in Search
Untitled Page

ARCHIVED FORUM -- April 2007 to March 2012
READ ONLY FORUM

This is the first Archived Forum which was active between 17th April 2007 and 1st March February 2012

 

Latest post 03-06-2008 11:35 AM by Beobuddy. 20 replies.
Page 1 of 1 (21 items)
Sort Posts: Previous Next
  • 02-20-2008 8:49 AM

    • djjkroon
    • Top 500 Contributor
    • Joined on 04-18-2007
    • Uddel, the Netherlands
    • Posts 113
    • Founder

    Standby killers voor Bang Olufsen apparatuur

    Ik heb een vraag: Zijn er ook Standby Killers op de markt welke geactiveerd kunnen worden met een Bang en Olufsen afstandsbediening. Want ik zie op het internet alleen maar Standby Killers die geactiveerd kunnen worden met niet Bang en Olufsen afstandsbedieningen.
    Muzies, Hans Kroon
  • 02-20-2008 10:45 AM In reply to

    Re: Standby killers voor Bang Olufsen apparatuur

    Ik dacht dat er ook stby-killers waren die het apparaat uitschakelen als het stroomverbruik onder een bepaald niveau daalt. Dan zou het dus ook werken met B&O
  • 02-21-2008 3:07 AM In reply to

    • djjkroon
    • Top 500 Contributor
    • Joined on 04-18-2007
    • Uddel, the Netherlands
    • Posts 113
    • Founder

    Re: Standby killers voor Bang Olufsen apparatuur

    Hoi 'Zwets'  ja ik weet dat er minimum nivau killers zijn, alleen op de een of andere manier vind ik dat een beetje.. (geen lekker gevoel daarbij). Maar misschien is er iemand die hier wel ervaring mee heeft?

    Muzies, Hans Kroon
  • 02-21-2008 2:39 PM In reply to

    • Chris
    • Top 500 Contributor
    • Joined on 04-17-2007
    • Bredene near Ostend-Belgium
    • Posts 143
    • Bronze Member

    Re: Standby killers voor Bang Olufsen apparatuur

    Ok, ik vermoed dat dit een heel stomme vraag gaat worden.

    Maar wat is een "standby-killer" 

    Yes, I kown my spelling is horrible… Huh?

  • 02-21-2008 3:57 PM In reply to

    Re: Standby killers voor Bang Olufsen apparatuur

    Ik dacht dat het hetvolgende zou zijn. 

     

    Dat is een stekkerdoos met meerdere contacten. Waarvan een als soort master fungeert waar naar het verbruik wordt gekeken.

    De andere contacten worden mee aan- of uitgeschakeld als het hoofdapparaat wordt in- of uitgeschakeld.

     

    Bijvoorbeeld handig voor als je een computer aanzet en vervolgens worden dan de andere netadapters/voedingen/sluipverbruikers aangezet. 

  • 02-22-2008 7:50 AM In reply to

    • djjkroon
    • Top 500 Contributor
    • Joined on 04-18-2007
    • Uddel, the Netherlands
    • Posts 113
    • Founder

    Re: Standby killers voor Bang Olufsen apparatuur

    Ja BeoBuddy dat is een juiste omschrijving.

    Ik zet mijn (niet B&O) TV nu 's avonds uit (met de hand) maar mijn BeoSound blijft op StandBy dit ivm de Timer Functie die ik hiervan gebruik. De luidsprekers zouden uit mogen, evenals mijn DVD, Video en SatOntvanger. Voor een standby killer zou ik dus mijn TV als master moeten nemen, die vervolgens de dvd, video en satontvanger zouden kunnen uitschakelen. De BeoLabs zouden dan gewoon aan moeten blijven. Omdat ik mijn Beolabs ook wil gebruiken als de TV uitstaat. Ik zou het dus handig vinden als ik met de Beo4 ook de labs zou kunnen in uitschakelen. Of ik zou daar een LC1/2 voor moeten gebruiken. Echter die wil ik voor mijn verlichting blijven gebruiken en een LC aanschaffen als standby killer vind ik een beetje te.

