in Search
Untitled Page

ARCHIVED FORUM -- April 2007 to March 2012
READ ONLY FORUM

This is the first Archived Forum which was active between 17th April 2007 and 1st March February 2012

 

Latest post 02-17-2012 2:17 AM by Avanark. 18 replies.
Page 1 of 1 (19 items)
Sort Posts: Previous Next
  • 02-06-2012 9:06 AM

    Condensatoren vervangen in Beolab Penta [Y]

    Beste medeforummers,

    Sinds een jaar of 15 ben ik in het bezit van een setje beolab Penta II die ik destijds second-life heb aangeschaft als vervanger voor mijn toen al behoorlijk bedaagde Philips MFB 544's.

    Destijds had ik ze vooral gekocht omdat ze actief waren en omdat ik ze qua uiterlijk mooi vond. De geluidskwaliteit was ten opzichte van de MFB's een flinke stap vooruit.

    Na er jaren met veel plezier mee gespeeld te hebben, vond ik na verloop van tijd het geluid wat minder precies worden (twijfelde eerst of het niet mijn oren waren.....) en besloot na enig lees- en speurwerk de middentoners te vervangen en dit was een flinke stap vooruit.

    Toen een vriend van mij zijn studio ging inkrimpen, kon ik voor een mooi prijsje een setje studiomonitoren overnemen en kregen de Penta's er stevige concurrentie bij. Hoewel de monitoren er niet uitzagen, echt jaren 70 looks, klonken ze vele malen beter dan de Penta's. Veel preciezer en veel mooier hoog en middengebied. De Penta's klonken daarbij vergeleken vaag en rommelig.

    Daarom heb ik de laatste jaren de Penta's nauwelijks meer gebruikt omdat ze onvoldoende luisterplezier gaven, ze konken echt zanderig, boemerig, modderig, vaag, onprecies een beetje als een oude buizenradio. Heerlijk warm, maar als ik het koud heb, draai ik liever de verwarming een graadje hoger.

    Toen stuitte ik op deze thread:

    http://forum.beoworld.org/forums/p/33286/272231.aspx#272231

    Mijn ervaring met "het audiowereldje" is inmiddels wel dat alles wat op fora beweerd wordt met een grote pot zout genomen moet worden en dat kleine verschillen in geluidskwaliteit vaak breed uitgemeten worden en dat de praktijk vaak wat weerbarstiger is.

    Daarom mailde ik mede forumlid "Beobuddy" of ik eens bij hem thuis mocht luisteren. Tot mijn verbazing kreeg ik een mail terug waarin hij aangaf dat ik weliswaar behoorlijk met de deur in huis viel, maar dat ik welkom was om te luisteren en toen ik kwam stond de Coffee klaar.

    Het verschil tussen zijn geupgrade Penta's en die van mij was *enorm* Devil In eerste instantie dacht ik dat hij iets in mijn koffie had gedaan, daarna dat het kwam omdat hij een andere bron gebruikte (Een beosystem 2 tegenover mijn oudere Beocenter 2300) Vervolgens omdat hij loudness aan heeft staan en ik loudness principieel uit heb staan en natuurlijk de akkoestiek. Zijn luisterruimte is een stuk groter dan die van mij en hij heeft minder last van staande golven.

    Kortom, ik was zwaar in de ontkenningsfase en wilde en kon niet geloven dat die "oude Penta's" zo goed konden klinken.

    Na de zaak twee jaar te hebben laten rusten, kwam ik op een kruispunt: Penta's upgraden of andere speakers kopen.

    Omdat ik de Beo4 zo'n fijne afstandsbediening vind en de speakers zo goed passen bij mijn Beovision 3 heb ik besloten om ze te laten upgraden.

    Daarom heb ik Beobuddy gebeld met de vraag of hij "mogelijkheden zag" Whistle om mijn Pentá's onderhanden te nemen  en die zag hij gelukkig.

    Na een afspraak gemaakt te hebben, heb ik mijn scheidingsfilters en versterkerblokken gebracht met de vraag of hij alles wilde vervangen wat zijns insziens aan vervanging toe was.

    Om een lang verhaal kort te maken: kosten (van mijn kant) nog moeite (van de kant van Beobuddy) zijn gespaard gebleven en van mijn versterkerblokken zijn de voedingselko's de opamps de relais (die bleken rot te zijn) en heel veel ander klein spul vervangen en van de scheidingsfilters is alles vervangen.

