in Search
Untitled Page

ARCHIVED FORUM -- April 2007 to March 2012
READ ONLY FORUM

This is the first Archived Forum which was active between 17th April 2007 and 1st March February 2012

Latest post 02-07-2008 6:02 PM by ipaul. 5 replies.
Page 1 of 1 (6 items)
Sort Posts: Previous Next
  • 02-06-2008 5:57 PM

welke drivers in beovox rl 60

ik heb recentelijk bij een aankoop van een beomaster twee beovoxen rl60 bijgekregen. Nu klinken ze niet echt goed in mijn oren. Heb ze eens open gegooid om te zien wat ze nog waard zijn en om de filters eens uit te meten. alles lijkt ok.

Alleen op de drivers van de woofers staat "made in germany" high quality speaker.

Ik vind dat een wat bizarre aanduiding voor B&O luidsprekers. Iemand een idee of dit de originele zijn dan wel goedkope vervangstukken? 

bedankt alvast

Guy

Ps: de andere S40's die er bij zijn die zijn wel echt goed, ga alleen de foamrandjes vervangen want die lijden aan het klassieke rot. 

• 02-06-2008 6:48 PM In reply to

Re: welke drivers in beovox rl 60

Guy, heb je RL 60's of RL 60.2's (zo uit mijn hoofd is de 60 type 6504 en de 60.2 type 6514), want daar zit een heel belangrijk verschil in...
    Die woofers, dat klopt dan weer wel :), mijn bescheiden mening over beide types is dat het duidelijk te horen is dat er niet teveel 'werk' in gestoken is om een kwaliteits-speaker te maken (B&O heeft in het verleden echt veel beter afgeleverd).
    Maar kijk even naar het type...en wat bedoel je met 'klinkt niet echt goed' ??
  • 02-07-2008 7:38 AM In reply to

beste paul, bedankt voor je reactie. het zijn RL60-ers met type nummer 6503.

Ik vind de klankbalans niet mooi, klinkt nogal blikkerig met weinig detaillering. heb constant het gevoeld at er een subwoofer ontbreekt en dat het hoog verkeerde kantelpunten heeft. 

Maar ik vind het wel mooie speakers en daarom denk ik eraan om de drivers te veranderen door goeie exemplaren. (een simpele visaton gaat al veel verschil maken denk ik)

groetjes

Guy 

• 02-07-2008 12:03 PM In reply to

Hi Guy, ik vermoedde het al, je hebt de pech het oude type te hebben.....bij deze mijn mening en ervaring met RL 60 (en 60.2 voor wat het hoog etc betreft), het is altijd moeilijk want het hangt af van wat je standaards en eisen zijn (ik bedoel: er zijn mensen zat die het verschil niet horen en/of alles prachtig vinden, maar mijn werk is geluid dus mijn lat ligt wat hoger....:) :

-het ontbreken van detail viel me gelijk op na een set 60.2 aangesloten te hebben: veel wollig laag en geen detail.

-het ontbreken van (sub-) laag bij jouw oude type wordt bijna altijd veroorzaakt door de weggerotte basradiator in het linker deel van de box: het beruchte foam-rot zorgt dat het radiator paneel los komt te liggen, mensen halen ze er soms wel eens uit, en daarmee is je sub-laag dus weg.
    De B&O 'fix' is wat er later ook met type 60.2 gebeurt is: radiator eruit en vaste plaat met basreflex poort erin.
    Dus kijk bij de jouwe eerst eens of (de restanten van) een losliggende of ontbrekende plaat er is.
    Volgens mij is die kit van B&O nog wel te bestellen (vast paneel + baspoort) maar voor een prijs die die boxen verre van waard zijn....(ik heb zelf zo'n rotte set 60's staan, wie ze wil kan ze zodoende kado krijgen...).
    Ook denk ik dat iets van Visaton erin mikken weinig gaat helpen: B&O kennende hebben ze er best fatsoenlijke kwaliteit speaker-units in gestopt (en uitgemeten dat die, in combinatie met de radiator een behoorlijk bereik hebben).

Je moet het natuurlijk zelf weten of je er geld in wilt steken om ermee te experimenteren maar mijn advies zou zijn als je goedkoop iets beters wilt: setje S45.2 of P45, zien er wat bejaard uit maar kosten bijna niks en zijn echt stukken beter dan die RL's, echte zonde om tijd/geld in te stoppen m.i.

Ik ben benieuwd naar je bevindingen met de bas-radiator (of wellicht het ontbreken ervan....). :)
  • 02-07-2008 12:46 PM In reply to

bedankt paul, zou idd wel eens kunnen van die basradiator volgens mij is die er volledig uit.

is er ergens een goede samenbouw tekening te vinden?

Nu zelf een BRF poort ontwikkelen lijkt me ook wel leuk. heb wel wat ervaring met luidsprekerbouw

Het merkwaardige is dat er geen foamrot op de luidsprekers zelf is, als de basradiatorplaat nog te vinden is, bij audiofriends.nl vind ik wel de foamranden

heb al begrepen dat dit een hobbyprojectje gaat worden 

• 02-07-2008 6:02 PM In reply to

Dat je geen foamrot bij de speakers  aantreft klopt wel, immers deze hebben rubber randen :)
    De 'standaard' foamranden gaan niet passen of je moet echt gaan rommelen (want die standaard randjes zijn immers voor ronde speakertjes) en of dat gaat werken voor zo'n grote trilplaat, bij die frequenties....??
    Idd is het mogelijk een vaste plaat met afgestemde poort te maken lijkt me, nabouwen van dit uit een RL60.2 lijkt me de meest voor de hand liggende optie.
    Maar zoals gezegd (m.n over het ontbreken van detail in het geluid) een kwaliteitsspeaker is het gewoon niet en gaat het ook nooit worden...

succes ermee !!
Page 1 of 1 (6 items)