in Search
Untitled Page

ARCHIVED FORUM -- April 2007 to March 2012
READ ONLY FORUM

This is the first Archived Forum which was active between 17th April 2007 and 1st March February 2012

 

Latest post 04-18-2011 1:46 PM by WildL. 7 replies.
Page 1 of 1 (8 items)
Sort Posts: Previous Next
  • 04-17-2011 12:41 PM

    • WildL
    • Not Ranked
    • Joined on 04-17-2011
    • Posts 10
    • Bronze Member

    Mit første B&O anlæg (Beosystem 5500)

    Hej

    Jeg er studerende og skal ud og investere i et nyt anlæg og jeg er faldet over et tilbud på et Beosystem 5500 med et sæt Beovox MC120.2 højtalere hos en privat sælger.

    Jeg har altid været forelsket i B&O og vil nu altså gerne have et ordentligt anlæg! Jeg vil gerne høre jeres mening om dette anlæg, om det er en god idé at investere i det og hvad man skal betale for et userviceret anlæg af denne type?

    Systemet inkluderer, Beomaster 5500, Beogram CD5500, Beogram 5500 Pladespiller(ved ikke hvad den hedder), Beocord 5500, MCP 5500, Beolink 1000 remote og som nævnt et sæt Beovox MC120.2.

    Ifølge sælger, så spiller alle dele af anlægget. Dog hænger CD spilleren lidt og  Beovoxhøjtalerne er "mørnet" i skumophænget, ellers skulle der ikke være noget i stykker. Er der noget man skal kigge specielt efter? Kan højtalerne være yderligere i stykker?

    Jeg tror man kan sætte 4 højtalere til anlægget? Derfor har jeg også kigget på et sæt Beovox M150, som også er i stykker i skumophænget, kan disse anbefales til at spille sammen med de andre beovox? Og hvad skal man give for dem?

    Vil selvfølgelig være ked af ubehagelige overraskelser, så alle gode råd er velkomne. Synes jeg har læst meget om anlægget, men mangler måske lige de sidste gode råd for at kaste mig ud i det :D

     

    Mvh

    Søren

     

  • 04-17-2011 2:44 PM In reply to

    Re: Mit første B&O anlæg (Beosystem 5500)

    Som ejer af et Beosystem 5500 kan jeg hvert fald tale godt for det som et begynder anlæg, startede selv med det. Priserne kan variere meget afhængig af standen og modellen, De hvide og helt sorte udgaver sælger oftest for 1000 kr mere end koksgrå med alu trim. en fin pris for Beomaster, Beogram, Beogram CD, Beocord, MCP, BL1000 og BV120.2 vil være ca. 3500-4500 kr skulle jeg da mene. 

    Hvis højttalerne er mørnet, som de fleste fra den tid er, skal de have nye skumkanter, der skal regnes 350-450 kroner pr basenhed med i udgifterne. Det er virkeligt det værd, da disse højttalere spiller godt. CD-afspilleren skal som regel smørres, min CD50 skulle også have nogle dråber olie i skuffe-mekanismen, noget som du snildt selv kan klare med en skruetrækker og syrefri olie. Pickuppen til pladespilleren kan være dårlig, men ikke nødvendigvis. Hvis den forvrænger meget selv om den er indstillet til korrekt nålevægt, skal den renoveres, det koster omkring 750 kroner at få gjort af Axel Shürholz i Tyskland. 

    Jeg har tit brugt mit anlæg med 4 højttalere, man kan "mute" par 1, mens par 2 ikke er påvirket af det.

    Beovox M150 og MC120.2 er næsten ens, så vidt jeg husker, det kan muligvis blive lidt svært for forstærkeren at trække dem, da den "kun" er 55 watt.

    Det fede ved Beosystem 5500 er hvor kompakt det er i sin natur i forhold til de lidt ældre systemer som skal stå side om side. Man kan også bruge det i flere sammenhæng, både med nyt og gammelt B&O, jeg bruger mit 5500 sådan at jeg har CD-afspiller og sekundær båndoptager samt ekstra indgang til pladespiller i mit Beosystem 8000.

    Jeg kan varmt anbefale 5500 som et udemærket og særdeles alsidigt begyndersystem.

    -Søren Hammer, studerende på STX

    Beocenter 9300, Beogam CD50, Beocord 5500, Beomaster 3400, Beomaster 4400, 2 Beogram 4000, Beomaster 8000, 2 beogram 8002, Beovox S-75, Beovox MS150.2, Beovox RL6000, Beovox S-35, Beomaster 6000, 2 Beocord 9000, Beocord 8004, Beocord 5000, Form 1, 2x Beolink 1000, Beo4, MX3500, LS4500. Born 1993.

  • 04-17-2011 5:19 PM In reply to

    • WildL
    • Not Ranked
    • Joined on 04-17-2011
    • Posts 10
    • Bronze Member

    Re: Mit første B&O anlæg (Beosystem 5500)

    Okay. Det er nok bedre at finde et par CX50 eller 100 som det ekstra sæt højtalere. Med tiden kan jeg jo også købe nogle aktive højtalere, hvis jeg bliver træt af de andre. (eller jeg får mere plads)

    Anlægget er den type som er koksgrå, kunne være fedt med et helt hvidt eller sort, men det koksgrå holder nu også 100 % :)

    Mht. pladespilleren så skulle den ifølge sælger spille rigtig godt. CD-skuffen hænger lidt, det er jo ikke så godt. Beovox højtalerne skulle vist være forsøgt malet og ser ret grimme ud, plus basserne er mørnet, så de kan jo ikke være meget værd.