    Het resultaat: de speakers spelen weer de sterren van de hemel: het hoog en midden zijn enorm opgeknapt en het klinkt weer fris en gedetailleerd zonder agressief te klinken en ik kan er weer echt van genieten.

    Ze zijn niet "beter" dan de studiomonitoren maar wel weer zeer plezierig om lang naar te luisteren en ik ben blij dat ik de stap genomen heb.

    Dus Yes -  thumbs up Yes -  thumbs up Yes -  thumbs up Yes -  thumbs up Yes -  thumbs up Yes -  thumbs up Yes -  thumbs up Yes -  thumbs up Yes -  thumbs up Yes -  thumbs up Yes -  thumbs up Yes -  thumbs up Yes -  thumbs up Yes -  thumbs up Yes -  thumbs up Yes -  thumbs up voor Beobuddy Hij heeft de luidsprekers weer in staat van nieuw ( en beter!) gebracht

    Voor Pentabezitters die in hetzelfde schuitje zitten: gun de Penta's een tweede kans, ze zijn het meer dan waard en als je zelf niet handig bent, dan weet ik iemand die dat wel is

     

  • 02-06-2012 9:44 AM In reply to

    Re: Condensatoren vervangen in Beolab Penta [Y]

    Dit is nou eens leuk om horen.

    Waren de foam randen nog wel goed trouwens?

  • 02-06-2012 1:24 PM In reply to

    Re: Condensatoren vervangen in Beolab Penta [Y]

    De middentoners heb ik zelf destijds (geloof in 2007) vervangen en die zijn gelukkig nog prima.

    De woofertjes hebben een rubberen rand, die zijn dus een stuk duurzamer. 

    Desondanks heb ik die ook samen met de tweeters destijds "voor den leut" Smile vervangen.

  • 02-06-2012 4:37 PM In reply to

    Re: Condensatoren vervangen in Beolab Penta [Y]

    Avanark:

    Dus Yes -  thumbs up Yes -  thumbs up Yes -  thumbs up Yes -  thumbs up Yes -  thumbs up Yes -  thumbs up Yes -  thumbs up Yes -  thumbs up Yes -  thumbs up Yes -  thumbs up Yes -  thumbs up Yes -  thumbs up Yes -  thumbs up Yes -  thumbs up Yes -  thumbs up Yes -  thumbs up voor Beobuddy Hij heeft de luidsprekers weer in staat van nieuw ( en beter!) gebracht

    Embarrassed Embarrassed Smile

    Altijd leuk om te horen dat de hele aanpassing zo'n positief resultaat heeft.

  • 02-07-2012 5:31 PM In reply to

    Re: Condensatoren vervangen in Beolab Penta [Y]

    Geweldig Beobuddy, op en top! Ik heb zelf twee set Penta 2 staan en een uitdaging om ze te upgraden. Misschien een uitdaging om het ook zelf te doen. Heb je een kostenplaatje voor zo'n upgrade qua materiaalkosten? De randen zijn al gerefoamed (iets wat ik zelf nog kan)Smile

    B&O item 1, B&O item 2, B&O item 3,...................B&O item 735

    Beovirus? What's that?

  • 02-08-2012 3:04 AM In reply to

    Re: Condensatoren vervangen in Beolab Penta [Y]

    Hi Leslie,

    Het woord "uitdaging" is hier wel op zijn plaats.

    Ten eerste zijn de elko's op de printen van de scheidingsfilters gelijmd, of met kunsthars vastgeplakt. Super Angry

    Beobuddy is uren met de beitel en andere steek- en slagwapens  in de weer geweest om ze van printen te verwijderen.

    De tweede uitdaging is het aanbrengen van de nieuwe elko's. Omdat we hier gekozen hebben voor kwalitatief zeer goede elko's is het formaat hiervan een stuk groter. En dit maakt het aanbrengen van de nieuwe een stuk lastiger. Het is wel zo plezierig als de printen na de upgrade weer in de voet van de Penta passen Wink

    Dan de versterkers: hiervan zijn alle elko's, waaronder ook de grote van 10.000 uF van de voeding vervangen, de opamps zijn vervangen voor modernere en de relais bleken rot te zijn.

    Naast het vervangen van de onderdelen heeft Beobuddy de versterkers weer helemaal opnieuw afgeregeld en dat is m.i. echt een vak apart.

