Jag är ny på detta forum, men har B&O i hushållet sedan lång tid tillbaka. Familjen är på väg till nytt hus och då kan man ju inte undvika att fundera på tillökning i b&o-familjen... :)
Som musikanläggning har vi idag ett beosystem 4500 med beolab 6000, link med cx 50 i sovrummet. Undanstoppat finns även beovox RL6000 som kanske kan komma till nytta efter flytten.
I beosystemet används idag endast beomastern och beogram cd, beogram och beocord är är bortplockade (beocord out of order, har inte felsökt - när man försöker starta så hör man endast att motorn försöker starta sedan ingenting...)
Jag funderar på att inhandla en begagnad anläggning (förstärkare o cd är ett minimikrav), men är ute efter information om vilka anläggningar som det är värt att satsa på med tanke på reservdelar, service etcetera. Någon på detta forum som har några kloka kommentarer/synpunkter?
Jag bor i sydvästra skåne i Sverige så att åka till Danmark för service bör inte vara nåt problem.
För att snäva in valen så bör systemen klara både passiva och aktiva högtalare (som jag känner nu, även om nyare beosound-system lockar...)
Förresten, kan man uppgradera cd-läsaren i beosound 1 (första versionen)? Det är många cd som vår beosound 1 inte kan läsa men som beogram cd 4500 klarar (som är 6-7 år äldre). Jag frågade en säljare i en b&o-butik i centrala Malmö häromdagen, men han var som en fågelholk i ansiktet... finns kanske bättre kunskap i detta forum?
När jag plockar fram mina gamla beovox RL6000 efter flytten, vad bör jag kolla så att dessa är i full funktion?
Ursäkta för lite ett lite rörigt och långt mess, så kan det bli en lördagkväll...
Hilsen fra
Magnus