Helaas door m'n werk niet veel tijd gehad om de Beolab 11 goed te testen en tot nu toe alleen wat Blu-Ray filmfragmenten kunnen beluisteren.
Een groot voordeel is dat de BL11 middels de geluidsinstellingen van de Beovision10 heel goed af te stellen is naar mijn wensen.
De BL11 is voor het doel waar ik hem voor gebruik, het aanvullen in het laag op de andere speakers meer dan krachtig genoeg. In de setup van de BV10 heb ik hem ongeveer 4 punten boven het midden staan.
De BL11 produceert bassen die de BV10 met de 4 Beolabs-4 niet eens weer kunnen geven. Logisch ook..
Ik was eigenlijk bang dat er een gat zou vallen tussen het laag van de BL11 en de andere speakers maar bij gebruik vormt zich een samenhangend geluidsbeeld waarbij je niet in de gaten hebt dat die metalen gespleten vaas als subwoofer mee speelt.
Ik wist eerder nog niet waar ik de BL11 zou gaan plaatsen. Door de indeling van mijn huiskamer had ik niet veel opties en uiteindelijk heb ik besloten om hem op de schouw te zetten die naast de BV10 staat.
Hierdoor staat de BL11 weliswaar tussen de twee BL4's maar boven 'oorhoogte' wat eigenlijk een vreemde plaats is voor een subwoofer.
Toch is niet te horen waar de nieuwe lage tonen vandaan komen en voor mij is dit de perfecte oplossing.
Niet alleen staat de BL11 zo erg mooi in het zicht, want mooi vind ik hem!, maar ook is hij van mijn houten vloer af en veroorzaak ik (hopelijk) geen overlast voor mijn onderburen. Mijn huis is uit 1900 en geluidsisolatie was toen nog niet zo belangrijk.
Tot nu toe dus zeer tevreden over de Beolab11. Ik ben heel blij dat B&O deze subwoofer heeft ontworpen als een minder krachtige maar veelzijdige en naar mijn smaak veel mooiere versie van de Beolab2.