in Search
Untitled Page

ARCHIVED FORUM -- April 2007 to March 2012
READ ONLY FORUM

This is the first Archived Forum which was active between 17th April 2007 and 1st March February 2012

 

Latest post 07-14-2011 4:54 PM by Dillen. 13 replies.
Page 1 of 1 (14 items)
Sort Posts: Previous Next
  • 03-09-2011 5:31 PM

    Beogram 9500

    Hej, jeg er ny her og pladespillere er generelt også noget nyt for mig :)

    Jeg har fået fat i en brugt Beogram 9500 der ser ud til at være i god stand. Da jeg fik den hjem og prøvede den første gang virkede den fint nok (jeg skulle lige regne B&O teknikken ud med de knapper der styrer pick-uppen). Dog gav pladen hvorpå LPen lå lidt lyd fra sig som om at den ikke kørte ubesværet rundt. Efter lidt tid gav knapperne der styrer pick-uppen op og virker ikke mere. Når man trykker PLAY tænder den og begynder at kører rundt i ca. 2 sekunder hvorefter den slukker igen. Jeg fandt manualen og prøvede at læse den, men jeg må indrømme at det ikke giver nogen mening for mig :b Jeg kan heller ikke helt forstå de play/transport skruer der sidder under. Jeg har løsnet dem så meget jeg kunne (play) eftersom jeg tænkte at det kunne være dem der fik skiven til at larme, men det var åbenbart ikke tilfældet.

    Jeg håber i kan hjælpe mig og vil bære over med at jeg er helt nybegynder på feltet.

    På forhånd tak

    Rasmus

  • 03-10-2011 3:04 PM In reply to

    • Fritz
    • Not Ranked
    • Joined on 11-14-2007
    • Posts 35
    • Silver Member

    Re: Beogram 9500

    Hej Rasmus

    Prøv at tage pladetallerkenen af. Den sidder løst på.

    Se efter om den store drivrem sidder, som den skal. Derefter skal du prøve om den runde Bezel (den som pladetallerken hviler på) drejer frit rundt.

    Bagerst mod pickup'en sikker den en motor og drivrem. Disse trækker pickupen ind mod midten, når afspilleren kører. Er den lille driv rem ok

    BG9500 er børnesikret. Hvis der ikke er en plade på, tænder den i 2 sek, og slukker igen. Altså skal "kanppen" midt på pladetallerken, kunne bevæges op og ned frit.

    Hvis den rasler, når tallerkenen drejer rundt, skyldes det af et af de tre ophæng skal justeres lidt. Der er meget let og kan gøres af en aut B&O faorhandler.

    mvh/fritz 

     

     

  • 03-10-2011 4:46 PM In reply to

    • Dillen
    • Top 10 Contributor
    • Joined on 02-14-2007
    • Copenhagen / Denmark
    • Posts 5,008
    • Founder

    Re: Beogram 9500

    Velkommen til Beoworld !

    Jeg er enig.
    Uden plade kører pladetallerkenen et par sekunder og stopper derefter. Det er normalt.
    Hvis pladetallerkenen skraber mod metalbeslaget ved servo-motoren, kan det være nødvendigt at enten:
    - Stramme bladfjedrene som det indvendige chassis er ophængt i
    - Lægge en ½mm tyk filtskive under hvert af de tre støttepunkter hvor pladetallerkenen ligger på navet.

    Martin

  • 03-10-2011 5:22 PM In reply to

    Re: Beogram 9500

    Mange tak for hjælpen indtil videre :)

    Hovedproblemet ser ud til at være at den lille "snor" der åbenbart skal trække pickuppen til højre og venstre på en eller anden måde er gået løs og nu sidder lidt tilfældigt under skiven og er ikke sat ordentligt til noget. Det har gjort at skiven har ramt snoren når den drejede rundt og lavet små lyde. Udover det drejer skiven forholdsvis lydløst rundt men jeg tror skam at den ville have godt af lidt smørelse af en art.

    Det er ganske pinligt at jeg er blevet fanget af børnesikringen :b

    Ifølge www.bang-olufsen.dk er der to forhandlere hvor jeg bor. Jeg kan ikke umiddelbart se nogle priser på at få fixet gammelt udstyr, er det meget dyrt?


    Mange tak

    Rasmus Lauvring

  • 03-11-2011 1:43 AM In reply to

    • Dillen
    • Top 10 Contributor
    • Joined on 02-14-2007
    • Copenhagen / Denmark
    • Posts 5,008
    • Founder

    Re: Beogram 9500

    Det er sandsynligvis en lille tap, der er knækket af slæden og du kan godt regne med, at reparatørerne vil fortælle
    dig, at reservedele ikke længere kan skaffes (hvilket er rigtigt hvis du spørger B&O).
    Heldigvis er vi nogle, der har repareret mange ting, som ikke længere kunne repareres.
    Hvis du er i nærheden af København eller kan få Beogram'en hertil, kan jeg måske hjælpe dig.