    Het kostenplaatje voor zo'n upgrade qua materiaalkosten hangt helemaal af van je eigen wensen en eisen en is m.i. sterk afhankelijk van de gekozen elko's.

    Zelf was ik ~450 euro kwijt aan materialen en  m.i. kun je gemakkelijk het dubbele uitgeven, of de helfd als je kiest voor standaardelko's. In de onderdelenkeuze heb ik me laten leiden door het advies van BB. Hij heeft 2 jaar geleden zijn eigen Penta's geupgraded en staat er, net als ik, nuchter in: m.a.w. Je kunt gemakkelijk het viervoud uitgeven aan onderdelen, maar het moet wel in verhouding staan tot  het verschil in geluidskwaliteit wat het oplevert.

    Persoonlijk vind ik iedere cent die ik er in heb gestoken de moeite waard. De Penta's zijn vervanderd van boemerige dreundozen naar sprankelende weergevers en het resultaat heeft mijn verwachtingen overtroffen.

    Dus nogmaals: Yes -  thumbs up voor Beobuddy.

    Hoe het resultaat jou zal bevallen kan ik niet op voorhand voorspellen, maar bij mij was het een enorme verbetering en graag voeg ik nog toe dat ik mijn Penta's nooit mishandeld heb, door ze heel lang ophoge volumes heb laten spelen en dat ik de versterkers is 2006 helemaal door de technische dienst van B&O Hilversum (hoofdkantoor) heb laten nakijken.  

     

     

  • 02-08-2012 5:46 PM In reply to

    Re: Condensatoren vervangen in Beolab Penta [Y]

    Dank voor je uitgebreide uitleg. Ik heb, alweer een tijd geleden, wat werkzaamheden aan mijn Penta 1 luidsprekers gehad en daarin nam Beobuddy ook al deel, te zien in deze thread!

    Inmiddels heb ik nu twee sets Penta's type 2 staan en was gefascineerd in je upgrade alhoewel de prijs mij wel even deed schrikken! En dat alleen al voor de onderdelen. Ik ben best wel tevreden met het geluid wat er nu uit komt (ben niet zo'n kritische luisteraar) maar wel ontzettend nieuwsgierig of het nog beter kan.

    Het bedrag vind ik nog te hoog om een upgrade uit te voeren maar zal het zonder meer waard zijn.

    B&O item 1, B&O item 2, B&O item 3,...................B&O item 735

    Beovirus? What's that?

  • 02-09-2012 2:37 AM In reply to

    Re: Condensatoren vervangen in Beolab Penta [Y]

    Leslie:

     alhoewel de prijs mij wel even deed schrikken! En dat alleen al voor de onderdelen.

    Je kan zelf bepalen hoe ver je daar in wil gaan.

    De grootste kosten zijn de filtercomponenten (€ 170,-) en de voedingselco's (4x €30,- p/st excl. verzendkosten).

    De grootste winst v.w.b. het geluid is vooral te behalen bij de filterprinten.

    Avanark heeft ervoor gekozen met vooral de instelling: bij twijfel wisselen. (Die heeft dus nu ook een hele grote zak met onderdelen Smile )

    Ik kan het wel waarderen dat iemand die destijds een stel speakers heeft gekocht voor  fl.8750,- daar nu wat voor over heeft om er weer voor de komende jaren met veel plezier naar te kunnen luisteren.

    Een veel gehoorde klacht is dat de penta's als het ware staan te spelen achter stel gordijnen. En daar ben je dan vanaf. Verder hebben vooral de oudere mk1 en 2's (en mk3's op den duur ook) last van veroudering bij de ruststroompotmeters. Gevolg daarvan kan zijn is dat de versterkerblokken veel te warm worden en zelfs op den duur de eindtrappen eruit branden.

    Dus het kost nu wat geld, maar het kan je op den duur ook geld besparen voor een eventuele reparatie.

    Buiten het feit dat je gewoon voor je gevoel/gehoor een nieuwe set speakers hebt gekregen.

     

    Ik heb meerdere mensen om mij heen die bij mij over de vloer komen en iedere keer weer verrast zijn over hoe helder en duidelijk mijn penta's zijn. Maar het blijft een keuze die ieder voor zich moet maken.

  • 02-09-2012 3:04 AM In reply to

    Re: Condensatoren vervangen in Beolab Penta [Y]

    Hi Leslie,

    Zelf ben ik ook twee keer flink geschrokken: de eerste keer van de kosten en de tweede keer van het verschil in geluidskwaliteit.

