in Search
Untitled Page

ARCHIVED FORUM -- April 2007 to March 2012
READ ONLY FORUM

This is the first Archived Forum which was active between 17th April 2007 and 1st March February 2012

 

Latest post 06-22-2011 4:16 AM by Leko. 178 replies.
Page 1 of 8 (179 items) 1 2 3 4 5 Next > ... Last »
Sort Posts: Previous Next
  • 01-14-2011 4:09 PM

    • Teletom
    • Top 500 Contributor
    • Joined on 05-09-2007
    • the Netherlands
    • Posts 111
    • Gold Member

    Krijg ik een (nog) betere geluidsweergave als ik opwaardeer naar een BM5/BS5 systeem?

    Deze vraag houdt me al een tijdje bezig. Mijn huidige installatie bestaat uit een Beosound 3000 aangevuld met een BeoPort en een paar BL9's. De desktop PC is ruim een jaar oud en heeft m.i . een heel behoorlijke geluidskaart aan boord.

    Over deze installatie ben ik zondermeer tevreden. Neemt niet weg dat je soms zit te filosoferen of er (met behoud van de BL9's) een nog c.q. aanzienlijk betere geluidsweergave mogelijk zou zijn en zoja op welke manier. Over de weergave kwaliteiten van de BL9 's ben ik (na enige gewenning en experimenteren) uiterst tevreden, dus die blijven gewoon in het systeem. 

    De vraag is of je met een eventuele vervanging van de BS3000/Beoport combinatie door een BM/BS5 systeem er geluidstechnisch écht veel mee op schiet. Weliswaar wordt de Beoport via de geluidskaart van de PC aangestuurd maar, zoals gezegd, is deze van een nieuwere generatie, die (naar ik aanneem) is voorzien van kwalitatief goede DAC's. Dat de BS5 daarnaast een flink aantal functionele voordelen biedt t.o.v. de Beoport laat ik even buiten beschouwing.

    Ik ben zeer benieuwd naar jullie meningen en de ervaringen van hen die een soortgelijke upgrading al hebben gerealiseerd.  

  • 01-14-2011 4:55 PM In reply to

    Re: Krijg ik een (nog) betere geluidsweergave als ik opwaardeer naar een BM5/BS5 systeem?

    Teletom:

     Weliswaar wordt de Beoport via de geluidskaart van de PC aangestuurd maar, zoals gezegd, is deze van een nieuwere generatie, die (naar ik aanneem) is voorzien van kwalitatief goede DAC's.

    Dat is een aanname waar ik mij niet in kan vinden.

    Het is juist bekend dat juist de pc een grote bak met storingen met zich mee brengt. Zelfs als de DAC van goede kwaliteit zou zijn, dan nog heb je met de voeding te maken in de pc, die verre van ideaal is.

    Een externe DAC met eigen voeding is al een goede stap in de juiste richting. Zoals de DACmagic bijvoorbeeld. Maar ja, het vraagt wel een aardige investering (+- 300 euro). Dat moet je er dan wel voor over hebben. Ik heb overigens nog een Aopen Tube draaiende pc, waar ouderwetse buizen op zitten. Verschil hoor je, dat is zeker.

    Zelfs als je al zou overgaan naar een Beomedia 1, dan heb je al de beschikking over een pc met een veel betere DAC. De Beomedia is gebouwd rond een kleine mini-ITX bordje, waarvan de audio-uitgangen niet worden gebruikt. Op die mini-ITX bord is een ML print geplaatst met een eigen ontworpen DAC. Verder is er naar de voeding gekeken waarbij er onstoorspoelen e.d. worden gebruikt om de DAC van een schonere voeding te voorzien en produceert dus minder storing.

    Als je dus naar een Beomedia 1 luistert, dan klinkt die gewoon goed, en denk ik zelfs met grote kans veel beter dan jouw pc, met alle respect.

    Bij de BM5 is er nog meer aandacht aan besteed aan het DAC gebeuren en de interne voeding.

    Denk vooral niet: digitaal is digitaal en iedere DAC zal wel prima zijn. Als voorbeeld de playstation 3, die klinkt echt niet, veel te flets, vlak en zonder diepte. Als je daar een A-B vergelijking mee zou doen, komt de ps3 er aanzienlijk slechter uit.

    De ps3 is overigens wel de snelste BluRay speler en heeft de betere scaler aan boord, die iedere gemiddelde losse BR speler ver achter zich laat. 

