in Search
Untitled Page

ARCHIVED FORUM -- April 2007 to March 2012
READ ONLY FORUM

This is the first Archived Forum which was active between 17th April 2007 and 1st March February 2012

 

Latest post 12-18-2011 4:36 PM by Beobuddy. 5 replies.
Page 1 of 1 (6 items)
Sort Posts: Previous Next
  • 12-12-2011 6:23 AM

    B&o bv5 geaard aansluiten of niet

    hallo

    in de handleiding bv5 staat dat het toestel alleen op geaard stopcontact mag, hij zit nu op een ongeaarde inbouwdoos waar geen aarde aansluiting op zit, kan het kwaad?

    alvast dank

    gr
  • 12-16-2011 11:48 AM In reply to

    Re: B&o bv5 geaard aansluiten of niet

    Kwaad, nou welllicht.

    Je kan op het frame een lichte spanning voelen wat prikkelt.

    Zeker als je de bv op een antennesysteem aansluit waar als vaak een voelbare spanning op staat als je geen kabelfilter gebruikt hebt.

    Dat frame zit op de randaarde aangesloten. Als je de randaarde niet aansluit, dan krijg je soort zwevende aarde intern. En dat is op zich niet zo erg, maar de kans bestaat en is groter dat bij het aansluiten met andere apparaten ingangen en/of uitgangen beschadigd.

    Verder zitten er voedingscomponenten in het chassis en het scherm die storingen veroorzaken die normaliter weggefiltert worden naar randaarde.

  • 12-17-2011 6:58 AM In reply to

    Re: B&o bv5 geaard aansluiten of niet

    Je kan problemen met sommige functies krijgen als je de BV5 niet aansluit op randaarde. Ik heb meegemaakt dat de voet niet meer draaide, na het aansluiten op randaarde werkte deze functie weer. De randaarde zorgt ook voor het grotendeels wegfilteren van infraroodstraling van het scherm dat het infraroodsignaal van de afstandsbediening kan verstoren.

    B&O heeft de randaarde er niet voor iemand met een korte achternaam op gezet (volgens mij een zekere Jan.....Wink). Het installeren van de TV wordt er niet eenvoudiger van, bijvoorbeeld een Avant kun je op elk stopkontakt aansluiten, voor een BeoVision 5 moet randaarde worden aangelegd als die niet aanwezig is. Dus als het niet echt nodig zou zijn geweest hadden ze het niet zo ontwikkeld!

  • 12-18-2011 9:51 AM In reply to

    Re: B&o bv5 geaard aansluiten of niet

    ok bedankt, ik zal eens kijken of ik aardedraad naar dit stopcontakt kan krijgen, inderdaad de avant hoeft dit niet, de avant vindt ik trouwens een super mooie tv

    gr
  • 12-18-2011 3:33 PM In reply to

    Re: B&o bv5 geaard aansluiten of niet

    ik heb de bv5 voorlopig met verlengsnoer op geaard zitten, echter meteen nog een vraagje, ik heb analoog singnaal tv op de bv5 via upc, in meterkast zit na de groene kabel een kastje/ filtertje en van daaruit naar modem voip en tv toestel, echter hier zitten op dit kastje/ filter en voip/tv splitter een aarde aansluiting maar deze is niet aangesloten op de hoofd aarde meterkast, iemand een idee of dit ook geaard moet dan?

    alvast mijn dank
  • 12-18-2011 4:36 PM In reply to

    Re: B&o bv5 geaard aansluiten of niet

    Dat kastje/filtertje betekent dat er een galvanische scheiding is met de kabel naar buiten.

    Dit betekent dat er geen letterlijke elektrische verbinding naar buiten is. Dat betekent dus ook dat aardeaansluiting die je bedoelt hoort aangesloten te zijn met jouw randaarde binnenshuis.

    Nu is het met randaarde wel zo dat je niet zo maar diverse randaardes met elkaar mag verbinden i.v.m. aardlussen. Maar dat is weer een ander verhaal.

    Als het goed is, moet er in de meterkast ook een centraal aardpunt zitten waar de randaardes van het huis op samenkomen. Op dat punt zou je die aardaansluiting van dat filter moeten aansluiten.

Page 1 of 1 (6 items)