in Search
Untitled Page

ARCHIVED FORUM -- April 2007 to March 2012
READ ONLY FORUM

This is the first Archived Forum which was active between 17th April 2007 and 1st March February 2012

 

Latest post 05-17-2011 5:07 PM by ipaul. 3 replies.
Page 1 of 1 (4 items)
Sort Posts: Previous Next
  • 04-29-2011 3:36 PM

    BEOGRAM 4002 verspringen van de naald

    Hallo,

    ik ben een rookie, heb net een account aangemaakt omdat ik een volledige set B&O (beogram 4002, beomaster 1900, beovox s75, beocord 5000) heb geërfd die jaren in een kelder stond. Omdat ik veel vinyl beluister was ik vooral geinteresseerd om de beogram terug aan de praat te krijgen.

    Ik ben echter horlogemaker, geen elektronicus maar heb toch de moeite gedaan om wat manuals te downloaden en het beest op te gooien op goed geluk want behalve wat geluid van motortjes bewoog er niet veel. Heb uiteindelijk na 4 uur alles te kuisen en te olïen toch terug leven in de brouwerij gekregen. Alle funkties lijken te werken.

    De arm beweegt op en neer  en bij PLAY start alles en plaats hij zich op de plaat, welliswaar niet in't begin maar ergens halfweg het eerste nummer. Nu ik vermoed dat dit te maken heeft met het ijken van de plastic beugel waar streepjes op vermeld staan en daar maak ik mij niet zoveel zorgen om. Dit is nog bijzaak en voer voor een ander onderwerp.

    Probleem beschrijving :

    Gezien ik nooit een beogram heb zien werken weet ik niet wat de tangentiële naaldarm juist moet doen. Voorlopig als de naald op de plaat valt heb ik de indruk dat het motortje begint met cyclische perioden (harder en harder) te draaien tot op een bepaald moment, nl. wanneer de hoek van de naaldarm zodanig is, beweegt plots de kleine aandrijfsnaar op het motortje (die anders aan't slippen was) en verschuift het wagentje (naaldarm en detectie arm) ineens om terug loodrecht op de plaat te staan en zo verder te spelen. Echter bij dit gebeuren verspringt de naald bijna elke keer een kleine cm. Ik heb getracht meer gewicht op de naald te plaatsen 1,5gr maar dit lost het niet op. Ik heb eveneens de twee vijzen onder het grote wiel van de kleine aandrijfriem verschoven om de aandrijfriem wat meer aan te spannen maar dan scheurt de naald gewoonweg over de plaat vanaf het begin.

    Vraag :

    Hoe moet het wagentje (naaldarm+detectie arm) van de beogram zich gedragen ? Is dit een normaal gedrag dat het motortje luider en luider begint te draaien en dat het kleine aandrijfriempje daarop slipt tot een bepaald ogenblik waar het plots het geheel in gang zet.

    Of moet dit normaal progressief meegaan en het motortje zou dan aan een constant toerental moeten draaien ?

    Hoe kan ik dan vermijden dat bij het verschuiven de naald verspringt ? Heeft dit te maken met oude riempjes ?

    Ik heb alvast een nieuw riempje besteld op hoop van zegen.

    Alvast vriendelijk bedankt voor uw antwoord. Sorry als deze post reeds bestond, ik heb hem niet gevonden.

     

    groeten

    Franck

     

     

     

     

     

     

     

     

  • 05-01-2011 4:53 PM In reply to

    Re: BEOGRAM 4002 verspringen van de naald

    Alleen als de naaldarm iets meer richting de detectie-arm beweegt (bv omdat deze door de plaat naar het midden 'geduwd' wordt, draait de motor even totdat de armen weer parallel staan, dit zal steeds aan/uit/aan/uit.....gebeuren/

    Dit transport kent bij mijn weten 2 snelheden: hoge snelheid, als je bv start indrukt of << en >>, dan beweegt de arm snel.

    Of lage snelheid, tijdens normaal afspelen of met < en >.

    Check eens of er verschil in deze snelheden van transport zit, want ineens 1 cm verplaatsing lijkt alsof de lage snelheid (van transport) niet klopt / te hoog is...??

    Check ook de ophanging van arm en gewicht, zodat deze 'vrij' (dus omlaag) parallel hangt aan de detectorarm en niet de richtings-schakelaar (volgens mij een licht-sluis type) activeert.

    Ik had eenzelfde verschijnsel: omdat er 1 schroefje van de bevestiging van het naalddruk-gewicht afgebroken was, hing de boel iets scheef en dus werd door de lichtsluis-schakelaar de voorwaartse beweging te snel en te vaak gemaakt.

    Leuke uitdaging voor een horlogemaker, de 4002 is een mechanisch erg mooi kwaliteits-ding (heel wat anders dan de latere plastic-troep modellen).

  • 05-13-2011 3:01 PM In reply to

    Re: BEOGRAM 4002 verspringen van de naald

    Alvast vriendelijk bedankt voor uw reactie. Ik ben er nog niet in geslaagd om het geheel te verbeteren maar heb door de riempjes te vervangen wel opgemerkt dat de snelheid van de motor klopt met wat u beschrijft. Echter wanneer de naaldarm door de motor terug parallel wordt gezet met de lichtarm verschuift het net iets te veel en verschuift de naald van een paar groeven. Wat is eigenlijk de funktie van die lichtarm ?

    alvast bedankt

     

  • 05-17-2011 5:07 PM In reply to

    Re: BEOGRAM 4002 verspringen van de naald

    Volgens mij doet die licht-arm niks meer dan detecteren of er een plaat op ligt :).

    Als die snelheden (verschillen) kloppen dan lijkt me ofwel de lage snelheid niet te kloppen (tining of snelheid) ofwel er is iets met de ophanging van de arm waardoor deze de 'schakelaar' (om de arm over de plaat te bewegen bij afspelen) te lang activeert....

Page 1 of 1 (4 items)