De reden is dat ik het 7000 system niet meer gebruikte en op kantoor had staan.
Daar gebruikte ik hem na verloop van tijd ook niet meer omdat ik uiteindelijk ben overgegaan naar Beoport met actieve speakers eraan.
In de woonkamer heb ik inmiddels al weer 4 jaar een Beosound 3200 staan.
Het punt waar ik op een gegeven moment tegenaan liep, was dat er (softwarematig) beperkingen kwamen.
Ook het argument om door de hele ark Nmusic, Nradio en de hardeschijf van de 3200 te kunnen gebruiken vond ik zwaarder wegen dan het bezit van de 7000 set.
Ik heb hem dan ook met pijn in mijn hart verkocht aan een van onze zuiderburen. Maar ja.
Realistisch gezien gebruikte ik de tape niet meer en kon ik niet de volledige functie van de link 7000 benutten.
En om de set te behouden voor alleen de cdspeler....heb ik over getwijfeld.
Ik heb nu de verzameling cd's die ik heb hoogwaardig omgezet naar mp3's en die speel ik met een aparte pc met een ouderwetse buis aan boord in het audiogedeelte i.c.m. de beoport.
Klinkt een beetje tegenstrijdig maar wel goed.
Het punt van de penta's is, en dat geldt voor alle oudere apparaten, dat ze te maken krijgen met ouderdomsverschijnselen.
Een belangrijkpunt is de veroudering van de capaciteiten. Deze verliezen hun funktie en resulteren bij diverse videorecorders, tv's in fouten/storingen.
Ook in de penta zitten bipolaire elco's die verouderen. Het gaat geleidelijk en dat verschil hoor je niet direct.
Wel hoor je direct verschil als ze vervangt door hoogwaardige verse exemplaren. Vergeet niet dat het signaal bij het midden en hoog door de verouderde elco's gaan in tegenstelling tot het laag.
Vervanging van die elco's geeft dan ook direct resultaat.
Overigens heb ik meerdere wijzigingen doorgevoerd en dat alles bij elkaar geeft een wezenlijk verschil met wat het was.
Mijn midden en hoog klinken anders, duidelijker en "transparanter" en het laag is veel strakker en mogelijk wat dieper.
De aanleiding overigens was begin dit jaar het nieuwjaarsconcert dat werdt uitgezonden door de ZDF via de satelliet in zowel hun bekende hoogwaardige stereo als Dolby Digital.
Het kon mij niet meer bekoren en dat heeft mij aangezet om de penta's grondig onder handen te nemen.
Ook mijn vrouw, die geen getraind gehoor heeft, kon direct de verschillen waarnemen.
Ik heb toen een cd samengesteld met meerdere nummers in mono om zo middels de balansregeling tussen beide penta's (snel) te kunnen wisselen. UIteraard bedoel ik dan tussen de niet en de wel gemodificeerde penta.
Kosten waren overigens dacht ik rond de 200 euro per paar. Houd mij tegoede, kan iets afwijken.
Maar een luistersessie is het enige wat iemand zou kunnen overhalen.
Mij is het vooraf verteld door de verkoper van de onderdelen (in Oss) en heeft naar mijn mening gelijk gekregen.
Je hoort vaak dat de huidige serie actieve speakers ook duidelijker ed zijn dan de penta's. Het verschil met de actieve speakers van B&O en de penta, is het gebruik van een passief filter na de ingebouwde versterker. En daar zitten nu juist die elco's..
Ik kom overigens elke dag in Born...