in Search
Untitled Page

ARCHIVED FORUM -- April 2007 to March 2012
READ ONLY FORUM

This is the first Archived Forum which was active between 17th April 2007 and 1st March February 2012

 

Latest post 12-11-2007 1:23 PM by MarcIvarsson. 13 replies.
Page 1 of 1 (14 items)
Sort Posts: Previous Next
  • 11-11-2007 10:25 AM

    Hur bra är B&o Plasma?

    Hej Alla

    Jag funderar över Bang & Olufsen plasma skärmar. Som ett ex. tar jag Beovision 4 50" Full HD med System 3.

    Där jag aldrig hittat något test med denna skärm och inte i övrigt heller, när det gäller plasma.

    Hur bra står sig:

    Bevision 4 50" Full HD med System 3

    mot

     Pioneer PDP-LX508D Full Hd

    som anses vara "kanske" bästa Plasman på marknaden av en mängd olika Bild och Ljud tidningar. Där den i många fall även används som refferens tv mot övriga plasma skärmar i tester.

     Som sagt jag funderar över detta och undrar över om någon här som vet hur bra skärmarna är, när man aldrig får läsa om dom i tester. TråkigtSad

    Mvh Marc Ivarsson

     

  • 11-15-2007 11:52 PM In reply to

    • Beolab
    • Top 150 Contributor
    • Joined on 05-18-2007
    • Sweden
    • Posts 535
    • Bronze Member

    Re: Hur bra är B&o Plasma?

    Svårt att säga, då du måste bege dig till en B&O åf och uppleva BV4-50 Full HD (176.000:-)... Rent bildmässigt så är dessa två lite olika..

    (När B&o ska bygga en TV så tar dom in prospekts från alla ledande tillverkare i världen och väljer sedan ut det bästa chassit och den bästa panelen som finns just då! Sedemera så kombinerar dom detta med deras egna bild algoritm som sitter i den kraftfulla Beosystem 3 enheten. = Världens bästa TV har åstakommits..!)

    Beosystem 3 som följer med BV4 har en av världens mest kraftfulla bildprocessorer alla kategorier som inte Pion kan stoltsera med..

    BV4:an är kalibrerad från fabrik för att återge den mest naturliga bild likt orginalet i film-studion. Ink Vision Clear tekniken som med hjälp av sensorer mäter av rummets ljustemp och förfinar/behandlar signalen i många led till den perfekta bilden återges på skärmen..

    Samtidigt har säkert Pion just nu lite vassare spec än BV4:an men man kan inte stirra sig blind på teknisk prestanda då detta kan sjillja sig markant i verkligheten.. Pion är som att köpa en bil med 500Hk med kass väghållning och dåliga bromsar..

    Du kan även bygga ut detta system med B&O högtalare och beoliving med cinema integreringen där du med ett knapptryck på din Beo4 fjärr kan dämpa belysningen och fälla ner persiennerna när det är dags för film... plus mkt mkt mera...   

    Så har du pengarna köp BV4 Full HD i Dark Grey eller i Svart anodiserat aluminium..!

    En annons från Blocket på en BV4-65" Full HD ink Beolab 7-2 högtalaren inunder i nyskick för 170.000:- om du är intresserad och har plats på väggen ;) http://www.blocket.se/vi/12449016.htm?ca=11_s 

    Skriv gärna vilken skärm det blev!Beer

    MvH Fredrik L.

    BL8000 MkII Black

  • 11-16-2007 10:49 AM In reply to

    Re: Hur bra är B&o Plasma?

    Hej Fredrik

    Tack för dit fina inlägg, kul att höra ett till B&o "freak" resonerar. Du har en mycket fin B&o upssätning!

    Jag har själv bara B&o och det är magiskt man bara älskar det.

    I detta fallet är det mina föräldrar som är ute efter ny tv då LX5500 börjar bli lite till åren -89a, men vägrar för den del att gå sönderSmile

    Just nu är det bara två skärmar dom väljer mellan dels en Pioneer och den du har BV7 MKIII (vet vad jag hade vallt). Men nu är det inte jag som skall ha tv.

    Det som slog mig när man tittar runt i olika tester så har aldrig B&o plasma varit med. Undrar varför?

     

    Mvh Marc Ivarsson  

  • 11-16-2007 11:28 AM In reply to

    • seheiste
    • Not Ranked
    • Joined on 04-21-2007
    • Stockholm
    • Posts 27
    • Bronze Member

    Re: Hur bra är B&o Plasma?