     

    Maar de eerste winst zit hem in de mp3's (en varianten ervan etc). Zorg dat de bron over voldoende kwaliteit beschikt. Meestal laat ik downloads met een bitrate lager dan 192kbps al links liggen. Zelfs de tracks met 192kpbs vind ik al magertjes.

    Alles is verder bij mij wma lossless.

  • 01-15-2011 5:15 PM In reply to

    Re: Krijg ik een (nog) betere geluidsweergave als ik opwaardeer naar een BM5/BS5 systeem?

    @teletom ik vraag me af of het verstandig is nu een BS5 te kopen. Ik lees hier geruchten dat er iets nieuws aankomt.

    Misschien een idee eens te kijken bij de twee onderstaande links

    -- http://www.logitech.com/nl-nl/speakers-audio/wireless-music-systems

    -- http://www.sonos.com/Default.aspx?rdr=true&LangType=1043

     

    @BeoBuddy met respect ben ik het maar ten dele met je eens :-)

    Digitaal is digitaal zolang je een signaal digitaal houdt zullen storingen beperkt blijven. Het is de kunst een signaal zo lang mogelijk digital te houden tot je bij je beste DAC aangekomen bent. Vanaf dat moment ga je analoog verder. Als ik dus een signaal digitaal uit een computer haal heb ik echt niet zo veel storing. Breng ik dit signaal via een externe dac zoals jij noemt analoog naar bv een BS3 heb je best een heel goed geluid. 

    Welk probleem loopt @TeleTom nu tegenaan ook met een externe dac ?? Op de BS3000 is de ux ingang een 5 polige din plug. Probeer daar maar eens een dikke analage kabel op aan te sluiten (heb het zelfde probleem op een BS3200) Op bv een BS9000 en BC2 heb je dat probleem niet omdat deze via Cinch kunnen worden aangesloten. 

    Wat is pas echt belangrijk,..... hoor ik het. Jaren heb ik via een BS3 met een paar BL8000 BL1,s BL2 heel veel plezier gehad an de geweldige sound van een slechte dac uit een goedkopen squeezebox duet. Pas toen ik overstapte naar BL5 kreeg ik te horen naar welke bagger ik had geluisterd :-) Inmiddels heb ik hier een transporter staan en 4 BL5's. Klinkt als een klok, maaaaaaaar nu moet ik weer niet ouder worden :-)   Elk jaar gaat er een stukje van mijn  gehoor af dus concreet over een paar jaar heb ik een geweldige installatie staan die alleen gewaardeerd wordt door mijn hond :-)

    Zonder dolle iedereen heeft gelijk maar laat je niet gek maken. Er zijn analoge kabels van 600 euro per meter. Ja klinkt mooi om te vertellen, maar hoor je nu echt het verschil. Een ding is zeker, als vleermuizen verzoeknummers komen aanvragen, heb je het goed voor elkaar.

    B&O blijft mooi spul

     

    ps aan iedereen

    sinds een tijdje heb ik een Ipad. Hebben jullie ook moeite om op een bericht te reageren of doe ik iets fout. De edit modus werkt niet bij mij.

  • 01-16-2011 5:19 AM In reply to

    Re: Krijg ik een (nog) betere geluidsweergave als ik opwaardeer naar een BM5/BS5 systeem?

    Ik gebruik zelf een SqueezeBox Touch. Persoonlijk gaat er voor mij niets boven de bediening van muziek door middel van een iPad als controller. Zoeken naar muziek, playlist maken, etc, gaat velen malen sneller. Gebruik maken van Spotify en andere handige plug-ins werkt heerlijk. 

    Begrijp me niet verkeerd, de BS5 is fantastisch om te zien en te gebruiken, maar om daar €5000,- voor neer te tellen is voor mij geen optie. Prima als je het ervoor over hebt, het geluid zal echt wel goed zijn, maar voor mij zijn de mogelijkheden met een BS5 te beperkt.

    beoeric:

    sinds een tijdje heb ik een Ipad. Hebben jullie ook moeite om op een bericht te reageren of doe ik iets fout. De edit modus werkt niet bij mij.

    Eric, er is een gratis app beschikbaar in de iTunes Store. Even laten zoeken naar Beoworld. 

  • 01-16-2011 5:27 AM In reply to

    Re: Krijg ik een (nog) betere geluidsweergave als ik opwaardeer naar een BM5/BS5 systeem?

    De interne voeding is wel van belang hoor.

    Je leest het in iedergeval op elk hifi forum.