    Dus nogmaals als er iemand is met ervaring met dit soort vreemde verzoeken/vragen dan hoor ik dat graag.

    Muzies, Hans Kroon
  • 02-22-2008 2:30 PM In reply to

    Re: Standby killers voor Bang Olufsen apparatuur

    Hallo Hans,

     

    Ik snap de achterliggende gedachte van stroombesparing die je wil bereiken.

    Maar bedenk wel dat bij iedere keer dat je spanning eraf haalt bij de video of satellietontvanger de klok ook gereset wordt.

    Niet echt handig in gebruik denk ik. De satellietontvangers hebben overigens de naam dat het sluipverbruikers zijn en dat daar wat valt te besparen.

    Verder weet ik niet welke beolabs je hebt, maar kijk eens naar het standby vermogen wat deze gebruiken. Dat zal nooit veel zijn. B&O heeft al jarenlange ervaring met het beperken van het opgenomen vermogen als een apparaat in standby staat.

    Wat ik wel weet is dat het niet gaat werken als je het een en ander gaat hangen aan een LC1 of 2. Dat is vragen om problemen.

    Ik durf zelfs te beweren dat je apparaten beschadigd als je ze erop aansluit. Laat staan dat de LC's het vermogen kunnen opbrengen om bijvoorbeeld de beolabs te voeden. Binnen de kortste keren zal de zekering van de LC eruit liggen. 

    Het enige wat zou werken zou een lamp met een LC in de master aansluiting van zo'n standbykiller.

    Licht aan, apparaten aan. Muziek

     

    Beobuddy.

  • 02-23-2008 10:04 AM In reply to

    • djjkroon
    • Top 500 Contributor
    • Joined on 04-18-2007
    • Uddel, the Netherlands
    • Posts 113
    • Founder

    Re: Standby killers voor Bang Olufsen apparatuur

    Hallo Beobuddy,

    Bedankt voor het meedenken. Inderdaad de Sat ontvanger en de TV slurpen in standby mode. De Beolab8000s dat valt uiteindelijk ook wel mee. Het resetten van de timers daar zou ik mee kunnen leven, want ik neem toch nooit iets op, wel gedaan hoor, maar we hebben nooit de tijd om het te achteraf te bekijken ;)

    Blijft dus over het handmatig aan en uit zetten van de Sat Ontvanger en de TV, want de SatRadio gebruik ik ook over de BS3000. Mijn Multimedia PC met BeoPort staat ook altijd aan en die wil ik ook niet uitzetten, want het duurt veel te lang voordat dat stoomcarousel is opgestart. Al met al, heel erg veel standby voor mijn audio. Maar ik kan nu eenmaal niet zonder ;).

    Geen nutteloze discussie maar even een nadenkertje geweest. Ik ga de TV en SatOntvanger gewoon met de hand aan en uitzetten.

    Muzies, Hans Kroon
  • 02-23-2008 11:13 AM In reply to

    Re: Standby killers voor Bang Olufsen apparatuur

    Ik zou het voor de beosounds zeker niet doen (stroom op/en af)

    De kans is heel groot dat de electronica stuk gaat.

  • 02-23-2008 11:27 AM In reply to

    Re: Standby killers voor Bang Olufsen apparatuur

    djjkroon:

    Blijft dus over het handmatig aan en uit zetten van de Sat Ontvanger en de TV, want de SatRadio gebruik ik ook over de BS3000. Mijn Multimedia PC met BeoPort staat ook altijd aan en die wil ik ook niet uitzetten, want het duurt veel te lang voordat dat stoomcarousel is opgestart. Al met al, heel erg veel standby voor mijn audio. Maar ik kan nu eenmaal niet zonder ;).

     

    Je zou het kunnen uitrekenen of meten wat het totaal opgenomen vermogen is. Vervolgens kun je dan ook uitrekenen wat je dat op jaarbasis kost.

    Bij mij is het dan ook een bewuste keuze om alles in standby te laten staan, daar het gemak ervan zwaarder weegt dan het ongemak van alles eerst aan te moeten zetten. Dat is juist een van de sterke punten van B&O. Overal daar waar je wil dat ene bijv.cd'tje kunnen draaien, zonder eerst allerlei handelingen te moeten verrichten.

