in Search
Untitled Page

ARCHIVED FORUM -- April 2007 to March 2012
READ ONLY FORUM

This is the first Archived Forum which was active between 17th April 2007 and 1st March February 2012

 

Latest post 06-06-2007 1:38 PM by Bandbox. 7 replies.
Page 1 of 1 (8 items)
Sort Posts: Previous Next
  • 06-05-2007 7:59 AM

    Beocenter 6-26 en STB Samsung DCB-9401 R ==> Aan/Uit gaan van de STB + schakelen tussen kanalen

    Beste allemaal,

    Sinds kort ben ik de trotse eigenaar van een Beocenter 6-26. Deze heb ik aangesloten aan een set-top-box (STB) van Samsung (DCB-9401 R) via de IR-blasterkabel. Dit werkt allemaal prima via de afstandsbediening, behalve bij het aanzetten van de televisie en het schakelen tussen bv [DTV] voor televisie en [LIST][PC] voor de Playstation 3 (via HDMI naar DVI). Wat gebeurt er ....

    • zodra ik de TV aanzet gaat de STB (pas) na 5 seconden aan. Na 10 seconden valt de STB uit en dan duurt het best lang voordat de STB weer aan gaat. Soms gaat de STB niet meer aan en moet ik deze handmatig aanzetten;
    • zodra ik van het PC-kanaal naar het TV-kanaal schakel, duurt het 5 seconden alvorens de STB aan gaan

    In de settings van de TV voor STB heb ik aangegeven dat deze altijd AAN moet staan. Ik vermoed dat er (toch) een AAN/UIT-signaal naar de STB gaat, zodra ik [DTV] op de afstandbediening in druk. Heeft iemand hier ervaring mee?

    Ik heb even gebeld met de dealer en deze gaf aan even expliciet te experimenteren met de [DTV]-knop van de afstandbediening. Mocht dit inderdaad het geval zijn, zou er mogelijk sprake zijn van een softwareupdate van de Beocenter. Klinkt dit bekend in de oren?

    Dank Anton

  • 06-05-2007 9:31 AM In reply to

    Re: Beocenter 6-26 en STB Samsung DCB-9401 R ==> Aan/Uit gaan van de STB + schakelen tussen kanalen

    Hallo Anton,

     

    Hoe is de Samsung met de BV6 verbonden?

    De BV6 controllert via scart of de Samsung aan of uit staat en geeft dan eventueel wel/niet een aan/uit puls via ir door.

    Veel ontvangers worden aan en uit gezet via dezelfde toets. Om nu te voorkomen dat de BV6 de Samsung een opstartinstructie geeft terwijl de Samsung al aan staat, wordt er gekeken via pin 8 (of 10, weet ff niet meer) naar de status van de Samsung.

    Zonder deze controle krijg je mogelijk een soort wisselwerking tussen de BV6 en Samsung.

    Voorwaarde is wel dat er een degelijke scartkabel tussen zit. Bovenstaande ervaringen heb ik wel eens gehad bij gebruik zonder scart.

  • 06-05-2007 11:00 AM In reply to

    Re: Beocenter 6-26 en STB Samsung DCB-9401 R ==> Aan/Uit gaan van de STB + schakelen tussen kanalen

    Hoi Beobuddy,

    Bedankt voor je snelle reactie.

    Nu je pin 8 noemt (dit is h'm inderdaad .... noemen ze functiewisseling) gaat er inderdaad een lampje branden. Aangezien ik via (B&O-)bekabeling heb verlengd weet ik zeker dat pin 8 niet is aangesloten (had nl te weinig draadjes ... ha ha). Ik kan wel eens experimenten op pin 8. Ik wacht sowieso nog even het advies van mij dealer af, maar je suggestie is zeker de moeite waard om te proberen .....

    Overigens, ik bedenk me nu dat ik bij mijn MX4000 deze problemen niet had ....ik ga wel even solderen (ergens volgende week) en dan update ik het forum wel.

    Mochten er nog andere suggesties zijn, hou ik me natuurlijk aanbevolen.

    Groet Anton

  • 06-05-2007 11:16 AM In reply to

    Re: Beocenter 6-26 en STB Samsung DCB-9401 R ==> Aan/Uit gaan van de STB + schakelen tussen kanalen

    Misschien een beetje off topic. Maar.

    Het is zelfs mogelijk om 2 identieke ontvangers aan te sluiten op 2 scartaansluitingen en beide te voorzien, middels de Y-splitter voor de iraansluiting) en aan te roepen middels DTV en VAux.

    Het is dan mogelijk om beide volledig te kunnen bedienen met de Beo4 zonder dat ze "elkaar in de weg gaan zitten".

    Voorwaarde is echter dat ze expliciet zijn verbonden met een scartkabel (met genoeg draadjes erin Wink ) zodat de STB kan zien welke aan staat en welke niet.

    Ik heb dergelijke opstelling onlangs gezien en het werkte feilloos. Maar nogmaals, alleen als ze beide zijn voorzien van een degelijke scartkabel.

