in Search
Untitled Page

ARCHIVED FORUM -- April 2007 to March 2012
READ ONLY FORUM

This is the first Archived Forum which was active between 17th April 2007 and 1st March February 2012

Latest post 04-10-2008 7:08 AM by HarleyD. 73 replies.
Page 3 of 3 (74 items) < Previous 1 2 3
Sort Posts: Previous Next
  • 03-28-2008 8:43 AM In reply to

Re: Gebruikerstest voor new generation B&O design

Ik moet zeggen dat het ontwerp me wel bevalt.

Ben zeer benieuwd hoe dit verder gaat!

Ik denk dat david lewis zijn langste tijd heeft gehad.

• 03-28-2008 10:01 AM In reply to

Wellicht komt de opvolger van David Lewis wel uit...................................................Nederland ?!?!..............UnsureSmile
    Leon: Beoworld's First "First Prize" winner. "Carpe Diem et Dolce Far Niente"
  • 03-28-2008 6:12 PM In reply to

Hallo Allemaal,

Wil graag nog even mijn ervaring delen met jullie voor wat betreft de gebruikerstest. Rond 16.45 arriveerden Ignace en Joris in Maastricht. De gebruikerstest zelf was echt leuk om mee te maken. Joris begon met alle apperatuur op te stellen en daarna kon de test beginnen. Het was fascinerend om te zien hoe de afstandsbediening omhoog kwam, zou je kunnen vergelijken met de indruk die je had toen je bv voor het eerst een avant zag draaien of een electronisch gordijn zag openen op een tv. Het betroft zoals reeds eerder aangegeven een prototype maar ook dan was er al dat magische gevoel. Dit is echt vernieuwend en boeiend. Tevens stelde Joris diverse vragen over het produkt en observeerde hij heel goed (tevens filmde hij de test). Je zag heel duidelijk de aantrekkingskracht van de afstandsbediening op mijn zoon die ermee bleef spelen.

Een en ander werkte nog niet perfect, heb aangegeven dat dit vereiste nummer een is bij een afstandsbedieng van B&O. Technisch is dat geen probleem . Ook zou het mogelijk moeten zijn om een bronkeuze te maken zodat men bv tevens de verlichting kan bedienen vanuit de keuken, ook dat zou mogelijk zijn.

Al met al een echt B&O waardig concept echt uniek, blijft boeien heeft iets magisch. Wat je eraan hebt of het functioneel nut wil ik in het midden laten is ook niet belangrijk bij dat soort zaken .(dat electronisch gordijn in een avant had tenslotte ook geen functie, toch)

Wil Ignace en Joris bedanken voor deze ervaring, heb hier met alle plezier aan meegewerkt.

Groet Roel.

Groet Roel.

• 03-29-2008 3:19 AM In reply to

• Ignace
    • Top 25 Contributor
    • Joined on 03-30-2007
    • Moderator - NL
    • Posts 2,749
    • Founder

Na Hans en Roel zou ik graag mijn ervaringen willen delen.

Joris plaatste een thread op het forum over zijn afstudeerproject "Magical Interaction".
    Het gaat om een nieuw bedienconcept waarbij de AB niet langer in je hand neemt en op een bron richt
    (zoals het overgrote deel van de afstandbedieningen).
    Wat me vooral aantrok is dat het totaal afwijkt van alle andere afstandbedieningen,
    en omdat het zo afwijkt en vernieuwend is vond ik het meteen al iets wat bij B&O past.
    Zoals Roel al schreef is dit net zoiets aparts als de bewegende deurtjes van Ouverture, het draaien van een Avant, etc.
    De gedachte erachter is is dat de AB iets bij je losmaakt, je nieuwsgierig maakt en een uitdaging is om te leren kennen.
    Deze AB heeft iets magisch waardoor je nieuwsgierig wordt.
    Daarnaast moet het ook visueel aantrekkelijk zijn, wat niet gezegd kan worden over de meeste afstandbedieningen.

De positie / hoek waarin de AB staat geeft het huidige volume weer; hoe groter de hoek, hoe hoger het volume.
    Druk je de AB van je af, hoger volume.
    Trek je de AB naar je toe, lager volume.

De LED's in het open gedeelte reageren op de beweging van je hand en volgen de beweging van de hand
    en geven zo direct een visuele bevestiging weer van de handeling / commando.  
    De omschrijving klinkt moeilijker dan de handeling in werkelijkheid is,
    tijdens het bedienen hou je je vingers in het open gedeelte van de AB, dus tussen de LED's.
    - Duim en wijsvinger tegen elkaar en dan van elkaar af =  inschakelen; de AB en de tv schakelen in.
    - Duim en wijsvinger van elkaar af en dan naar elkaar toe = uitschakelen, de AB en de tv schakelen uit.
    - Beweeg je vingers van onder naar boven = zender omhoog
    - Beweeg je vingers van boven naar onder = zender omlaag

Dit is de basisbediening voor de veelgebruikte functies / dagelijks gebruik.