  • 02-23-2008 11:29 AM In reply to

    Re: Standby killers voor Bang Olufsen apparatuur

    koning:

    Ik zou het voor de beosounds zeker niet doen (stroom op/en af)

    De kans is heel groot dat de electronica stuk gaat.

     

    Ik denk ook niet dat het bevorderlijk is voor elektronica wat in link verband staat.

  • 02-23-2008 12:49 PM In reply to

    Re: Standby killers voor Bang Olufsen apparatuur

    Ik spreek over ervaring,mijn beosound9000 is er door kapot gegaan.

    Voor dat geld wat je dan uit spaart aan electriciteit,betaal je dubbel en dwars terug aan de reparateur

  • 02-25-2008 4:30 AM In reply to

    • djjkroon
    • Top 500 Contributor
    • Joined on 04-18-2007
    • Uddel, the Netherlands
    • Posts 113
    • Founder

    Re: Standby killers voor Bang Olufsen apparatuur

    Hoi allemaal,

    Jullie hebben me echt overgehaald, StandBy blijft alleen de Sat en TV gaan uit. 

     

    Muzies, Hans Kroon
  • 03-06-2008 6:54 AM In reply to

    • jc
    • Top 500 Contributor
    • Joined on 11-06-2007
    • The Netherlands
    • Posts 145
    • Bronze Member

    Re: Standby killers voor Bang Olufsen apparatuur

    Waarom zou van aan/uit schakelen de electronica kapot gaan? En waarom zou dit gelden voor de beosounds en niet voor de TV's?  De reden dat bij mij 's nachts de electronica van de standby afgaat is niet het verbruik maar mogelijk brandgevaar. Brand onstaat in woonhuizen meestal in electronische apparatuur.

  • 03-06-2008 8:37 AM In reply to

    • Johan
    • Not Ranked
    • Joined on 04-26-2007
    • Posts 64
    • Bronze Member

    Re: Standby killers voor Bang Olufsen apparatuur

    jc:

    Waarom zou van aan/uit schakelen de electronica kapot gaan? En waarom zou dit gelden voor de beosounds en niet voor de TV's?  De reden dat bij mij 's nachts de electronica van de standby afgaat is niet het verbruik maar mogelijk brandgevaar. Brand onstaat in woonhuizen meestal in electronische apparatuur.

    Ik kom dit vanwege mijn werk erg vaak tegen, nee ik zit niet bij de brandweer of een verzekeringskantoor. En dat zijn echt niet alleen oude toestellen waar dit mee gebeurd. Bij mij gaat de avant ook uit 's nachts, ik heb laast iemand gesproken die had zo'n setje gekocht om de lampen aan en uit te schakelen op afstand. Die setje's zijn bij de bouwmarkten te koop voor ong. 20 euro. Daar schakeld hij zijn app. mee uit zoals bv een dvd speler die alleen in een stand by stand wil.

     

    Gr. Johan

  • 03-06-2008 8:48 AM In reply to

    Re: Standby killers voor Bang Olufsen apparatuur

     

     Als je het uit besparings oogpunt doet oke , maar als je bij alles stil gaat staan wat " mogelijk" gevaar opleverd dan doe je geen oog meer dicht !

     Als ik de verhalen zo bekijk ben ik dan s'nacht verplicht om de hoofdstop eruit te draaien .....

  • 03-06-2008 10:39 AM In reply to

    Re: Standby killers voor Bang Olufsen apparatuur

    jc:

    Waarom zou van aan/uit schakelen de electronica kapot gaan? En waarom zou dit gelden voor de beosounds en niet voor de TV's?  De reden dat bij mij 's nachts de electronica van de standby afgaat is niet het verbruik maar mogelijk brandgevaar. Brand onstaat in woonhuizen meestal in electronische apparatuur.

     

    Als je zelf tussen de regels door leest, dan kun je tot de conclusie komen dat apparaten die in standby stand staan en daarbij enig (meer dan enkele Watts)  vermogen opnemen ook warm worden en dus het risico tot brand groter is.

     

    Voor we een hele hype gaan krijgen.

