in Search
Untitled Page

ARCHIVED FORUM -- April 2007 to March 2012
READ ONLY FORUM

This is the first Archived Forum which was active between 17th April 2007 and 1st March February 2012

 

Latest post 01-13-2012 10:44 AM by x16szr. 11 replies.
Page 1 of 1 (12 items)
Sort Posts: Previous Next
  • 12-30-2011 2:09 PM

    • mash47
    • Not Ranked
    • Joined on 12-30-2011
    • Posts 2
    • Bronze Member

    kapotte lampjes beomaster 1900

    Hallo, mijn naam is John.

    Mijn vraag is deze, weet iemand misschien het voltage/wattage van de lampjes op het frontpaneel,

    van de Beomaster 1900. En of ze mogelijk te vervangen zijn door leds.

    Het betreft de controle-lampjes van volume-bas-treble-balans, de overige lampjes zij nog intact.

    Dit is een restauratie project, met de juiste gegevens wil ik toch eigenlijk alle lampjes vervangen om 

    verschil in sterkte te voorkomen. De Beo-dealer kon me niet helpen, dus mijn hoop is gevestigd op het forum.

    Alvast bedankt

    mvg

    Filed under:
  • 12-30-2011 2:42 PM In reply to

    Re: kapotte lampjes beomaster 1900

    Dag John,

    Mijn BM1900 heb ik laatst ook vervangen met lampjes gekocht via Martin (Dillen) zeer gewaardeerd member van Beoworld en voor een schappelijke prijs.

    Een uitstekende handleiding in kleur wordt er zelfs bij geleverd! Ik zou alle lampjes in een keer vervangen....

     

    B&O item 1, B&O item 2, B&O item 3,...................B&O item 735

    Beovirus? What's that?

  • 12-30-2011 3:46 PM In reply to

    Re: kapotte lampjes beomaster 1900

    De lampjes zijn niet te vervangen door Led's. Dit omdat de opgenomen stroom van de lampjes wordt gebruikt voor de werking van het circuit. De lampjes zijn 12Volt/80 mA , ik bestel ze altijd bij Conrad. En als je de Beomaster open hebt zou ik gelijk de condensatoren vervangen, deze zorgen al voor problemen of gaan dat doen. En de instelpotmeters voor de ruststroom-instelling, zijn 100 of 250 ohm. Met andere woorden, succes met het klussen! Wink

  • 12-30-2011 4:28 PM In reply to

    Re: kapotte lampjes beomaster 1900

    En met al deze materiaalbestellingen kom je in ieder geval boven de 25 euro om de verzending voor nop te laten versturen.

    B&O item 1, B&O item 2, B&O item 3,...................B&O item 735

    Beovirus? What's that?

  • 12-30-2011 4:33 PM In reply to

    Re: kapotte lampjes beomaster 1900

    Blackrix:
    Dit omdat de opgenomen stroom van de lampjes wordt gebruikt voor de werking van het circuit.

    Had laatst een Beocenter 2500 waar blauwe leds waren geplaatst met een voorschakelweerstand.

    Helaas werkte de dimfunctie niet en in standby bleef er 1 ledje zwak oplichten. De spanning naar de lampjes is 6V/4V/0V~ en toch blijft er 1 led oplichten. Heb je daar een verklaring voor? OV is toch 0V? De lampjes volgens het schema zijn allemaal parallel aangesloten.

    Bestaat er een mogelijkheid om toch leds te gebruiken. Ziet er best wel cool uitCool

    B&O item 1, B&O item 2, B&O item 3,...................B&O item 735

    Beovirus? What's that?

  • 12-31-2011 5:42 AM In reply to

    Re: kapotte lampjes beomaster 1900

    De gewone led's die in de elektronica worden gebruikt zijn niet te dimmen. Ze gaan vaak tot op een bepaald niveau zwakker branden waarna ze uitgaan. Maar ook in Led's en weerstanden zit tolerantie, vandaar dat het kan zijn dat de ene led wel uitgaat bij een bepaalde spanning en de andere net niet. Er zijn overigens wel speciale hoesjes in verschillende kleuren leverbaar die je over een lampje kan schuiven waardoor de kleur veranderd. Je zou ook met meerdere Led's kunnen werken, twee stuks als vervanging per lampje. Je kan het dan zo aansluiten dat bij open deuren beide led's branden en bij de dimfunctie 1 led uitgaat. Je bent dan wel 8 led's nodig in een Ouverture. Heb het zelf overigens nooit geprobeerd, maar zou in theorie moeten werken.

  • 12-31-2011 1:19 PM In reply to

    Re: kapotte lampjes beomaster 1900

    Ja, daar zeg je wat! Ik liep gisteren bij de Praxis rond te "sniffen"Stick out tongue en zag daar kerstverlichting in de uitverkoop (100 geregen lampjes voor 4 euro). Ze zijn 2.5V en aangezien ik geen electronicus ben vroeg ik me af of je deze lampjes ook kon gebruiken voor de Ouverture/BCxxx verlichting. Moet toch kunnen met een voorschakelweerstandje? Maar voor de Leds ben ik ook wel in, alleen hoe?

    B&O item 1, B&O item 2, B&O item 3,...................B&O item 735

    Beovirus? What's that?

  • 12-31-2011 4:12 PM In reply to

    Re: kapotte lampjes beomaster 1900

    Met gewone leds kun je niets, die doen het of die doen het niet. Die hebben een drempelwaarde van 1,2-1,5Volt. Met high efficiency leds kun je wel meer. Zelf heb ik daarmee een trapverlichting in een rvs leuning mee gemaakt met behulp van een speciale leddriver ic. Daarmee kan ik de verlichting (6 leds) dimmen van zacht tot heel fel. Die leds zitten dan in speciale lenshoudertjes voor een bredere spreiding.

  • 01-02-2012 5:42 PM In reply to

    Re: kapotte lampjes beomaster 1900

    @Beobuddy & Blackrix. Schema misschien van een simpele schakeling mbt tot gebruik van leds en wanneer mogelijk ook nog met behoud van dimfunctie?

    B&O item 1, B&O item 2, B&O item 3,...................B&O item 735

    Beovirus? What's that?

  • 01-05-2012 9:47 AM In reply to

    • mash47
    • Not Ranked
    • Joined on 12-30-2011
    • Posts 2
    • Bronze Member

    Re: kapotte lampjes beomaster 1900

    Bedoel je die condensatoren van 5000 microFarad/35V ?

  • 01-05-2012 5:10 PM In reply to

    Re: kapotte lampjes beomaster 1900

    Dat is nu net degene die meestal niet slecht is. Er zitten op de printen verschillende rode kunststof condensatoren, deze zijn vaak lek of gaan lekken. Dit kun je zien aan scheurtjes en geel materiaal op de bovenkant. Mijn advies is om deze condensatoren allemaal te vervangen, ook degenen die nog goed lijken. Ze zijn nu nog goed, maar dat is maar dat blijft waarschijnlijk niet zo.

  • 01-13-2012 10:44 AM In reply to

    Re: kapotte lampjes beomaster 1900

    Hallo John! Willst Du selbst reparieren oder darf es auch von einem Fachmann gemacht werden?! Ich habe eine Adresse für eine komplette Revision für ca 80 - 90 EUR. Grüße aus Deutschland, Stefan.
Page 1 of 1 (12 items)