Jeg tilbyder hjælp med udskiftning af kant-ophæng på de fleste B&O modeller
men jeg sælger ikke delene dertil.
Jeg har engang solgt lidt men jeg gør det ikke mere.
Årsagen er den simple, at mange folk siger, at det er ååh så let at udskifte
skumkanter selv og mange ejere får alligevel lavet rav i den når de så skal prøve.
Jeg ved det fordi mange af enhederne ender her hos mig til reparation bagefter, med
ejere som klager over, at det ikke virkede efter hensigten og at det må være
de ting, jeg har solgt dem, som er dårlige. Alt imens sandheden er, at det nok ikke var
helt så nemt som de havde hørt ude i byen.
Nogle ejere stopper når de opdager, at det ikke vil lykkes for dem eller det begynder at se
for svært ud. Andre stopper ikke ...
Det resulterer i enheder som i nogle tilfælde endnu kan reddes og andre, som ikke kan.
Opjustering af spole/spider og eventuelt centerstykke er vigtige trin i opgaven, som
mange springer helt over (?) og som de fleste sælgere af skumkanter ikke nævner med et ord
I de få tilfælde hvor det nævnes, medfølger der et stykke ubrugeligt pap el. lign.
ligesom der i reglen heller ikke medfølger hverken cement eller støvkapper, som er
nødvendige at skifte efter opjustering.
Det er også så som så med pas-formen på de skumkanter, der sælges på nettet.
Jeg har prøvet forskellige sælgere, både på Ebay og andre steder men man får
for det meste kun noget der "næsten" passer. Sidst fik jeg nogle fra en stor sælger,
som er meget aktiv på EBay og også på Beoworld;
De første kanter, jeg fik, var 5mm for store i diameter så de ikke kunne sidde
fast på keglen eller bare passe indenfor den yderste kant af enhedens metal-kurv.
Dernæst fik jeg nogle, der ikke var runde og til sidst nogle, hvor den inderste læbe
vendte op i stedet for ned...
Jeg opgav og fik i stedet fremstillet nogle selv.
B&O's enheder er opgivet som 8-tommer, 10-tommer osv. men giver man sig til at måle
nøjagtigt på dem, opdager man, at der ofte må special-fremstillede kanter til, for
at tingene passer sammen.
Jeg bruger specielt maskin-fræsede holde- og justerings-værktøjer og rigtigt
speaker-cement til disse opgaver.
Som jeg også har svaret på din SMS, er dine højttalere velkomne her. Jeg har dog
utroligt travlt i øjeblikket, så der kommer til at gå et par uger førend jeg har tid.
Martin