    Glæder mig til at komme ud og kigge på det. Jeg vil tro jeg kan få det for ca. 2500, så hvis standard priser ligger på omkring 4000, så er det jo meget pænt.

    Hvis der er andre der har nogle gode råd er de meget velkomne :)

  • 04-17-2011 7:02 PM In reply to

    Re: Mit første B&O anlæg (Beosystem 5500)

    Hvis du surfer lidt på Beoworld vil du finde hjælp til at skifte skumkanter, og hvis der er andre fejl i dit kommende anlæg får du stor hjælp her, hvis du søger hjælp, får du flest svar hvis du spørger på engelsk og i vintage eller workbench forums, hvis du r lidt handy med dine hænder og ved bare en lille smule om electronic kan du spare mange penge ved at DIU.

    Wælkommen til Beoworld.

    Beosound 3000, BL 4000, BL 8000, BG 2404,BG 5000, BG CD50, Beocord 5000, BM 901, BM 2400, BM 4000, BV S45, BV 3702. There is nothing we cannot do, but a lot of things we don't want to do!!

  • 04-18-2011 8:11 AM In reply to

    Re: Mit første B&O anlæg (Beosystem 5500)

    Nu nævner du aktive Beolabs og en BM5500 har ikke powerlink indgange! Så det hedder Beovox. Der har du et meget stort og bredt udvalg. Valg af Beovox afhænger af størrelsen på rummet og behovet for dybere bas end Beovox CX.

    Jeg bruger selv Beovox CX100 på link i køkken og dertil passer de fint. I hoved rummet passer det bedre med mine Beovox S120.

    Hvis du kan lide det lidt matte design på Beosystem 5500 og det er fint nok kosmetisk til dig så er der et meget fint anlæg der sagtens kan svare sig at få serviceret.

    Mine Beovox S120 (Tidlig betegnelse for MC120.2) var begyndt at rådne ligeledes. Den slags Beovox skal laves grundet alderen. Det er altid det værd. Service af resten er også at forvente. I dette tilfælde snakker vi *** '80rne for Beosystem 5500.

    Det er et fedt start anlæg som vil kunne følge dig langt ind i fremtiden selv når du er færdig uddannet.

    Hvor er du i landet?

  • 04-18-2011 1:21 PM In reply to

    • WildL
    • Not Ranked
    • Joined on 04-17-2011
    • Posts 10
    • Bronze Member

    Re: Mit første B&O anlæg (Beosystem 5500)

    Hmm, hvordan kan det være Beolabs Penta står som "related product" her på Beoworld så? http://www.beoworld.org/prod_details.asp?pid=354  (nede i bunden)

    Vil det sige at man ikke kan bruge aktive højtalere med BM5500? Lidt ærgerligt, men det går jo nok.

    Har hentet anlægget i dag og alt fungerer, stort set uden problemer, så det er dejligt! Kom af med 2000,- for det hele hvilket vel er ganske okay, anlægget er lidt slidt og har lidt ridser, men det spiller jo, alle dele fungerer.

    Mangler bare nogle højtalere der ikke er helt smadrede, de er virkelig grimme og har været malet flere gange, har masser af buler og ridser. Meeen, men lidt slibning, spartling, kærlighed og maling når man jo langt :) Skumophænget trænger til at blive skiftet, de kunne godt spille og det lød egentlig fint, ophænget er bare ved at falde fra hinanden, så det må jeg jo have kigget på. Kan se de der repairkits koster omkring 100-200 kr. + men så skal jeg os bruge en del tid på at lave det (specielt når jeg ikke har prøvet det før), så jeg faldt over http://www.soundfix.dk er der nogen der kan anbefale dem? Ca. 400,- pr. højtalerophæng, det er vel ikke så galt?

    Eneste problem derudover er CD spilleren hvor skuffen hænger lidt. Det betyder at når man lukker den, sætter den sig fast ca. 2cm fra kanten, så man lige skal løfte den lidt op. Motoren virker jo da den kan åbne og køre i igen, men den hænger altså lidt.. Nogen der ved hvordan man justerer skuffen?

    Jeg bor i Århus!

     

  • 04-18-2011 1:39 PM In reply to

    Re: Mit første B&O anlæg (Beosystem 5500)

    BM 5500 har powerlink gennem 4 pin din højtalerstik, Beolab højtalere med samme indgangsstik kan altså bruges

    Connections: Beocord Tape 1 7 pole DIN, Datalink
    Beocord Tape 2 7 pole DIN, Datalink
    Beogram CD 7 pole DIN, Datalink
    Beogram LP 7 pole DIN, Datalink
    Beovox/BeoLab 4 pole DIN
    Beovision 7 pole DIN, Datalink
    Link room: Speaker set Master Control Link
    Line IN/OUT Phono plugs
    Extra speakers Phono plugs

    Beosound 3000, BL 4000, BL 8000, BG 2404,BG 5000, BG CD50, Beocord 5000, BM 901, BM 2400, BM 4000, BV S45, BV 3702. There is nothing we cannot do, but a lot of things we don't want to do!!

  • 04-18-2011 1:46 PM In reply to

    • WildL
    • Not Ranked
    • Joined on 04-17-2011
    • Posts 10
    • Bronze Member

    Re: Mit første B&O anlæg (Beosystem 5500)

    Lækkert, så må jeg se om jeg kan få fat i nogle beolab penta en dag. De er bare lidt dyre :)

     

Page 1 of 1 (8 items)