    Dus haal je soldeerboutje maar weer van zolder en laat ons niet in spanning Laughing 

  • 06-05-2007 2:59 PM In reply to

    Re: Beocenter 6-26 en STB Samsung DCB-9401 R ==> Aan/Uit gaan van de STB + schakelen tussen kanalen

    Hoi hoi,

    Ik heb nog even zitten experimenteren .... de BV6 schakelt inderdaad aan en uit bij iedere toetsaanslag op de [DTV] knop. Als je ff weet is t niet erg, maar voor de "vrouw" toch weer even wennen.

    Ik heb nog ff na zitten denken over de functiewisseling van pin 8 van de scart. De functiewisseling "acteert" nl als de een ander apparaat zijn/haar signaal wilt plaatsen op een bestaande scartkabel. Aangezien ik de externe ingang van de STB niet gebruik, kan dit mijn inziens niet t probleem zijn.

    Ik ga dus niet solderen ... Smile ... en kijk t nog even aan .....

    Thx voor de support !!

  • 06-05-2007 3:48 PM In reply to

    Re: Beocenter 6-26 en STB Samsung DCB-9401 R ==> Aan/Uit gaan van de STB + schakelen tussen kanalen

    Bandbox:

    Hoi hoi,

    Ik heb nog even zitten experimenteren .... de BV6 schakelt inderdaad aan en uit bij iedere toetsaanslag op de [DTV] knop. Als je ff weet is t niet erg, maar voor de "vrouw" toch weer even wennen.

    Ik heb nog ff na zitten denken over de functiewisseling van pin 8 van de scart. De functiewisseling "acteert" nl als de een ander apparaat zijn/haar signaal wilt plaatsen op een bestaande scartkabel. Aangezien ik de externe ingang van de STB niet gebruik, kan dit mijn inziens niet t probleem zijn.

    Ik ga dus niet solderen ... Smile ... en kijk t nog even aan .....

    Thx voor de support !!

     

    Sorry, ik ben kennelijk niet zo snel van begrip, maar leg uit.

    Vroeger had B&O televisies die reageerde op het spanningsniveau op pin 8. Werd daar een spanning op gezet, dan schakelde de tv om naar de desbetreffende scartaansluiting. Maar sinds de de tijd dat ook de data via dezelfde pin aansluiting loopt en als het ware is gesuperponeerd op het schakelniveau, schakelt de tv niet meer om vanwege het veranderen van niveau, maar door de (data) instructie die op de lijn wordt doorgestuurd.

    Als je dus een ander merk DVD/Videospeler neemt kan het dus zijn dat je de tv alsnog handmatig naar de betreffende scartaansluiting moet laten kijken.

    Waar ik naar toe wil is dat bij herhaaldelijk indrukken van de DTV knop er niet steeds een nieuwe ir-instructie wordt gegeven, want dan krijg je inderdaad dat de ontvanger herhaaldelijk aan en uit zal gaan. De pin 8 krijgt in dit verhaal meer een controlestatus en wordt niet gebruikt om de tv om te laten schakelen.

    Dus als pin 8 hoog is en er wordt een DTV instructie gegeven, dan zal er dus geen nieuwe ir-instructie worden gegeven.

    Als pin 8 laag is en er wordt een DTV instructie gegeven, zal er wel een ir-instructie worden gegeven. Maar ik weet niet wat de BV6 doet als die nu eigenlijk verwacht dat het pin 8 ( na de instructie) niveau van laag naar hoog hoort te gaan. Msschien raakt de BV6 in de war, of blijkt het wel mogelijk te zijn om steeds een ir-instructie opnieuw te kunnen sturen na herhaaldelijk DTV intoetsen.

    Afgaande op jouw laatste post zal het laatste wel het geval zijn.

    Ik zou de bedrading compleet maken, zodat je dat kan elimineren als het daarna nog steeds niet juist werkt.

  • 06-05-2007 5:18 PM In reply to

    Re: Beocenter 6-26 en STB Samsung DCB-9401 R ==> Aan/Uit gaan van de STB + schakelen tussen kanalen

    Bandbox:

    Aangezien ik via (B&O-)bekabeling heb verlengd weet ik zeker dat pin 8 niet is aangesloten (had nl te weinig draadjes ... ha ha). Ik kan wel eens experimenten op pin 8. Ik wacht sowieso nog even het advies van mij dealer af, maar je suggestie is zeker de moeite waard om te proberen .....

    Gewoon een goede (scart)verbinding maken tussen je stb en de tv, en voor 99,9% zeker dat alles gewoon werkt.Wink

    Sluit het anders even provisorisch aan.

    Software update geloof ik niet in, zoals je dealer suggereerde.

  • 06-06-2007 1:38 PM In reply to

    Re: Beocenter 6-26 en STB Samsung DCB-9401 R ==> Aan/Uit gaan van de STB + schakelen tussen kanalen

    Beste allemaal,

    Ergens volgende week moet ik sowieso wat solderen aan de bekabeling ... ik zal dan sowieso pin 8 meenemen ... ik ben het helemaal met jullie eens dat door een volledige bekabeling aan te sluiten, mogelijke oorzaken kunnen worden uitgesloten ...

    Bij deze bedankt voor jullie input .... keep-you-posted.

    Groetjes Anton 

Page 1 of 1 (8 items)