De functies beperken zich nu nog tot volume up/down, kanaal / track up/down en het aan/uit schakelen van bron en AB.

Zoals Roel reeds aangaf, er is nog geen bron-selectie mogelijk, we hebben aangegeven dat dat een vereiste is
    omdat je naast de tv ook andere componenten wilt kunnen bedienen.
    Daarnaast moet je kunnen zien welke bron op dat moment actief is.
    Een display inbouwen is vast mogelijk, maar naar mijn mening zou een standaard display (zoals bijv. op Beo4)
    afbreuk doen aan het ontwerp.
    We hebben het gehad over andere oplossingen, ik noemde bijv. het transparante display van de Beolink 5000,
    het ontwerp zou zo het open / transparante behouden.
    Voorbeeld van transparant display :

Wellicht zou een gebruikersinterface op bijv. de tv een mogelijkheid zijn om de gebruiker de mogelijkheid te bieden
    om zo ook specifieke functies te selecteren.
    Voorbeeld: - AB activeren waarna op de tv een on-screen-menu zichtbaar is waar je doorheen kunt navigeren
    door je vingers in de desbetreffende richting te bewegen (Minority Report)

Dit is een prototype waarbij het vooral gaat om de nieuwe manier van bedienen en de interactie tussen de gebruiker en de AB.
    Hoe haalbaar en functioneel de AB is, is nu nog niet echt aan de orde.
    Goed, de vorm van de AB moet te produceren zijn met bestaande technieken.

Wellicht zouden "toetsen" (aanraakvlakken) met up/down/left/right/go de functionaliteit kunnen verhogen.
    Op de tv zou dan een menu kunnen verschijnen waar de gebruiker dan doorheen kan navigeren.
    (vergelijkbaar met bijv. iDrive van BMW waar je door het aanraken van de controller de interface activeert
    waarna je met up/down/left/right door de menu's kunt gaan en dan met de centrale toets kunt selecteren.

Enkele technische aspecten zoals de stroomvoorziening :
    - het opladen van de accu zou d.m.v. inductie mogelijk zijn (zoals je electrische tandenborstel)
    - 2-weg communicatie d.m.v. infrarood, Bluetooth, of andere techniek.
    - centrale, open gedeelte van de AB reageert op beweging van je hand / vingers
    - positie / hellingshoek van de AB dient voor aanpassen van het volume en geeft indicatie van het volume
    - bepaalde vingerbeweging of aanraakvlak zou verschillende macro's kunnen uitvoeren,
    bijv. "keukenverlichting aan op 80%, tv aan zonder geluid, cd-afspelen"

Zoals al eerder aangegeven, het gaat hier om een concept / prototype,
    praktische zaken en functionaliteiten alsook gebruikte technische componenten kunnen dus vrij worden aangepast,
    het gaat hier om de gebruikerservaring en de interactie die de AB uitlokt / gebruiker nieuwsgierig maakt.

Tot zover mijn/onze eerste bevindingen, meer tekst en foto's worden later toegevoegd.

Ik ben onder de indruk van het idee van Joris en hoe hij dit zelf heeft bedacht en uitgevoerd.
    Volgende week is zijn presentatie op de TU Eindhoven en ik kijk ernaar uit om de reacties te zien / horen.

Ik wens Joris alvast veel succes !

Dank aan Roel voor de gastvrijheid en het delen van de ervaring.

• 03-29-2008 10:01 AM In reply to

• Joris
    • Not Ranked
      Male
    • Joined on 03-10-2008
    • Eindhoven
    • Posts 6
    • Bronze Member

Hallo Iedereen,

De tests die ik in mijn afstudeerverslag kan verwerken zijn inmiddels afgelopen. Het "testen" was een bijzondere ervaring voor mij. Allereerst heb ik waardevolle ideeën gekregen die dit ontwerp kunnen verbeteren. Veel belangrijker voor mij zijn de gesprekken die voortkwamen uit de test. Ik heb prachtige verhalen gehoord over wat een B&O ontwerp voor iemand kan betekenen. Ook heb ik met enkele deelnemers zeer inspirerende discussies gehad over wat bepaalde ontwerpen kunnen doen met mensen en hoe de manier van ontwerpen kan bijdragen aan het creëren van deze betekenisvolle producten. Dit zijn ervaringen waar ik nog jaren mee vooruit kan als ontwerper en ik wil dan ook alle deelnemers hartelijk bedanken voor het delen van hun kritieken en inspiraties.