    Martin

  • 03-20-2011 3:43 PM In reply to

    Re: Beogram 9500

    Jeg var nede og snakke med B&O forhandlerne i byen, og ganske rigtigt mener de at det er slæden der er defekt og at de desværre ikke kunne fikse den.

    Jeg er ikke ligefrem i nærheden af København i øjeblikket, men hvis i kan reparere den ville det da klart være en mulighed. Det ville også være rart hvis jeg kunne få hjælp til at stramme bladfjedrene som det indvendige chassis er ophængt i og evt. lægge en ½mm tyk filtskive under hver af de tre støttepunkter hvor pladetallerkenen ligger på navet som du nævnte tidligere i tråden. Kan du sige noget om hvor meget jeg skulle forvente at betale for det? :)

    Venlig hilsen

    Rasmus

     

  • 03-21-2011 7:27 PM In reply to

    Re: Beogram 9500

    Med hensyn til at stramme bladfjedrene, så er det meget nemt (hvis du ellers kan finde ud af at åbne pladespilleren, selvfølgelig)Wink

    Det burde dog ikke være noget problem at åbne den, da der gerne skulle være printet en tegning i bunden af pladespilleren som forklarer det. Når den er åben kan du tydeligt se de 3 bladfjedre. Så er det bare at tage en stjerneskruetrækker og justere dem...
    At lægge filtskiver under de 3 støttepunkter på pladetallerkenen giver vel næsten sig selv...

    Venlig hilsen

    Steffen

  • 03-24-2011 6:41 PM In reply to

    • Fritz
    • Not Ranked
    • Joined on 11-14-2007
    • Posts 35
    • Silver Member

    Re: Beogram 9500

    Hej igen Rasmus

    Jeg har lige haft det samme problem med at tappen brækede af. Jeg opdage, at der var noget galt, da indløb til LP og Single plader var skredet. Tappen kan ikke limes på, men på grund af det store hul sætter man en skrue med møtrik i. Herefter skal begge snore sættes på plads. Her på Beoworld finder du servicemanualen, som beskriver hvordan du skal gøre. Gevindet sørger for, at snoren og fjederen bliver siddende. Vær opmærksom på at snoren skal være rimelig stram hvilket betyder, at fjerderen er ca 50 % spændt. Herefter skal indløb justeres. Hvis du fortæller dette til et service værksted, kan de lave det for dig.

    Mvh/fritz

     

     

  • 04-12-2011 5:12 PM In reply to

    Re: Beogram 9500

    Hej Fritz

    Jeg snakkede med gutterne i B&O butikken og de ville godt nok ikke være med til at lege med møtrikker og andet funky. Hvad mener du helt præcis med et service værksted?

  • 04-13-2011 4:05 AM In reply to

    • Dillen
    • Top 10 Contributor
    • Joined on 02-14-2007
    • Copenhagen / Denmark
    • Posts 5,008
    • Founder

    Re: Beogram 9500

    Et rigtigt værksted er et sted med folk, der kan reparere defekte ting så de kommer til at virke igen.
    B&O's værksteder kan for det meste kun udskifte moduler, de kan ikke reparere dem.
    Det vil med andre ord sige, at når modulet ikke længere kan bestilles hjem, er de hjælpeløse.

    Jeg har repareret mange og, som sagt, hvis den kan komme til København, vil jeg gerne se på den.

    Martin

  • 05-04-2011 6:01 PM In reply to

    Re: Beogram 9500

    Hej Martin

    Ville det passe dig hvis jeg kom med den i sommerferien? Du kan evt skrive nogle datoer hvor du ville foretrække det.

    Venlig hilsen
    Rasmus

  • 05-05-2011 9:52 AM In reply to

    • Dillen
    • Top 10 Contributor
    • Joined on 02-14-2007
    • Copenhagen / Denmark
    • Posts 5,008
    • Founder

    Re: Beogram 9500

    Jeg har ikke planlagt sommerferie endnu men den er velkommen næsten nårsomhelst.

    Martin

  • 07-14-2011 2:37 PM In reply to

    Re: Beogram 9500

    Jeg er muligvis i KBH fra næste torsdag til søndag, kunne det passe en af de dage?

    Rasmus

  • 07-14-2011 4:54 PM In reply to

    • Dillen
    • Top 10 Contributor
    • Joined on 02-14-2007
    • Copenhagen / Denmark
    • Posts 5,008
    • Founder

    Re: Beogram 9500

    Rasmus,

    Du har en PM (check din inbox).

    Martin

Page 1 of 1 (14 items)