     

    Er zijn apparaten dus, zoals al eerder aangegegeven een satellietontvanger bijvoorbeeld, die in standby dusdanig veel vermogen blijven gebruiken, dat ze meer warmte afgeven. Door mede de  combinatie van slechte ventilatie bestaat het gevaar dat er intern onderdelen doorbranden met de rest tot gevolg.

     

    Al eerder gaf ik aan dat B&O er altijd goed op heeft gelet dat hun apparaten in standby minder gebruiken dan vaak van de concurent. Dat was vroeger al zo met de tv's van hun.

    Doordat er minder vermogen wordt opgenomen is er dus minder warmte ontwikkeling en is er minder kans op brand. Lijkt me logisch, toch?

     

    Voor wat betreft het aan en uit zetten.

    Daar kun je een moeilijk verhaal aan hangen, maar in de hoofdzaak komt het erop neer dat inschakelspanningen/stromen het ergste is wat een apparaat kan overkomen.

    Inschakelspanning/stromen wordt ook wel contactdender genoemd.

    Het ineens erop zetten van spanning op een apparaat geeft "rare" effecten binnen het apparaat.

    In het simpelste voorbeeld kan ik geven dat bijvoorbeeld een gloeilamp altijd/meestal stuk gaat als je hem aanzet en niet als 'ie al aanstaat.

    De oorzaak is, ik probeer het simpel te houden, is dat het gloeidraadje als hij koud is, de minste weerstand heeft. Op het moment dat je schakelaar omzet, gaat dan de grootste stroom lopen. Tijdens het branden wordt de gloeidraard warmer en de weerstand van de draad hoger. Dan loopt de stroom terug en stabiliseert het zich.

    Dat inschakelen geeft dus bij alle apparaten, zowel tv als audio, dus rare verschijnselen.

    Dit proberen de fabrikanten op te vangen door intern de schakelaar te voorzien van condensatoren, die de dender wat onderdrukken, en het risico van malfunction te voorkomen.

     

    Ik ga nu mijn dochter van zwemmen halen en kom ik straks op terug.....

  • 03-06-2008 10:41 AM In reply to

    • Chris
    • Top 500 Contributor
    • Joined on 04-17-2007
    • Bredene near Ostend-Belgium
    • Posts 143
    • Bronze Member

    Re: Standby killers voor Bang Olufsen apparatuur

    HarleyD:

     

     Als je het uit besparings oogpunt doet oke , maar als je bij alles stil gaat staan wat " mogelijk" gevaar opleverd dan doe je geen oog meer dicht !

     Als ik de verhalen zo bekijk ben ik dan s'nacht verplicht om de hoofdstop eruit te draaien .....

    Als je de statistieken van brand oorzaken bekijkt, dan heeft JC ABSOLUUT gelijk. Maar ja.... wie doet dat.

    Ben zelf ook niet zo'n 'uitschakelaar' hoewel alleen al uit besparing overwegingen dit een goed initiatief zou zijn, als je optelt wat die 'stille verbruikers' in je woning kosten met de kWh prijzen tegenwoordig. Als ik uit mijn bed kom, en de woonkamer binnenstap dan komt een waarlijke 'lightshow' aan lampjes mij tegemoet in de duisternis. Ick!

    Yes, I kown my spelling is horrible… Huh?

  • 03-06-2008 11:00 AM In reply to

    • Johan
    • Not Ranked
    • Joined on 04-26-2007
    • Posts 64
    • Bronze Member

    Re: Standby killers voor Bang Olufsen apparatuur

    Bij mij gaat ook alleen de tv uit ben zelf te lui om de rest ook uit te zetten.

    Gr. Johan

  • 03-06-2008 11:06 AM In reply to

    • Chris
    • Top 500 Contributor
    • Joined on 04-17-2007
    • Bredene near Ostend-Belgium
    • Posts 143
    • Bronze Member

    Re: Standby killers voor Bang Olufsen apparatuur

    "Al eerder gaf ik aan dat B&O er altijd goed op heeft gelet dat hun apparaten in standby minder gebruiken dan vaak van de concurent. Dat was vroeger al zo met de tv's van hun."