Ook de forum discussies hier en op het general forum heb ik met veel plezier gevolgd. De enthousiaste reacties zijn een inspiratie om door te gaan met het project. Zoals sommigen van jullie misschien hebben gemerkt heeft het project de laatste dagen ook nogal een vlucht genomen in de blogscene. Zo staat het project o.a. op engadget en ook de Deense site newz.dk (mijn Deens is niet heel soepel dus ik kan alleen maar hopen dat ze iets leuks hebben geschreven). Dit geeft mij het gevoel dat mijn afstuderen niet per se het einde van het project hoeft te zijn.

Het afstuderen vindt trouwens plaats deze donderdag. Hier zal ook mijn coach van B&O bij aanwezig zijn. Ben dus erg benieuwd naar zijn feedback. Ik zal jullie op de hoogte houden!

Groet,

Joris

• 03-30-2008 5:27 AM In reply to

• Ignace
    • Top 25 Contributor
    • Joined on 03-30-2007
    • Moderator - NL
    • Posts 2,749
    • Founder

Nog enkele foto's :

meer foto's 

• 03-30-2008 10:42 AM In reply to

Ignace:
    beocool:

Zowel voor bediening als programmering. Om eerlijk te zijn voor de bediening liggen ook een Beolink 1000 en Beo4 onder handbereik, die twee zijn inderdaad gebruikersvriendelijker en worden ook dagelijks gebruikt. Beetje raar eigenlijk om ze alle drie te gebruiken als je bedenkt dat de dagelijkse functies met elk van deze drie afstandsbedieningen mogelijk is. Blijkbaar ben ik een verzamelaar. Laughing

Heb je vandaag getest ?
    Morgen (Woensdag) gaan we testen, yes ! Smile

Helaas duurt het nog even voordat ik deze afstandsbediening kan bewonderen... Aanstaande donderdag studeert Joris af. Daarna krijg ik de gelegenheid om het apparaat te testen. Nog even wachten dus.

Beoworld's twenty-eighth ninth prize winner and fifty-first second prize winner. Best £30 I've ever spent!

• 04-01-2008 4:30 AM In reply to

• djjkroon
    • Top 500 Contributor
    • Joined on 04-18-2007
    • Uddel, the Netherlands
    • Posts 113
    • Founder

Hoi Joris,

Heel veel succes etc as donderdag. Ik ben heel erg benieuwd hoe je onze ervaringen, opmerkingen en gevoelens hebt verwerkt in je uiteindelijke verslag. Ik heb er alle vertrouwen in dat je er iets moois van maakt.

Ook ben ik heel erg benieuwd wat je B&O begeleider van het uiteindelijke project vindt. Je hebt helaas geen gebruik mogen maken van de keuken van B&O (zelfs niet in mogen kijken) maar ik vind dat hier boven moet durven te staan. Jouw benadering en manier van ontwerpen is iets waar ze bij B&O van moeten durven leren. In mijn ogen is bij jouw de klant (en dit keer dus de uiteindelijke gebruiker en niet opdrachtgever) de koning.

Joris, ga zo door succes bij het verwezenlijken van je dromen. Hier in Nederland in de States of waar dan ook.

Muzies, Hans Kroon
  • 04-01-2008 9:46 AM In reply to

http://www.hear.nl/news/4168-Afstandsbediening-zonder-knopjes.html      MET FILMPJE !

Deze bijzonder vormgegeven afstandsbediening is een prototype afstandsbediening voor Bang en Olufsen. De remote is ontworpen door Joris van Gelder, student industrial design, voor zijn afstudeerproject. De bedoeling was een afstandsbediening te ontwerpen voor het kijken van televisie vanuit de keuken. Tijdens het koken krijg je natuurlijk wel eens vieze handen en daar is bij dit ontwerp rekening meegehouden.

De afstandsbediening heeft geen knopjes. Je moet hem bijvoorbeeld omlaag duwen om het volume te veranderen en zappen doe je door je vinger door het gat te steken. Onderstaande video laat zien hoe de voor Bang en Olufsen ontworpen afstandsbediening werkt.

• 04-01-2008 1:50 PM In reply to

• Ignace
    • Top 25 Contributor
    • Joined on 03-30-2007
    • Moderator - NL
    • Posts 2,749
    • Founder

Op een groot aantal forums / websites / blogs (> 60) is de AB terug te vinden,
    dus Joris heeft niet te klagen over belangstelling.  

