Als je een "Dolby" uitzending opneemt, bedoel je waarschijnlijk een "Dolby Prologic" opname.
Dolby Prologic is een analoge bewerking die wordt toegepast op het linker en rechterkanaal. In dat geval heb je dan een extra rear en centerkanaal.
Het is alweer even geleden, maar ik meen dat L+R geeft het ene, en L-R geeft het andere kanaal als resultaat.
Op diverse sites zaler wel een wat duidelijker uitleg te vinden zijn.
In principe kun je ongeacht het bronsignaal een Speaker 5 instructie geven. Dan heb je gewoon een leuk ruimtelijk effect.
En als het een echte Dolby Prologic uitzending is, dan klopt het geheel.
Voor wat betreft het SPDIF signaal. De decoder in de Avant reageert dus alleen op echte DD en DTS signalen. Ik heb hierzelf al wat mee geexperimenteerd, maar het is mij nog niet gelukt om met een "standaard" geluidskaart de Avant te laten reageren.
Ik heb het geprobeerd met meerdere geluidskaarten van Creative en Terratec. Allemaal zonder resultaat.
Ook met diverse DVD software zoals Power DVD heb ik het e.e.a. geprobeerd. Deze spelers zouden het DD/ DTS signaal moeten kunnen verwerken. Maar helaas.
Ook met de instellingen van de geluidskaarten heb ik het e.e.a. geprobeerd. Ook een zogenaamde bypass (als je een DVD afspeelt met DTS) naar een digitale uit van de pc naar de Avant leverde niets op.
Maar er is een oplossing.
Ikzelf heb een extra kaart gekocht van Club3D, de Theater Agrippa kaart.
Deze kaart heeft een hardwarematige DD/DTS codeerfunktionaliteit.
Al het aangeboden signaal kan deze kaart omzetten naar een DD/DTS formaat. En dat werkt als een speer!
Uiteindelijk eindigde ik met een speciaal samengestelde game-pc, waarbij het geluid naar de 5.1 setup (Avant met penta's en 6000's) ging en het beeld via HDMI naar de beamer (Epson TW700 1280x720).
Was een aardige ervaringen om te gamen via een beamer met supergeluid om je heen. Er zijn trouwens ook games met echte DD/DTS signalen.