Oh ja: ik denk dat dit het grootste drama is geweest voor B&O want las je een tv koopt voor 4500 euro (pakweg) die na een paar jaar gewoon zwaar overleden is, dan ben je toch niet blij...idd was er een goede coulanceregeling maar toch....het zal ze een beste duit gekocht hebben (of schade verhaalt op onze NV Gloeilampen ?).
Anyway: het is een bekend verhaal, zat over te vinden op internet, 'geplaagde' merken: B&O, Philips, JVC (alleen breedbeeld dus).
Sony eerder het tegendeel, vooral de 4:3 buizen kunnen lang mee....
Het gedonder begon bij de eerste Avant T8111 en komt ook voor bij de T8300, globaal volgens mij de bouwjaren 94 - 99 (ik neem aan dat ze ergens daarna toch wel de 'fout' hebben verholpen.
en dan nu het leuke deel: het is russisch roulette: het kan altijd maar ook nooit gebeuren dat de buis aftaait, dit is volgens mij de hoofdreden waarom vooral de oudere Avants relatief goedkoop zijn.
Als ze wel goed zijn nl is (zelfs de oude) een prima tv, ook deze buizen geven prima beeld, vooral de 50Hz is erg scherp en strak.
Als hij stuk gaat (de bekende verkleuring/waas/streepjes) ben je klaar want vervangen is met de prijzen die B&O rekent voor een buis niet lonend (en ik heb tnt geen vervangende buis gevonden, ben nog op zoek....).
De types na de 8300 hebben er geen last meer van bij mijn weten (RF en BV3 in ieder geval niet).
Tellerstanden etc zeggen dus helemaal niks.....heb je er 1 en ben je tevreden: gewoon fijn gebruiken en braaf iedere avond een gebedje doen dat het niet zal gebeuren :)