    Dit is inderdaad zo, en wel een factor die verwerkt is in de aankoopprijs. Er wordt een degelijke research gedaan door B&O om zijn toestellen zo zuinig mogelijk te maken. Een factor die wel meespeelt in de verkoopsprijs en die jammer genoeg niet opvallend is.

    Verder kan ik alleen maar Beobuddy beamen in zijn korte maar duidelijke uitleg. Maar schakel nu niet meteen al je apparaten uit vanavond, omdat ze anders snel zouden stuk gaan. Het genoemde brengt inderdaad een slijtageslag toe aan je apparaat, maar enkel in gevallen van goedkope elektronica, kwaliteitsvolle apparaten gebruiken prima componenten die beter tegen een stootje kunnen. En aanspreekstromen beter kunnen verwerken.

    Schakel uit indien je wil besparen, of het risico op brand wil neutraliseren door elektronische apparaten.

    Yes, I kown my spelling is horrible… Huh?

  • 03-06-2008 11:35 AM In reply to

    Re: Standby killers voor Bang Olufsen apparatuur

    Chris:

    Als je de statistieken van brand oorzaken bekijkt, dan heeft JC ABSOLUUT gelijk. Maar ja.... wie doet dat.

    Tja, statistieken tonen aan dat aan.

    Dat is net als dat je in het verkeer een ongeval kunt krijgen, dat is een aardige kans/risico.

    Maar die kans of risico kun je ook zelf kleiner maken door erop te letten dat je geen rare dingen doet in het verkeer.

    Dus m.a.w. geldt dat dus ook voor het standby risco. Grotere verbruikers, grotere kans.

    Ik heb zelf ook een VX5500 videorecorder gehad (waren ook geen echte B&O's trouwens) en die echt wel goed warm in standby. Dat is zo'n  risico apparaat.

    Maar wat ik vernomen heb is, dat er vaak veel verbruikers in een enkel (verleng)doosje worden gehangen, die op zijn beurt ook weer wordt verlengd en zo het opgenomen vermogen vaak te veel wordt voor sommige doosjes. Met als gevolg oververhitting.

    Dat zelfde geldt voor verlenghaspels die niet worden uitgerold, maar wel zwaar worden belast. Diee worden ook te heet, met alle gevolgen van dien.

     

    M.a.w. het risico op brand denk ik kun je zelf aardig inschatten en terugbrengen tot een minimum door het verbruik te meten m.b.v. een verbruiksmetertje.

     

     

    Maar even terugkomend op het aan - uit verhaal.

    Met die inschakelverschijnselen krijg je dus ook te maken met hoe de apparaten onderling met elkaar zijn verbonden.

    Als je een multimeter tussen 2 metalen behuizingingen (die niet geaard zijn) plaatst en het spanningsverschil meet, dan zul je schrikken.

    Dat loopt al gauw tot boven de 80/90 Volt! Soms kun je dat terugbrengen door de stekker van een van de apparaten om te draaien.

    Als je dan bedenkt dat je met gelinkte apparaten te maken hebt i.c.m. inschakelspanningen/verschillen en lange lengtes van kabels, dan kun je wellicht bedenken dat je dan in/ of uitgangen van apparaten kunt opblazen.

    Er wordt niet voor niets in gebruiksaanwijzingen vermeldt dat je de apparaten onderling eerst moet aansluiten en daarna pas aan het lichtnet moet hangen.

    Nu heb je ook mensen die (goedkope) schakeldozen gebruiken i.p.v. de schakelaar van de versterker of tv te gebruiken. Dan heb je vaak geen enkele bescherming tegen die spanningspieken en loop je zelfs een groter risico dat het apparaat defect raakt.

     

    Ga absoluut geen lampschakelaars met ingebouwde dimmers gebruiken (evt op afstand bediend), want dat is vragen om problemen.

    Dergelijke dimmers vervormen de 230V netspanning zodanig, dat ze bijvoorbeeld de transformatoren van apparaten kunnen laten smelten.

    Als je dan schakelt, gebruik dan op zijn minst een "echte" schakelaar.

Page 1 of 1 (21 items)