    MarcIvarsson:

    Hej Fredrik

    Tack för dit fina inlägg, kul att höra ett till B&o "freak" resonerar. Du har en mycket fin B&o upssätning!

    Jag har själv bara B&o och det är magiskt man bara älskar det.

    I detta fallet är det mina föräldrar som är ute efter ny tv då LX5500 börjar bli lite till åren -89a, men vägrar för den del att gå sönderSmile

    Just nu är det bara två skärmar dom väljer mellan dels en Pioneer och den du har BV7 MKIII (vet vad jag hade vallt). Men nu är det inte jag som skall ha tv.

    Det som slog mig när man tittar runt i olika tester så har aldrig B&o plasma varit med. Undrar varför?

     

    Mvh Marc Ivarsson  

    Jag tycker att B&O spelar i en helt annan liga på allt, bild, ljud, design och användarvänlighet än alla märken som flitigt deltar i alla dessa tester. B&O behöver inte vara med eftersom potentiella kunder vet att produkterna är bäst. För det mesta avslutas bedömningen av en B&O produkt med ord som: "är det verkligen värt att betala xxxxxxxx kronor för design?" Jag vill helst slippa läsa sånt. Även Pioneer är en fin TV, ett bra alternativ om man inte redan är fast i B&O beroende med activa högtalare, linkar osv.

    /Heinz

  • 11-16-2007 4:14 PM In reply to

    • Beolab
    • Top 150 Contributor
    • Joined on 05-18-2007
    • Sweden
    • Posts 535
    • Bronze Member

    Re: Hur bra är B&o Plasma?

    För att inte bara vara en snackare så skickade jag iväg ett mail till chefsredaktören Jonas på tidningen Hemmabio o skrev följande!! :

     Mitt mail:

    Jag har ett förslag på ett High End tv test som borde göras..!
     
    Jag själv har varit en hängiven audio-purist och hembio/HiFi älskare sen ja va 12år..!
    Men nu har jag gått över till B&o mkt pga av deras enkelhet och finish på deras produkter.. Vet på förhand att dom inte är bäst, men heller inte långt ifrån dom bästa i TV sammanhang / ljudsammanhang.. Priserna brukar inte vara rättmätiga till vad du får, men hitta liknande produkter någon annan stanns då? Det går inte..
     
    Så till saken.. Jag har gått och blivit en "Beoworld.org räv" där jag skriver/disskuterar mkt inom HiFi/Hembio..
     
    Det finns ca 3.000 medlemmar världen över och många frågar varför det inte finns (så många) några test gjorda med Bang&Olufsen´s produkter!??
     
    Därför skulle det vara mkt spännande om ni kunde göra ett test med tex de helt nya Beovision 7-40 Full HD Mark III (Samsung LCD panel) och Beovision 9 50" Full HD (Panasonic Plasma panel) !!

    Där ni kan göra ett mer ingående test och mäta upp ANSI kontrast m.m. samt jämföra dessa med era två egna respektive LCD och Plasma vinnare!?? För att i s_lutändan kunna konstatera hur mkt pengar man faktiskt lägger på märket och design/byggkvalité..?? Hur bra är B&o:s TV:s igentligen??

     ( Det finns som alla vet inte direkt så många synliga bild/ljud inställningar i menyerna på dessa, men trycker man meny+00+Go så kommer man in i "service menu" där man kan ställa det mesta i bildväg..)
     
    Hoppas att detta test är genomförbart då jag tror många,månaga läsare vill läsa detta test !!
     
     
     
    Mvh Fredrik Lindqvist.     

    BL8000 MkII Black

  • 11-19-2007 1:16 PM In reply to

    Re: Hur bra är B&o Plasma?

    Bra intiativ Fredrik.

    Kul att du är så engagerad. Hade varit mycket intressant att läsa om detta.

    Jag själv vill ju bara läsa och ta intryck så mycket som möjligt av deras produkter i alla des former.

    Kan varmt rekomendera tidningen Bild och Ljud hemma(du känner säkert till den) Det är den tidning jag hittat med mest info, tester osv om B&o produkter. Har du någon annan tidning eller källa att rekomdera?

     

    Mvh Marc Ivarsson

  • 11-20-2007 3:26 AM In reply to

    • Beolab
    • Top 150 Contributor
    • Joined on 05-18-2007
    • Sweden
    • Posts 535
    • Bronze Member

    Re: Hur bra är B&o Plasma?

    Hej och tack! =)

    Dom har inte svarat än, men får skicka det igen annars!

