in Search
Untitled Page

ARCHIVED FORUM -- April 2007 to March 2012
READ ONLY FORUM

This is the first Archived Forum which was active between 17th April 2007 and 1st March February 2012

 

Latest post 07-21-2008 8:05 AM by pentalex. 6 replies.
Page 1 of 1 (7 items)
Sort Posts: Previous Next
  • 07-16-2008 7:55 AM

    • Nick1990
    • Not Ranked
    • Joined on 07-16-2008
    • Den Bosch
    • Posts 8
    • Bronze Member

    Penta vraagje

    Hoi allemaal!

     Ben nieuw op dit forum en ik heb gelijk een vraag aan jullie die jullie wellicht kunnen beantwoorden.

    Een tijdje geleden zijn mijn moeder en haar vriend gaan samenwonen (ondergetekende ging vrolijk mee) nu wil het zo dat mijn recent verworven stiefvader een B&O fan is. Hij had de Beovision Avant 32", een BeoCenter 8500, 2x Beolab Penta's MKII en 2x de BeoLab 8000. In ons nieuwe huis staan de Penta's echter niet in de woonkamer. Dus.... Heb ik die nu. Ik ben nog nooit zo blij geweest met speakers en ik ben van mening dat ze véél beter klinken dan de Harman/ Kardon installatie aangesloten op 2x Jamo Art en 2x Kef van mijn vader, en ook de installatie van mijn opa (2x MB Quart en 2x Kef Q-serie aangesloten op Yamaha) hebben niet de verfijning en kracht zoals mijn Penta's die hebben. De versterker die ik heb (Kenwood KR-A3080) pas qua kaliber eigenlijk niet bij de Penta's, maar is zeker niet slecht.

    Welnu, de Penta's, die in absolúte nieuwstaat verkeren hebben één dingetje waar ik niet over uit kan wat het is. Als ik ze net inschakel, hoor ik allerlei tikjes uit de speakers komen, mijn vraag aan jullie luidt dan ook; hoe kan dit? Na verloop van tijd, als ik dus langer muziek luister, is het over. Het benadeelt de kwaliteit niet en ik vind het ook niet echt vervelend, maar zou wel graag willen weten wat het is, en of het wellicht op de lange termijn kwaad kan?

    My room

    Alvast bedankt!

  • 07-17-2008 4:07 AM In reply to

    Re: Penta vraagje

    Hoi Nick,

    welkom op het forum, moeder een vriend rijker en jij een set Penta II; alles in 1 woning, dat lijkt mij een goede deal. ik ben zelf al jaren in het bezit van een set Penta III en deze hebben dezelfde tikjes bij zowel aanzetten als uitzetten en hebben nog nooit voor problemen gezorgd anders dan licht storend, er zijn op dit forum  verscheidene threads geweest over dit onderwerp en een eventuele oplossing hiervoor [vooral op het engelse forum en kan je middels search terughalen] maar het is voor mij nooit aanleiding geweest e.e.a. eventueel te [laten] verhelpen.Ik zou zeggen: geniet er van ! voor mij is de Penta nog steeds een van de beste speakers door B&O gemaakt [m.u.v. BL5 of wellicht BL9] maar m.i. kan de BL8000 er niet aan tippen, indien de Penta's nu bij jou staan heeft men in de woonkamer nu geen surround meer ? avant+bc8500+2xbl8000, no rear ?

     

    Leon: Beoworld's First "First Prize" winner. "Carpe Diem et Dolce Far Niente"
  • 07-17-2008 5:25 AM In reply to

    Re: Penta vraagje

    Deleted

  • 07-17-2008 7:42 AM In reply to

    Re: Penta vraagje

    > Als ik ze net inschakel, hoor ik allerlei tikjes uit de speakers komen...

    Mijn Penta III doet dezelfde

  • 07-17-2008 12:56 PM In reply to

    Re: Penta vraagje

    Sluit de penta's eens op verschillende stopcontacten aan. Dus los van elkaar en de installatie.
  • 07-18-2008 11:17 AM In reply to

    • Nick1990
    • Not Ranked
    • Joined on 07-16-2008
    • Den Bosch
    • Posts 8
    • Bronze Member

    Re: Penta vraagje

    Bedankt alvast voor alle reacties!

    Ik zal eens goed zoeken op dit forum naar dit 'Penta-probleem', hoewel ik het ook niet als echt storend ervaar. Ik ben alleen niet van plan ze uit elkaar te schroeven en er zelf aan te gaan knutselen om het te verhelpen. Maar is er bekend wat de tikjes zijn? Ik dacht zelf aan de opwarmende/ afkoelende eind versterker van de speaker zelf?

    De opstelling in de woonkamer van de Avant tov de BL8000's leent zich niet voor een aansluiting van de speakers op de televisie, in ons geval zou dat namelijk betekenen dat je televisie zit te kijken en dat het geluid alleen maar van je linkerkant komt. Zou een vreemde ervaring opleveren. In de woonkamer dus alleen het geluid van de televisie. Ik ben overigens ook van mening dat 'mijn' Penta's beter klinken dan de BL8000, en dat ze zéker niet onderdoen voor de BeoLab 1, die -in mijn optiek- wel wat verfijnder klinken, maar de diepte missen die Penta's wel hebben.

    Pentalex; als ik de Penta's elk op een apart stopcontact aansluit, los van elkaar, en ook niet op de versterker, dan kan ik toch geen muziek luisteren? En dan komen de tikjes vanzelf ook niet voor, toch? Of begrijp ik je post verkeerd?

     Nogmaals bedankt voor de reacties!

  • 07-21-2008 8:05 AM In reply to

    Re: Penta vraagje

    Ik bedoel dat je de penta's wel met de versterker moet aansluiten, maar alledrie een apart stopcontact.

    Ik heb ook dit tikken gehad in mijn penta's en dit verdween toen ik ze apart op het stroomnet aansloot. Dus geen stopdoos met 6 aansluitingen gebruiken.

    Ook geven mijn penta's nog tikken bij het opwarmen in de versterker zelf, maar deze tikken zijn niet over de speaker te horen en alleen in de kast van de versterker.

    Verder heb je nu top speakers! Volgens mij nog steeds zonder cocurrentie (moet je de beolab 5 even vergeten!).

Page 1 of 1 (7 items)