in Search
Untitled Page

ARCHIVED FORUM -- April 2007 to March 2012
READ ONLY FORUM

This is the first Archived Forum which was active between 17th April 2007 and 1st March February 2012

 

Latest post 06-18-2009 7:28 AM by Frank. 7 replies.
Page 1 of 1 (8 items)
Sort Posts: Previous Next
  • 06-13-2009 2:41 PM

    Beogram 5500

    Gisteren via Ebay eindelijk een Beogram 5500 platenspeler ontvangen.

    De MMC-4 echter moet vervangen worden.

    Vraag hierover:

    Moet ik het hele element vervangen of kan ook alleen de naald vervangen worden.

    Op Internet lees ik allerlei termen zoals "cantilever" , "stylus", "cartridge", "retipping" enz.

    Wie kan mij een link geven waar ik evt. een nieuw element kan aanschaffen of wanneer dat mogelijk is de naald vervangen?

    Inmiddels heb ik ook een Beomaster 6500 weten te bemachtigen (virus slaat nu echt toeWhistle.

    Hopelijk kan ik nu ook mijn Beolink 7000, Beocord 5500 en Beogram 5500 CD hierop gebruiken.

    De Beogram 5500 platenspeler heeft een pre-amp nodig volgens een forumlid omdat deze niet direct werkt op de Beomaster 6500.

    Wat moet ik hiervoor aanschaffen om de platenspeler werkend te krijgen op de Beomaster 6500?

     

    B&O item 1, B&O item 2, B&O item 3,...................B&O item 735

    Beovirus? What's that?

  • 06-14-2009 8:51 AM In reply to

    Re: Beogram 5500

    Je zal het complete element moeten vervangen. Bij het MMC4 element is het niet mogelijk alleen de naald te vervangen (bij geen enkel MMC element trouwens).

    Voor de BeoMaster 6500 was een platenspelervoorversterker leverbaar die ingebouwd kon worden. Helaas is die niet meer leverbaar. Maar je hebt een kleine kans dat deze al is ingebouwd. Dus eerst proberen of het werkt!

  • 06-16-2009 9:06 AM In reply to

    Re: Beogram 5500

    Ik heb zelf laatst een MMC4 element besteld bij Sound & Smith.

    Deze leveren het goedkoopst en zijn nu ook dezelfde als die door B&O worden geleverd.

    Ze worden verstuurd in een kleine houten box, zie er wel sjiek uit.

     

    Zie hier:  http://www.sound-smith.com/cartridges/index.html#s

  • 06-16-2009 4:15 PM In reply to

    • Frank
    • Not Ranked
      Male
    • Joined on 03-09-2009
    • Belgium
    • Posts 6
    • Bronze Member

    Re: Beogram 5500

    Idem bij mij, de naald van mijn beogram 5500 was ook versleten toen ik mijn Beosystem kocht en ik wou die vervangen tot ik de prijs zag van de naald bij B&O (+/- 370euro![:'(]). Dan maar voor de Sound Smith gegaan en ik ben hier heel erg tevreden over! Het heeft mij 150 euro gekost en de naald was er in minder dan 2 weken. Wel nog 50euro import taks moeten betalen aan die gieren van de fiscus!Angry Misschien is de regeling anders in Nederland maar laat je er niet aan vangen!

     

    Groeten

     

    Frank

  • 06-16-2009 4:59 PM In reply to

    Re: Beogram 5500

    Dank voor jullie reacties!

    Alweer via Ebay een MMC3 cartridge gekocht.

    De Beogram eens flink onderhanden genomen. Verkoper had de Beogram opgestuurd zonder de transportschroeven te gebruikenDevil.

    Doos rammelde van alle kanten dus had al een akelig vermoeden dat er het een en ander los zat, en jawel hoor, draaiblad lag los in de platenspeler. Hij had zelfs niet de moeite genomen om de twee tangentiale armpjes te beschermen. Gelukkig werkte alles nog behalve dan de naald die aan vervanging toe is. Ik heb de platenspeler helemaal schoon kunnen krijgen en zelfs de kunststof stofkap is weer zo goed als nieuw. Zat helemaal onder de krassen. Flink wat displex gebruikt en ik moet zeggen, dit spul werkt fantastisch. Een incidentje waar ik een rood hoofd van kreegSuper Angry, na het sluiten van de "motorkap" bleek dat ik vergeten was om het kapje terug te zetten. Dat is het kapje die over de twee tangentiale armen zit, waar de instelschroefjes zitten voor o.a. de  hoogte instelling. Beide armpjes lagen ineens los op de draaitafel, nog hangend aan de ragfijne aansluitdraadjes. Schrok me rot, dacht dat het afgebroken was. Na bestudering van hoe terug te zetten slaagde ik er gelukkig in om het geheel weer op zijn plek te zetten. En alles functioneert weerSmile!

    De alu platen bovenop alle units van de 5500 heb ik ook onderhanden genomen en gelakt met een spuitbus alu/zilverlak.

    Alles ziet er weer als nieuw uit en het glimt van alle kanten!

    Het is me trouwens opgevallen dat van de Beosystem 5500 vrijwel geen manuals te krijgen zijn. Wel van de 4500, 6500 en 7000 serie.

    Waar ligt dat aan? Kan iemand mij ook helpen aan de komplete manuals van deze 5500 set?

    Groetjes, Leslie

     

    B&O item 1, B&O item 2, B&O item 3,...................B&O item 735

    Beovirus? What's that?

  • 06-17-2009 7:32 AM In reply to

    • EOB
    • Top 500 Contributor
    • Joined on 04-18-2007
    • Posts 188
    • Bronze Member

    Re: Beogram 5500

    Leslie kun je even een kleine how to geven van het kras vrij maken van de kap ?

    Ik heb nog een kap met erg veel krassen ( Katten  ).

     

  • 06-17-2009 8:47 AM In reply to

    Re: Beogram 5500

    http://www.displex.com/polish/english/index.htm

    Wat displex erop en met wat tissuepapier (zakdoekjes) flink over de kap wrijven.

    Een aantal malen herhalen.

    Daarna oppoetsen met microvezeldoeken (Blokker).

    Diepe krassen haal je er niet mee uit maar de zgn. "swirls" heb ik helemaal weg gekregen.

    Uit eerdere berichten op dit forum had ik gelezen dat Novus #2 ook goed schijnt te werken (via Ebay).

    B&O item 1, B&O item 2, B&O item 3,...................B&O item 735

    Beovirus? What's that?

  • 06-18-2009 7:28 AM In reply to

    • Frank
    • Not Ranked
      Male
    • Joined on 03-09-2009
    • Belgium
    • Posts 6
    • Bronze Member

    Re: Beogram 5500

    Leslie:
    Kan iemand mij ook helpen aan de komplete manuals van deze 5500 set?

     

    http://beomanuals.com/

     

    Een beetje doorklikken maar ik geloof wel dat je aan je trekken zult komen!;-)

     

    groetjes,

     

    Frank

Page 1 of 1 (8 items)