    Als je bijv. 6000 luidsprekers erop aansluit zul je niet snel verschillen horen,maar heb je een goed uitgebalanceerde set dan zal je wel degelijk verschil horen.

    Ook luidspreker kabel kun je dan goed de verschillen horen.

    Maar niet iedereen is zo critisch.

  • 01-16-2011 5:46 AM In reply to

    Re: Krijg ik een (nog) betere geluidsweergave als ik opwaardeer naar een BM5/BS5 systeem?

    DoubleU thanks werkt perfect.

    Ben het trouwens helemaal eens met je input. Waarom bakken geld uitgeven aan B&O als er goede andere producten zijn.
  • 01-16-2011 5:57 AM In reply to

    Re: Krijg ik een (nog) betere geluidsweergave als ik opwaardeer naar een BM5/BS5 systeem?

    @koning denk dat er nog een aanvulling bij mag. Hoe goed een voeding ook is we blijven afhankelijk van de aangeboden kwaliteit. Er zitten zoveel storingen op het net waar we last van hebben. Natuurlijk is dit ook regio afhankelijk. Wat vaak beter helpt is een simpele UPS (-100 euro). Deze maakt een hele mooie sinus vanaf een ECHTE gelijkspanning (accu).

    Geloof dat hier censuur is zal het een beetje cryptisch proberen te omschrijven.

    "Het is net een riool S*** in S*** out"
  • 01-16-2011 6:08 AM In reply to

    Re: Krijg ik een (nog) betere geluidsweergave als ik opwaardeer naar een BM5/BS5 systeem?

    beoeric:
    DoubleU thanks werkt perfect.

     

     

     

    Ben het trouwens helemaal eens met je input. Waarom bakken geld uitgeven aan B&O als er goede andere producten zijn.

    Dat is B&O.Laughing

    Dan moet een ander merk kiezen (en dat doe je dus)

    Ik bekritiseer je niet hoor,begrijp me goed.

  • 01-16-2011 8:12 AM In reply to

    Re: Krijg ik een (nog) betere geluidsweergave als ik opwaardeer naar een BM5/BS5 systeem?

    beoeric:

    @BeoBuddy met respect ben ik het maar ten dele met je eens :-)

    Digitaal is digitaal zolang je een signaal digitaal houdt zullen storingen beperkt blijven. Het is de kunst een signaal zo lang mogelijk digital te houden tot je bij je beste DAC aangekomen bent. Vanaf dat moment ga je analoog verder. Als ik dus een signaal digitaal uit een computer haal heb ik echt niet zo veel storing. Breng ik dit signaal via een externe dac zoals jij noemt analoog naar bv een BS3 heb je best een heel goed geluid. 

    Ik zie geen verschil in opvattingen, lijkt me dat we het eens zijn Yes -  thumbs up

    Ik heb het over het analoge audiosignaal uit een pc. Zelfs met de modernere DAC's zal daar niet het optimale uitkomen.

    In theorie zou ook uit een pc verstoort digitaal signaal kunnen komen, veroorzaakt door een slechte voeding. Maar of je dat hoort is een tweede.

  • 01-16-2011 8:25 AM In reply to

    Re: Krijg ik een (nog) betere geluidsweergave als ik opwaardeer naar een BM5/BS5 systeem?

    beoeric:
    Wat vaak beter helpt is een simpele UPS (-100 euro). Deze maakt een hele mooie sinus vanaf een ECHTE gelijkspanning (accu).

     

    Voor € 100,- heb je geen echte sinusgenerator, zeker die goedkopere UPS'en niet. Je filtert wel op die manier de onregelmatige pieken en storingen eruit, maar een mooie sinus krijg je niet.

    Hang zo'n omvormer maar eens aan een scoop, dan zie meer een trapeziumvormige spanning.

     

    Overigens zie je op het net diverse ontwerpen over een erg goede DAC die je kan maken rond de oude Philips TDA1545/1543.

    Hele ontwerpen maken ze ermee. Klinkt super zus, klinkt super zo Big Smile

    En als je dan kijkt naar de bijbehorende voeding die ze bedacht hebben, dan zitten er niet eens ontstoor/ontkoppel condensatoren in, zo basic. En hele drommen aanhangers lopen er mee weg, want het is een superontwerp Wink

     

    M.a.w. laat je idd niet altijd alles aanleunen. Er zal zeker een verbetering te behalen zijn met betere componenten en kabels, maar houd het reëel.

