10-05-2008 7:04 PM In reply to

    • RUDYV
    • Not Ranked
    • Joined on 07-31-2008
    • Belgium
    • Posts 52
    • Gold Member

    Re: Beolab penta via powerlink en speakerlink

    Hallo Pentalex,

     

    Ik heb net de schakelaars op auto gezet en nu gaan ze uit na 3 minuten. 

    Bedankt voor de tip.

     

Page 1 of 1 (11 items)