De interesse in de AB is zo groot dat mijn server (waar de afbeeldingen op staan)
    er afgelopen weekend meerdere keren uit lag vanwege de grote hoeveelheid dataverkeer !

Smile 

• 04-03-2008 3:27 AM In reply to

• Ignace
    • Top 25 Contributor
    • Joined on 03-30-2007
    • Moderator - NL
    • Posts 2,749
    • Founder

Vandaag is de afstudeer presentatie van Joris op de TU Eindhoven,
    ik kijk ernaar uit !
    Wat een dag; eerst de presentatie, daarna door naar de Rivershow Smile 

• 04-03-2008 4:02 AM In reply to

Wens Joris veel succes. Fijne dag vandaag.

Groet Roel.

• 04-03-2008 4:52 AM In reply to

• Ignace
    • Top 25 Contributor
    • Joined on 03-30-2007
    • Moderator - NL
    • Posts 2,749
    • Founder

Zal ik doen.
    Thanks.

Groeten,

• 04-04-2008 4:32 AM In reply to

• EOB
    • Top 500 Contributor
    • Joined on 04-18-2007
    • Posts 188
    • Bronze Member

Toi,toi,toi,..Joris!

Op naar " Route 101 " Wink

Groeten,

Etienne

• 04-04-2008 5:47 AM In reply to

Afstandbediening werd deze ochtend op de radio besproken op Studio Brussel :-)

The race for quality has no finish line- so technically, it's more like a death march.

• 04-04-2008 5:52 AM In reply to

• Ignace
    • Top 25 Contributor
    • Joined on 03-30-2007
    • Moderator - NL
    • Posts 2,749
    • Founder

Gisteren was de afstudeerpresentatie op de TU Eindhoven,
    ging m.i. erg goed.
    Belangstelling heel groot, er waren niet genoeg zitplaatsen... 

Op gegeven moment is zelfs een ploeg van het NOS journaal langs geweest....

Smile 

• 04-04-2008 5:54 AM In reply to

• EOB
    • Top 500 Contributor
    • Joined on 04-18-2007
    • Posts 188
    • Bronze Member

Vandaag kreeg ik het bericht door dat Joris in de Metro staat. ( de krant Smile)

• 04-04-2008 6:05 AM In reply to

• Ignace
    • Top 25 Contributor
    • Joined on 03-30-2007
    • Moderator - NL
    • Posts 2,749
    • Founder

De lijst blijft groeien....
    In zijn afstudeerverslag staat een lijst van zo'n 80 referenties,
    forums, blogs, etc.

BeoWorld staat er uiteraard ook bij alsook een woord van dank
    aan iedereen die heeft meegewerkt aan gebruikerservaringen
    en de enthousiaste ondersteuning op het forum. 

• 04-04-2008 6:13 AM In reply to

• Ignace
    • Top 25 Contributor
    • Joined on 03-30-2007
    • Moderator - NL
    • Posts 2,749
    • Founder

En de Telegraaf

• 04-04-2008 6:32 AM In reply to

De afstandsbedieniing van Joris was op televisie bij het het NOS journaal van 12.00 uur. Wellicht dat het om 13.00 uur ook nog te zien is.
  • 04-04-2008 6:43 AM In reply to

Ik hoop dat Joris en/of B&O een patent genomen hebben op het systeem... Want ik heb z'n vermoeden dat de Chinezen/Koreanen het ding binnen de koste keren gaan copieren!

(Ter info... een Chinese iPhone kloon was op de markt 12 weken nadat het toestel was voorgesteld... )

The race for quality has no finish line- so technically, it's more like a death march.

• 04-09-2008 4:15 PM In reply to

• Ericvr6
    • Top 500 Contributor
    • Joined on 04-17-2007
    • The Netherlands
    • Posts 205
    • Bronze Member

Re: Gebruikerstest voor "new generation" B&O design

HA JORIS,

is de afstudeer-kater al een beetje uit je systeem??

Wat bedoel je met openbaar, heb je geen patent er op kunnen krijgen?

groet Eric

• 04-10-2008 5:26 AM In reply to

• Frankyman
    • Not Ranked
    • Joined on 01-05-2008
    • The Netherlands
    • Posts 38
    • Bronze Member

zo te zien kan je ook je schoenen er mee aantrekken als de batterijen leeg zijn.

• 04-10-2008 7:08 AM In reply to

Frankyman:

zo te zien kan je ook je schoenen er mee aantrekken als de batterijen leeg zijn.

Big SmileBig SmileBig Smile

Page 3 of 3 (74 items) < Previous 1 2 3