    Ik beschouw mezelf ook niet als "golden ears boy", maar in mijn geval was het geluid van de Penta's van dien aard dat ik me er zwaar aan ergerde en ze niet meer (met plezier) gebruikte.

    Dus dan "moet"je wat en mijn eerste gedachte was om te "upgraden" naar een set Beolab 1's Afgezien van de kosten, rond de 2000 / 2500, vind ik persoonlijk het laag daarvan wat tegenvallen. (Misschien zijn mijn oren verpest door de vaak genoemde "basslift" van de Penta's.)

    Anyhow, zelf ben ik zeer tevreden met de gezette stap en zou hem iedere Pentabezitter / muziekliefhebber aanraden.

    En zeg nu zelf: wat is er mooier dan een hele grote zak met onderdelen? Smile

    Twee zakken met onderdelen, gezien jij twee paar hebt Wink

     

  • 02-09-2012 3:39 AM In reply to

    Re: Condensatoren vervangen in Beolab Penta [Y]

    Wat ik nou niet begrijp is,waarom gebruiken ze nou niet gelijk duurdere Elco's en weerstanden als het geluidsbeeld zoveel beter word.

    Aan de aanschaf prijs zal het niet liggenSmile

  • 02-09-2012 2:18 PM In reply to

    Re: Condensatoren vervangen in Beolab Penta [Y]

    Goede vraag, Koning.

    Zonder het antwoord te weten, zou het volgende mijn inschatting zijn.

    Fabrikanten, waaronder B&O zullen waarschijnlijk bij de keuze van componenten waarschijnlijk in eerste instantie vooral naar de kosten kijken.

    Stel: je hebt 2 elco's, elco x en elco y en elco y meet of presteert op papier "iets" beter, maar kost tien keer zoveel, welke neem je dan?

    Als ik naar de gebruikte luidspreker-units in de Penta's kijk, word ik daar ook niet echt warm van. De woofertjes, no-name, komen uit Taiwan. (Wie mij niet gelooft, de doos heb ik nog) de midranges zijn el cheapo Haes-drivertjes en de tweeters zijn van het merk "Seas", wat wel goed schijnt te zijn.

    M.a.w. de gebruikte materialen zijn m.i. (wat de Penta's betreft) niet echt bijzonder of kostbaar.

    Toch klinken ze erg goed, voor mijn oren althans, en het is zeer waarschijnlijk dat dit een gevolg is van veel reseach en testen en tweaken en ik denk dat dat een flinke kostenpost kan zijn voor een bedrijf.

    De discrepantie tussen wat je als klant betaalt voor een product en wat er uiteindelijk "inzit" geldt niet uitsluitend voor B&O, maar ook voor merken die zich als "haai end" profileren.

    Ik denk, maar ik ben geen technicus, dat de klank eerder bepaald wordt door hoe iets gebouwd en ontworpen is, dan wat er gebruikt is.

     

     

     

  • 02-10-2012 12:41 AM In reply to

    Re: Condensatoren vervangen in Beolab Penta [Y]

    Ik denk eerder dat er in de 90er jaren en daarvoor geen duurzame elco's bestonden. En misschien is dat nog steeds zo. Na jaren gebruik drogen ze uit en/of gaan lekken. Bij de Quad eindversterkers is dat net zo, waar deze elco's ook in zitten. Goede duurzame versterkers, maar ze komen allemaal een keer aan de beurt voor een revisiebeurt.

  • 02-10-2012 3:00 AM In reply to

    Re: Condensatoren vervangen in Beolab Penta [Y]

    DoubleU:

    Ik denk eerder dat er in de 90er jaren en daarvoor geen duurzame elco's bestonden. En misschien is dat nog steeds zo. 

    Dat zou ook een hele logische verklaring zijn.

    Volgens mij worden er nu inderdaad meer duurzame elko's gebruikt http://www.products4engineers.nl/elektronica/condensatoren/pid9350-condensatoren-.html of B&O deze nu toepast, zou ik niet weten.

    Welke medeforummer schroeft "even" zijn Lab 5's of 9 open? Stick out tongue om deze hypothese te toetsen?

  • 02-10-2012 3:05 AM In reply to

    Re: Condensatoren vervangen in Beolab Penta [Y]

    Waaraan kun je merken dat de condensatoren niet meer goed zijn?

