in Search
Untitled Page

ARCHIVED FORUM -- April 2007 to March 2012
READ ONLY FORUM

This is the first Archived Forum which was active between 17th April 2007 and 1st March February 2012

Latest post 02-05-2008 5:28 PM by Pentagon. 5 replies.
Page 1 of 1 (6 items)
Sort Posts: Previous Next
  • 01-22-2008 10:38 AM

Hvordan få mest mulig ut av scart-inngangene på en Beovision 3??

Hallo folkens!

Har skrevet litt om temaet på en tidligere tråd, men har hatt noen nye opplevelser siden sist og noen nye spørsmål har dukket opp. Dette er sikkert en klassisk problemstilling idag for andre også siden vi får flere og flere videokilder.

Mitt problem: Har en Beovision 3-32 med 3 scart-innganger (V.Tape + AV + Decoder). Dette høres jo vel og bra ut, men problem nr.1 er jo at det kun er V.Tape + AV som støtter overføring av video med RGB signaler. Det jo den beste kvaliteten det er mulig å få via scart. I mitt tilfelle har jeg både en V 8000, en DVD 1 og en Get Box (digital-tv dekoder uten opptak) koblet til TV, i henholdsvis den rekkefølgen. Det har den konsekvens at jeg ikke får brukt RGB-signaler på digital-TV.

Forleden dag bestemte jeg meg for å prøve og endre på dette, spesielt siden "Roger" her i en tidligere tråd mente forskjellen på RGB og CVBS  var klart merkbar. Inngangen V.Tape må jo brukes til V 8000 siden B&O har sitt "sære" opplegg på det, men jeg tenkte som så at jeg skulle bytte om på dvd og digital-TV. Tross alt ser jeg jo mye mer på TV enn på dvd, og ergo har jeg mest glede av best bilde på digital-tv. Med digital-TV i inngang AV ble det skikkelige saker, og bildet som jeg før synest var dritbra ble jo nå helt superbra.

Stor ble da skuffelsen da jeg skulle inn i SETUP-menyen for stille inn DVD på inngang DECODER. Det gikk jo ikke an, valget var ikke der, med andre ord gikk planen i dass. Dobbeltsjekket også i bruksanvisningen og den bekreftet at DVD kun er mulig å stille inn på V.Tape eller AV inngangene. Hallo....lite sært? (Selv om jeg uansett elsker Beo altså)

Oki...finnes det noen gode råd eller tips der ute? Kan jeg lure systemet på en eller måte? Jeg vil jo gjerne se digital-tv med RGB-signal uten å miste betjening av V 8000 og DVD 1. ????????

Jeg vet selvfølgelig at jeg kan kjøpe en digital-tv dekoder med opptaksfunksjon og kaste V 8000 ut på finn.no, men det er i utgangspunktet ikke en aktuell problemstilling for meg akkurat nå. 

Takker på foran for all repsons som kommer på dette litt lange innlegget Smile

Beohilsen fra Lloydern! 

Anything but Beo isn't an option...3-32, Overture, DVD1, Beomedia, V8000, lab 4000, 2 x lab 2000, 2 x lab 6000 & lab 11.

• 02-04-2008 5:09 PM In reply to

• Pentagon
    • Not Ranked
    • Joined on 08-18-2007
    • Drammen, Norway
    • Posts 39
    • Gold Member

Re: Hvordan få mest mulig ut av scart-inngangene på en Beovision 3??

Off topic, scart inngangene på Avant støtter også RGB, jeg prøvde å koble dekoderboksen til med en RGB -> Scart kontakt men fikk ikke noe signal. (Boksen er stilt inn på å sende RGB, Sagem RiksTV boks)

Hvordan har du fått RGB signal på din BV3 ?

Mvh Pentagon - BV 8-40 - BeoLab 8000 - BC 9500 - BG 9500 - BV 1

• 02-05-2008 2:16 PM In reply to

Hei Pentagon!

Det er to mulige feilkilder til problemet ditt:

- Du har koblet Sagem-boksen til den scartkontakten som heter DECODER. Den støtter ikke overføring av RGB-signal. Prøv enten V.TAPE eller AV kontakten så vil du få RGB-signal. (Kilde til denne info er på hjemmesiden til B&O under "Product Library").

- Den andre muligheten er at scartkabelen du bruker ikke er fullkoblet, slik at den ikke kan overføre RGB-signal. Det er veldig vanskelig for "vanlige" folk å se om kabelen er fullkoblet eller ikke, men det vet de i så fall i butikken hvis du kjøper ny. Hvis det fulgte kabel med Sagem-boksen er jeg ganske sikker på at den er fullkoblet.

Kan i alle fall love deg at du vil se forskjell på et vanlig kompositt-signal og RGB-signal på Avanten din.

Lykke til!!

Lloydern

Anything but Beo isn't an option...3-32, Overture, DVD1, Beomedia, V8000, lab 4000, 2 x lab 2000, 2 x lab 6000 & lab 11.

• 02-05-2008 3:28 PM In reply to

• Pentagon
    • Not Ranked
    • Joined on 08-18-2007
    • Drammen, Norway
    • Posts 39
    • Gold Member

Takk for svar.

Har prøvd på alle tre scartene. Bare sort skjerm. Kabelen er RGB -> Scart (RødGrønnBlå plugg til 21 scart) tatt fra RGB utgangen bak på Sagem. Har prøvd forskjellige instillinger på box'n også. Leste meg fram til det mest fornuftige men hjalp lite...

Flere tips ? :P Fungerer det ikke med 3xRGB -> Scart kabel ? Er vel ingen annen måte for RGB å overføres?

Takk igjen..

• 02-05-2008 4:58 PM In reply to

Hei igjen...

Litt på tynn is her nå, men jeg tror kanskje du har brukt komponentutgangen på Sagem-boksen. Prøv med vanlig scartkabel...altså fra scart til scart. Det har jeg på min GetBox og det fungerer fint. Ellers kanskje det er innstillinger på Sagem-boksen for å velge komponent utgangen som den med rød/grønn/blå plugger heter. (tror jeg).

Llloydern.

• 02-05-2008 5:28 PM In reply to

• Pentagon
    • Not Ranked
    • Joined on 08-18-2007
    • Drammen, Norway
    • Posts 39
    • Gold Member

Jepp, har brukt komponentutgangen. Trudde det var hele greia... kjøpt en 3xRGB til Scart ledning. Ante meg at det var litt mye å håpe på at det skulle gå ;)

Da får jeg prøve å bytte til en scart -> scart ..

Page 1 of 1 (6 items)