  • 01-16-2011 8:43 AM In reply to

    Re: Krijg ik een (nog) betere geluidsweergave als ik opwaardeer naar een BM5/BS5 systeem?

    @Beobuddy, je verhaal lezend denk ik dat we in jouw vakgebied zitten. Hier past mij dus enige terughoudendheid :-) dank voor de verheldering.
  • 01-16-2011 8:51 AM In reply to

    Re: Krijg ik een (nog) betere geluidsweergave als ik opwaardeer naar een BM5/BS5 systeem?

    Analoog uit een computer is vragen om problemen, dus nu ik het teruglees waren we het al eens :-)

    Toch nog even een vraag zodat ik het snap. Kunnen storingen er voor zorgen dat een 0 in een 1 veranderd en andersom ????? Wat moet ik me voorstellen bij hoorbare storingen in een digitaal signaal.

    Alvast dank voor je antwoord.
  • 01-16-2011 8:56 AM In reply to

    Re: Krijg ik een (nog) betere geluidsweergave als ik opwaardeer naar een BM5/BS5 systeem?

    @koning ik geef ook bakken geld uit aan B&O maar probeer wel redelijk te blijven. Voor mij is gebruiksgemak en design op punten doorslaggevend.

    Lees trouwens geen kritiek in je reactie :-) dus een excuus is zeker niet nodig :-)
  • 01-16-2011 10:15 AM In reply to

    Re: Krijg ik een (nog) betere geluidsweergave als ik opwaardeer naar een BM5/BS5 systeem?

    beoeric:

    Toch nog even een vraag zodat ik het snap. Kunnen storingen er voor zorgen dat een 0 in een 1 veranderd en andersom ????? Wat moet ik me voorstellen bij hoorbare storingen in een digitaal signaal.

    Het is niet zo dat de 0 in een 1 veranderd en andersom. Storingen zijn hoorbaar als de 0 of 1 net iets te vroeg of te laat komt. Jitter is vast een term die je wel eens gehoord hebt. ;)

     

    Ben trouwens wel benieuwd of je ook wat luistertests gedaan hebt met albums van een hogere resolutie. Dus hoger als cd-kwaliteit.

     

  • 01-16-2011 11:30 AM In reply to

    Re: Krijg ik een (nog) betere geluidsweergave als ik opwaardeer naar een BM5/BS5 systeem?

    @DoubleU antwoord helder thanks.

    Standaard neem ik mijn cd's over in 320kbs. Echt goede cd's zet ik zelfs op de server in wav. Nu is het zo dat ik bij perfect opgenomen cd's in wav de beocenter2 helemaal wegspeel via de transporter. De DAC in de bc2 is beslist minder als die in de transporter. Lagere kwaliteit heb ik niet eens meer geprobeerd. Op mijn nas heb ik ruimte zat, dus waarom zou ik me tekort doen als ik het verschil hoor tussen wav, 320kbs of direct de bc2.

    Zelfs een leuk verhaal mbt radio. Ik heb mijn beklag gedaan bij mijn kabelmaatschappij. De radio was vele malen slechter dan internet radio. Antwoord, U hebt gelijk we sturen door met 96kbs of zoiets, en internet radio is vaak meer dan 128kbs. U bent de eerste die met deze klacht komt, en ik wil niet weten met wat voor installatie U muziek luistert. Denk dat mijn vrouw me buiten zal gooien als ik het gehoord heb :-)

    Wat ik al eerder schreef met mijn oude speakers maakte het niet zoveel uit. De laatste 2 -3 jaar ben ik echt verwend.
  • 01-16-2011 12:09 PM In reply to

    Re: Krijg ik een (nog) betere geluidsweergave als ik opwaardeer naar een BM5/BS5 systeem?

    Ik bedoelde eigenlijk of je albums hebt zoals je die bijvoorbeeld kunt vinden op http://www.hdtracks.com Dus geen eigen rips. Ik merk dat deze markt steeds groter wordt, nu de mediaspelers populairder worden. In theorie een hogere kwaliteit als de CD. Ik denk ook niet dat de BM5 in staat is om ze af te spelen. Wat me wel interesseert is of het verschil hoorbaar is op een goed geluidssysteem.

    Waarom converteer je trouwens je rips niet naar flac? Het blijft lossless en je behoud de mogelijkheid om je tracks te taggen.

     

  • 01-16-2011 12:27 PM In reply to

    Re: Krijg ik een (nog) betere geluidsweergave als ik opwaardeer naar een BM5/BS5 systeem?

