in Search
Untitled Page

ARCHIVED FORUM -- April 2007 to March 2012
READ ONLY FORUM

This is the first Archived Forum which was active between 17th April 2007 and 1st March February 2012

Latest post 06-21-2008 6:26 AM by soundproof. 2 replies.
Page 1 of 1 (3 items)
Sort Posts: Previous Next
  • 06-17-2008 5:15 PM

Sub i 5,1 setup?

Jeg har et surround setup (5,1) bestående af BeoSystem 3 og BeoLab 5,10 & 3.

Jeg har dog gået og tænkt i et stykke tid om man ikke mister en masse lyd (dynamik/ bass) uden en sub, ved film, da et lydspor jo er i 5 kanaler og et sub spor. Ved godt at mine fronter (bl5) er kraftige, men det hjælper jo ikke noget vist de ikke modtager sub lydsporet fra dvd`n.

Jeg kunne jo købe en BL2 og prøve, men syntes at det er lidt mange penge, bare lige for at prøve Laughing

Er der nogle af jer som har erfaring med BL5 og sub?

• 06-18-2008 9:19 AM In reply to

• Roger
    • Top 75 Contributor
      Male
    • Joined on 03-28-2007
    • Norway
    • Posts 870
    • Founder

Re: Sub i 5,1 setup?

Ved å identifisere Front Speakers som BeoLab 5 og samtidig sette subwoofer til "no" vil surround-modulen sende 0.1-signalet til Front Left og Front Right. Eneste tilfellet hvor, så langt jeg kjenner til, dette ikke fungerer er for BeoVision 5 m/DTS US-version. Regner med at du ikke har denne siden du skriver på dansk, men skulle du befinne deg i nord-amerika og ha et slikt fjernsyn finnes det en "powerlink-dongle" på det amerikanske markedet. Denne ser ut som et omvendt Y-stikk, hvor en powerlink-plugg settes i front right/left, den andre i subwoofer og disse signalene samles da i female-pluggen som brukes mot kabelen til BeoLab 5.

Det eneste tilfellet hvor B&O anbefaler sub i forbindelse med BeoLab 5 er om rommet er veldig langt, hvor BeoLab 2 plasseres f.eks. helt bak i rommet. Men da snakker vi mere om kino-dimensjoner enn hjemmekino-dimensjoner på rommet.

Roger 

• 06-21-2008 6:26 AM In reply to

Re: Sub i 5,1 setup?

Mine BL5 leverer så mye sub at hele leilighetsgården rister -- fullstendig umulig for den lille, lette BL2 å komme i nærheten. Husk at hver BL5 har 1000W med en 15" driver som går ned i gulvet - disse enhetene flytter 1,8 liter luft hver, om nødvendig, med hver bevegelse av elementet. Høyttalerne veier 65kg hver, hvilket forankrer basstøtene skikkelig.

Sørg bare for at sub-signalet går til fronthøyttalerne, som Roger nevner.

Se på seneste film i Die Hard serien, der jageren forfølger traileren. Ved hver eksplosjon og kollisjon, og når motorvei-elementene ramler sammen, så rister hele gården min.

Page 1 of 1 (3 items)