in Search
Untitled Page

ARCHIVED FORUM -- April 2007 to March 2012
READ ONLY FORUM

This is the first Archived Forum which was active between 17th April 2007 and 1st March February 2012

 

Latest post 04-21-2011 2:15 PM by Lux550Freak. 4 replies.
Page 1 of 1 (5 items)
Sort Posts: Previous Next
  • 04-20-2011 1:31 PM

    Beovox P30

    Hej alle,

    Jeg er den lykkelige ejer af et par Beovox M100.2 (http://www.beoworld.org/prod_details.asp?pid=483), som nyligt har været i kyndige hænder mht. restaurering. Nu tænker jeg at udvide mit lytterum med en hjemmebio, og vil derfor prøve ideen af med at lade B&O fra tids-alderen være lydsiden.

    Jeg har derfor netop fået fat i et par Beovox P30 (http://www.beoworld.org/prod_details.asp?pid=647 - beregnet på baghøjttalere i surround-setup'et) - købt af sønnen til ægteparret der har haft dem fra nye, så de skulle være i fin stand.

    Men.. tidens tand arbejder jo osse imod selv dem, der passer på deres ting. Jeg synes at have læst mig frem til, at de har gummikanter på basserne som mine 100.2, så der er jeg ikke så bekymret. Men hvad med delefiltret - bør man skifte komponenter dér?

    Hvad er den korrekte måde at undersøge P30'erne på? Jeg synes kun jeg kan løsne front-stoffet for oven - det siger "klik", og gå løst. Men midt på højttaleren sidder det osse fast, og jeg er bange for at knække fronten, hvis jeg hiver til. Der ser ud til at sidde nogle filt-skiver på midten, hvor den sidder fast. Er det osse bare "klik", eller skal man skrue fra bagsiden?

    Og hvad med delefiltret - hvordan kommer man til det, og er det en sag for lægmand (=mig) selv at skille og lodde?

    Sidste spm. Er der oplagte komponenter (B&O fra tiden), som man kan bruge som center-højttaler? Og subwoofer?

    mvh, og go' påske
    Lux550

  • 04-20-2011 6:18 PM In reply to

    • Dillen
    • Top 10 Contributor
    • Joined on 02-14-2007
    • Copenhagen / Denmark
    • Posts 5,008
    • Founder

    Re: Beovox P30

    Beovox P30 er en udmærket lille højttaler og faktisk ret elegant når den er vægmonteret.
    Og den skal vægmonteres for at give det bedste lyd-resultat.

    Kondensatorerne bør skiftes som i alle B&O højttalere, der er mere end 20-25 år gamle.
    Bas-enhederne har gummikanter, så de rådner ikke men til gengæld sker det, at
    spideren løsner sig fra metal-kurven med flapren og vibrationer til følge.
    Det er et forholdsvist nemt job at lime den tilbage på plads med lidt speaker cement
    og f.eks. en vatpind.
    (Det samme sker med Beovox S30 (type 6301), som bruger den samme otte-kantede basenhed).

    Delefilteret kommer du til ved at udtage basenheden.
    Du skal løfte stoffet ud foroven og arbejde dig nedad med et par fingre indenfor.
    Der sidder ialt 6 holdere; 2 for oven, 2 midt for og 2 for neden.
    Filtskiverne er der blot for at undgå raslen (findes ikke på alle modeller).

    Hvis du kan betjene en loddekolbe og har det mest almindelige elektronik-værktøj, kan
    du godt skifte kondensatorerne selv.
    Det er kun få komponenter men der findes faktisk et kit.

    Martin

  • 04-21-2011 12:44 PM In reply to

    Re: Beovox P30

    Hej Martin,

    tak endnu en gang for info og detail-viden.. Smile

    jeg vil prøve at kigge på basserne, når jeg har fået første hurdle overstået, at få frontstoffet af i eet stykke. Jeg har prøvet at spille på dem, ingen raslen eller mislyde, men jeg bilder mig ind, at diskanten ikke er helt så "skarp" og "åben" - uden dog overhovedet at kende P30'eren. 

    Hvordan er det .. kan du skaffe komponent-kit til den?

     

  • 04-21-2011 1:14 PM In reply to

    • Dillen
    • Top 10 Contributor
    • Joined on 02-14-2007
    • Copenhagen / Denmark
    • Posts 5,008
    • Founder

    Re: Beovox P30

    Ja, det er mig, der laver kondensator-kit'ene.
    Den lidt uklare diskant er et kendt symptom for halvtrætte kondensatorer.

    Martin

  • 04-21-2011 2:15 PM In reply to

    Re: Beovox P30

    OK - jeg er i Jylland i påsken, prøver at tage fat i dig når jeg kommer hjem.

    tak, og go' påske..

Page 1 of 1 (5 items)