    DoubleU:

    Ik bedoelde eigenlijk of je albums hebt zoals je die bijvoorbeeld kunt vinden op http://www.hdtracks.com Dus geen eigen rips. Ik merk dat deze markt steeds groter wordt, nu de mediaspelers populairder worden. In theorie een hogere kwaliteit als de CD. Ik denk ook niet dat de BM5 in staat is om ze af te spelen. Wat me wel interesseert is of het verschil hoorbaar is op een goed geluidssysteem.

     

     

    1. BS5 kan zeker 2 kanaals 24 bits 96kHz flac, wma & wav bestanden afspelen (volgens mij zelfs 24bit 192kHz; zal het nogmaals verifiëren).

    2. Ja ze kinken beter; overeenkomstig SACD & DVD Audio.

     

    Ik heb meerdere van deze bestanden. Vooral als ze de "peak limiting" niet gebruikt hebben, klinkt het erg goed. je moet wel het volume iets opschroeven omdat het verschil tussen zachte en harde passages groter is.

     

    "Peak limiting is a process that increases the loudness of music. It is achieved by holding the loudest peaks down and raising the overall level of the music. Much depends on the amount of limiting applied, but at its most extreme the result can be a serious reduction in the dynamic range and often audible distortion.

    .......

    The high resolution version is being made available via download and is being offered in two formats: limited, which is comparable in volume to the remastered CD, and un-limited, which in comparison with the limited version will sound quieter, but retain the dynamic range of the original master recording."

    citaat van paul.mccartney.com


  • 01-16-2011 12:39 PM In reply to

    Re: Krijg ik een (nog) betere geluidsweergave als ik opwaardeer naar een BM5/BS5 systeem?

    Geen idee voor mij een onbekende wereld. Kan een squeezbox hier ook mee overweg ????

    Ben benieuwd naar alle komende reacties
  • 01-16-2011 2:17 PM In reply to

    Re: Krijg ik een (nog) betere geluidsweergave als ik opwaardeer naar een BM5/BS5 systeem?

    De Transporter kan alles aan, tot zelfs 24/192. Ter vergelijking, een cd is 16/44.1

     

    Goed om te horen Carolpa, dat het verschil er is. 

  • 01-16-2011 3:18 PM In reply to

    Re: Krijg ik een (nog) betere geluidsweergave als ik opwaardeer naar een BM5/BS5 systeem?

    @doubleU ben heel benieuwd. Neem aan dat de squeezbox server er ook geen probleem mee heeft. Misschien vraag ik domme dingen, maar ik weet hier echt niets van. Heb jij ergens een test opnamen die ik eens zou kunnen proberen. De site die je noemt, kan ik daar gewoon legaal muziek kopen ?????

    Denk dat een enkel nummer wel te mailen moet zijn.

    Ben zeeeeeeeeer nieuwsgierig
  • 01-16-2011 3:25 PM In reply to

    Re: Krijg ik een (nog) betere geluidsweergave als ik opwaardeer naar een BM5/BS5 systeem?

    stuur me een email dan zal ik een bestand opsturen


  • 01-16-2011 3:51 PM In reply to

    Re: Krijg ik een (nog) betere geluidsweergave als ik opwaardeer naar een BM5/BS5 systeem?

    mail verzonden hoop dat het gelukt is.

  • 01-16-2011 4:18 PM In reply to

    Re: Krijg ik een (nog) betere geluidsweergave als ik opwaardeer naar een BM5/BS5 systeem?

    @doubleU

    Heb je alleen een squeezebox touch en de receiver nodig?   that's it?

     

  • 01-16-2011 4:33 PM In reply to

    Re: Krijg ik een (nog) betere geluidsweergave als ik opwaardeer naar een BM5/BS5 systeem?

    @koning misschien mag ik antwoorden. Je hebt een server en een ontvanger nodig. De server kan echt overal op draaien en is gratis. De ontvanger moet je kopen, en je kan kiezen uit verschillende versies. Kijk eens bij de logitech link in mijn eerdere reactie.
  • 01-16-2011 4:47 PM In reply to

    Re: Krijg ik een (nog) betere geluidsweergave als ik opwaardeer naar een BM5/BS5 systeem?

    Die duet ziet er wel leuk uit,maar ik begreep dat jij het geluid niet goed vond.

    Zit er bij de transporter ook zo'n handige afstb. waar je op kunt navigeren?

Page 1 of 8 (179 items) 1 2 3 4 5 Next > ... Last »