    Je leest vaak dat een penta word voor zien van nieuwe elco 's en filter is het voor een beolab 6000 en 8000 dan ook niet de moeite waard.

  • 02-10-2012 6:05 AM In reply to

    Re: Condensatoren vervangen in Beolab Penta [Y]

    In het geval van de Penta's wordt het "hoog en het midden" minder, alsof ze achter een gordijn staan te spelen.

    Wat er bij de 6000 en 8000 gebeurt als de elco's minder worden: geen idee.

    Deze types zijn volgens mij totaal anders van opzet. Het gaat hier om echt actieve speakers met meerdere versterkers er in, i.p.v. een en een passief filter zoals in de Penta.

    Wellicht weet "de man die alles kan" het (en daarmee bedoel ik niet Hans Kazan) Wink

  • 02-11-2012 2:25 PM In reply to

    Re: Condensatoren vervangen in Beolab Penta [Y]

    Bij de 6000 en de 8000 wordt er geen gebruik van een passief filter. Maar een actief filter.

    Dat betekent dat er al voor de eindverstekers filtering plaatsvindt. Als voordeel heb je dan dat er dure en grote onderdelen zoals bij de pentafilters hoeft wirden gebruikt. En verder kan er makkelijke een steiler filter worden ontworden.

    In de theorie zou het geluid optimaal gefiltert worden als alleen hoog naar de hoge toner gaat en het laag alleen naar de bass speaker gaat. In de praktijk blijkt dat maar erg moeilijk. Dus je altijd een soort van "overlap" rond de overnamefrequentie (ookwel kantelfrequentie genoemd). Een klein deel van de hoge tonen komen toch bij de lage tonen terecht en andersom.

    Het voordeel van actief filteren is dat je dus nauwkeuriger kunt filteren en je vervorming hebt van eventuele filtercomponenten.

    Zie hier een deel van een schemaatje van de 6000, waarbij je kan zien dat de eindversterker van de betreffende sectie direct aan de bijbehorende speaker is gekoppeld.

     


  • 02-12-2012 4:40 AM In reply to

    Re: Condensatoren vervangen in Beolab Penta [Y]

    Dus de versterker heeft in principle ook een langere levensduur.

  • 02-16-2012 12:26 PM In reply to

    Re: Condensatoren vervangen in Beolab Penta [Y]

    Beobuddy:

    Leslie:

     alhoewel de prijs mij wel even deed schrikken! En dat alleen al voor de onderdelen.

    Je kan zelf bepalen hoe ver je daar in wil gaan.

    De grootste kosten zijn de filtercomponenten (€ 170,-) en de voedingselco's (4x €30,- p/st excl. verzendkosten).

    De grootste winst v.w.b. het geluid is vooral te behalen bij de filterprinten.

    Avanark heeft ervoor gekozen met vooral de instelling: bij twijfel wisselen. (Die heeft dus nu ook een hele grote zak met onderdelen Smile )

    Bedankt om deze ervaring te delen!!!

    Ik overweeg zelf ook om mijn Penta's te reviseren (momenteel Beovox omdat een van de Beolab versterkers defect is), maar ik vraag me af welke type componenten (Audyn, MKP, MKT,...) ik moet kopen, welke merken 'goed' zijn, en waar ik deze kan halen/bestellen. Zoals in deze threat is het mijn bedoeling om een goede prijs/kwaliteit te vinden.

    Kan er misschien eens iemand een lijstje maken met de te vervangen componenten en door welke te vervangen? Het lijkt me zinvol dat andere mensen kunnen leren van de ervaringen van anderen. Ook op het algemene forum zijnal heel wat suggesties te vinden.

     

     

  • 02-17-2012 2:17 AM In reply to

    Re: Condensatoren vervangen in Beolab Penta [Y]

    Hi Kiki,

    Beobuddy heeft me een lijst met onderdelenop papier gegeven, maar die heb ik zo goed "gearchiveerd" dat ik hem niet meer terug kan vinden Geeked

    Daarnaast is het niet iets wat je "even" doet omdat de betere caps een stuk groter zijn dan je oude. Een paar mm verkeerd solderen en je je krijgt je Penta's niet meer dicht.

    Het handigst is dat je hem een pm stuurt, je versterker krijgt hij ook wel weer aan de praat, schat ik zo in.

Page 1 of 1 (19 items)