    Bild och ljud hemma brukar jag läsa, den är mkt bra!  Inte så ingående kanske, men bra överlag.. Skulle vilja ha lite mera ingående tekniska spec, och att dom går igenom tekniken lite mer  osv..

     

    Och tyvärr har jag ingen direkt svensk tidning att rekommendera då endast Hifi&Musik brukar göra notiser om pressreleaser utav B&o produkter.. Men dom testade faktiskt Beolab 9 om du inte har läst det testet!? Den fick mkt bra betyg!

    Mvh 

    BL8000 MkII Black

  • 11-20-2007 2:58 PM In reply to

    Re: Hur bra är B&o Plasma?

    Hej igen.

    Jo jag läste testet om Lab 9 med stort intresse. Där de som du vet fick mycket bra betyg.

    Jag funderar på att uppgradera mitt system med ett par Lab 5. Har du sett något omdömme i HiFi tidningar om dessa?.

    Vet själv att dom e grymma men vill ändå ta del av så mycket info som möjligt. Har för mig att de varit med i Bild Ljud hemma? 

    Men jag premurerade tyvärr inte på tidningen vid detta tillfälle.

    Tack på förhand.

    Mvh

  • 11-21-2007 1:48 AM In reply to

    • Beolab
    • Top 150 Contributor
    • Joined on 05-18-2007
    • Sweden
    • Posts 535
    • Bronze Member

    Re: Hur bra är B&o Plasma?

    Hej! Tyvär kommer jag inte ihåg vilket nummer det va, men HiFi&Musik testade iaf i kategorin världens bästa högtalare Beolab 5, och den fick lysande betyg! Dom va ca 10 personer i juryn och 3 st utav jurymeddlemmarna hade Beolab 5  som sin absoluta favorit !! Om du vill läsa testet som publicerades 2005 så kan du säkert höra av dig till HiFi&Musik för att få ett ex..

     

    Mvh Fredrik L

     

     

    BL8000 MkII Black

  • 12-07-2007 5:22 PM In reply to

    • BeoET
    • Not Ranked
    • Joined on 08-14-2007
    • Scandinavia
    • Posts 16
    • Bronze Member

    Re: Hur bra är B&o Plasma?

    Hei,

    har selv et BV5 m. 2 BL5 og en BS9000 i stuen. Er imponert over bildekvaliteten til BV5, selv om denne ikke er HD-ready. Har sammenliknet med andre LCD-TVer (også HD-klare), og synes at BV5'en er langt foran, i hvert fall på analoge TV-signaler.

    Det aller beste B&O kjøpet vi har gjort til nå (vi har også en MX6000, 2 BL8000 ++) er:    BL5!   Utrolig lyd! Kunne høre god musikk HØYT uten forvrengning via S/PDIF-kabel fra BS9000 - må oppleves!! Det er en fantastisk opplevelse å se en DVD på BV5 - effekter i filmen (jordskjelv o.l.) kjennes i kroppen - ja i hele huset! Musikk-DVD'er oppleves på en helt annen måte med lyden fra BL5'ene. De er simpelthen verd hver eneste krone!

    Det finnes forøvrig flere "tester" av BL5 på nettet:

    Det ligger også en "mini-test" av BV9 og BL5 her: http://www.ubergizmo.com/15/archives/2007/01/bang_and_olufsen_ultimate_home_entertainement_experience_beovision_9_with_beolab_5.html.

    Men enig med deg - noen burde absolutt teste BV9 sammen med Pioneer sin prisvinnende plasmamodell!

  • 12-08-2007 6:24 PM In reply to

    Re: Hur bra är B&o Plasma?

    Hej  BeoET.

    Tack för länkarna du skickade.

    Skall bli mycket intressant att läsa om BL5!

    Mvh Marc Ivarsson

     

  • 12-10-2007 4:15 AM In reply to

    • Beolab
    • Top 150 Contributor
    • Joined on 05-18-2007
    • Sweden
    • Posts 535
    • Bronze Member

    Re: Hur bra är B&o Plasma?

    BL8000 MkII Black

  • 12-10-2007 4:17 AM In reply to

    • Beolab
    • Top 150 Contributor
    • Joined on 05-18-2007
    • Sweden
    • Posts 535
    • Bronze Member

    Re: Hur bra är B&o Plasma?

    BL8000 MkII Black

  • 12-11-2007 1:23 PM In reply to

    Re: Hur bra är B&o Plasma?

    Tack alla för era tips!

    Mvh Marc

Page 1 of 1 (14 items)